Sairaanhoitajien "suuri vastuu"?
Tänään taas törmäsin facebookissa Sairaanhoitajat pois palkkakuopasta tmv. ryhmän kirjoitteluun. Olen tätä pitkään miettinyt ja nyt haluaisin palstan sairaanhoitajilta rehellisen vastauksen, kun täällä näitä sairaanhoitajia kanssa näyttää aika paljon olevan. Mikä siinä teidän työssä on vastuullista? Siis eihän teillä ole virkavastuuta kuten lääkärillä, ettehän te tee mitään hoitopäätöksiä itsenäisesti, vai teettekö muka? Jotenkin itse olen vain jäänyt siihen käsitykseen että sairaanhoitajien käsitys vastuusta on se että tekee mitä käsketään, samalla tavalla rekkakuskin työ on todella vastuullista koska tekemällä vastoin määräyksiä voi tappaa montakin ihmistä.
Joten nyt sairaanhoitajat tänne kertomaan mikä teidän työstä tekee vastuullista? Eikä mitään ympäripyöreää vaan oikeita käytännön esimerkkejä.
Kommentit (398)
Jäätävän pitkä ketju, ei ole aikaa kokonaan läpi lukea. Itsekin olen sairaanhoitaja. Koen että palkka ei riitä pk-seudulla elämiseen eikä kyllä ole vastuun kanssa tasoissa. Ymmärrän että on vaikeaa tajuta ulkopuolisesta sitä vastuun tunnetta toisen ihmisen kivusta, elämästä, hyvästä hoidosta jne. Haluan hoitaa potilaani hyvin, silti usein mieltä vaivaa tuliko tehtyä oikea päätös tarvittavista hoitotoimenpiteistä.
On monia paikkoja joissa lääkäri ei todellakaan käy kovin usein tai ole aina edes puhelimitse tavoitettavissa. Näin on esim. monissa pitkäaikaissairaiden / vanhusten hoitopaikoissa. Siellä voi olla yksi sairaanhoitaja koko talossa jonka vastuulla potilaiden vointi lopulta on. Lähihoitajat tulevat kertomaan että nyt tarvitaan apua ja sh menee ja hoitaa homman. On oikeasti suuri vastuu pääättää lähetetäänkö jatkohoitoon tms vai seurataanko vointia vielä. Kaikkia ei voi lähettää jokaisesta pienestä huolenaiheesta varmuuden vuoksi sairaalaan. Väärä päätös voi aiheuttaa tarpeetonta kipua ja pahimmillaan aiheuttaa kuoleman.
Olen työskennellyt aiemmin vanhusten hoitokodissa jossa lääkäri kävi kerran viikossa. Oli potilaalla mikä tahansa asia vaivana( tulehdus, ihottuma tai ihan mikä vaan voinnin muutos) lääkäri ei mennyt potilasta katsomaan. Tuli ja teki paperityöt ja siinä se. Joskus olisi kaivannut lääkärin varmistusta omille havainnoilleen, mutta eipä auttanut vaikka kuinka pyydettiin.
En kiistä etteikö moni muukin työ olisi yhtälailla vastuullista. Toivoisin kuitenkin myös rahallista arvostusta aloille, joissa huolehditaan ihmisestä kaikin tavoin hänen heikoimpina hetkinään . Ei ole helppo työ nimittäin se.
Vierailija kirjoitti:
Mua harmittaa sekin, että lääkäreiden töitä siirretään yhä enemmän sairaanhoitajille, jotka eivät oikeasti osaa.
On ero kuin yöllä ja päivällä osaamisessa, jos puhuu saman asian hoitajalle tai lääkärille.
Miehellä on kaukainen sukulainen, joka osaa vain ruotsia. Hänen ollessaan sairaalassa pitempään, ei siellä tavalliset sairaanhoitajat osanneet käytännössä ollenkaan ruotsia. Vain lääkärit osasivat ja jokainen aika sujuvastikin.
Tuosta huomaa älykkyys- ja koulumenestyseron. Ei siellänlääkiksessäkään olenkuin se huvin niukka virkamiesruotsin kurssi. Oli siis selkeä.ero lukiomenestyksessäkin jo.
Lukiossa lukuaineiden keskiarvo oli minulla 9,0. Kirjoitin myös 5 eximiaa.
En hakenut kuitenkaan lääkikseen, vaan ylläri pylläri opiskeleman sairaanhoitajaksi.
Puhun sujuvaa englantia ja ruotsia.
Tietenkin lääkärillä on laaja tietämys lääketieteestä, olisi outoa jos näin ei olisi? Sairaanhoitajat opiskelevat hoitamista, eivät lääketiedettä. Vaikka onhan hoitajankin perusasiat anatomiasta ja fysiologiasta tiedettävä jos haluaa työssä pärjätä.
Mielestäni on typerää verrata hoitajien ja lääkärien älykkyyttä. Ihan kuin se ammatti kertoisi ihmisestä kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien työssä vastuu on vain lisääntynyt, kun lääkärille kuuluneita töitä on siirtynyt heille.
