Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvatarvikkeiden hankkimisesta

Vierailija
14.04.2016 |

Hoi kaikki lapsia saaneet, tahtoisin teiltä tiedustella, että miten itse valmistauduitte vauvan tuloon kaikenlaisten hankintojen osalta. Itse olen nyt viikolla 17 ja viime viikolla tuli ostettua jo pari vauvan vaatetta, vaikka tuntuikin siltä ettei nyt millään vielä voi.. Mutta kun mies halusi kyseiset vaatekappaleet niin kovasti niin annoin sitten mennä. Minkään muun ostamiseen en kuitenkaan vielä kykene, monenlaista on tullut jo katseltua ja tiedän, mitä haluan hankkia, mutta kun ei uskalla. Jos onkin vielä turhan aikaista ja mitä vaan voi sattua..

Millaisella aikataululla te olette varustautuneet vauvan tuloon, milloin itsestänne on tuntunut hyvältä ostella juttuja ja milloin on mielestänne hyvä olla jo ihan valmista? :)

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspakkauksessa tulee aika paljon, ja sen jälkeen ostaa sen mille tulee selvä tarve.

Kannattaa ostaa etupäässä käytettyä, koska käytetyt kamat ovat harvoin kovin kuluneita ja suuresta tarjonnasta johtuen hinnat yleensä murto-osa uusien hinnoista.

Vierailija
2/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet omaan lapseen liittyvät asiat saat päättää itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei hankittu vaatteita ollenkaan kun niitä tuli saatua tutuilta nIin paljon. Sänky, vaunut, turvakaukalo yms. hankittiin aika viime tipassa. Nekin löytyi onneksi käytettynä :) Heti kun kerrottiin tulevasta vauvasta niin alkoi se hössötys kaikista tavaroista mitä pitää olla ja mitkä on niihin ihania että mua alkoi lähinnä ahdistaa.

Vierailija
4/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin hankintoja ihan pitkin odotusaikaa, aina kun tuli vastaan jotain sopivaa. Paljon hommattiin käytettynä. Minusta oli kiva kun suunnilleen kaikki oli hommattu ennen kuin jäin äippälomalle niin sai sitten rauhassa keskittyä odotteluun ja rentoutua eikä tarvinnut ravata koko ajan kaupoilla. :)

Vierailija
5/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me osteltiin sitä mukaa kun kivaa löytyi. Esimerkiksi todella kiva vaate kannattaa ostaa heti, kun siihen törmää. Parin kuukauden päästä sitä ei välttämättä enää ole. Minun ainakin on todella vaikea löytää lapselle mitään oikeasti kivaa päälle pantavaa. 

Rattaat tilattiin netistä viikolla 25. Tämä siksi, että niissä oli 4 viikon toimitusaika. Laskin, että ehditään vaihtaa jos niissä on jotain vikaa.

Todennäköisesti teille se vauva kuitenkin tulee, niin osta pois jos jotain kivaa tulee vastaan. On ihan todella pieni todennäköisyys, että jotain kävisi. Eikä lapsen kanssa voi miettiä sitä, että jotain voi käydä. Sitä saa sitten pohtia koko loppuelämänsä :)

Vierailija
6/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunut hommattiin hyvissä ajoin kun saatiin hyvä tarjous. Muuten aika pikkuhiljaa kaikenlaista, vaatetta tosi vähän etukäteen kun ei tiedetty sukupuolta. Ja sitä roinaa kyllä tuli sitten ihan riittävästi lahjaksikin.

Vaunut ja autoileville perheille turvakaukalo varmaan ne isoimmat tärkeät hankinnat jotka hyvä olla etukäteen.

Vierailija
7/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolenvälin jälkeen olen aloittanut pikkuhiljaa hommailemaan. Valmista on ollut noin kuukausi ennen laskettua aikaa.

Vierailija
8/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei ostettu muistaakseni muuta kuin vaippoja. Ajateltiin, että katsotaan sitten, mitä tarvitaan, kun vauva on syntynyt. Meidän vauvalle tulikin lonkkalasta ja sen kanssa ei läheskään kaikki vaatteet sopineet, joten ihan hyvä ettei ostettu mitään valmiiksi. Äitiyspakkauksessahan on tosi paljon kaikkea. Ihan rauhassa voi katsoa, mitä saa tutuilta vauvalahjaksi ja ostaa sitten puuttuvia.

Vauvan syntymän jälkeen ostettiin sitten talkkia ja jotain rasvaa. 

