Ihanaa uusperhe-elämää
Tuli kutsu kesähäihin. Kutsut on miehelleni ja minulle sekä miehen lapsille, mihin jäi kutsut minun lapsille? Kutsussa ei siis mainita "perheineen taikka aveceja" kutsut tuli nimellä osoitettuna.
Ollaan tässä jo kuitenkin kahdeksatta vuotta avioliitossa oltu, että ei voi olla yllätys tämä meidän elämänmuoto. Harmittaa.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen kutsu on suoraa törkeilyä. Sama kuin huutaisi FB seinällä että sinä ja lapsesi ovat alempi arvoisia ihmisiä. Kaikki häävieraat huomaavat teidän poissa olon. Miten miehesi hyväksyy sen että teitä kohdellaan noin?
No tuskinpa sentään. Hyvä jos kukaan huomaa. Eihän häävieraat usein ole keskenäänkään kovin tuttuja (pl. ystäväporukat ja sukulaiset keskenään), joten mistä ihmeestä voisi tietää joidenkin ventovieraiden perhekuvioita.
Onko kutsuja kaukainen vai lähisukulainen vai joku ystävä? Jos on miehen lähipiiri niin on vähän törkeää, mutta kaukaisemman ymmärrän kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ko. uusperhe asuu kaikki saman katon alla, niin mun mielestä on tehty selkeästi virhe. Mihin kutsujat olettavat lasten menevän, kun muu perhe menee juhliin? Toki jos ovat jo isoja, niin voivat jäädä keskenään kotiin, eivätkä varmaan edes halua osallistua, mutta silti kutsujilta. Aika tökeröä. Ehkä lasten isä ei ole ollenkaan kuvioissa mukana. Ymmärrän kyllä ap:n harmin.
Toisaalta, jos hääpari ei ole lapsia nähnytkään ja jostain kohti vieraita on karsittava, niin ehkä sitten noin. Toisaalta, kyllä niitä kaukaisia sukulaisiakin jotkut kutsuu häihin, vaikkei olla nähty vuosikymmeniin...mikä sitten on kenenkin tapa.
Omalle isälleen.
Olettaen, että isä on mukana kuviossa. Kaikilla ei ole.
No sehän ei ole millään tavoin uuden miehen sukulaisten ongelma - ei häihin kutsuta siksi, ettei muuten ole lastenvahtia.
Voihan he mennä esimerkiksi kavereilleen yökylään. Tai ap:n sukulaisille sukuloimaan. Tai ap:n entisen miehen sukulaisiin sukuloimaan.
Ei tietenkään ole hääparin ongelma, mutta jos perheitä kutsuu ja lapset kuuluu perheeseen asumalla aina samaa taloutta, niin onhan se mun mielestä erikoista - suorastaan moukkamaista- , että perheestä kutsutaan vain osa. Minä ajattelen asian näin, mutta ei näköjään läheskään kaikki.
Jos minun hääbudjetti olisi niin pieni, että kokonaisia perheitä ei voi kutsua, niin järjestäisin häät vain omalle perheelleni. Kyllä mun mielestä häiden järjestäjätkin voi olla kohtelijaita ja ajatella asioita kutsuttavien kannalta. Heillehän ne häät järjestetään. Se että kutsuu jostakin perheestä vain osan, on suora fingerin näyttö ko. perhettä kohtaan.
Näin me ollaan erilaisia.
Miettikää nyt vähän tätä uusperhe touhua, jos kaikki on kutsuttava. Häihin (varsinkin pienempiin) halutaan yleensä kutsua ne lähimmät ystävät ja sukulaiset. Ei hääparin toiveena ole saada koko kylän mukuloita juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ko. uusperhe asuu kaikki saman katon alla, niin mun mielestä on tehty selkeästi virhe. Mihin kutsujat olettavat lasten menevän, kun muu perhe menee juhliin? Toki jos ovat jo isoja, niin voivat jäädä keskenään kotiin, eivätkä varmaan edes halua osallistua, mutta silti kutsujilta. Aika tökeröä. Ehkä lasten isä ei ole ollenkaan kuvioissa mukana. Ymmärrän kyllä ap:n harmin.
