Sairaanhoitajien "suuri vastuu"?
Tänään taas törmäsin facebookissa Sairaanhoitajat pois palkkakuopasta tmv. ryhmän kirjoitteluun. Olen tätä pitkään miettinyt ja nyt haluaisin palstan sairaanhoitajilta rehellisen vastauksen, kun täällä näitä sairaanhoitajia kanssa näyttää aika paljon olevan. Mikä siinä teidän työssä on vastuullista? Siis eihän teillä ole virkavastuuta kuten lääkärillä, ettehän te tee mitään hoitopäätöksiä itsenäisesti, vai teettekö muka? Jotenkin itse olen vain jäänyt siihen käsitykseen että sairaanhoitajien käsitys vastuusta on se että tekee mitä käsketään, samalla tavalla rekkakuskin työ on todella vastuullista koska tekemällä vastoin määräyksiä voi tappaa montakin ihmistä.
Joten nyt sairaanhoitajat tänne kertomaan mikä teidän työstä tekee vastuullista? Eikä mitään ympäripyöreää vaan oikeita käytännön esimerkkejä.
Kommentit (398)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen terveydenhoitaja-sairaanhoitaja. Tällä hetkellä teen terveydenhoitotyötä äitiysneuvolassa. Työnkuvaani kuuluu olennaisena osana raskauden seuranta ja sanoisin sen kyllä olevan aivan järkyttävän vastuullista. Minä seuraan raskauden kulkua ja minun tulee huomata, mikäli jotain poikkeuksellista on ilmennyt raskaudessa. Teen suurimman osan päätöksistäni täysin yksin, keneltäkään en voi kysellä mielipiteitä asioista vaan päätän itse jatkosta. Monta, monta kertaa on tullut raskauksia, joissa asiat eivät ole olleet hyvin, mikäli en olisi huomannut näitä asioita, olisi käynyt huonosti. Lisäksi vastaanotolleni sattuu toisinaan ihmisiä, jotka eivät elä siten, kuten raskaana kuuluisi. Välillä myös joudun surullisesti huomaamaan, ettei kaikista vanhemmista mitenkään voi olla vanhemmiksi.. on äärimmäisen rankkaa joutua epäilemään toisen vanhemmuutta. Välillä tuntuu siltä, että minulla onkin täysi vastuu syntyvästä lapsesta.
Pisteenä i:n päälle: Olen osannut aavistaa potilaalla syövän, täysin tavallisessa rutiininomaisessa terveystarkastuksessa.
Haluan vielä kertoa, että pidän kyllä kovasti työstäni. Haasteita kyllä riittää aivan valtavasti ja samoin vastuuta.
Sinä et "huomaa, ettei kaikista vanhemmista mitenkään voi olla vanhemmiksi" vaan tämän tekee yliopistokoulutuksen saanut lastensuojelun sosiaalityöntekijä. Idari.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä kokeilla, että sairaanhoitajat jäävät pois töistä. Eiköhän ne sairaat siellä keskenään pärjää.
Sama juttu muissakin töissä; jos kaikki jää pois, mikään ei toimi. Ei tämä kuitenkaan kerro ammattikunnan vastuusta mitään. Enemmän minua pelottaisi, jos lääkärit jäisi pois ja hoitsut yrittäisi sen jälkeen pärjätä itsekseen. Mikä tästä hoitajien työstä muka tekisi erityisen vastuullisen? Eihän ne tee mitään suuri päätöksiä ihmishengen suhteen vaan hoitaa? Niinku lastentarhanopettaja hoitaa lapsia. Se kuuluu niiden työhön. Vastuullisena pitäisin juristin työtä, toimitusjohtajan työtä, lentokapteenille työtä. Näissä ammateissa ei turhaan piipitetä Kahvitauoilla ja ruikuteta joka ikisestä vastuullisesta asiasta
Olin vuosia sitten naistenklinikalla nk riskiraskaus. Mulla ei ollut mitään hätää, voin mainiosti. Lääkäri kävi kolme kertaa huoneessa ja muutaman ajan kuluttua tuli kolme ilmeisesti sairaanhoitajaa ja niin sitä mentiin kiireelliseen sektioon ja ei siinä ehtinyt jännittää. Vauva tuli maailmaan terveenä ja itse olin ok. Eikä tullut komplikaatioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten luulet että lääkärit saavat tietonsa? Eivät he osastolla ole koko aikaa ja silloin kun ovat, tekevät päätöksensä hoitajien kertoman perusteella. Eli hoitajat tarkkailevat voinninmuutoksia ja oireita, tekevät päätöksen että tarvitseeko päivystyksellistä apua vai riittääkö virka-aikaan tapahtuva lääkärinkierto, akuuteimmissa tilanteissa alkavat jo heti hoitotoimenpiteisiin ja niihin soitetaan vaan "kuittaus" päivystävältä lääkäriltä. Jos hoitaja eivät osaa hommiaan niin ei lääkärinkään työstä tule mitään.
Lääkärit saavat tietonsa ihan itse opiskelemalla akateemisen lisensiaattitason tutkinnon 6 v, siihen päälle erikoislääkärikoulutus 6 v eli yhteensä koulutusvuosia 12 ja toki 3 v lukio pohjalla.
Hoitaja tekee suorittavaa työtä, se "tieto" , mitä lääkärille hoitaja välittää on rutiinimittauksia: verenpaine, pulssi, happisaturaatio, kuume, verensokeri jne. ja toki potilaan vointi ja kokemat oireet. Ja paljon aikaa hoitaja käyttää em. Mittausten kirjaamiseen. Ihan mekaanista hommaa. Ja kaikkiin noihin mittauksiin yleensä annettu ohjeet, rajat, milloin lääkäri kutsutaan, viittaan esim. MET-hälytykseen. Mitään hoitopäätöstä ei hoitaja tee itsenäisesti. Lääkäri on määrännyt esim. että sykkeen noustua tietylle tasolle, annetaan tiettyä lääkettä jne.
Mutta sun mielestä siis kun esim. Peruselintoiminnot romahtaa (verenpaine, happeutuminen ym. ) niin lääkäri vain "kuittaa" ???
Ja tosiaan, 6 v sitten lääketieteen lisensiaattina aloitin lääkärin työt yliopistosairaalassa ja palkka oli 2970 €/kuukausi, työaika 38,5 h/viikko. Ja vapaa-ajalla luetaan, tutustutaan seuraavan päivän potilaisiin papereiden välityksellä, tutkitaan kirjallisuutta, tehdään esitelmiä, tutkimusta ym. ihan palkatta ja työajan ulkopuolella.
Ja nää Monat ja kumppanit- isompi palkka hoitsujen pitäisi saada kuin sairaalalääkärin!!!
Liki 15 v sairaalamaailmassa toimineena arvioni sairaanhoitajista: aika tyhmiä, looginen ajattelu ei kummoista, mutta monella oikein hyvät vuorovaikutustaidot, kuunteleva ja hoivaava asenne, lempeä luonne ja ystävälliset kädet potilaita hoitamassa. Hienoja ominaisuuksia kaikki. Mutta ei tosiaan mitään sellaista asiantuntijuutta, jota ei keskimääräinen kukatahansa pystyisi hankkimaan.
Hoitajilla samanlainen asenne työhön ja työaikaan kuin teollisuudessa, hommat aloitetaan minuutilleen ja lopetetaan myös, ei venytä yhtään. Lääkärit, juristit, kauppatieteilijät, insinöörit -kaikki akateemiset- heillä työpäivät pituudeltaan ihan jotain muuta kuin suorittavaa työtä tekevillä hoitsuilla. Ja vapaa-ajasta iso osa käytetään työtehtäviin valmistautumiseen.
Tuosta työajasta olen kyllä ihan eri mieltä! Tuskin kukaan hoitaja kesken katetroinnin sanoo potilaalle että työaika loppuu nyt, ja adios! Tai se kun työvuoron viime minuuteilla lääkäri tulee tekemään muutoksia potilaan hoitoon ja kukas se siinä joustaa? No se sama hoitaja joka on ollut koko aamun töissä. Tai kun omaiset haluavat keskustella potilaan voinnista juuri kun työaika on loppumassa? Usein myös osastonhoitaja pyytää jäämään tuplavuoroon, kun iltavuorolainen on sairastunut. Näitä ei lääkärit näe, kun kierron jälkeen omaan koppiinsa menevät. Ruokatauollekin pääsevät tunniksi tuosta vaan. Hoitajat ovat koko ajan kellon päästä, eivät ehdi ruokaakaan syödä lämpimänä. Joko soi puhelin tai hälytyskello. Tai joku omainen haluaa juuri sillä hetkellä jutella. On mennyt työpäiviä käymättä vessassa lainkaan. Päivystyksessä varmaan lääkäreillä on yhtä kiire kuin hoitajilla, mutta tavallisessa osastotyössä ei.
Itselläni vähän erilaiset kokemukset. Meidän yliopistosairaalassa hoitajat ei aloita mitään toimenpiteitä lähellä vuoron loppua, siellä myöskin leikkaussaliin tulee "syöttäjä" eli toinen hoitaja päästämään leikkurihoitajan syömään. Arvatakin saattaa niin kukaan ei tule päästämään leikkaava kirurgia tai avustavana erikoistuvaa syömään. Sama meininki oli tk:ssa, lääkäri kävi vessassa/syömässä jos kerkesi, hoitajat toivat esiin hyvin selkeästi että heille kuuluu tauot jolloin Kahvitauoille ja ruokkiksille oli aina aikaa silloin kun sen aika oli.
Hoitajilla ei tunnu olevan käsitystä mitä kaikkea se lääkäri oikein tekeekään, puhutaan että siellä se lääkäri työhuoneessaan (=kopissa) vaan istuu ja tungetaan ylimääräisiä potilaita tyhjille ajoille jotka on ihan tarkoituksella jätetty tyhjiksi jotta lääkäri voisi soittaa puhelinreseptit, tarkastaa labrat ja soittaa potilaille ym. Ollaan vaan niin siinä omassa kuplassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni vähän hassua, että ihmiset, jotka eivät ole koskaan opiskelleet alaa/työskennelleet sairaalassa ovat päteviä arvioimaan sairaanhoitajan vastuuta/työmäärää. Itse opiskelin 2 vuotta alaa, tarkoituksenani valmistua sairaanhoitajaksi - en pystynyt siihen. Olen ollut monessa harjoittelussa ja jo siellä opiskelijana tajusi sen, miten vastuullista työtä sairaanhoitajat tekevät - lääkärien sekä muun hoitohenkilökunnan ohella. Ja huomatkaahan se, että lääkäri ei ole 24/7 siellä potilaiden kanssa, vaan tosiaankin kuten täällä jo aikaisemmin ollaan esitetty, niin sairaanhoitajat/hoitajat siellä potilaiden voitia seuraa ja informoi lääkäriä. Jos jätät jonkin tärkeän asian huomioimatta, saattaa siitä olla potilaalle vakavia seuraamuksia. Eli minä henkilökohtaisesti kyllä koin työn vastuulliseksi.
Höpöhöpö. Hoitaja jakaa lääkkeet, mittaa ehkä verenpaineen ja lämmön. Kirjaa ne sitten ylös.
Yksikään hoitaja ei istu potilaan vieressä kädestä pitämästä, hyvä jos soittokelloon vastaavat juoruilultaan.
Ainoat hoitajat joilla on jotain vastuuta , työskentelee leikkaus-salissa, heräämössä tai ensiavussa.
Muut sitten pyörittävät juorukerhoaan ja jakavat vain ne lääkärin määräämät lääkkeet.
Mekaanista suorittamista johon apinakin kykenisi.
En työskentele leikkaussalissa, heräämössä enkä ensiavussa. Pahimapana yövurona minulla oli 3 potilasta: yksi oli hengityskoneessa, täysin autettava ja 2 keskuslaskimokatetria joihin meni suonensisäinen ravitsemus ja useita elämää ylläpitäviä lääkeinfuusioita vuoron aikana. Minä myös itse valistin nuo suonensisäiset lääkelaimennokset yön aikana.
Toinen potilaani oli kuolemaa tekevä, hänellä meni keskuslaskimoon jatkuva morfiini-infuusio, jota säätelin kiputilanteen mukaan, sekä kevyt sedatoiva infuusio, jolla hän pysyi suhteellisen unessa sen mukaan miten sitä säätelin. Potilas myös kouristi 3 kertaa yön aikana, nekin hoidin suoneen annettavilla lääkkeillä.
Kolmas potilaani oli ihan tavallisella 5 päivän hoidolla joka kuului hänen sairauteensa. Hänelle meni keskuslaskimoon nesteet ja 3 eri lääkeinfuusiota yön aikana.
Olin heidän voinnistaan vastuussa 12 tunnin ajan, ei ollut lääkäriä paikalla, otin itse verinäytteet ja arvioin vastaukset jotka tulivat vartissa, ei tarvinnut soittaa niitä lääkärille.
Ja muuten, kaikki potilaani olivat lapsia.
Sinulla ei ole hajuakaan millaista työtä sairaanhoitajan palkalla tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni vähän hassua, että ihmiset, jotka eivät ole koskaan opiskelleet alaa/työskennelleet sairaalassa ovat päteviä arvioimaan sairaanhoitajan vastuuta/työmäärää. Itse opiskelin 2 vuotta alaa, tarkoituksenani valmistua sairaanhoitajaksi - en pystynyt siihen. Olen ollut monessa harjoittelussa ja jo siellä opiskelijana tajusi sen, miten vastuullista työtä sairaanhoitajat tekevät - lääkärien sekä muun hoitohenkilökunnan ohella. Ja huomatkaahan se, että lääkäri ei ole 24/7 siellä potilaiden kanssa, vaan tosiaankin kuten täällä jo aikaisemmin ollaan esitetty, niin sairaanhoitajat/hoitajat siellä potilaiden voitia seuraa ja informoi lääkäriä. Jos jätät jonkin tärkeän asian huomioimatta, saattaa siitä olla potilaalle vakavia seuraamuksia. Eli minä henkilökohtaisesti kyllä koin työn vastuulliseksi.
Höpöhöpö. Hoitaja jakaa lääkkeet, mittaa ehkä verenpaineen ja lämmön. Kirjaa ne sitten ylös.
Yksikään hoitaja ei istu potilaan vieressä kädestä pitämästä, hyvä jos soittokelloon vastaavat juoruilultaan.
Ainoat hoitajat joilla on jotain vastuuta , työskentelee leikkaus-salissa, heräämössä tai ensiavussa.
Muut sitten pyörittävät juorukerhoaan ja jakavat vain ne lääkärin määräämät lääkkeet.
Mekaanista suorittamista johon apinakin kykenisi.
En työskentele leikkaussalissa, heräämössä enkä ensiavussa. Pahimapana yövurona minulla oli 3 potilasta: yksi oli hengityskoneessa, täysin autettava ja 2 keskuslaskimokatetria joihin meni suonensisäinen ravitsemus ja useita elämää ylläpitäviä lääkeinfuusioita vuoron aikana. Minä myös itse valistin nuo suonensisäiset lääkelaimennokset yön aikana.
Toinen potilaani oli kuolemaa tekevä, hänellä meni keskuslaskimoon jatkuva morfiini-infuusio, jota säätelin kiputilanteen mukaan, sekä kevyt sedatoiva infuusio, jolla hän pysyi suhteellisen unessa sen mukaan miten sitä säätelin. Potilas myös kouristi 3 kertaa yön aikana, nekin hoidin suoneen annettavilla lääkkeillä.
Kolmas potilaani oli ihan tavallisella 5 päivän hoidolla joka kuului hänen sairauteensa. Hänelle meni keskuslaskimoon nesteet ja 3 eri lääkeinfuusiota yön aikana.
Olin heidän voinnistaan vastuussa 12 tunnin ajan, ei ollut lääkäriä paikalla, otin itse verinäytteet ja arvioin vastaukset jotka tulivat vartissa, ei tarvinnut soittaa niitä lääkärille.
Ja muuten, kaikki potilaani olivat lapsia.
Sinulla ei ole hajuakaan millaista työtä sairaanhoitajan palkalla tehdään.
Kuulostaa melko simppelin reaktiiviselta hommalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä kokeilla, että sairaanhoitajat jäävät pois töistä. Eiköhän ne sairaat siellä keskenään pärjää.
Sama juttu muissakin töissä; jos kaikki jää pois, mikään ei toimi. Ei tämä kuitenkaan kerro ammattikunnan vastuusta mitään. Enemmän minua pelottaisi, jos lääkärit jäisi pois ja hoitsut yrittäisi sen jälkeen pärjätä itsekseen. Mikä tästä hoitajien työstä muka tekisi erityisen vastuullisen? Eihän ne tee mitään suuri päätöksiä ihmishengen suhteen vaan hoitaa? Niinku lastentarhanopettaja hoitaa lapsia. Se kuuluu niiden työhön. Vastuullisena pitäisin juristin työtä, toimitusjohtajan työtä, lentokapteenille työtä. Näissä ammateissa ei turhaan piipitetä Kahvitauoilla ja ruikuteta joka ikisestä vastuullisesta asiasta
Ei nyt jäädä kukaan pois töistä, kun joillakin niitä vielä sattuu olemaan.
Mutta miten on niin hirvittävän vaikeaa tajuta että se hoitajan vastuu tulee siitä että näkee koska tarvitaan lääkäriä, yksityiselle lääkärille pääset ilman että hoitaja tekee arvion tarvitsetko lääkäriä, julkisella puolella sinut haastattelee ensin hoitaja ja päivystyksessä sinun ohitsesi menee jokainen jonka hoitaja katsoo enemmän tarvitsevan lääkäriä. Hoitajan vastuulla on nähdä onko potilas hysteerinen kipujensa valittaja, jolla on varvas nyrjähtänyt vai onko oikeasti jostain vakavammasta kyse, sama vielä silloinkin kun olet päässyt osastolle, jos voit hoitajan mielestä hyvin voit nähdä lääkärin kierrolla mutta turha kuvitella että hän tulisi viereesi seisomaan ilman hoitajan kutsua. Eli paras valittaa ja asiallisesti hoitajalle.
Lukutaitoinen näppäräkätinen ja innokas oppii kyllä temppuja mitä sairaanhoitaja tekee ja peruskoulun käynyt pilkuntarkka pärjää hienosti lääkelaskuissa, mutta ihmistuntemusta ja oireiden lukua ei jokainen opi. Sairaanhoitajan työ ei todella nykypäivänä ole mitään lääkärin pikkuapulaisena oloa, lieko ollut koskaan.
Tämän keskustelun nyt läpi lukeneena en ihan päässyt selville, mitä hoitajan vastuuseen kuuluu. Mutta sen opin, että hoitajat eivät arvosta ainakaan lääkäreitä, sähkömiehiä, rekkakuskeja, insinöörejä, potilaita ja mitä niitä tässä ketjussa olikaan. Ehkei kannata odottaa lojaalisuutta toiseenkaan suuntaan noilla arvoilla...
Ihan turhaan täällä töitänne luettelette, antaa tän porukan pitää mielipiteensä, onhan heillä siihen oikeus. Sikojen kanssa kun ryhtyy painimaan, tulee vaan paskaiseksi itsekin.
Kiva tunne kouluttautua työhön jota ei näemmä arvosteta tippaakaan... -Sh-opiskelija
Ja erikoistuva lääkäri tienaa 6 vuoden koulutuksen ja vähintään 9kk tk-harjoittelun jälkeen noin 5-6 vuotta erikoistumista, joissakin vähän pidempään, jonka aikana tienataan 3400e/kk (ja työajan ulkopuolella voi tehdä ylitöitä eli päivystää). Eli siis amk 3 vuoden tutkinto vs 13 koulutus ja vain 400 euron ero? Jep jep. Ja vaikka lääkärin keskipalkka on 6500, se tarkoittaa että puolet on tämän alapuolella. Suurimmat summat tulevat yksityiseltä, pienimmät sairaaloista. Kannattaisi muistaa, että nämä palkat maksetaan veroista. 3000e on hyvin paljon kolmen vuoden koulutuksesta, monet opettajat saavat 7 vuoden koulutuksen jälkeen saman verran tai vähemmän.
Apua. Iltavuorossa minulla on vastuullani 16 potilasta. Hoidan heidän lääkkeensä, lasken nestelistat ja balanssit jonka perusteella mietin annanko furesista iv vai nesteytänkö. Jos potilas valittaa äkillistä hengenahdistusta tai rintakipua kyllä minun täytyy antaa esiapu ja sitten vasta soittaa lääkärille joka illassa vastaa n. 100 potilaasta eikä välttämättä pääse heti paikalle. Minun täytyy myös diabeetikkopotilailla miettiä voinko antaa yötä vasten insuliinia ja kuinka paljon ettei tule hypoja. Tämähän ei mitään ajattelua vaadi eikä vastuuta. Ja työparina minulla on lähihoitaja ja työhön kuuluu paljon perushoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Kiva tunne kouluttautua työhön jota ei näemmä arvosteta tippaakaan... -Sh-opiskelija
Ei arvosteta koska ei makseta johtajan palkkaa? Sen alan voi ihan itse valita, jos raha on tärkeää, niin sitten haet lääkikseen tai tekniselle diplomi-insinööriksi. Elämä on valintoja täynnä. Itse halusin ja haluaisin yhä lastentarhaopettajaksi, mutten lähtenyt, koska surkea palkka verrattuna sairaanhoitajaan, vaikka pidempi koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Voi jyvänen aika, sirkea yritys... 0/5. Jos joskus joudut pidemmäksi aikaa sairaalaan niin huonaat, mitä se vastuu on:)
Kyllä. Joka kolmas kuolee hoitovirheeseen! Sitä ne palkankorotukset teettää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei arvosteta koska ei makseta johtajan palkkaa? Sen alan voi ihan itse valita, jos raha on tärkeää, niin sitten haet lääkikseen tai tekniselle diplomi-insinööriksi. Elämä on valintoja täynnä. Itse halusin ja haluaisin yhä lastentarhaopettajaksi, mutten lähtenyt, koska surkea palkka verrattuna sairaanhoitajaan, vaikka pidempi koulutus.
Mua ei kiinnosta tää palkka-asia vaan ihmisten kommentit. Kuinka ala-arvosesti puhutaan sairaanhoitajista työntekijöinä. Itsehän alalle halusin, palkalla ei sinänsä ole merkitystä kunhan pärjää. Ihmettelen vain ihmisten asennetta. Tärkeää työtä tekee kaikki, niin myös me. -sh-opiskelija
Tervetuloa alalle kokeilemaan. Yleensä mistä asiakkaat valittavat, johtuuvat johtoportaasta ja ikävä kyllä harvemmin hoitajat pystyyvät niihin asioihin vaikuttamaan. Tietenkin joka alalla märämunia on.
Sairaanhoitajan vastuualueet vaihtelevat työpisteen mukaan, joten pystyn omasta puolestani vain kertomaan. Lyhyesti minun vastuulla on mm. Näytteiden ottoa ja kontrollien suunnittelu, sairauksien seuranta kuten diabetes, sydänsairaudet ja muistisairaudet ja terveyden edistäminen, lääkärin konsultaatiot, hoidon tarpeen arviointi ja ajanvaraus, yleinen hoitotyön vastuun vetäminen tiimissä, erilaisten haavojen hoidot, saattohoito, jatkohoidon päätöksentekoon osallistuminen, apuväline kartoitukset, vaippa ja lääketilaukset ja lääkehävitys, erilaisten sosiaalitukien hakeminen.. Lisäämässä määrin mielenterveys ja päihde asiakkaita lisääntynyt runsaasti.. Lisäksi olen työpaikka koulutettu tekemään osittain myös lääkäriltä siirtyneitä töitä mutta korvaus siitä on 20e. Jännähän tuo on, että lähihoitaja samassa paikassa lisien ansiosta saa helposti enemmän palkkaa kuin sairaanhoitajat :)
Tulen kovin surulliseksi ihmisten kommenteista ja asenteesta hoitajia kohtaan. En ymmärrä miksi hoitajia saa haukkua ja heidän ammattiaan solvata mielin määrin. Suurin osa tekee todella vastuullista ja tärkeää työtä mutta ihmisille on tärkeintä että pakolla nähdään työstä ne negatiiviset puolet ja saadaan paha mieli aikaseksi hoitajille.
Onpa inhottava keskustelu.
t. lääkäri
Mun vastuu omassa työssäni sekalaisella lastenosastolla; osastolla hoidetaan kaiken ikäisiä lapsia 0-16v ja kaikkia mahdollisia lastentauteja. Hirveä määrä erilaisia saurauksia, joista on tiedettävä paljon. Lisäksi Pelkästään pari kuukauden sisään meillä on ollut monta erilaista hengityskonetta, josta lapsi on täysin riippuvainen. Noin minuutin ajan selviää ilman sitä. On osattava käyttää monia erilaisia laitteita ja toimittava hyvin nopeasti jos laitteeseen tulee virhe tms. On obstruktioita, joissa hengitysääniä on osattava tulkita oikein. Potilas vaikuttaa todella hyväkuntoiselta, mutta tila romahtaakin hetkessä, jos et ole osannut lukea ennakkomerkkejä.
Oikeastaan en jaksa edes kirjoittaa kun et kuitenkaan ap haluaisi ymmärtää. Nyt tää turhantärkeä sh menee nukkumaan oltuaan töissä 13h juoruamassa ja pyörittelemässä peukaloita.
Tämä.Mieluummin käytetään vähät varat siihen että pidetään mahd. moni töissä näinä aikoina.