uusi tupakkalaki, parveketupakointi
Oliko se niin, että uusi tupakkalaki mahdollisti parveketupakointikiellon helpommin kuin nykyinen laki (eli pelkkä hajuhaitta olisi riittävä?) mistä saisi faktaa?
Kommentit (90)
Mitenköhän laki mahtaa toimia omassa taloyhtiössäni; kuusikerroksinen talo ja jokainen asukas omassa rapussani polttaa parvekkeellaan, minä, mukaanlukien. ( Eräs polttelee kannabista). Siinäpä kyylät, joita talosta löytyy, pitävät virkavallan työllistettynä 24h, haistelemassa tupakansavuja, muilta rikoksilta ehtiessään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset jotka ei siedä tupakanhajua yhtään asuvat kerrostaloissa. Hankkikaa omakotitalo jos noin paljon tupakointi haittaa.
Tämä on täysin järjetön väite. Sama kuin sanoisi, että miksi ne ihmiset ajaa autolla, jotka eivät siedä moottoritiellä vastaantulevien kaistalla ajavia autoa. Kaikilla ihmisillä ei ole rahaa omakotitaloon, mutta sen ei pitäisi automaattisesti tarkoittaa sitä, että joutuu haistelemaan vasten tahtoaan vastenmielistä hajua kotonaan ja altistumaan asbestin kaltaiselle, elinikää lyhentevälle ja syöpää aiheuttavalle epäterveelliselle savulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset jotka ei siedä tupakanhajua yhtään asuvat kerrostaloissa. Hankkikaa omakotitalo jos noin paljon tupakointi haittaa.
Tämä on täysin järjetön väite. Sama kuin sanoisi, että miksi ne ihmiset ajaa autolla, jotka eivät siedä moottoritiellä vastaantulevien kaistalla ajavia autoa. Kaikilla ihmisillä ei ole rahaa omakotitaloon, mutta sen ei pitäisi automaattisesti tarkoittaa sitä, että joutuu haistelemaan vasten tahtoaan vastenmielistä hajua kotonaan ja altistumaan asbestin kaltaiselle, elinikää lyhentevälle ja syöpää aiheuttavalle epäterveelliselle savulle.
Mihin ne yksilön ihmisoikeudet yhtäkkiä häviää, jos ei ole tarpeeksi rahaa omakotitaloon? Miksi muiden pitäisi kärsiä siitä, että muutamalla ihmisellä on epäterveellinen riippuvuus?
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän laki mahtaa toimia omassa taloyhtiössäni; kuusikerroksinen talo ja jokainen asukas omassa rapussani polttaa parvekkeellaan, minä, mukaanlukien. ( Eräs polttelee kannabista). Siinäpä kyylät, joita talosta löytyy, pitävät virkavallan työllistettynä 24h, haistelemassa tupakansavuja, muilta rikoksilta ehtiessään.
Ai miten se toimii? Se toimii niin, että te lennätte pois kolmannen varoituksen jälkeen. Sitten ei ole enää virkavaltakaan työllisestettynä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ihmisillä ei ole rahaa omakotitaloon, mutta sen ei pitäisi automaattisesti tarkoittaa sitä, että joutuu haistelemaan vasten tahtoaan vastenmielistä hajua kotonaan ja altistumaan asbestin kaltaiselle, elinikää lyhentevälle ja syöpää aiheuttavalle epäterveelliselle savulle.
Köyhiä harvemmin kuunnellaan missään päätöksissä muutenkaan, joten haistelkaa savua vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni taas tupakoinnista nillittäminen menee samaan kastiin, kuin lasten äänistä valittaminen. Miksi ihmisen, jolla ei ole omia lapsia pitäisi kuunnella aamusta iltaan naapurin lasten melua? Jos tupakan haju häiritsee, niin ikkuna kiinni. Savuahan sisään ei pääse, ellei joku tupakoi aivan ikkunasi ulkopuolella. Ja sitten kun kaikki siirtyvät kessuttelemaan ulos, joudut kulkemaan sen konkreettisen savupilven läpi joka päivä.
Kerrostalossa on vain siedettävä muiden ihmisten toimet. Ei voi alkaa valittaa tupakasta, alkoholista, lapsista, vessan vetämisestä tai pyykkien kuivaamisesta.