Tällaisen väitteen kuulee usein sairaanhoitajilta, mutta en ole koskaan kuullut, mitä nämä asiat käytännössä ovat. Tarkennapa. Oletan että emme nyt puhu rajatusta reseptinkirjoitusoikeudesta koska siitähän maksetaan näille hoitajille erillinen korvaus ja annetaan erillinen koulutus.
Vastuu tulee juurikin siitä että lääkäriä ei useinkaan ole paikalla vaan hoitajan täytyy itse osata tulkita potilaan tilaa ja arvioida tarvitseeko olla yhteydessä lääkäriin vai ei. Jokaisesta pikkuasiasta ei voi lääkäriä heti vaivata vaan hoitajan on ensin itse ajateltava omilla aivoilla että mitä tehdään ja jos potilaan tila ei muutu parempaan sitten on kutsuttava
Lääkäri tekee määräyksen jonka hoitaja toteuttaa. Hoitajan on pakko ymmärtää lääkemääristä ja annoksista koska melko usein lääkärin määräyksessä voi olla näppäilyvirhe jolloin lääkemäärä voi olla kymmenkertainen kuin mitä on tarkoitettu. Jos sairaanhoitaja ei huomaisi näitä virheitä tai sokeasti toteuttaisi kaikki lääkärin määräyksen ilman mitään kritiikkiä luulisin hoitovirheitä olevan paljon enemmän.
Mutta tuntuu että täällä on aivan turha selittää mitään hoitajan työstä. Jos on päättänyt sen että sairaanhoitajat on juoruavia Facebookissa aikansa viettäviä lorvioita niin eipä näillä kommenteilla tuntu olevan väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä kokeilla, että sairaanhoitajat jäävät pois töistä. Eiköhän ne sairaat siellä keskenään pärjää.
Sama juttu muissakin töissä; jos kaikki jää pois, mikään ei toimi. Ei tämä kuitenkaan kerro ammattikunnan vastuusta mitään. Enemmän minua pelottaisi, jos lääkärit jäisi pois ja hoitsut yrittäisi sen jälkeen pärjätä itsekseen. Mikä tästä hoitajien työstä muka tekisi erityisen vastuullisen? Eihän ne tee mitään suuri päätöksiä ihmishengen suhteen vaan hoitaa? Niinku lastentarhanopettaja hoitaa lapsia. Se kuuluu niiden työhön. Vastuullisena pitäisin juristin työtä, toimitusjohtajan työtä, lentokapteenille työtä. Näissä ammateissa ei turhaan piipitetä Kahvitauoilla ja ruikuteta joka ikisestä vastuullisesta asiasta
Ei nyt jäädä kukaan pois töistä, kun joillakin niitä vielä sattuu olemaan.
Mutta miten on niin hirvittävän vaikeaa tajuta että se hoitajan vastuu tulee siitä että näkee koska tarvitaan lääkäriä, yksityiselle lääkärille pääset ilman että hoitaja tekee arvion tarvitsetko lääkäriä, julkisella puolella sinut haastattelee ensin hoitaja ja päivystyksessä sinun ohitsesi menee jokainen jonka hoitaja katsoo enemmän tarvitsevan lääkäriä. Hoitajan vastuulla on nähdä onko potilas hysteerinen kipujensa valittaja, jolla on varvas nyrjähtänyt vai onko oikeasti jostain vakavammasta kyse, sama vielä silloinkin kun olet päässyt osastolle, jos voit hoitajan mielestä hyvin voit nähdä lääkärin kierrolla mutta turha kuvitella että hän tulisi viereesi seisomaan ilman hoitajan kutsua. Eli paras valittaa ja asiallisesti hoitajalle.
Lukutaitoinen näppäräkätinen ja innokas oppii kyllä temppuja mitä sairaanhoitaja tekee ja peruskoulun käynyt pilkuntarkka pärjää hienosti lääkelaskuissa, mutta ihmistuntemusta ja oireiden lukua ei jokainen opi. Sairaanhoitajan työ ei todella nykypäivänä ole mitään lääkärin pikkuapulaisena oloa, lieko ollut koskaan.
Tätähän juuri ihmiset pelkäävät julkisella puolella, että hoitaja päättää kuka pääsee lääkärin juttusille.
On tuhat ja yksi tarinaa siitä kuinka hoitoa ei saatu julkiselta puolelta ja yksityinen lääkäri löysi ihan vakavan sairauden.
Vierailija kirjoitti:
Jakavat lääkärin määräämiä lääkkeitä , ja vittuilevat potilaille sairaalassa. On todella "raskasta".
Joo. Olin kerran sairaalassa ja hoitaja antoi minulle lääkkeet. Sitten hän meni huonetoverini luo ja sanoi "Nyt tulee N.N:n lääkeet" Se N.N. olin minä. Olin syönyt toisen potilaan tiesmitkä lääkkeet. Ei kyllä ollut mitään vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua harmittaa sekin, että lääkäreiden töitä siirretään yhä enemmän sairaanhoitajille, jotka eivät oikeasti osaa.
On ero kuin yöllä ja päivällä osaamisessa, jos puhuu saman asian hoitajalle tai lääkärille.
