Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihottavien elintarvikkeiden myyntikielto sairaalloisen lihaville - vrt alkoholi

Vierailija
10.04.2016 |

Alkoholiakaan ei myydä runsaasti päihtyneelle ihmiselle ja alkoholin myynti on rajoitettu muutoinkin.
Jos elintarvikkeissakin otettaisiin käyttöön samanlainen kontrolli. Esim tiettyjä lihavuutta aiheuttavia elintarvikkeita kuten suklaata, rasvaisia ruokia ja sipsejä ei myytäisi sairaalloisen lihavalle ihmiselle (BMI yli 40). Sensijaan kevyempien elintarvikkeiden, kasvisten yms ostamisessa ei tietenkään olisi rajoitteita.
Jos alkoholin myynnin rajoittaminen päihtyneelle on ok, niin miksemme rajoittaisi lihottavien elintarvikkeiden myyntiä sairaalloisen lihavalle?

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä paljoa mun elämääni vaikuta. Sipsejä olen syönyt ehkä jossain synttäreillä viime vuonna, suklaata jouluna ja pääsiäisenä, en osta kakkuja tai keksejä koskaan enkä leivo itse. Perjantaisen siideritölkin voin hyvin vaihtaa lightlimuun. Lounaan tosin syön työpaikkaravintolassa, kielletäänkö sekin?

T: 140-kiloinen

Oletko miettinyt mistä ne kilot sitten on peräisin? Hengitysilmassa ei ole kaloreita, joten kaikki vyötärölle kertynyt on juomalla ja syömällä siihen tulleet. Jos sitä haluaa vähentää, homma alkaa miettimällä ruokailutottumuksiaan. Jotakin niissä on pielessä.

Oletko jotenkin tyhmä? Jos laihdutus olisi noin yksinkertaista, miksi sitten ravitsemustieteen maisterit epäonnistuvat yli 90%:sti?

Ei ne ravitsemustieteen maisterit epäonnistu vaan se lihava ihminen joka ei jaksa motivoitua laihduttamaan tai on liian mukavuudenhaluinen ja laiska muuttaakseen tottumuksiaan.

Miksi heitä sitten edes koulutetaan ja miksi heille maksetaan palkkaa? Montako psykologia pysyisi töissään, jos vain 10% potilaista paranisi?

Vierailija
62/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavasta tuli ylipainoinen aivokasvaimen myötä, keräsi niin paljon nesteitä. Jos on puoli vuotta elinaikaa eikö silloin saisi syödä mitä tahtoo?

Tai muista syistä. Ei tarvitse olla kovin rakettitieteilijä, kun voi päätellä seuraavaa:

- n. 20% syö mieliala ja psykoosilääkkeitä, jotka kaikki lihottavat

- n. 10%:lla on todettu kilpirauhasen vajaatoimintaa

- n. 20%:lla on esidiabetestä (= insuliini, joka on se lihottaja, kohollaan)

- iso osa ihmisistä ovat stressaantuneita

- isolla osalla ihmisiä on uniongelmia

Mikäli näitä syitä lihomiseen ei erotella, miten ihmeessä voidaan kohdistaa hoito alkusyihin? Eugeniikassa lähtökohtana on katsoa ihmisen ulkomuotoa ja päätellä siitä esimerkiksi henkisiä kykyjä (natsisaksassa tämä vietiin pitkälle). Miten ikinä voimme ratkaista alkusyyt, jos ihmiset ajattelevat edelleen kuten natsit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavasta tuli ylipainoinen aivokasvaimen myötä, keräsi niin paljon nesteitä. Jos on puoli vuotta elinaikaa eikö silloin saisi syödä mitä tahtoo?

Tai muista syistä. Ei tarvitse olla kovin rakettitieteilijä, kun voi päätellä seuraavaa:

- n. 20% syö mieliala ja psykoosilääkkeitä, jotka kaikki lihottavat

- n. 10%:lla on todettu kilpirauhasen vajaatoimintaa

- n. 20%:lla on esidiabetestä (= insuliini, joka on se lihottaja, kohollaan)

- iso osa ihmisistä ovat stressaantuneita

- isolla osalla ihmisiä on uniongelmia

Mikäli näitä syitä lihomiseen ei erotella, miten ihmeessä voidaan kohdistaa hoito alkusyihin? Eugeniikassa lähtökohtana on katsoa ihmisen ulkomuotoa ja päätellä siitä esimerkiksi henkisiä kykyjä (natsisaksassa tämä vietiin pitkälle). Miten ikinä voimme ratkaista alkusyyt, jos ihmiset ajattelevat edelleen kuten natsit?