Eipä parveketupakoinnin kieltäminen juuri itseäni haittaa. Siinäpähän sitten ravaavat naapurit pitkin yötä porraskäytävässä... (innolla odottaen ensimmäisiä bileitä kiellon jälkeen :/)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni taas tupakoinnista nillittäminen menee samaan kastiin, kuin lasten äänistä valittaminen. Miksi ihmisen, jolla ei ole omia lapsia pitäisi kuunnella aamusta iltaan naapurin lasten melua? Jos tupakan haju häiritsee, niin ikkuna kiinni. Savuahan sisään ei pääse, ellei joku tupakoi aivan ikkunasi ulkopuolella. Ja sitten kun kaikki siirtyvät kessuttelemaan ulos, joudut kulkemaan sen konkreettisen savupilven läpi joka päivä.
Kerrostalossa on vain siedettävä muiden ihmisten toimet. Ei voi alkaa valittaa tupakasta, alkoholista, lapsista, vessan vetämisestä tai pyykkien kuivaamisesta.
Eipä parveketupakoinnin kieltäminen juuri itseäni haittaa. Siinäpähän sitten ravaavat naapurit pitkin yötä porraskäytävässä... (innolla odottaen ensimmäisiä bileitä kiellon jälkeen :/)
Näinhän se on, pitäisi varoa mitä toivoo.
Miksi minun allergikkona täytyy sietää koirat taloyhtiössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miten se toimii? Se toimii niin, että te lennätte pois kolmannen varoituksen jälkeen. Sitten ei ole enää virkavaltakaan työllisestettynä.
Hyvä fantasia, mutta ei tällaista ole vielä kaavailtu. Vaan sitä, että parveketupakointi olisi mahdollista kieltää taloyhtiön päätöksellä (yksimielisellä). Joskus tulevaisuudessa varmaankin mennään ihan täyskieltoon, mutta ei ole vielä ajankohtainen.
Ei nyt kannata ottaa liian hyökkäävää asennetta..
Mutta siis, minusta tupakointia on idioottimaisia verrata mihinkään ruoanlaittoon, koska tupakointi on yksiselitteisesti haitallista ja tupakointi halutaan lopettaa Suomesta kokonaan. Siksi on ihan perusteltua, että tupakoinnin rajoittamiseen/kieltämiseen ei tarvita niin perusteellisia syitä (koska ne ovat muutenkin jo olemassa, kukaan ei varmaankaan ihmettele, miksi himassa ei saa käyttää heroiinia, vaikka se ei häiritse ketään...)
Parveketupakointikielto johtaa todennäköisemmin sisällä polttamiseen kuin ulkona juoksemiseen, ainakin talviaikaan. Sisätiloista (vessoista, joissa hyväkin ilmanotto) ja liesituulettemista käry karkaa rappukäytävään ja ilmastoinnin ja ovien kautta muihin asuntoihin. Vielä vähemmän silloin olisi kotona raikasta :/
Vierailija kirjoitti:
Suomihan on listattu kaikkien aikojen holhousyhteiskunnaksi Pohjoismaissa, ja kun tälle linjalle lähdetään niin kohta kielletään ihan KAIKKI. Ditäkö ihmiset haluaa? Kielletään tupakka, makeiset, alkoholi, lemmikkieläinten pito, siis ihan kaikki mikä on epäterveellistä tai mahdollisesti vaaraksi jonkun kanssaihmisen terveydelle. Tätäkö Te lampaat ihan oikeasti haluatte??
Te tupakoitte, minä säilytän suolaamattomia kaloja ämpärissä sillä aikaamkun olen Espanjassa (kesä-syyskuu).
Vierailija kirjoitti:
Miksi parvekkeen ovea pitäisi pitää kesällä kaiken päivää auki? Laittakaa ovi kiinni niin ei häiritse tupakan haju, pakokaasu, siitepöly, omakotitaloista tuleva saunanlämmityksen savu, pienhiukkaset, grillauksen haju, linnunlaulu ja niin edelleen. Ette te omista ulkoilmaa.
Hyvä asenne!
Ihan kuin kerrostalossa asuessa pitäisi olla täysin hajuton sisäilma. Ei pidä. Minä pidän puusaunan tuoksusta, mutta tupakansavu on aivan hirveää. Eikä meillä pidetä ovia "kaiken päivää" auki. Saiko viestistä sellasen kuvan vai mistä moinen väite?
