Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömät töihin ilman palkkaa

Vierailija
12.04.2016 |

No nyt se on sitten totta. Hallituksen esityksen mukaan työttömät laitetaan töihin ilman palkkaa näyttämään työnantajille, mitä he osaavat. Vapaaehtoisesti tietenkin. Toistaiseksi ei tiedetä, ovatko vakuutukset tai työterveyshuolto voimassa ko. aikana tai voiko työttömän laittaa vastaamaan yöllä 30 vanhuksen hengestä, mutta päänavaus on nyt tehty: työstä ei tarvitse enää maksaa palkkaa!

Kommentit (180)

Vierailija
121/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin ehkä alkaa varkaaksi tai huoraksi.

Ei kannata, kohta keksitään verot ottaa niistäkin että kortinlukija mukaan että saa kuitin.

Vierailija
122/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole rehellisen työantajan etukaan, kilpailija teettää "työnäytteillä" ilmaistyötä, mitä mainioin kilpailuetu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä missä ongelma. Jos itse en saisi mitään töitä ja eläisin toimeentuella niin minusta olisi mahtavaa saada edes työkokemusta kaupungin kautta. Mitä muuta tekisin? Istuisin kotonani kaiket tunnit. Tämähän on mahtava tilaisuus ihmisille joilla on hankaluuksia päästä mihinkään työelämään. Toisaalta olen itse sellainen että ottaisin vaikka siivoustyötä ennemmin kuin olisin työtön. Moni on "työtön" omasta tahdostaan arvokkaiden todistuksien kanssa.

Tajuatko sinä pälli, että kun olen raatanut yötä päivää vuosikausia saadakseni vaikkapa tohtorintutkinnon, en todellakaan lähde tekemään ilmaiseksi tulosta mihinkään, enkä myöskään työttömänä ole koskaan toimeton, onhan minulla aivot joita kehittää edelleen. Jos sinun ällisi ei riitä keksimään tekemistä työttömyyden aikana, voit minun puolestani mennä vaikka hirteen.

Vierailija
124/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole rehellisen työantajan etukaan, kilpailija teettää "työnäytteillä" ilmaistyötä, mitä mainioin kilpailuetu

Sehän siinä on tarkoituskin, piiri pieni pyörii ja klikin ulkopuoliset kilpailijat pelataan ulos. Toimii todistetusti esim. lestavaltaisissa kunnissa jo ennestäänkin!

Vierailija
125/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä missä ongelma. Jos itse en saisi mitään töitä ja eläisin toimeentuella niin minusta olisi mahtavaa saada edes työkokemusta kaupungin kautta. Mitä muuta tekisin? Istuisin kotonani kaiket tunnit. Tämähän on mahtava tilaisuus ihmisille joilla on hankaluuksia päästä mihinkään työelämään. Toisaalta olen itse sellainen että ottaisin vaikka siivoustyötä ennemmin kuin olisin työtön. Moni on "työtön" omasta tahdostaan arvokkaiden todistuksien kanssa.

Minä en tajua, miten näin mielikuvituksettomat tyypit voivat ollaan missään töissä. Jos jäisit työttömäksi, et osaisi tehdä mitään muuta kuin istua kotona, niinkö? Mitä noin oma-aloitteeton tyyppi mahtaa tehdä työkseen, saanko kysyä? 

Itse olen ollut työttömänää, mutta ei ollut vaikeaa saada aikaan kulumaan. Kyllä siihen työnhakuunkin saa päivittäin muutaman tunnin menemään, jos tosissaan tekee. sinä vain istuisit kotona tekemättä mitään? Et opiskeleisi, et hakisi töitä, jättäisit kotityöt tekemättä, et kävisi mitään kursseja (ilmaisiakin on)? Miksi et? 