Miehellä on kaukainen sukulainen, joka osaa vain ruotsia. Hänen ollessaan sairaalassa pitempään, ei siellä tavalliset sairaanhoitajat osanneet käytännössä ollenkaan ruotsia. Vain lääkärit osasivat ja jokainen aika sujuvastikin.
Tuosta huomaa älykkyys- ja koulumenestyseron. Ei siellänlääkiksessäkään olenkuin se huvin niukka virkamiesruotsin kurssi. Oli siis selkeä.ero lukiomenestyksessäkin jo.
Lukiossa lukuaineiden keskiarvo oli minulla 9,0. Kirjoitin myös 5 eximiaa.
En hakenut kuitenkaan lääkikseen, vaan ylläri pylläri opiskeleman sairaanhoitajaksi.
Puhun sujuvaa englantia ja ruotsia.
Tietenkin lääkärillä on laaja tietämys lääketieteestä, olisi outoa jos näin ei olisi? Sairaanhoitajat opiskelevat hoitamista, eivät lääketiedettä. Vaikka onhan hoitajankin perusasiat anatomiasta ja fysiologiasta tiedettävä jos haluaa työssä pärjätä.
Mielestäni on typerää verrata hoitajien ja lääkärien älykkyyttä. Ihan kuin se ammatti kertoisi ihmisestä kaiken?
Tunnen sairaanhoitajan joka väitteli myöhemmin yhteiskuntatieteiden tohtoriksi. Tunnen lentoemännän jolla on kaksi yliopistotutkintoa. Tunnen ....
Olen kymmenen vuotta työskennellyt akuutilla vuodeosastolla. Aukaistaanpa tätä vastuu asiaa hieman. Me sairaanhoitajat olemme vastuussa potilaiden iv-lääkityksistä, eli niistä suonensisäisistä hoidoista. Me olemme vastuussa siitä, jos potilas saa anafylaktisen reaktion esimerkiksi iv-antibiootin sopimattomuudesta, emmekä huomioi potilaan yleistilaa. Suonensisäisillä hoidoilla voi saada aikaan erittäin pahaa jälkeä, eikä lääkäri ole aina kutsuttavissa. Me tarkkailemme jatkuvasti potilaita kokonaisvaltaisesti. Ei riitä, että potilas ottaa lääkkeet, me tarkkailemme myös tämän jälkeen potilasta, kuinka lääkkeet vaikuttaa jne. Meidän vastuulla on, että potilasasiakirjoihin kirjataan reaaliajassa kaikki niin, että maallikkokin ja itse potilas sen ymmärtää. Ja mitä tulee muutoinkin potilaan hoitoon, me olemme ensimmäisiä jotka huomaa elottoman potilaan merkit ja aloittaa mahdollisesti elvytyksen. Meidän vastuu on hoitaa tilanne mahdollisimman hyvin ja ohjeistaa muuta hoitohenkilökuntaa samalla kun lääkitsee elotonta / elvytettävää potilasta. Hoitaisitko itse tämän kaiken + lisäksi monen muun tästä vielä puuttuvan asian, tosta noin vaan itse?
Kertoo paljon hoitajien älykkyydestä että ketjuun jossa kysytään konkreettisia esimerkkejä hoitajan suuresta vastuusta tulee lähinnä märinää ja mielensäpahoittamista nimimerkein "sh" höystettynä. Kyllä täss ketjussa suurimmaksi osaksi muita mollaavat ovat nimenomaan niitä sairaanhoitajia, on haukuttu paperin pyörittäjiksi ja kerrottu että kenelläkään ei varmastikaan ole koko maailmassa yhtä vastuullista työtä kuin sairaanhoitajalla on. Vaikka sinne kouluun pääsee ties ketä tumpeloa, kyseessä on 3 vuoden AMK-tutkinto jne. Pelkään sairastaa Suomessa jos asia todella on niin että lääkärit ovat yhdentekeviä ja potilaiden terveydestä vastaa pääosin sairaanhoitajat, joille pelkkä suorittavan työn noudattaminen ohjeiden mukaan on raskasta ja vastuullista. Saati kun pitäisi omilla aivoilla ajatella.
Hoitajat ovat jumalasta seuraavia, narsistisia vallankäyttäjiä (tarkennan osa heistä).
Alalle on ajautunut ihanien ja empaattisien ja ammattitaitoisten hoitajien lisäksi todella kylmäkiskoisia ja töykeitä henkilöitä, jotkut jopa kiusaavat potilaitaan. Osa hoitajista on päihderiippuvaisia ja varastavat potilaiden lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
On monia paikkoja joissa lääkäri ei todellakaan käy kovin usein tai ole aina edes puhelimitse tavoitettavissa. Näin on esim. monissa pitkäaikaissairaiden / vanhusten hoitopaikoissa. Siellä voi olla yksi sairaanhoitaja koko talossa jonka vastuulla potilaiden vointi lopulta on. Lähihoitajat tulevat kertomaan että nyt tarvitaan apua ja sh menee ja hoitaa homman. On oikeasti suuri vastuu pääättää lähetetäänkö jatkohoitoon tms vai seurataanko vointia vielä. Kaikkia ei voi lähettää jokaisesta pienestä huolenaiheesta varmuuden vuoksi sairaalaan. Väärä päätös voi aiheuttaa tarpeetonta kipua ja pahimmillaan aiheuttaa kuoleman.