Laihtuminen alkaa siitä päivästä kun ihminen tunnustaa tosiasiat itselleen. Pitää sanoa itselleen "Olen lihava koska syön liikaa, vääränlaista ruokaa, liian usein".

Lihavuus taas on pysyvä olotila, niin kauan kun ihminen ulkoistaa sen jonkin muun syyksi. Milloin kilppariongelma (jota ei vaan tyhmät lääkärit hokaa), milloin paha elintarviketeollisuus, ainahan niitä syitä voi keksiä.

Entäpä jos vaan keräisi kaikki fyysiset ja henkiset voimat, alkaisi harrastaa liikuntaa 4 krt / viikko ja tekisi totaalisen ruokaremontin.

Vierailija
64/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läski on yhtä kallis yhteiskunnalle kuin juoppokin on. Tutkimukset voi tarkistaa itse.

Vierailija
65/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinäkö ap olisit vahtimassa tätä showta? Kas kun et Yhdysvaltoihin vie tätä ideaa.

Vierailija
66/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän AP:n, pikkustalinin, loistava idea menee läpi, kun Suomesta on lopullisesti tullut uusi Pohjois-Korea.

Kauppiaat ja ravintoloitsijat unohtaisivat, että he hoitavat liikeyritystä. Viis katteista ja voitoista, pääasia että saadaan uusi terveempi kansa. He keskittyisivät estämään myyntiä. Kaikkien pitää puhaltaa samaan hiileen.

Ainoa särö tässä idyllissä, että suuri tuleva jumalamme, tämä Kim jotain, on itse melko pulleata sorttia. Mutta mitäs me kommarit pienistä.

Ööh..? Miten se Pohjois-Korea ja kaupan katteet tähän liittyy? Kai se kauppa nimenomaan mieluummin haluaa myydä korkeampi katteisia terveystuotteita ihmisille kuin matalakatteisia eineksiä. Jos lihavan ostoskärryssä pizza ja suklaa vaihtuu vaikka korkealaatuiseen luomuun, smoothieen ja tuoreisiin kasviksiin, niin en usko kauppakaan on pettynyt. 

Et taida tuntea elintarviketuotantoa? Eineksissä ja leikkeleissä on painepesurilla huuhdeltu lihan jämät luiden päältä, poimittu roskat lattialta ja liimattu ne lihan näköiseksi lihaliimalla, eli transglutaminaasilla. Luuletko esimerkiksi, että jos ostat jotain palvikinkkua, että sika on neliskanttinen? Vehnääkin käytetään vain siksi, että se on järkyttävän halpaa (esimerkkinä Reissumies leipä maksaa kymmeniä senttejä ulos kaupasta, valmistaminen pari senttiä). Tuoretuotteet, tai ihmisravinnoksi aidosti kelpaavat tuoteet, joissa on vähemmän kuin 3 ainesosaa ja ei entsymaattisia käsittelyitä, maksaa paljon. Tämä siksi, että hyllyikä ratkaisee. Valiokin luopui karrageenin lisäämisestä kermaan (nosti kerman hyllyikää) vastustuksen vuoksi. Asiaa ehkä nopeutti se, että karrageeni on yhdistetty suolistosyöpiin ja homeallergisilla laukaisee tulehdukset.

Ja Prismassa pakotetaan lappamaan huonointa laatua olevia elintarvikkeita kärryt täyteen? Samalla vaivallahan sitä voi laittaa parempi laatuisia tuotteita (luomu) ja vaikka vähemmän kuin niitä halvempia ja huonolaatuisia. Samalla kun lisää liikuntaa niin eikö lopputuloksena ole painon putoaminen?

Ihan hullua ylläpitää näitä salaliittoteorioita elintarviketeollisuudesta. Niinkauan kuin ylläpidetään käsitystä että lihavuus johtuu jostakin ulkopuolisesta "maagisesta voimasta" jolle ihminen ei voi mitään, niin läski on ja pysyy.

Kilo porkkanoita maksaa pari euroa. Kallista?

Vierailija
67/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä paljoa mun elämääni vaikuta. Sipsejä olen syönyt ehkä jossain synttäreillä viime vuonna, suklaata jouluna ja pääsiäisenä, en osta kakkuja tai keksejä koskaan enkä leivo itse. Perjantaisen siideritölkin voin hyvin vaihtaa lightlimuun. Lounaan tosin syön työpaikkaravintolassa, kielletäänkö sekin?