Vierailija
126/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota kaikkien työttömien leimaamista mt-ongelmaisiksi sekä henkisesti sairaiksi laiskiaisiksi käytetään vain tälläisten ihmisten nilkoille kusevien lakien sekä muiden orjatyökäytäntöjen sorvaamiseen. Jollakinhan niiden on aina pakko yrittää oikeuttaa nämä muutokset. Suurin osa ihmisistä ei ole niin typeriä että eivät pystyisi tekemään normaalia palkkatyötä. Tavallinen ihminen on työkuntoinen vaikka nukkuisi 2 vuotta siinä välissä kotona.

Tietenkin pieni osa ihmisistä on aina työkyvyttömiä, mutta tässä on jo kyse ihan jostain muusta asiasta. Ja se on nähty jo pidempään että korkeakoulutettujakin on kaikissa ilmaistyöharjoitteluissa ja firmat muutenkin haluaa porukkaa puoli-ilmaiseksi töihin. Nuo ihmiset tuskin ovat oikeasti mitään työkyvyttömiä ovat jos he tuollaisen projektin onnistuvat viemään loppuun.

Moni joilla ollut parempi tuuri pitää työttömiä mut-ongelmaisina luusereina. Jäin itse koeajan viimeisenä päivänä työttömäksi kun omistajan älyttömät kuvitelmat eivät käyneetkään toteen. Syy päättämiselle että ei tullut tilauksia. Minulla on kaksi akateemista tutkintoa ja jouduin hakemaan työtä täysipäiväisesti 3kk, tästä meni vielä 2kk ennen kuin työ alkoi. En olisi pystynyt töitä hakemaan jos olisi pitänyt olla jossakin orjatyössä tai työnäytteessä. Viimeksi tänään töissä kuulin johtotason henkilöltä että kun työttöminä ei ole päteviä työntekijöitä. Huhhhuh...

Vierailija
127/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko sinä pälli, että kun olen raatanut yötä päivää vuosikausia saadakseni vaikkapa tohtorintutkinnon, en todellakaan lähde tekemään ilmaiseksi tulosta mihinkään, enkä myöskään työttömänä ole koskaan toimeton, onhan minulla aivot joita kehittää edelleen. Jos sinun ällisi ei riitä keksimään tekemistä työttömyyden aikana, voit minun puolestani mennä vaikka hirteen.

Sääli että niin monet miettivät noin. Että ollaan liian "älykkäitä" ruumiilliseen työhön vain koska sattuu olemaan jokin tietty tutkinto. Tuo mentaliteetti on se miksi suomi ei pärjää.

Vierailija
128/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin uskomatonta, että koko ajan halutaan "aktivoida" työttömiä yhä enemmän mutta koskaan ei kysytä heiltä itseltään miten he voisivat ja haluaisivat aktivoitua. Monet työttömistä kun vain turhautuvat kun mitään ei saa tehdä ettei menetä tukia - ei opiskella, ei tehdä lyhyitä työkeikkoja, ei mitään. Pitää vain olla passiivinen mutta sitten hypätä juuri niitten ylhäältä tulevien käskyjen mukaan, olivat ne miten järjettömiä tahansa.

Vierailija
129/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni varmaan ottaisi sitä siivoustyötä, mutta kun siihenkin näkyy nykyään tarvitsevan koulutuksen, ei varmaan kaikkiin paikkoihin, mutta olen nähnyt useampia ilmoituksia joissa on koulutus vaadittu tai vähintään pidempää kokemusta työstä. Monilla näkyy olevan se kuva tilanteesta, että jos on työtön niin kävelee vaan johonkin työpaikkaan ja "padam!" työtä saa. Varmaan saa jos kävelee puhelinmyyntifirmaan, mutta se ei elätä kovinkaan kummoisesti ja sitten joutuu taas hakemaan tukia jos ei ole joku synnynnäinen myyntitykki joita tuskin kaikki Suomen työttömät ovat. 

Kokemus on aina kivaa, mutta kun tuollaisten näyttöjen antamisen tarkoitus on nimenomaan työllistää. Se kokemus ei kauheasti ilahduta ketään kun siitä ei saa muuta kuin jatkuvasti lämmintä kättä, jos edes sitäkään. Nuo on pääasiassa sellaisia juttuja, että moni yritys ei edes ota niihin ilmaisiin töihin kun joutuisi opettamaan talon tavoille jonkun "ongelmissa" olevan ihmisen eikä ole edes enemmälti tarvetta työntekijälle, ja jos joku sitten ottaa niin ne ovat niitä firmoja jotka käyttävät näitä ilmaisia työtekijöitä ihan jatkuvasti säästääkseen. Jos oikeasti haluaa saada palkallisia töitä niin ne paikat löytyy netistä tai sitten pitää perustaa oma yritys. Opiskelemaan voi aina mennä, mutta kun tilanne on nykyään se, että ei koskaan voi tietää mikä on tilanne sitten kun lopulta valmistuu. Voi valmistua työttömäksi.

Aika pelottavalta tämä tilanne alkaa näyttää irtisanomisineen, palkattomine töineen, leikkauksineen, kansanedustajien palkankorotuksineen jne. Voin vaan kuvitella miten huvittaa jotain irtisanottua työntekijää alkaa näihin ilmaisiin hommiin, mutta pakko alkaa kun töitä ei saa ja jotain karkkirahaa on saatava.

Ei siitä pidä rankaista työtöntä jos töitä ei yksinkertaisesti ole, luulisi jo järjen sanovan, että ei sellainen kauheasti motivoi ketään.

Terveisin Naispelko22

Vierailija
130/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä se tämä laatu paraneekin. Yksi tällainen pakkotyllistetty pisti 10 suojeltua puuta nurin, kun oli käsketty karsia alimmat oksat. Hyvin fiksu, ei varmasti tule toista kertaa pyyntöä töihin :)

Vierailija
131/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota kaikkien työttömien leimaamista mt-ongelmaisiksi sekä henkisesti sairaiksi laiskiaisiksi käytetään vain tälläisten ihmisten nilkoille kusevien lakien sekä muiden orjatyökäytäntöjen sorvaamiseen. Jollakinhan niiden on aina pakko yrittää oikeuttaa nämä muutokset. Suurin osa ihmisistä ei ole niin typeriä että eivät pystyisi tekemään normaalia palkkatyötä. Tavallinen ihminen on työkuntoinen vaikka nukkuisi 2 vuotta siinä välissä kotona.

Tietenkin pieni osa ihmisistä on aina työkyvyttömiä, mutta tässä on jo kyse ihan jostain muusta asiasta. Ja se on nähty jo pidempään että korkeakoulutettujakin on kaikissa ilmaistyöharjoitteluissa ja firmat muutenkin haluaa porukkaa puoli-ilmaiseksi töihin. Nuo ihmiset tuskin ovat oikeasti mitään työkyvyttömiä ovat jos he tuollaisen projektin onnistuvat viemään loppuun.

Moni joilla ollut parempi tuuri pitää työttömiä mut-ongelmaisina luusereina. Jäin itse koeajan viimeisenä päivänä työttömäksi kun omistajan älyttömät kuvitelmat eivät käyneetkään toteen. Syy päättämiselle että ei tullut tilauksia. Minulla on kaksi akateemista tutkintoa ja jouduin hakemaan työtä täysipäiväisesti 3kk, tästä meni vielä 2kk ennen kuin työ alkoi. En olisi pystynyt töitä hakemaan jos olisi pitänyt olla jossakin orjatyössä tai työnäytteessä. Viimeksi tänään töissä kuulin johtotason henkilöltä että kun työttöminä ei ole päteviä työntekijöitä. Huhhhuh...

Ja tein hakemuksia ja soittelin niiden perään ja ramppasin haastatteluissa vähintään klo 9-17 joka ikinen päivä. Minusta työttömän työtä on työnhaku. Niinkuin opiskelijalla opiskelu. Eräs kaverini kävi kävelyillä ja kahviloissa. Itse en jättänyt yhtään päivää väliin työnhaussa. Tein 3 kuukaudessa yli sata hakemusta ja kävin 20 haastattelussa. Suurin osa avoimia hakemuksia.

Vierailija
132/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa työsuhteen purkaminen koeajalla taloudellisten ja tuotannollisten syiden takia on laitonta. Mutta kyllähän monet firmat rikkovat lakia. Siinä vain joutuu työntekijä kärsimään.

Vierailija
133/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä joudun työttömäksi, lähden kyllä Eurooppaan muihin maihin työnhakuun.Kyllä jostain maasta löytyy työpaikka,josta maksetaan palkkaa.Orjaksi en Suomeen jää.Kierrän vaikka joka maan.

Vierailija
134/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen seuraavaksi siirtymässä orjaksi jos löydän F.E.C koulutus paikan.... tekis mieli tappaa ittensä... olis kaikilla helpompaa.

Käytännössä hallitus haluaa F.E.C:stä normin. Tosin F.E.C:ssä oli edes jonkinlainen työntekijästatus. Vaikkakin vailla työterveyshuoltoa ja työsuhde-etuja. Ja saihan siitä 9€ verotonta päivässä.

Olin 6kk F.E.C -orjana. Verkostouduin ja löysin työn. Onneksi. Ei mennyt täysin hukkaa .

Vierailija
135/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tajua, miten näin mielikuvituksettomat tyypit voivat ollaan missään töissä. Jos jäisit työttömäksi, et osaisi tehdä mitään muuta kuin istua kotona, niinkö? Mitä noin oma-aloitteeton tyyppi mahtaa tehdä työkseen, saanko kysyä? 

Itse olen ollut työttömänää, mutta ei ollut vaikeaa saada aikaan kulumaan. Kyllä siihen työnhakuunkin saa päivittäin muutaman tunnin menemään, jos tosissaan tekee. sinä vain istuisit kotona tekemättä mitään? Et opiskeleisi, et hakisi töitä, jättäisit kotityöt tekemättä, et kävisi mitään kursseja (ilmaisiakin on)? Miksi et? 

No tietenkin pitää tarttua tuohon yhteen lauseeseen kuin perskärpänen. Tosiasia on kuitenkin että kaikki ylläolevat esimerkit ovat vapaa-ajan puuhia enkä itse niitä miellä vastaaviksi työtuntipanoksien kanssa. Sinäkö miellät?

Vierailija
136/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

F.E.C -koulutettu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen seuraavaksi siirtymässä orjaksi jos löydän F.E.C koulutus paikan.... tekis mieli tappaa ittensä... olis kaikilla helpompaa.

Käytännössä hallitus haluaa F.E.C:stä normin. Tosin F.E.C:ssä oli edes jonkinlainen työntekijästatus. Vaikkakin vailla työterveyshuoltoa ja työsuhde-etuja. Ja saihan siitä 9€ verotonta päivässä.

Olin 6kk F.E.C -orjana. Verkostouduin ja löysin työn. Onneksi. Ei mennyt täysin hukkaa .

Seurataanko noiden juttujen työllistävää vaikutusta ollenkaan, eli sitä että palkkaavatko firmat noiden perusteella vaiko vain kierrättävät ilmaista työvoimaa?

Vierailija
137/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetus- ja kulttuuriministeriö aloitti jo 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041221404789_uu.shtml

Vierailija
138/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkö perussuomalaisia äänestäneet halusivat?

Vierailija
139/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä se tämä laatu paraneekin. Yksi tällainen pakkotyllistetty pisti 10 suojeltua puuta nurin, kun oli käsketty karsia alimmat oksat. Hyvin fiksu, ei varmasti tule toista kertaa pyyntöä töihin :)

Orjan pitääkin mokailla niin ettei pakoteta toista kertaa.

Vierailija
140/180 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan ymmärrä, että jos hallituksen mielestä työstä ei tarvitse maksaa palkkaa, niin miten he itse voivat mitään palkkiota vaatia? Tuossa jos missään palkaton "työnäyte" olisi paikallaan, jonka jälkeen kansa voi arvioida saako jatkaa tehtävässään vai siirtyykö seuraavaa ilmaista työnäytettä tekemään.