Paitsi että ainakin meillä on vain virka-aikaan sairaanhoitaja, parhaassa tapauksessa meitä on kaksi lähihoitajaa kantamassa vastuuta, pohtimassa, lähetetäänkö, soitetaanko, odotetaanko, onko nyt tarvittaessa.
Sitten on iltoja ja öitä, jolloin työpari on sijainen, joka ei asukasta tunne tai olet yksin.
Toinen minkä koen kaikkien hoitajien vastuunkantona on ainainen pohtiminen teinkö kaiken oikein kun jotain tapahtuu, vaikka tietää että on kaikkensa tehnyt ja tulos on kuollut ihminen.
Joissain ammateissa ihmiset jäävät eläkkeelle samassa tilanteessa, tietäen ettei itse olisi voinut tehdä mitään estääkseen tapahtuman.
Vierailija kirjoitti:
Voisi näin maalaisjärjellä kuvitella että se vastuu löytyy jo siitä työnimikkeestä: Sairaan. Hoitaja.
Valitettavasti se vain on sillä tavalla että jos sairaita ei hoideta, joko he makoilevat sairaalassa epäinhimillisissä olosuhteista, kärsivät kivuista tai sitten vain kuolevat pois. Arvostan suunnattomasti lääkärien työtä, ja ilman heitä sairaala ei toki toimisi, mutta lääkärit eivät tee sairaanhoitajien työtä, ja lääkärit tarvitsevat sairaanhoitajia työssään yhtä lailla kuin hoitajat lääkäreitä.
Potilaille pitää jakaa ruokaa, lääkkeitä, tippaa, puhtaita vaatteita yms. Käyttää suihkussa ja vessassa, tarkkailla vointia ja tehdä lääkärien määräämiä hoitotoimenpiteitä jne. Usein hoitajien harteilla rapsahtaa ikävempiäkin hommia kuten ruumiiden valmistelu, veren/ulosteiden siistiminen ja muutenkin yleisesti hygieniasti huolehtiminen pahimmassa tapauksessa oman terveyden uhalla.
Hoitaja todennäköisesti altistaa itsensä aggressiivisille tai muuten vaarallisille potilaille huomattavasti useammin kuin lääkärit, koska tehtävänään on olla läsnä ja kuunnella potilasta.
Toki poikkeuksiakin löytyy, mutta minun näkemykseni mukaan hoitajan työ ei ole mitään ruusuilla tanssimista ja palkkatililtä hymyssä suin eurojen nostelua? Luulisi homman kiinnostavan kaikkia alapeukuttajia jos vastuuta ei ole ja palkkaakin tulee ilmeisesti ihan liikaa?
Voidaan toki helposti ihmetellä että mikä se hoitajan vastuu on kun lääkärit päättävät hoidosta ja lääkärit voisivat tehdä kaiken mitä hoitajatkin tekevät. VOISIVAT. Mutta kun eivät tee. Ja varmaan lääkäritkin toivon mukaan ymmärtävät itse miksi näin on. Sairaanhoitajilla on vastuullinen ja tärkeä työ. Kaikki jotka toisin väittäävät eivät joko itse ole koskaan olleet sairaalassa hoidettavana, tai eivät vain yksinkertaisesti ymmärrä maailmanmenosta mitään.
Kuka vaihtoi tippasi joka piti sinua hengissä? Kuka putsasi haavasi jotta ne eivät tulehtuisi? Kuka sitoi ne haavat? Kuka vaihtoi paskaiset lakanat kun olit tajuttomana? Kuka suihkutti nuo paskat pois ja auttoi sinua peseytymään? Kuka auttoi sinut vessaan? Kuka jakoi lääkkeet, otti näytteet ja tervehti sinua aamulla kun heräsit? Kuka sai naapurisängyn narkkarin nyrkistä kun oli vaihtamassa tämän verisiä lakanaoita? Monessako tapauksessa vastaus on hoitaja?
Tässä ensimmäinen hyvää argumentointia sisältävä vastaus. Eli palkankorituksen taustalla olisi siis työn yleinen kuormittavuus, eikä pelkästään "no koska meillä on vastuuta ihmisten elämistä". Vastuu toisten hengestä in meillä täällä kaikilla. Pitää minunkin päivittäin kesäduunissani varoa tappamasta ihmisiä, kun ajan trukkia ja ohjaan nosturia. Mutta se itse duunin sisältö sinänsä on itse asiassa hyvin helppoa ja miellyttävää verrattuna tuohon, mitä kirjoittaja kuvaili. Ja äitini ollessa sairaanhoitaja tiedän kyllä, ettei tuo kuvaus ole liioittelua vaan ihan totta. Tietenkään kaikilla ei ole joka päivä vastassa samat ongelmat, mutta toistuvasti ja riittävän usein, jotta sen voidaan sanoa olevan jatkuvaa.