Ai niin ja tietty kantoliina ostettiin valmiiksi. Se oli jo synnärillä mukana ja vauva tuli kantoliinassa kotiin. 

Vierailija
9/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakenneultran jälkeen vaikka on oikeesti hyvä alkaa hankkimaan ja tekemään muutenkin kaikkia valmisteluja vaikka kuinka hölmöltä tuntuis. Loppuraskaus saattaa olla taas vaikka kuinka hankalaa aikaa kaikkine vaikeuksineen niin parempi tehä kaikki jutut vielä ku jaksaa.

Vierailija
10/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaunut ja autoileville perheille turvakaukalo varmaan ne isoimmat tärkeät hankinnat jotka hyvä olla etukäteen.

Myös omien aivojen käyttö on sallittua näissä asioissa eikä vaan kyselemättä ostaa kaikkea, mitä on tapana. Me ei ostettu vaunuja heti, kun niille ei ollut säilytyspaikkaa. Ja lopulta huomattiin, etteihän me edes tarvita niitä. Yhden lapsen kanssa pärjää ihan loistavasti ilman vaunuja ja pääsee kulkemaan paljon helpommin.

Vierailija
11/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolivälin jälkeen aloin haalia tarvittavia juttuja pääasiassa kirppiksiltä. Onneksi, sillä molemmissa raskauksissa en enää viikon 30 jälkeen juurikaan supistuksilta kävellyt.

Vierailija
12/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt rv 20 ja ainoa hankinta mitä tehty on isompi auto mulle, että mahtuu vaunut hyvin. Sen halusin hoitaa pois alta. Rakenneultra puolentoista viikon päästä, sen jälkeen liikkeestä vaunut tilaukseen kun toimitusaika siinä tietyssä värissä pahimmillaan puolitoista kuukautta. Samalla tilaan sitten telakointiasemat + turvakaukalot, mulla siis kaksoset tulossa. Ainahan voi se pahin tapahtua, mutta se voi sitten tapahtua synnytyksessäkin ja siihen ei ihan noita hankintoja edes voi jättää, eikä ilman turvakaukaloita päästäis siis edes laitokselta himaan. Kaiken muun hankin sitten joskus... ne kun saa vaan kävelemällä kauppaan...

Vierailija
13/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmmm. Mä oon vähän hölmö, mutten uskaltanut ostaa hirveästi etukäteen, kun ajattelin, et mitä jos kuitenkin jotain käy. Olis ollut liian kova paikka, niin yritin olla innostumatta ihan liikaa. Kaikki meni kuitenkin hyvin. Raskaus käynnistettiin yllättäen. Meillä oli autokaukalo ja vaunut, vähän vaatteita. Mies haki unipesän vauvalle, kunnoltiin sairaalassa. Tavaraa ja vaatteita on tullut lahjoina tosi paljon, oon huomannut et ihan mitä vaan saa myytyä, kun siihen laitetaan sana vauva. Onneks.oon pikemminkin minimalisti, eikä tullut hankittua turhaa sälää.

Vierailija
14/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla rakenneultran jälkeen kun aloin oikeasti hankkia tavaroita. Suurimman osan vaatteista ja muista tarvikkeista ostin kirppareilta, siinä säästää sievoisen summan rahaa.

Vierailija
15/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäasun taas hevon kuukkelis joten kaikki tuli olla valmiina kun vauva synty. Plus talvivauva joten liikkuminen semmosen kanssa oli vaikeaa kun ulkona oli ekana talvenaan semmoset -30 jatkuvasti. Eli ekaan kuukauteen ei päästy mihinkään kotoa.

Mut vaatteet ja kestovaipat ostin joskus noiden viikojen jälkeen. Vaunut remontoin joskus puolen välin jälkeen. Kaukalo saatiin. Lanoliinit bebanthenit ja nenänniistäjä ja suolatipat oli valmiudessa ajoissa. Eli anna mennä vaan. Äippäpakkaudta en ottanu vaan käytin ko rahat vaippoihin. Ku vaatteita saa ihan älytömän halvalla kirpalta ja kaupasta uutenakin.

Vierailija
16/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunuja kannatta miettiä jo hyvissä ajoin, koska valikoima on todella laaja ja mikäli haluaa juuri tietynlaiset, voi toimitusaika olla jopa usemman kuukauden.

Turvakaukalo on ehkä myös hyvä olla ajoissa valmiina (ainakin jos omistaa auton/ajelee sillä usein).