Toisaalta, jos hääpari ei ole lapsia nähnytkään ja jostain kohti vieraita on karsittava, niin ehkä sitten noin. Toisaalta, kyllä niitä kaukaisia sukulaisiakin jotkut kutsuu häihin, vaikkei olla nähty vuosikymmeniin...mikä sitten on kenenkin tapa.
Omalle isälleen.
No sehän ei ole millään tavoin uuden miehen sukulaisten ongelma - ei häihin kutsuta siksi, ettei muuten ole lastenvahtia.
Voihan he mennä esimerkiksi kavereilleen yökylään. Tai ap:n sukulaisille sukuloimaan. Tai ap:n entisen miehen sukulaisiin sukuloimaan.
Ei tietenkään ole hääparin ongelma, mutta jos perheitä kutsuu ja lapset kuuluu perheeseen asumalla aina samaa taloutta, niin onhan se mun mielestä erikoista - suorastaan moukkamaista- , että perheestä kutsutaan vain osa. Minä ajattelen asian näin, mutta ei näköjään läheskään kaikki.
Jos minun hääbudjetti olisi niin pieni, että kokonaisia perheitä ei voi kutsua, niin järjestäisin häät vain omalle perheelleni. Kyllä mun mielestä häiden järjestäjätkin voi olla kohtelijaita ja ajatella asioita kutsuttavien kannalta. Heillehän ne häät järjestetään. Se että kutsuu jostakin perheestä vain osan, on suora fingerin näyttö ko. perhettä kohtaan.
No, onneksi kaikki ei ole noin herkkäkipiäisiä kuin sinä. Ei tuota näpäytyksenä tai minään "fingerin näyttönä" tarvitse ottaa. Syy on erittäin todennäköisesti se, että budjetti ja juhlapaikka eivät anna myöden kutsua koko pitäjää.
Ap taitaa ajatella asiaa vain omasta näkökulmastaan. Tottahan se on, että ei kaksi yksittäistä lisävierasta nyt paljon missään tunnu. Mutta jos ajattelisit asiaa hääparin näkökulmasta. Uusperheet ja tällaiset minun-sinun-meidän lapset -kuviot ovat niin yleisiä, että hääparille kyse voikin olla kahdestakymmenestä lisävieraasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalle isälleen.
No, onneksi kaikki ei ole noin herkkäkipiäisiä kuin sinä. Ei tuota näpäytyksenä tai minään "fingerin näyttönä" tarvitse ottaa. Syy on erittäin todennäköisesti se, että budjetti ja juhlapaikka eivät anna myöden kutsua koko pitäjää.
Niin, ja luojan kiitos kaikki ei ole yhtä välinpitämättömiä ja ajattelemattomia kuin sinä.
Huomattavasti parempi vaihtoehto olisi kutsua vain vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalle isälleen.
Niin, ja luojan kiitos kaikki ei ole yhtä välinpitämättömiä ja ajattelemattomia kuin sinä.
Huomattavasti parempi vaihtoehto olisi kutsua vain vanhemmat.
Ja sitten ap olisi täällää ulisemassa että kaikki muut saivat tuoda lapsensa mutta heiltä kutsuttiin vain vanhemmat.
Jätä menemättä ja ole lastesi kanssa tai menkää miehesi kanssa parina ilman yhtäkään lasta. Vähän huono neuvoa kun ei tiedä taustoja. Minulla on lapsia edellisestä avioliitosta ja yhteinen lapsi nykyisen kanssa. Emme olleet paljoa tekemisissä mieheni sukulaisten kanssa ennenkuin lapsemme syntyi ja nyt sen puolen suku kutsuu koko ajan kaikkiin juhliin. Aluksi en ottanut omia lapsiani tapaamaan täysin tuntemattomia ihmisiä mutta vauva tietenkin kulki mukana kun hänethän kaikki halusivat nähdä. Ja lapseni olivat usein juuri isäviikonlopun vietossa niin eivät olisi päässeet muutenkaan. Mutta se sitten johtin siihen että minun lapsia ei vieläkään (3v myöhemmin) kutsuta mieheni sukulaisten juhliin. Se ei vaan ihmeemmin haittaa minua koska mieheni sukulaiset eivät ole millään lailla tärkeitä minulle taikka entisen liittoni lapsille joten ei meillä ole mitään hinkua olla tärkeitä heille. Joskus kannattaa vaan olla loukkaantumatta jokaisesta pienestä asiasta eli ei kannata tehdä kärpäsestä härkästä jne
Mä ymmärrän tavallaan ap:ta, mutta jos ajattelee hääparin näkökulmasta, niin vaihtoehdot on kutsua koko perhe (siis myös ap:n lapset), vain pariskunta, tai sitten pariskunta ja miehen lapset. Häät ovat kalliita järjestää ja moni hääpari jättää pois ihmiset, jotka pitäisi kutsua vain etikettisyistä, ja se on mielestäni ihan ok. Tietty olisivat voineet kutsua vain ap:n ja miehen, mutta entä jos hääparilla on tunnesiteet miehen lapsiin ja haluavat heidät paikalle. Tuo kutsu on voinut olla heille hyvinkin vaikea päätös ja paras huonoista vaihtoehdoista.