Kyllä minä mieluummin istuskelen trukissani ja siirtelen laatikoita, kuin teen tuollaista likaista duunia. Palkka ja työaika ovat kuitenkin jotakuinkin samat.
Nyt kun hoitsut ja muut puolustajat opettelisitte perustelemaan vaatimuksenne konkreettisin esimerkein, niin toiveenne voi myös ottaa vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Olen kymmenen vuotta työskennellyt akuutilla vuodeosastolla. Aukaistaanpa tätä vastuu asiaa hieman. Me sairaanhoitajat olemme vastuussa potilaiden iv-lääkityksistä, eli niistä suonensisäisistä hoidoista. Me olemme vastuussa siitä, jos potilas saa anafylaktisen reaktion esimerkiksi iv-antibiootin sopimattomuudesta, emmekä huomioi potilaan yleistilaa. Suonensisäisillä hoidoilla voi saada aikaan erittäin pahaa jälkeä, eikä lääkäri ole aina kutsuttavissa. Me tarkkailemme jatkuvasti potilaita kokonaisvaltaisesti. Ei riitä, että potilas ottaa lääkkeet, me tarkkailemme myös tämän jälkeen potilasta, kuinka lääkkeet vaikuttaa jne. Meidän vastuulla on, että potilasasiakirjoihin kirjataan reaaliajassa kaikki niin, että maallikkokin ja itse potilas sen ymmärtää. Ja mitä tulee muutoinkin potilaan hoitoon, me olemme ensimmäisiä jotka huomaa elottoman potilaan merkit ja aloittaa mahdollisesti elvytyksen. Meidän vastuu on hoitaa tilanne mahdollisimman hyvin ja ohjeistaa muuta hoitohenkilökuntaa samalla kun lääkitsee elotonta / elvytettävää potilasta. Hoitaisitko itse tämän kaiken + lisäksi monen muun tästä vielä puuttuvan asian, tosta noin vaan itse?
Ei nyt millään pahalla mutta kylläpä te humaanihoitajat saatte iv-lääkityksen kuulostamaan joltain rakettitieteeltä! Itse olen eläintenhoitaja isolla klinikalla, ja kyllä mekin hoidetaan sisässä osastolla olevien eläinten iv-lääkitykset enkä ole siitä tuollaista jännitysnäytelmää saanut. Edes sytostaatteja pistäessä. Kuka voi olla muka vastuussa anafylaksiasta jos allergiaa ei ole todettu? Jos tietty potilaalla on vaikka penisilliiniallergia niin toki siinä on virhe jos suoneen penisilliiniä silti lykkää. Kaverini hevosella oli niveltulehdus ja ell laittoi eläimelle kanyylin ja kaveri pisteli hevoselleen itse suoneen antibiootit ja kipulääkkeet. Ei se iv-alku tee siitä asiasta jotain suurta ja mahtavaa.
Eikö sairaalassa ole kuitenkin MET-ryhmä joka hoitaa elvytyksen? Ja elvyttämään on joutunut moni muukin ihminen, esim. Useissa ammateissa täytyy käydä elvytyskurssit koska on velvollinen aloittamaan elvytyksen sellaisen sattuessa. Pitäisikö esim. Uimavalvojien saada parempaa palkkaa, he saattavat olla kuoleman kanssa myös melko läheisessä tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, hoitoalalla jokainen ammatti on käytännössä sellainen, että siinä on mahdollisuus aiheuttaa vahingossa potilaan kuolema/ muita hyvin vakavia virheitä. Kyse on ihmishengistä. Sinä varmaan pyörittelet jossain toimistossa numeroita tms..? Jos tärkeä paperi joutuu vahingossa silppuriin niin ei se kuitenkaan ihan yhtä vakava asia ole kuin laittaa vaikkapa röntgenkuvauksissa kiireen keskellä vahingossa varjoainetta väärään paikkaan -> potilas voi kuolla (näinhän on käynytkin). Hoitoalalla on nykyään aivan valtava kiire, ja kiireen keskellä inhimilliset virheet ovat oikeasti mahdollisia. Inhimillinen virhe hoitoalalla johtaa pahimmillaan potilaan kuolemaan.
Avartuuko yhtään? Mitä muuten ylipäänsä tiedät sairaanhoitajien ammatista? Potilas näkee yhden pienen paskan sairaanhoitajan kokonaisesra työstä.. sinä et tiedä siitä työstä todellisuudessa yhtikäs mitään.
