Työttömät töihin ilman palkkaa
No nyt se on sitten totta. Hallituksen esityksen mukaan työttömät laitetaan töihin ilman palkkaa näyttämään työnantajille, mitä he osaavat. Vapaaehtoisesti tietenkin. Toistaiseksi ei tiedetä, ovatko vakuutukset tai työterveyshuolto voimassa ko. aikana tai voiko työttömän laittaa vastaamaan yöllä 30 vanhuksen hengestä, mutta päänavaus on nyt tehty: työstä ei tarvitse enää maksaa palkkaa!
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveän negatiivista suhtautumista. Minkä tavallaan ymmärränkin, mutta eihän tämä nyt mikään uusi asia ole. Miten eroaa aiemmasta työharjoittelusta tai työkokeilusta?
Itse lähdin työttömänä 5kk palkattomaan harjoitteluun. Vitutti, mutta sain ensin määräaikaisen ja sittemmin vakituisen työn tuosta harjoittelupaikasta. Olisin varmaan edelleen työtön ilman tuota harjoittelua.
Miksi tämä on saanut 4 yläpeukkua ja 14 alapeukkua? Voisiko joku alapeukuttaja perustella, mikä tuossa nyt niin nakertaa?
Kun on niin hävettävää olla ite aktiiviinen. Työttömän kuuluu valittaa ja tyhmistyä kotonansa.
Taisit vastata itse itsellesi....
Suurin osa ei ole työllistynyt tuota kautta, eikä suuren osan yrityksistä edes ole tarkoitus työllistää vakituisesti.
Nettiä selaamalla löydät itsekin vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ihmiset suostuvat tähän.
Minä en ainakaan suostu. Suomen porvarit on näköjään unohtaneet historian opetukset.
No jaa, SDP oli ensimmäinen joka tämän ilmaistyön työkkäreille lanseerasi. Ajatus taustalla sinänsä kaunis, mutta kyllähän se hyväksikäyttöön helposti johtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä suunnitteilla oleva "työnäyte" poikkeaa työkokeilusta? Sitenkö, ettei sen ajalta saisi edes sitä 9 euroa päivärahan lisäksi?
Olen ymmärtänyt työkokeilun keinona näyttää osaamistaan työnantajalle, mutta olen kai sitten ymmärtänyt väärin.
Työkokeilu on
-ammatinvalinnaohjaukseen (lähinnä nuorille)
-yrittäjyyttä suunnittelevalle tai
-jos ollut pitkään pois työmarkkinoilta
Ja huom. täällä keskustelevat pääsääntöisesti syrjäytyneet ääriainekset, jotka eivät tekisi mitään yhteiskunnan hyväksi, mutta vaativat kyllä jokaisen sentin, mit yhteiskunnalta irtoo.
Mistä sinä tiedät kuka täällä keskustelee?
Psykologina pystyy teksteistäkin paljon päättelemään. Toisaalta hyvin moni ei edes ymmärrä lukemaansa, joten varmaan täällä on muutama heikkolahjainenkin joukossa.
Olet aivan itse paljastanut itsesi feikiksi, onnittelut siitä. Olet itse aivan liian heikkolahjainen voidaksesi pelata peliäsi meidän muiden palstailijoiden kanssa. Busted!
Olen itse töissä, palkka pieni. Mielestäni palkaton työharjoittelu on periaattesta väärin. Pitäisi saada alennettua palkkaa. Moraali rappeutuu, kun omasta panoksesta ja ajasta ei makseta.
Tämä vastauksena alapeukkuja ihmetelleelle. Alapeukut täysin palkattomalle työharjoittelulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä suunnitteilla oleva "työnäyte" poikkeaa työkokeilusta? Sitenkö, ettei sen ajalta saisi edes sitä 9 euroa päivärahan lisäksi?
Olen ymmärtänyt työkokeilun keinona näyttää osaamistaan työnantajalle, mutta olen kai sitten ymmärtänyt väärin.
Työkokeilu on
-ammatinvalinnaohjaukseen (lähinnä nuorille)
-yrittäjyyttä suunnittelevalle tai
-jos ollut pitkään pois työmarkkinoilta
Ja huom. täällä keskustelevat pääsääntöisesti syrjäytyneet ääriainekset, jotka eivät tekisi mitään yhteiskunnan hyväksi, mutta vaativat kyllä jokaisen sentin, mit yhteiskunnalta irtoo.
Jaa. Tässäkin keskustelussa on kommentteja siitä, kuinka työkokeilu johtaa työsuhteeseen tai ei johda eli ilmeisesti monella muullakin on sama käsitys kuin minulla.
Mitä tulee syrjäytyneisiin ääriaineksiin, väitän niiden kokoontuvan jossain ihan muualla.
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/hietasaaren-ekomatkailuhankkeesta-kan… Onneksi tuosta tehtiin kantelu
Rehelllisesti: En jaksa uskoa että tällä kukaan pysyvästi työllistyy. Ei mikään firma etsi pysyviä työntekijöitä työkkäristä. MUTTA täytyy sanoa että kyllä työttömyysturvaa vastaan pitää olla jotain velvollisuuksia työttömilläkin. Työnhakua helpottaa se että työhistoriassa ei ole liian pitkiä taukoja, ja etenkin nuorille jää niistä talteen arvokasta kokemusta.