Oletko miettinyt mistä ne kilot sitten on peräisin? Hengitysilmassa ei ole kaloreita, joten kaikki vyötärölle kertynyt on juomalla ja syömällä siihen tulleet. Jos sitä haluaa vähentää, homma alkaa miettimällä ruokailutottumuksiaan. Jotakin niissä on pielessä.

Oletko jotenkin tyhmä? Jos laihdutus olisi noin yksinkertaista, miksi sitten ravitsemustieteen maisterit epäonnistuvat yli 90%:sti?

Vääränlaiset ohjeet.

Vierailija
68/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö Ap, että esimerkiksi lehtisellerikin lihottaa, kun sitä vaan syö niin paljon, että siitä tulee enemmän kaloreita kuin mitä kuluttaa. Ja myös alkoholi lihottaa.

Kai ihminen voi itse säädellä paljonko sitä lehtiselleriä syö? Kukaan ei pakkosyötä.

Vierailija
69/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ideat ovat aina samalla tavalla rajoittuneita koska trollausta. Tosiasiassa tällainen vaatisi toimien kohdentamista kansanterveyteen kokonaisuutena.

Esimerkiksi

-selkäsairaat saisivat viedä kaupasta ulos vain pari kiloa elintarvikkeita kerrallaan

-mielenterveyden ongelmista kärsiville ei myytäisi alkoholin lisäksi myöskään järkyttävää materiaalia kuten K-16/K-18 elokuvia tai liian jännittäviä lehtiä

-liian laihoille ei myytäisi kevyt tuotteita tai kasviksia kivennäisvesistä puhumattakaan

-kohonneella veren sokerilla ei saisi ostella karkkeja, limuja, jäätelöitä jne.

-sirkkelit ja klapikoneet jäisivät ilman sopivaa koulutusta tai erillistä "ajokorttia" rautakaupan hyllyyn

-rullaluistimien, lätkäkamojen, lasketteluvälineiden jne. hankinta vaatisi voimassa olevan vapaa-ajan vakuutuksen ja lääkärintodistuksen riittävästä kunnosta

Vierailija
70/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin perjantaina neljä levyä suklaata, kermaa, sokeria ja voita. Muruakaan en syönyt itse vaan leivoin muualle 2 suklaakakkua, mutta ilmeisesti tällä logiikalla  kaikki nuo raaka-aineet olis jääneet mun osalta kauppaan.

Vierailija
71/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sut laitettaisiin autiolle saarelle, jossa ruoka-annokset olisivat hyvin niukat, kasvispainotteiset ja joutuisit päivittäin kävelemään 5 km edestakaisin hakeaksesi juomaveden, luuletko että kilot ei karisisi?

Toteuta tämä ajatusleikki omassa elämässäsi. Joka päivä kuvitteellinen vedenhaku reissu eli 10 km kävelyä (ehkä 5km voi aloittaa) ja niukat kasvispainotteiset ruoat mukaan. Sulla menee 1h tunti päivässä tuohon kävelyyn. Vuorokauden tunneista siihen pitäisi olla mahdollisuus.

Vierailija
72/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat ihmiset ei vaan halua/jaksa/viitsi laihduttaa. Aina on joku tekosyyksi keksitty juttu mikä estää laihtumisen. Tosiasiassa kyse on vain laiskuudesta, niin henkisestä kuin fyysisestä.

Vierailija
73/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/3 yläpeukuttaa aloitusta ja 2/3 alapeukuttaa. Tämän kun yhdistää siihen tietoon, että 60% suomalaisista on ylipainoisia niin tietää että valtaosa alapeukuttajista on itse ylipainoisia.

Vierailija
74/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavat ihmiset ei vaan halua/jaksa/viitsi laihduttaa. Aina on joku tekosyyksi keksitty juttu mikä estää laihtumisen. Tosiasiassa kyse on vain laiskuudesta, niin henkisestä kuin fyysisestä.

Jos syynä on, että ei halua laihduttaa, niin mikä sen tekee tekosyyksi?

En halua lapsia = tekosyy, en halua lyödä ketään = tekosyy, en halua juoda alkoholia = tekosyy, en halua kesämökkiä = tekosyy.

Vierailija
75/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos syynä on, että ei halua laihduttaa, niin mikä sen tekee tekosyyksi?

En halua lapsia = tekosyy, en halua lyödä ketään = tekosyy, en halua juoda alkoholia = tekosyy, en halua kesämökkiä = tekosyy.

En halua laihduttaa koska se vaatii ponnistelua ja ruokailutottumusten täydellistä muutosta. Ei jaksa / viitsi.