Joku sanoi että sen kuka ei siedä tupakansavua pitäisi asua omakotitalossa. Miksei toistepäin? Että tupakoitsija itse asuisi hajunaiheuttajana siellä omakotitalossa. Ihan mielenkiinnosta?
Ainakin tupakoinnista valittajat voisivat myöntää, että se on vain se haju mikä teitä häiritsee tai mahdollisesti tupakoiminen noin ylipäätään. Terveyshaittoja on turha mainita, koska jos joku polttaa tupakkaa muutaman metrin päässä oven takana niin te ette kärsi mistään syöpäsaasteista.
Onpa synkkää luettavaa taas.. Jotenkin surullista et tupakoinnista on tehty suurin synti, ja nyt uudet kiellot vaan lietsoo vihaa ihmisten välille. Outoa että tupakan tuoksu on nykyään yksi pahimmista hajuista mitä on olemassa, kun ennen vanhaan tupakan savua oli joka paikassa eikä kukaan valittanut.
Vihatar kirjoitti:
Te tupakoitte, minä säilytän suolaamattomia kaloja ämpärissä sillä aikaamkun olen Espanjassa (kesä-syyskuu).
Rupean itse tekemään ihan samaa, jos taloyhtiössä kielletään kessutteleminen. Ämpärit partsille ihan vaan vastalauseeks tälle absurdille kieltolaille.
Vierailija kirjoitti:
Parveketupakointikielto johtaa todennäköisemmin sisällä polttamiseen kuin ulkona juoksemiseen, ainakin talviaikaan. Sisätiloista (vessoista, joissa hyväkin ilmanotto) ja liesituulettemista käry karkaa rappukäytävään ja ilmastoinnin ja ovien kautta muihin asuntoihin. Vielä vähemmän silloin olisi kotona raikasta :/
Itse taas epäilen tätä suuresti: kun olin itse tupakoitsija (ja huomannut muissakin tupakoitsijoissa) että vaikka tupakansavu olisi ihan hyvän tuoksusta, niin se ummehtunut tuhkakuppihaju ei. Eikä se siitä paremmaksi muuttuisi, hajuhan se syy on, miksi ylipäätäsä edes sinne parvekkeelle raahaudutaan.
Itsekin joitakin vuosia sitten uhosin, että alan sitten vain polttamaan sisällä, jos ei parvekkeella saa. No en todellakaan olisi alkanut, Olinhan minä asunut myös kämpässä, jossa ei parveketta edes ollut. Ja silloin tietenkin kävin ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Onpa synkkää luettavaa taas.. Jotenkin surullista et tupakoinnista on tehty suurin synti, ja nyt uudet kiellot vaan lietsoo vihaa ihmisten välille. Outoa että tupakan tuoksu on nykyään yksi pahimmista hajuista mitä on olemassa, kun ennen vanhaan tupakan savua oli joka paikassa eikä kukaan valittanut.
No sehän on vain hyvä asia, että tupakoinnista tehdään suuri synti! Koska tupakan ainut funktio on saada ihminen riippuvaiseksi tupakasta ja se on sitä silmälläpitäen suunniteltu! Ja siitä ei ole mitään hyötyä, ainoastaan isoja terveyshaittoja!
Siksi tupakkaa varten ihan syystä tehdään rajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomihan on listattu kaikkien aikojen holhousyhteiskunnaksi Pohjoismaissa, ja kun tälle linjalle lähdetään niin kohta kielletään ihan KAIKKI. Ditäkö ihmiset haluaa? Kielletään tupakka, makeiset, alkoholi, lemmikkieläinten pito, siis ihan kaikki mikä on epäterveellistä tai mahdollisesti vaaraksi jonkun kanssaihmisen terveydelle. Tätäkö Te lampaat ihan oikeasti haluatte??
Silloin kun kyseessä on tuote, joka aiheuttaa syöpiä ja muita terveyshaittoja, josta ei ole minkään sortin positiivisia vaikutuksia ja joka aiheuttaa voimakasta riippuvuutta, niin kyllä, sellainen pitääkin kieltää.
Muuten voisi isot firmat aikana helposti keksiä kaikkia kivoja riippuvuutta aiheuttavia päihteitä ja kääriä hyvät rahat yhteiskunnan maksaessa laskun.
Niin onhan se kurjaa, kuten minulle kala-allergiselle se sinun ruoan laittosi. Tulenkin seuraavan kerran suoraan ovellesi juttusille, jos päästäisiin johonkin yhteisymmärrykseen asioiden kanssa.