Sinä itse päätät, että loukkaannutko tästä niin helvetillisesti, että murjotat, vai otatko yhteyttä ja kysyt. Jos kutsun vajavaisuus oli vahinko, niin hyvä, jos ei, niin sitten ainakin käy asia sulle selväksi. Siinä kohtaa voi loukkaantua. Sinä itse.
Eiköhän tässä nyt ole vedetty turhaan herne nenään. Ap:n lapset eivät kuulu miehen sukuun millään tavalla, muutoin kuin he ovat hääparin sukulaisten sukulaisia... Jos aletaan kutsua kaikki, joilla on jotenkin siteitä kuhunkin kutsuttuun juhlaväki paisuu kuin pullataikina :O
Muistan jonkun jutun joskus, kun oli kutsuttu pariskunta ja heidän kutakuinkin aikuiset lapsensa. Siitä tulikin kauhea haloo, kun kutsuun ei oltu sisällytetty näiden lasten poika-ja tyttöystäviä JA näiden poika-ja tyttöystävien lapsia edellisistä liitoista...
Jos olette olleet hääparin kanssa tekemisissä (myös sinun lapsesi), ihmettelen, muuten en.
Esim. itse olen joidenkin serkkujeni kanssa nykyisin niin vähän tekemisissä, etten edes tiedä heidän uusperhekuvioistaan juuri mitään. En edes uuden puolison lasten nimiä (en ole koskaan tavannut). Luultavasti silti kutsuisin serkun + avec ja omien lasteni pikkuserkut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta sitä loukkaannutaankin. Ei häihin voi kutsua kaikkia mahdollisia kumminkaimoja. Tuskin lapsesi edes niin innokkaasti ovat haluamassa vieraiden ihmisten häihin, sillä jos olisivat tuttuja, niin toki heidät olisi kutsuttu.
Relatkaa joskus te, jotka jaksatte aina hääkutsuista valittaa. Hääpari kutsuu ne, jotka itse paikalle haluavat. Ei niin, että kutsutut määrittelevät, ketkä pitää kutsua.
Tämä. Hääpari päättää omista juhlistaan. Ap voi olla jokseenkin varma, ettei hääparin tarkoitus ole loukata ja tuskin edes osaavat ajatella asiaa niin.
Raja on kuitenkin vedettävä johonkin, eikä koko kylää voi kutsua.
Sitäpaitsi, olisitko ap, valmis laittamaan juhliin vähintään 300 euroa, jos teillä kummallakin on esim. 2 lasta? Siihen päälle vaatetus, matkat jne.?
Itsekin uusperheellisenä en voi ymmärtää tuollaista herkkyyttä, tai loukkaantumista noin pienistä asioista. Uusperhe ei ole ydinperhe ja niin se vain on. Minulle on ihan sama, ketä meiltä kutsutaan, tai jätetään kutsumatta, enkä yöuniani siitä menetä.
Uusperhe on perhe. Eihän tavallisenkaan perheen lapsista kutsuta puolia ja jätetä toista puolta kutsumatta. Siinä oli mainittu sana perheineen, mikä tarkoittaa, että kutsu on teille kaikille. Ellei sinulla sitten ole syytä uskoa, että kutsussa harrastetaan jotain sairasta vallankäyttöä.