Ja sitten on vielä kilpparikin.

Vierailija
76/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin perjantaina neljä levyä suklaata, kermaa, sokeria ja voita. Muruakaan en syönyt itse vaan leivoin muualle 2 suklaakakkua, mutta ilmeisesti tällä logiikalla  kaikki nuo raaka-aineet olis jääneet mun osalta kauppaan.

Jos sulla on BMI yli 40, niin varmaan omankin laihtumisen kannalta kannattaisi opetella leipomaan hiukan kevyempiä kakkuja. Vaikka et niitä itse söisikään, niin kevyemmät ja terveellisemmät valinnat on hyviä myös lähipiirille. Monesti se lihavuus "tarttuu" eli perheessä saatta olla muitakin paino-ongelmaisia johtuen juuri ruokailutottumuksista

Vierailija
77/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmaan tiedä, että kaikki eivät ole lihonneet herkkujen syömisestä? 😂

Ihan niistä normi kotiruoka-aineistakin saa helposti liikaa energiaa, jos vain syö tarpeeksi.

Ja entäs se, että eivät ne suklaa, sipsit jne tee hoikan/normaalipainoisenkaan elimistölle hyvää, vaikka se ei ulkonäössä näkyisikään, se pärstäkerroin kun ei ole kovin olennainen terveyden mittari. Ja kun oletettavasti iso osa ylipainoisista on joskus ollut normaalipainoisia, niin yhtä kaikki voisi asian ajatella niin, että ne herkut kielletään kaikilta ylipainon ennalta ehkäisyksi. Siis tuolla sinun logiikallasi kun ylipaino on sipsien ja suklaan syy.

Ja entäs sitten sen ylipainoisen mahdolliset perheenjäsenet? Yksi käy kaupassa ostamassa salaattikerän ja toinen joutuu sitten hakemaan jos tarvitsee ostaa jotain herkkuja?

Ja ei, ei löydy itseltä sairaalloista ylipainoa, mutta siitä huolimatta pakko sanoa, että käytännön toteutus tuollaisessa ehdotuksessa kusee ja pahasti.😂

Vierailija
78/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläinen ohjaaminen toimidi omalla kohdallani erittöin huonodti. Syön kun mulla on paha olla. Olen siis lohtusyöjä. Se ruuan tarjoama lohtu pitäisi korvata jollakin muulla ja erittäin vahva ehdokas olisi alkoholi samiin masennuslääkkeet. Tilanteessa, jossa elämä on muutenkin raskasta pakkolaihduttaminen sopii erittäin huonosti. Tilanteessa, jossa elämästään juuri ja juyri selviää.

Mun perheessäni on 5 henkeä, erittäin hoikka mies. Erittäin hoikka ja kilpaurheilua harrastava teinipoika, ylipainoinen äiti, joka on laihtunut 25 kiloa, ylipainoinen 19-vuotias ja normipainoinen varhaisteini.

Mitähän minä saisin ostaa sieltä kaupasta? Se urheileva teini tarvitsee esim proteiinipatukoita, ettei hän putoa alipainon puolelle, mies taas voi syödä ihan mitä vaan. Itse kaipaa päivittäin jonkun pienen herkun esim pala tai 2 suklaata. Mun tärkein juttu laihtumisessa on ollut pitää huoli annoskoosta ei niinkään herkkujen välttely.

Niin ja mun mies vois tuoda mulle kaupasta ihan mitä vaan. Teinin bmi on jo nyt alle 17

Mitäpä jos sen lohtusyömisen kääntäisi lohtuliikunnaksi? Aina kun harmittaa/masentaa niin lähtisi kävelemään, uimaan, pyöräilemään?

Ei kai alkoholi ole ainoa josta syömisen lisäksi saa lohtua?

Vierailija
79/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatustahan voisi jatkaa vaikka siten, että rumat eivät saa liikkua kaupungin keskustassa päiväsaikaan, sillä hehän pilaavat kaikilta kauniilta ihmisiltä maiseman ja mielen. AV-mammat ovat tietysti itseoikeutettuja tuomareita!

Vierailija
80/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu mitä märisijöita ja tekosyiden keksijöitä lihavat on. Lohtusyöminen - yhyy.. Läski on laiskuutta ja jos et onnistu laihduttamaan, niin älä syytä siitä muita.

Aloita liikunta ja syö vähemmän ja laadukkammin. Säännöllinen käynti vaa'alla kertoo missä mennään. Helppo yhtälö.

On kumma että, yksinkertaisesta asiasta pitää tehdä niin helevetin monimutkainen.