Äitiyspakkauksella pärjää kuitenkin melko pitkälle, eikä esim. sängylläkään ole kiire, kun vauva voi nukkua äp:n laatikossa.

Itse olin sen verran innoissani esikoiseni kohdalla, että suunnilleen kaikki oli hankittu jo 20-30 raskausviikkojen välillä. Ja meidän tapauksessamme oli hyvä niin, sillä neiti päätti syntyä etuajassa.

Mitään ei voi koskaan ennustaa, mutta huokaisin helpotuksesta kun olin ehtinyt kaiken tarpeellisen hankkia ajoissa.. mies kasaili kotona vauvan vermeitä kun jouduin olemaan sairaalassa.

17/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alettiin ostamaan kun tulimme Suomeen eli vk 25. Olisin halunnut ostaa jo vk 20 lähtien, muttei ollut järkeä, kun olimme vielä eri maassa. Ostimme sängyn, vaunut, autokaukalon ja telakan, vaatteita (aivan liikaa ja vääränlaisia) petivaatteita, tuttipulloja varmuudeksi ja tutteja, kylpyammeen, leluja. Ostin myös aivan älyttömät kasat kestovaippoja, jotka eivät sitten kuitenkaan sopineet vauvallemme, eli ne jäivät käyttämättä kokonaan ja maksoivat pitkän pennin. 

Muut ostimme tarpeen mukaan. 

Vierailija
18/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin vaunut ja turvakaukalo jossain 30 viikon jälkeen ja äippäpakkauksessa tuli kauhea läjä pikkutavaroita ja vaatteita. Yhden vaatekerran kävin ostamassa samana aamuna kun lapsi lopulta syntyi illalla, ne vaatteet ajattelin kotiutumisvaatteiksi. Mutta ostin sitten kokoa 50 ja poika oli 54 cm syntyessään, niin eivät sitten mahtuneet päälle kun olivat vielä pientä mallia...

Ensi sängyn vuokrasin laitoksella netin kautta, se toimitettiin kotiin samana iltana kun kotiuduttiin.

Meillä kaupat lähellä, joten en kokenut tarvitsevani mitään sen ihmeempää, kaikkea sai sitä mukaan kun tarvi.

Ainut mitä kakkosen kanssa vahingosta viisastuneena ostin, oli rintakumi. Esikoiselle jouduin pummimaan laitokselta lähtiessä mukaan. Mutta tietty kakkosen kanssa niitä ei edes tarvittu...

Vierailija
19/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin huonossa kunnossa raskauksien aikana, että kaikki mitä haluan itse hankkia, on oltava hankittuna viikkoon 20 mennessä. Sen jälkeen ei ole asiaa kodin ulkopuolelle. Ei sitä kamaa kannata hirveästi hamstrata, etenkin jos asuu kaupunkialueella, eikä ole totaaliyh ilman tukiverkkoja.

20/26 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ostettiin vaunut ja turvakaukalo jossain 30 viikon jälkeen ja äippäpakkauksessa tuli kauhea läjä pikkutavaroita ja vaatteita. Yhden vaatekerran kävin ostamassa samana aamuna kun lapsi lopulta syntyi illalla, ne vaatteet ajattelin kotiutumisvaatteiksi. Mutta ostin sitten kokoa 50 ja poika oli 54 cm syntyessään, niin eivät sitten mahtuneet päälle kun olivat vielä pientä mallia...

Ensi sängyn vuokrasin laitoksella netin kautta, se toimitettiin kotiin samana iltana kun kotiuduttiin.

Meillä kaupat lähellä, joten en kokenut tarvitsevani mitään sen ihmeempää, kaikkea sai sitä mukaan kun tarvi.

Ainut mitä kakkosen kanssa vahingosta viisastuneena ostin, oli rintakumi. Esikoiselle jouduin pummimaan laitokselta lähtiessä mukaan. Mutta tietty kakkosen kanssa niitä ei edes tarvittu...

Ah, tästä unohdin itse mainita! Esikoisen kanssa mies kantoi sänkyä aina huoneesta toiseen sen mukaan missä itse olimme, vaikka esikoinen nukkuikin paljon liinassa (ihan must-have!), niin kuitenkin se sänky oli hankala. Kuopukselle löysin tuon saman vuokrattavan sängyn! Se oli todella kätevä. On siis samanlainen kuin ne vanhat sairaalan vauvansängyt, eli sitä voi rullata ympäriinsä. 

Ja rintakumi oli ainakin itselleni ihan pelastaja, niitä on laitoksella vähän, että osta varmuudeksi oma mukaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä