Työttömät töihin ilman palkkaa
No nyt se on sitten totta. Hallituksen esityksen mukaan työttömät laitetaan töihin ilman palkkaa näyttämään työnantajille, mitä he osaavat. Vapaaehtoisesti tietenkin. Toistaiseksi ei tiedetä, ovatko vakuutukset tai työterveyshuolto voimassa ko. aikana tai voiko työttömän laittaa vastaamaan yöllä 30 vanhuksen hengestä, mutta päänavaus on nyt tehty: työstä ei tarvitse enää maksaa palkkaa!
Kommentit (180)
Minä työtön menen ilomielin ilmaistöihin. Siitä tuleekin historian lyhyin työsuhde; kun eihän nyt tälläinen selkä-ja polvivaivainen sekä masentunut ja ylipainoinen keski-ikäinen akka kelpaa työnantajille. Rumakin vielä olen. Sairauslomalla olen kuitenkin koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teistä jokainen ansaitsisi olla ilmaiseksi töissä.
Uutisessa sanotaan, että työnäyte on VAPAAEHTOISTA. Kuitenkin olette toisillenne karensseja vääntämässä ja saikkua hakemassa.
Menkää te "viisaat" vääntämään näitä lakeja, jos se niin helppoa on. Ainiin, te luulette, että kiusallaan kaikkia suomalaisia ei oteta töihin ja kaikki yrittäjät ovat sikarikkaita riistäjiä.
Mitä oikeasti huonoa tuossa ehdotuksessa on? Sekö, että joku asian osaava kiilaa osaamattoman=sinun ohi? Kuinka monta kuukautta teillä menisi työnäytteen antamiseen? Osaavalta voisi riittää muutama tunti.
Käytäntö on osoittanut, että niitä 9€/päivä-henkilöitä säännöllisesti käyttäviä yrityksiä on yllättävänkin paljon. Sehän on täysin moraalitonta touhua. En itse tunne ainuttakaan henkilöä, joka olisi saanut vakinaisen työsuhteen em. toiminnassa. Tunnetko sinä? Onko jollekin palstailijoista tapahtunut niin?
Onko silloin mikään ihme, että reaktiot tätä uutta ehdotusta kohtaan ovat negatiiviset? Tämäkin tarjoaa yrityksille samanlaisen mahdollisuuden väärinkäytöksiin, eli ihmisarvon alentamiseen ja eräänlaisen orjatyövoiman käyttöön.
Viimeksi Nokia ilmoitti suurista tulevista irtisanomisista. Nokia kuuluu siihen ryhmään yrityksiä, jotka
ovat nostaneet suuria summia yritystukea vuosittain, 10-12 miljoonaa/vuosi. Lisäksi liiketoimintaan on käytetty muitakin verovaroilla tuotettuja asioita, esim. infraa.
Yrityksille on annettu riihikuivaa rahaa erilaisten tukien ja alennusten muodossa, mutta silti niitä ei ole velvoitettu mihinkään. Valtio menetti yritysten Kela-maksun poistossa 800 milj./vuosi ja saman summan viimeisimmässä yhteisöveron alennuksessa. Siis 1,6 mrd/vuosi.
Nämä markkinoitiin kansalle työllistämisvaikutuksilla. Saimme kuitenkin yhä kasvavan työttömyyden - j a saimme paikata nämä puuttuvat varat mm.siten, että välillisiä veroja nostettiin.
Suomessa on yhteisövero alle EU-maiden keskitason, samoin työnantajalle koituvat palkan sivukulut.
Yrityksille on siis annettu valtavasti erilaista tukea, mutta silti työttömien määrä kasvaa.
Miten voit olettaa, että työttömät suhtautuisivat myönteisesti tällaisiin "ideoihin", jotka oikeasti voivat johtaa työttömien väärinkäyttämiseen?
Tunnen, itseni. Olin valmistumiseni jälkeen viikon työelämävalmennuksessa eli siinä 9€orjuutuksessa koulutusta vastaavassa yrityksessä ja olen siellä ollut sen jälkeen koko ajan töissä. Kukaan ei minua sinne pakottanut eli todellakin oli vapaaehtoista.
Voitko kertoa ne riistäjäyritykset, niin voisin niitä boikotoida? Vai onko väitteelläsi pohjaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutisessa sanotaan, että työnäyte on VAPAAEHTOISTA. Kuitenkin olette toisillenne karensseja vääntämässä ja saikkua hakemassa.
Menkää te "viisaat" vääntämään näitä lakeja, jos se niin helppoa on. Ainiin, te luulette, että kiusallaan kaikkia suomalaisia ei oteta töihin ja kaikki yrittäjät ovat sikarikkaita riistäjiä.
Mitä oikeasti huonoa tuossa ehdotuksessa on? Sekö, että joku asian osaava kiilaa osaamattoman=sinun ohi? Kuinka monta kuukautta teillä menisi työnäytteen antamiseen? Osaavalta voisi riittää muutama tunti.
Sillä vapaaehtoisuudella voi pyyhkiä persettä. Ei niihin 9 euron orjuuksiinkaan mennä riemusta kiljuen vapaaehtoisena vaan pakosta ettei mene vähäiset tuet. Huomasivat varmaan että samalla kun puhuivat vapaaehtoisuudesta mainittiin uusia tiukennuksia työttömyysetuihin.
"9€ orjuudet" ovat myös vapaaehtoisia. Älä keksi omiasi.
Ei ole.
Perustele, miksi ei ole. Onko äitisi pakottanut sinut orjuuteen?
En ole tuo, jolta kysyt, mutta vastaapa tähän: onko ihmisellä vapaa tahto? Vai onko kaikki entuudestaan jo määrättyä eli tulevaisuutta ei ole, koska determinismi?
Et ole ymmärtänyt keskustelua eikä täällä moni ymmärrä kysymyksiäsi. Mutta 9€orjuutuksiin mennään vapaaehtoisesti, kukaa ei voi siihen pakottaa ja se ei voi vaikuttaa mihinkään tukiin. Paitsi ehkä siihen vanhemmilta saatuun viikkorahaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä vapaaehtoisuudella voi pyyhkiä persettä. Ei niihin 9 euron orjuuksiinkaan mennä riemusta kiljuen vapaaehtoisena vaan pakosta ettei mene vähäiset tuet. Huomasivat varmaan että samalla kun puhuivat vapaaehtoisuudesta mainittiin uusia tiukennuksia työttömyysetuihin.
Kysy niiltä jotka on niissä olleet ja tule sitten puhumaan vapaaehtoisuudesta. Pikkusen orja fiilis tehdä samaa hommaa päivärahalla mistä toiset saa palkaa.
Kysy itse, jos sellaisia tunnet. Miksi ovat lähteneet orjuuksiin? Halusivatko työkokemusta vai päästä sinne paikkaan töihin? Mikä paikassa ollut vikana, jos tulee orja-fiilis? Olen työssäni saanut sadoille nuorille orjapaikkoja (tosin eivät saa sitä 9 euroakaan, jos heillä ei ole ammatillista koulutusta), mutta he ovat olleet kyllä tyytyväisiä. Joku on todennut alan olevan heille väärä tai sitten oikea ja lähteneet sitä opiskelemaan. Jotkut on päässeet sitä kautta töihin, mutta tästä keskustelusta voi ymmärtää, että sekin on ihan väärin.
Mielestäni on oma valinta, että haluaako jäädä syrjäytymään ja valittamaan kotisohvalle tai tekeekö jotain työllistymisensä eteen.
Sietäisit hävetä.
Onhan nyt suuri ero ammattilaisella, jolla on useamman vuoden työkokemus (sellaisia ovat suurin osa työttömistä) verrattuna kokemattomaan nuoreen, joka vasta etsii alaansa.
Olipa vastenmielinen ja halveksiva kommentti sinulta.
En todellakaan häpeä, että olen saattanut suuren määrän nuoria kiinni työnsyrjään! Säälin niitä syrjäytyneitä valittajia, jotka eivät kelpaa töihin asenteensa vuoksi. Valitettavasti heitäkin on tullut eteen.
Torpparihistoria toistuu modernimmassa muodossa. Torpparien sortohan johti lopulta sisällissotaan, mitenhän tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
En ole tuo, jolta kysyt, mutta vastaapa tähän: onko ihmisellä vapaa tahto? Vai onko kaikki entuudestaan jo määrättyä eli tulevaisuutta ei ole, koska determinismi?
Et ole ymmärtänyt keskustelua eikä täällä moni ymmärrä kysymyksiäsi. Mutta 9€orjuutuksiin mennään vapaaehtoisesti, kukaa ei voi siihen pakottaa ja se ei voi vaikuttaa mihinkään tukiin. Paitsi ehkä siihen vanhemmilta saatuun viikkorahaan :)
Mitä 'vapaaehtoista' siinä on, että teet tai kuolet? Se lain tarkoitusperä tässä nyt on framilla ja lähinnä se, mitä muutoksia esim. näkökannassa suhteessa lain henkeen on tapahtunut. Onko ns. perustuslailliset oikeudet edelleenkin voimassa, vai onko niihin tullut muutoksia, jotka ovat esim. ristiriidassa YK:n ihmisoikeussopimusten kanssa? Johdatteluahan tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Mitä 'vapaaehtoista' siinä on, että teet tai kuolet? Se lain tarkoitusperä tässä nyt on framilla ja lähinnä se, mitä muutoksia esim. näkökannassa suhteessa lain henkeen on tapahtunut. Onko ns. perustuslailliset oikeudet edelleenkin voimassa, vai onko niihin tullut muutoksia, jotka ovat esim. ristiriidassa YK:n ihmisoikeussopimusten kanssa? Johdatteluahan tämä.
Sä olet liian viisas tänne :)
Täähän on muikeeta. Jos työnäyte tai useampi ei annakaan työpaikkaa, niin joutuu selittelemään seuraavissatyöhaastattelussa, että ei oikeasti ole huono työntekijä, vaikka työnäyte ei tyydyttänyt edellistä työnantajaa. Sehän on sama kuin kosahtanut koeaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin mennä työnäyttöön kansanedustajaksi tai ministeriksi. Kyllä toi paperin pyörittely, istuminen ja nappien painaminen multa onnistuisi.
Mutta osaatko valehdella? Ja sanoa kiinni jäädessäsi:"Sori siitä."
Tai pyöriä tikkatauluna?
Tämä kaavailuhan on vaarallista. Esim. itse lähihoitajana olen työttömänä, jos minut pakotettaisiin ilmaiseksi raatamaan vanhusten hoitoalalle, se olisi todellinen riski hoidettaville. En todellakaan aio ilman palkkaa ( joka on muutenkin surkea), panostaa mitenkään. Tekisin hommat välinpitämättömästi. Olisin sairauslomalla suurimman osan tyäajasta. Ei kutsumus elätä, kutsumuksella ei makseta asuntolainaa eikä mitään muutakaan. Hoitoalalla tämä suunnitelma ei tule onnistumaan. Jos työttömät hoitajat pakotetaan ilmaistöihin, asiakkaat kärsivät ensimmäisinä.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa päiväkoteihin! Ette sitten vanhemmat tiedä aamulla kun lasta tuotte hoitoon, onko ryhmässä töissä 1 vai 3 työtöntä ihmistä, toki heidän taustojaan emme tiedä sillä kun eivät ole työsuhteessa niin emme saa sitä tarkistaa. En kyllä ihan ymmärrä mitä työtä voivat päiväkodissa tehdä sillä en saa jättää ko. tapauksia valvomatta lasten kanssa. Mutta ehkä he voivat vaikka pestä 8 tuntiä päivässä kurahousuja ja liimata revenneiden kirjojen sivuja.
Suomi nousuun jee!!
No mä voin hoitaa ne omat lapseni, jotka tarvitsevat tietenkin hoitopaikan, kun minut määrätään sinne päiväkotiin orjatöihin. Paitsi että en voikaan hoitaa, koska minulla ei ole koulutusta kyseisiin hommiin. Ja taitaa ne päivähoitomaksutkin mennä muiden piikkiin, koska minulla ei ole myöskään palkkatyötä. Ai että kun päättäjät on keksineet oikean kultakaivoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytäntö on osoittanut, että niitä 9€/päivä-henkilöitä säännöllisesti käyttäviä yrityksiä on yllättävänkin paljon. Sehän on täysin moraalitonta touhua. En itse tunne ainuttakaan henkilöä, joka olisi saanut vakinaisen työsuhteen em. toiminnassa. Tunnetko sinä? Onko jollekin palstailijoista tapahtunut niin?
Onko silloin mikään ihme, että reaktiot tätä uutta ehdotusta kohtaan ovat negatiiviset? Tämäkin tarjoaa yrityksille samanlaisen mahdollisuuden väärinkäytöksiin, eli ihmisarvon alentamiseen ja eräänlaisen orjatyövoiman käyttöön.
Viimeksi Nokia ilmoitti suurista tulevista irtisanomisista. Nokia kuuluu siihen ryhmään yrityksiä, jotka
ovat nostaneet suuria summia yritystukea vuosittain, 10-12 miljoonaa/vuosi. Lisäksi liiketoimintaan on käytetty muitakin verovaroilla tuotettuja asioita, esim. infraa.
Yrityksille on annettu riihikuivaa rahaa erilaisten tukien ja alennusten muodossa, mutta silti niitä ei ole velvoitettu mihinkään. Valtio menetti yritysten Kela-maksun poistossa 800 milj./vuosi ja saman summan viimeisimmässä yhteisöveron alennuksessa. Siis 1,6 mrd/vuosi.
Nämä markkinoitiin kansalle työllistämisvaikutuksilla. Saimme kuitenkin yhä kasvavan työttömyyden - j a saimme paikata nämä puuttuvat varat mm.siten, että välillisiä veroja nostettiin.
Suomessa on yhteisövero alle EU-maiden keskitason, samoin työnantajalle koituvat palkan sivukulut.
Yrityksille on siis annettu valtavasti erilaista tukea, mutta silti työttömien määrä kasvaa.
Miten voit olettaa, että työttömät suhtautuisivat myönteisesti tällaisiin "ideoihin", jotka oikeasti voivat johtaa työttömien väärinkäyttämiseen?
Tunnen, itseni. Olin valmistumiseni jälkeen viikon työelämävalmennuksessa eli siinä 9€orjuutuksessa koulutusta vastaavassa yrityksessä ja olen siellä ollut sen jälkeen koko ajan töissä. Kukaan ei minua sinne pakottanut eli todellakin oli vapaaehtoista.
Voitko kertoa ne riistäjäyritykset, niin voisin niitä boikotoida? Vai onko väitteelläsi pohjaa?
Kiinnostavampi tieto kuin se, että sinä olet saanut työpaikan noin, olisi se, kuinka moni EI ole saanut.
No huh huh, ei enää mitää J:tä! kirjoitti:
Ehdotus: Nykyiset SSS-ministerit palkattomaan pakkotyöhön pelkällä työttömyyskorvauksen perusosalla. Jos jälkeä syntyy ja hallutuksen tavoitteet saavutetaan, niin palkkioksi määräaikainen ministerintehtävä, korvauksena tietysti pelkkä työllistämistuki. Vieläkö ministerihommat kiinnostaa?
Kannatan! Tätä voisi samantien laajentaa kansanedustajiin ja kaikenlaisiin avustajiin. Sekä MEP:hin.
Ahdistaa hitosti tämä touhu. Ei ole kiva olla nuori tämän päivän Suomessa.... :( älytöntä.
Itse en ymmärrä missä ongelma. Jos itse en saisi mitään töitä ja eläisin toimeentuella niin minusta olisi mahtavaa saada edes työkokemusta kaupungin kautta. Mitä muuta tekisin? Istuisin kotonani kaiket tunnit. Tämähän on mahtava tilaisuus ihmisille joilla on hankaluuksia päästä mihinkään työelämään. Toisaalta olen itse sellainen että ottaisin vaikka siivoustyötä ennemmin kuin olisin työtön. Moni on "työtön" omasta tahdostaan arvokkaiden todistuksien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Täähän on muikeeta. Jos työnäyte tai useampi ei annakaan työpaikkaa, niin joutuu selittelemään seuraavissatyöhaastattelussa, että ei oikeasti ole huono työntekijä, vaikka työnäyte ei tyydyttänyt edellistä työnantajaa. Sehän on sama kuin kosahtanut koeaika.
Ja vaikka kuinka hyvin teet työsi, niin jos ja kun se yritys ei ollut koskaan aikonutkaan oikeasti palkata ketään niin pomo voi aina vedota "henkilökemiaan" vaikka työ olisi ollut kuinka korkealaatuista tahansa. Kiva sitä sitten selitellä työnhaussa. Eli tällaiset huijauskokeilut saattavat jopa vaikeuttaa työllistymistä.
Eiköhän ole niin, että ihmiset ovat hyväuskoisia niin kauan kunnes työnantajan huijaus osuu omalle kohdalle. Kerran kun sen kokee niin kyynisyys nousee.
Sietäisit hävetä.
Onhan nyt suuri ero ammattilaisella, jolla on useamman vuoden työkokemus (sellaisia ovat suurin osa työttömistä) verrattuna kokemattomaan nuoreen, joka vasta etsii alaansa.
Olipa vastenmielinen ja halveksiva kommentti sinulta.