Ap teki asiallisen kysymyksen ja sinä vastasit yhtä asiallisesti, mutta sitten tuli tuo viimeinen kappale. Herranen aika, sitähän tällä aloituksella haetaan, että sairaanhoitajat voisivat kertoa työnsä vastuullisuudesta!!! Asiaa tietämättömille ei ole ollenkaan välttämättä selvää esim. se, että lääkäri ei ole siellä osastolla tarkkailemassa potilaan vointia vaan näkee potilaan pelkästään aamukierrolla ja toimenpiteissä (jos sellaisia on). Kaikki eivät ole olleet vuodeosastolla potilaana, eivätkä edes pahemmin sairastaneet. Teette hallaa omalle asiallenne tuollaisella passiivis-agressiivisella veetuilulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt millään pahalla mutta kylläpä te humaanihoitajat saatte iv-lääkityksen kuulostamaan joltain rakettitieteeltä! Itse olen eläintenhoitaja isolla klinikalla, ja kyllä mekin hoidetaan sisässä osastolla olevien eläinten iv-lääkitykset enkä ole siitä tuollaista jännitysnäytelmää saanut. Edes sytostaatteja pistäessä. Kuka voi olla muka vastuussa anafylaksiasta jos allergiaa ei ole todettu? Jos tietty potilaalla on vaikka penisilliiniallergia niin toki siinä on virhe jos suoneen penisilliiniä silti lykkää. Kaverini hevosella oli niveltulehdus ja ell laittoi eläimelle kanyylin ja kaveri pisteli hevoselleen itse suoneen antibiootit ja kipulääkkeet. Ei se iv-alku tee siitä asiasta jotain suurta ja mahtavaa.
Eikö sairaalassa ole kuitenkin MET-ryhmä joka hoitaa elvytyksen? Ja elvyttämään on joutunut moni muukin ihminen, esim. Useissa ammateissa täytyy käydä elvytyskurssit koska on velvollinen aloittamaan elvytyksen sellaisen sattuessa. Pitäisikö esim. Uimavalvojien saada parempaa palkkaa, he saattavat olla kuoleman kanssa myös melko läheisessä tekemisissä.
Kuulostatpa katkeralta ja myös siltä ettet tiedä osastohoidosta yhtään mitään. Lääkäri poistuu talosta klo 16.00 ja tulee seuraavana aamuna klo 8.00. Tämän välisen ajan potilaat ovat meidän vastuulla. Ja ei, meillä ei ole MET-ryhmää, meillä on vain esimerkiksi öisin sh ja lh ja hyvässä tapauksessa saadaan ensivaste mukaan auttamaan jos elvytystilanne tulee. On myös käynyt niin, ettei ambulanssia saatu heti paikalle, aloitettiin elvytys, defibriloitiin ja syke kääntyi sinukseen. Kyllä koin, että vastuu tapahtuneesta oli meillä. Potilaat tulevat hoitoon eri syin, eivät elvytettäviksi. Tämän takia vastuu voinnin tarkkailusta on meillä, ettei lisäoireita tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostatpa katkeralta ja myös siltä ettet tiedä osastohoidosta yhtään mitään. Lääkäri poistuu talosta klo 16.00 ja tulee seuraavana aamuna klo 8.00. Tämän välisen ajan potilaat ovat meidän vastuulla. Ja ei, meillä ei ole MET-ryhmää, meillä on vain esimerkiksi öisin sh ja lh ja hyvässä tapauksessa saadaan ensivaste mukaan auttamaan jos elvytystilanne tulee. On myös käynyt niin, ettei ambulanssia saatu heti paikalle, aloitettiin elvytys, defibriloitiin ja syke kääntyi sinukseen. Kyllä koin, että vastuu tapahtuneesta oli meillä. Potilaat tulevat hoitoon eri syin, eivät elvytettäviksi. Tämän takia vastuu voinnin tarkkailusta on meillä, ettei lisäoireita tulisi.
Miksi kuulostan katkeralta? Kerrotko ihan konkreettisesti, alkaa ärsyttää nämä ihmisten "olet katkera/kateellinen" aivan for no reason. En vaan yhtään jaksa tuota oman työn glorifiointia, jos jonkun palkkaa minäkin haluaisin nostettavan on lastentarhanopettajat! Sen verta pitkää päivää joudun minäkin painamaan (haaveilla vain saa sairaanhoitajien palkasta vaikka teen vuorotyötä!) että oikein sydäntä lämmittää kun tarhasta lapset haettuani juttelen tarhantätien kanssa ja näen kuinka suuri vaikutus heillä on. Mutta sairaanhoitajat ovat mielestään hitusen päälle 3000€ kuukausituloillaan palkkakuopassa! Siinä on ahneus huipussaan Sari Sairaanhoitajalla.
Kuten sanoin elvyttämään ovat velvoitettuja monet muutkin kuin sairaanhoitajat! Minä olin nuoruudessani lajin kesäleirillä vetäjänä ja meidän vetäjäporukan piti pitää ea-koulutukset ajantasalla koska siellä korvessa jos jotain olisi tapahtunut olisimme me olleet vastuussa elvytyksen aloittamisesta. Lisäksi elvytys nyt tilanteena on jo sitä luokkaa että usein siinä ei voi kuin voittaa. Vai syytetäänkö teitä hoitovirheestä jos elvytys ei onnistukaan? Eipä taideta.
Mitä vähemmän vastuuta sairaanhoitajilla, sen parempi. Toki poikkeuksia on, mutta suurin osa tuntuu olevan ammatissa siksi kun ei muualle päässyt tai viitsinyt opiskella. Halvempia hoitajia Aasiasta tilalle vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilaan sydämen rytmin seuraaminen, omalla osastollani suurin osa potilaista on jatkuvassa rytmiseurannassa ja minun vastuullani on reagoida niissä tapahtuviin muutoksiin, tietää miten toimia, jos rytmihäiriö potilaalle tulee ja osata toimia erilaisissa tilanteissa (vrt esimerkiksi eteisvärinää ja kammiovärinää). Tätä tarvitaan myös lääkitystä miettiessä, voinko antaa potilaalle täyden annoksen beetasalpaajaa vai en, tuleeko huolestua esimerkiksi liian nopeasta sykkeen laskusta tms. Lisäksi meillä on oikeus antaa esimerkiksi Furesista ja morfiinia ilman lääkärin määräystä tietyissä tapauksissa.
Nämä tietyt tapaukset lienevät sellaisia, että hoitava lääkäri on itse katsonut potilaan terveydentilan ja muut lääkitykset sellaisiksi että noita lääkkeitä voidaan potilaalle antaa. Te tuskin teette päätöksiä mistään potilaalle täysin uusista lääkkeistä ja niiden aloittamisista? Ei hoitajien koulutukseen kuulu farmasia niin syvällisesti että heillä voisi olla oikeus aloittaa potilaalle mitään lääkityksiä ilman että ko. lääke on potilaalle jonkun muun toimesta ensin hyväksytty.
Vierailija kirjoitti:
Leikkaussalissa sairaanhoitajalla on yksi merkittävä vastuu, jota ei välttämättä ajatella. Vaikka kirurgi tekisi leikkauksen kuinka täydellisellä lopputuloksella, voi infektio pahimmassa tapauksessa tappaa potilaan. Sairaanhoitajan vastuulla on leikkausalueen desinfektio, huolellinen peittely ja leikkausinstrumenttien steriilinä pitäminen sekä huolehtia steriilin alueen pysymisestä steriilinä.
Leikkaussalihoitajan vastuulla
on toki nuo asiat aivan kuten on rekkakuskin vastuulla ohjata rekkansa siten kuten liikennesäännöt ym. neuvoo. Edelleen, hoitaja tekee mitä hänen käsketään tekevän. Työsi suorittaminen niinkuin joku sen on määrännyt ei tee ko. työstä vastuullista.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan sitten käsittelyyn kätilön ammatti. Synnytyssalissa olet vastuussa kahden elämästä, sikiön sydänäänikäyrän muutoksiin tulee osata reagoida ja tietää mistä esimerkiksi myöhäiset hidastumat johtuvat ja mitä niille voi tehdä. Kätilö arvioi puudutustarpeen ja anestesialääkärin laittaman spinaalin/epiduraalin jälkeen seuraa synnyttäjää. Ponnistusvaiheessa arvioidaan mahdollinen episiotomian tarve, leikataan se ja ommellaan repeämät ja mahdollinen episiotomia. Kätilö arvioi oksitosiinin tarvetta, huolehtii vastasyntyneestä (ja aloittaa tarvittaessa toimenpiteet esimerkiksi huonon hengityksen vuoksi). Hätäsektiossa kätilö voi joutua instrumenttihoitajan rooliin. Kätilön tulee osata toimia verenvuototilanteissa, hartiadystokiassa, yllätysperätilassa... Aloituksessa kysyttiin sairaanhoitajan vastuusta, mutta kätilön ammatin otin tähän myös mukaan, kun palkkataso on sama.
Nimenomaan aloituksessa puhuttiin sairaanhoitajista, mutta toki otit kätilöt esille kun se omaan analogiaasi ja agendaasi sopii. Kätilöillä on ensiksikin aivan erilainen toimenkuva, he ovat itsenäisiä toimijoita paljon enemmän kuin sairaanhoitajat. Heillä on myös pidempi koulutus.
En ole tuo kirjoittaja, mutta ihmettelen mikä ihmeen tarve sinulla on vähätellä toisen ammattia? Ihan kuin olisit pohjimmiltasi kateellinen jollekin sairaanhoitajalle...
Väität, että sairaanhoitajan ammatissa ei ole mitään vastuullista. Jos lapseni olisi sairaalassa niin kyllä minä hänen hoitoaan aika vastuullisena pitäisin. Ihan kuin vaikka päiväkodinkin työntekijöiden työtä ja he hoitavat sentään terveitä lapsia.
Millä alalla itse olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilaan sydämen rytmin seuraaminen, omalla osastollani suurin osa potilaista on jatkuvassa rytmiseurannassa ja minun vastuullani on reagoida niissä tapahtuviin muutoksiin, tietää miten toimia, jos rytmihäiriö potilaalle tulee ja osata toimia erilaisissa tilanteissa (vrt esimerkiksi eteisvärinää ja kammiovärinää). Tätä tarvitaan myös lääkitystä miettiessä, voinko antaa potilaalle täyden annoksen beetasalpaajaa vai en, tuleeko huolestua esimerkiksi liian nopeasta sykkeen laskusta tms. Lisäksi meillä on oikeus antaa esimerkiksi Furesista ja morfiinia ilman lääkärin määräystä tietyissä tapauksissa.