Miettikääs nyt oikeesti mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Yksikään järkevä firma ei enää koskaan ota töihin palkkatyöntekijöitä, kun niitä saa ilmaiseksikin.
Rahatöihin otetaan vain sellaisia, joilla on varaa kieltäytyä palkattomista töistä ja niillä joista kilpaillaan työmarkkinoilla. Asiantuntijat ja johtajat saavat edelleen kovat liksat, mutta perustyöntekijöille tarjotaan vain määräaikaisiä palkattomia töitä.
No niin, pian saa moni meistä työssäkäyvistä sanoa heipat työpaikalleen kun ilmaista työvoimaa tulee olemaan yhä enemmän käytettävissä. Miksi äänestitte näitä idiootteja?
Eihän tämä eroa mitenkään "kuntouttavasta työtoiminnasta" :D Aina löytyy uusia "kuntoutettavia", kun edellinen olikin jo sen sallitun ajan "kuntoutettavana". Sama juttu työharjoittelun suhteen, kierrätetään harjoittelijoita vaikka maailman tappiin, ja teetetään btw samat hommat mitä teetettäis oikeillakin työntekijöillä. Ero on vaan se ettei näille tartte maksaa mitään. VMP. Onneksi olen jo työkyvyttömyyseläkkeellä. Melkoinen hallitus meillä. Suomi nousuun!
Juuri nyt Hesarin nettiversiossa on Punaisen Ristin pääjohtajan haastattelu, jossa hän puolustaa Suomen vähäosaisia. Eli tarvitaan kansainvälinen hädänalaisia auttava järjestö puolustamaan suomalaisia? Eikö se ole aika järkyttävää?
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa ne riistäjäyritykset, niin voisin niitä boikotoida? Vai onko väitteelläsi pohjaa?
En riskeeraa itseäni kertomalla nimiä, kun on noita vaitiololupauspapereita kirjoitellut sen verran. Ai niin, toisinaan tommosia vaativat allekirjoittamaan, eikä sitä työpaikkaa heru jollei allekirjoita. Ensimmäiseksi parit kolmet prujut vaitiololupauksia ja se työsopimus vasta sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt Hesarin nettiversiossa on Punaisen Ristin pääjohtajan haastattelu, jossa hän puolustaa Suomen vähäosaisia. Eli tarvitaan kansainvälinen hädänalaisia auttava järjestö puolustamaan suomalaisia? Eikö se ole aika järkyttävää?
Hah, olin SPR:llä kuntouttavassa työtoiminnassa (kirpputori). Kolmea kuppikuntaa oli töissä: palkallisia, vapaaehtoisia ja sitten "kuntoutettavat". Mitään eroa ei työtehtävissä ollut. Sanonpa vain, että oli helvetin silmiä avartava kokemus. Myyntikelpoista kamaa heitettiin ROSKIIN mm. siksi koska olivat pois muodista tai siksi ettei ollut sesonkiaika, mikä ei tämmöiselle ekoloogisuuteen hurahtaneelle käy laatuun. Parhaimmat ja laadukkaimmat lahjoitukset lähtivät tietysti jonnekin hinku vinkuaan. Boikottiin pääsi SPR ainakin omalta osaltani. Puljun erikoiset toimintatavat kävi "vähän" sylettämään, enkä sietänyt katsella sitä touhua kauhean kauan. Ja sain tietysti karenssia työkkäristä, koska lopetin homman kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa ne riistäjäyritykset, niin voisin niitä boikotoida? Vai onko väitteelläsi pohjaa?
En riskeeraa itseäni kertomalla nimiä, kun on noita vaitiololupauspapereita kirjoitellut sen verran. Ai niin, toisinaan tommosia vaativat allekirjoittamaan, eikä sitä työpaikkaa heru jollei allekirjoita. Ensimmäiseksi parit kolmet prujut vaitiololupauksia ja se työsopimus vasta sen jälkeen.
Ai oikein useampia vaitiololupauspapereita/työpaikka? Ja niitä olet tottunut tekemään - oletko joku Aku Ankka, kun sulla on ollut niin monta työpaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai oikein useampia vaitiololupauspapereita/työpaikka? Ja niitä olet tottunut tekemään - oletko joku Aku Ankka, kun sulla on ollut niin monta työpaikkaa?
No hiton Hannu Hanhi!
Vierailija kirjoitti:
Mihin työssäkäyviä enää tarvitaankaan? Kaikki vaan työttömiksi ja ilmaiseksi töihin! Selvää säästöä.
Tämä on kyllä se tulos.
Tämä on kopio vanhasta Uuden Seelannin mallista. Työttömyyskorvausta vastaan tehtävä töitä, joten kukaan ei enää palkaa oikeita työntekijöitä, kun vaan näitä, joille ei makseta palkaa. Kaikista pyritään tekemään yrittäjiä.
Eihän sitä työttömyysrahaa ole pakko nostaa?
Ja kieltäytyä kaikesta etäisesti töihin viittaavasta. Keksiä tekosyy, jonka varjolla työtarjousta ei tarvitse ottaa vataan.