Nämä tietyt tapaukset lienevät sellaisia, että hoitava lääkäri on itse katsonut potilaan terveydentilan ja muut lääkitykset sellaisiksi että noita lääkkeitä voidaan potilaalle antaa. Te tuskin teette päätöksiä mistään potilaalle täysin uusista lääkkeistä ja niiden aloittamisista? Ei hoitajien koulutukseen kuulu farmasia niin syvällisesti että heillä voisi olla oikeus aloittaa potilaalle mitään lääkityksiä ilman että ko. lääke on potilaalle jonkun muun toimesta ensin hyväksytty.
Vierailija kirjoitti:
Leikkaussalissa sairaanhoitajalla on yksi merkittävä vastuu, jota ei välttämättä ajatella. Vaikka kirurgi tekisi leikkauksen kuinka täydellisellä lopputuloksella, voi infektio pahimmassa tapauksessa tappaa potilaan. Sairaanhoitajan vastuulla on leikkausalueen desinfektio, huolellinen peittely ja leikkausinstrumenttien steriilinä pitäminen sekä huolehtia steriilin alueen pysymisestä steriilinä.
Leikkaussalihoitajan vastuulla
on toki nuo asiat aivan kuten on rekkakuskin vastuulla ohjata rekkansa siten kuten liikennesäännöt ym. neuvoo. Edelleen, hoitaja tekee mitä hänen käsketään tekevän. Työsi suorittaminen niinkuin joku sen on määrännyt ei tee ko. työstä vastuullista.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan sitten käsittelyyn kätilön ammatti. Synnytyssalissa olet vastuussa kahden elämästä, sikiön sydänäänikäyrän muutoksiin tulee osata reagoida ja tietää mistä esimerkiksi myöhäiset hidastumat johtuvat ja mitä niille voi tehdä. Kätilö arvioi puudutustarpeen ja anestesialääkärin laittaman spinaalin/epiduraalin jälkeen seuraa synnyttäjää. Ponnistusvaiheessa arvioidaan mahdollinen episiotomian tarve, leikataan se ja ommellaan repeämät ja mahdollinen episiotomia. Kätilö arvioi oksitosiinin tarvetta, huolehtii vastasyntyneestä (ja aloittaa tarvittaessa toimenpiteet esimerkiksi huonon hengityksen vuoksi). Hätäsektiossa kätilö voi joutua instrumenttihoitajan rooliin. Kätilön tulee osata toimia verenvuototilanteissa, hartiadystokiassa, yllätysperätilassa... Aloituksessa kysyttiin sairaanhoitajan vastuusta, mutta kätilön ammatin otin tähän myös mukaan, kun palkkataso on sama.
Nimenomaan aloituksessa puhuttiin sairaanhoitajista, mutta toki otit kätilöt esille kun se omaan analogiaasi ja agendaasi sopii. Kätilöillä on ensiksikin aivan erilainen toimenkuva, he ovat itsenäisiä toimijoita paljon enemmän kuin sairaanhoitajat. Heillä on myös pidempi koulutus.
En ole tuo kirjoittaja, mutta ihmettelen mikä ihmeen tarve sinulla on vähätellä toisen ammattia? Ihan kuin olisit pohjimmiltasi kateellinen jollekin sairaanhoitajalle...
Väität, että sairaanhoitajan ammatissa ei ole mitään vastuullista. Jos lapseni olisi sairaalassa niin kyllä minä hänen hoitoaan aika vastuullisena pitäisin. Ihan kuin vaikka päiväkodinkin työntekijöiden työtä ja he hoitavat sentään terveitä lapsia.
Millä alalla itse olet?
En ole tuo kenen viestiä lainasit, mutta kuinka yksinkertainen täytyy olla ettei näe tämän ketjun pointtia mikä on siinä että sairaanhoitajat kertoisivat konkreettisesti mikä heidän työstään tekee niin erityisen vastuullista että heidän nyt jo ihan hyvää palkkaansa pitäisi korottaa vielä enemmän? On puhuttu lähes yksinomaan siitä että sairaanhoitajan vastuu näyttää olevan tehdä mitä on käsketty ja ohjeistettu. Ja tällainen sanelemalla tullut vastuu ei ole mitään vastuuta, se että tekemällä asioita väärin voi tappaa ihmisen ei ole mikään syy saada lisää palkkaa koska perusolettamus on että töissä ei tehdä virheitä.
Minun alani tai ylemmän kirjoittajan ala ei kuulu tähän mitenkään, koska kyllä sairaanhoitajan työstä ja palkasta voi puhua muutkin kuin vain sairaanhoitajat niin kauan kun heidän palkkansa maksetaan suurimmaksi osaksi meidän muiden verovaroista ja he kinuavat jatkuvasti lisää.
Kyllä täällä sairaanhoitajat ovat toisten ammatteja väheksyneet, kysytään onko joku paperin pyörittäjä ym. Lue koko ketju niin näet sympaattisten sairaanhoitajien asennetta muihin ammatteihin.
En olisi hengissä, jos ammattitaitoiset ja osaavat sairaanhoitajat eivät olisi huolehtineet minusta niin hyvin, kuin he huolehtivat. Kiitos hematologisen osaston mukavat, taitavat ja ystävälliset hoitajat Meilahdessa! :)