Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihottavien elintarvikkeiden myyntikielto sairaalloisen lihaville - vrt alkoholi

Vierailija
10.04.2016 |

Alkoholiakaan ei myydä runsaasti päihtyneelle ihmiselle ja alkoholin myynti on rajoitettu muutoinkin.
Jos elintarvikkeissakin otettaisiin käyttöön samanlainen kontrolli. Esim tiettyjä lihavuutta aiheuttavia elintarvikkeita kuten suklaata, rasvaisia ruokia ja sipsejä ei myytäisi sairaalloisen lihavalle ihmiselle (BMI yli 40). Sensijaan kevyempien elintarvikkeiden, kasvisten yms ostamisessa ei tietenkään olisi rajoitteita.
Jos alkoholin myynnin rajoittaminen päihtyneelle on ok, niin miksemme rajoittaisi lihottavien elintarvikkeiden myyntiä sairaalloisen lihavalle?

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen reippaasti ylipainoinen, mutta en välitä sipseistä enkä (irto)karkeista. Mehua juon joskus harvoin, limsoja en koskaan, en välitä hiilihapotetuista juomista (en ymmärrä koko ideaa). Pikaruokapaikoissa en ole käynyt kuin muutaman kerran eläissäni. Kaikkien ylikilot eivät johdu yllämainituista, enkä ole ainoa lihava jolle ylenmääräinen makeakaan ei maistu.

Nuorempana minäkin söin viinereitä ja leivoin paljon itse, siihen aikaan aloin lihoa normaalipainoinen lapsuuden ja teini-iän jälkeen, ja nopeasti lihoinkin. Sittemmin olen leipomiset jättänyt pariin kertaan vuodessa, mutta ruokaa minä laitan ja paljon sitä syön, samalla kun liikunta on aika minimissä (teen istumatyötä kotona).

Aloittaja, tiesitkö, että todella harva reippaasti ylipainoinen onnistuu pitämään laihduttamansa kilot poissa vuosia/lopun ikäänsä? Se vaatii todella tiukkaa ruokavaliota ja pieneen nälkään tottumista JA lisäksi päivittäistä runsasta liikuntaa, koska elimistö pyrkii saamaan takaisin menettämänsä kilot. Jos laihduttaminen ja alemmassa painossa pysyminen olisi niin helppoa kuin kuvittelet, paljon, paljon useampi siinä onnistuisi.

En itse näe mitään suurta helpotusta nykyisille liikapainoisille, tärkeintä on ENNALTAEHKÄISY, siksi, Aloittaja, olet väärässä ehdotuksessasi.

Vierailija
42/101 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläinen ohjaaminen toimidi omalla kohdallani erittöin huonodti. Syön kun mulla on paha olla. Olen siis lohtusyöjä. Se ruuan tarjoama lohtu pitäisi korvata jollakin muulla ja erittäin vahva ehdokas olisi alkoholi samiin masennuslääkkeet. Tilanteessa, jossa elämä on muutenkin raskasta pakkolaihduttaminen sopii erittäin huonosti. Tilanteessa, jossa elämästään juuri ja juyri selviää.

Mun perheessäni on 5 henkeä, erittäin hoikka mies. Erittäin hoikka ja kilpaurheilua harrastava teinipoika, ylipainoinen äiti, joka on laihtunut 25 kiloa, ylipainoinen 19-vuotias ja normipainoinen varhaisteini.

Mitähän minä saisin ostaa sieltä kaupasta? Se urheileva teini tarvitsee esim proteiinipatukoita, ettei hän putoa alipainon puolelle, mies taas voi syödä ihan mitä vaan. Itse kaipaa päivittäin jonkun pienen herkun esim pala tai 2 suklaata. Mun tärkein juttu laihtumisessa on ollut pitää huoli annoskoosta ei niinkään herkkujen välttely.

Niin ja mun mies vois tuoda mulle kaupasta ihan mitä vaan. Teinin bmi on jo nyt alle 17

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI 41 kirjoitti:

Olen reippaasti ylipainoinen, mutta en välitä sipseistä enkä (irto)karkeista. Mehua juon joskus harvoin, limsoja en koskaan, en välitä hiilihapotetuista juomista (en ymmärrä koko ideaa). Pikaruokapaikoissa en ole käynyt kuin muutaman kerran eläissäni. Kaikkien ylikilot eivät johdu yllämainituista, enkä ole ainoa lihava jolle ylenmääräinen makeakaan ei maistu.

Nuorempana minäkin söin viinereitä ja leivoin paljon itse, siihen aikaan aloin lihoa normaalipainoinen lapsuuden ja teini-iän jälkeen, ja nopeasti lihoinkin. Sittemmin olen leipomiset jättänyt pariin kertaan vuodessa, mutta ruokaa minä laitan ja paljon sitä syön, samalla kun liikunta on aika minimissä (teen istumatyötä kotona).

Aloittaja, tiesitkö, että todella harva reippaasti ylipainoinen onnistuu pitämään laihduttamansa kilot poissa vuosia/lopun ikäänsä? Se vaatii todella tiukkaa ruokavaliota ja pieneen nälkään tottumista JA lisäksi päivittäistä runsasta liikuntaa, koska elimistö pyrkii saamaan takaisin menettämänsä kilot. Jos laihduttaminen ja alemmassa painossa pysyminen olisi niin helppoa kuin kuvittelet, paljon, paljon useampi siinä onnistuisi.

En itse näe mitään suurta helpotusta nykyisille liikapainoisille, tärkeintä on ENNALTAEHKÄISY, siksi, Aloittaja, olet väärässä ehdotuksessasi.

Ennaltaehkäisy pitää lähteä ruokateollisuudesta, joiden biokemistit ovat addiktoivat ruoat kehitelleet. WHO antoi esimerkiksi sokeriin liittyvät varoitukset juuri siksi, että sokeri on vaarallista. Tämä oli kyllä tiedossa jo 1990-luvulla, mutta lobbarit estivät sen, että asia saisi näkyvyyttä. Tällä hetkellä sokerin suhteen käydään samaa sotaa kuin 1970-luvulla tupakan suhteen.

On turha syyttää ihmistä, jos hänet on sairastuttanut yhteiskunnan sallimat, ihmiselle sopimattomat ravintoaineet. Etenkin kun ravitsemustieteilijät eivät ole tähän päivään mennessä myöntäneet sokerin olevan vaarallista (nyt kyllä myöntävät). Tämä vain yksi monesta ihmisen terveydelle haitallisesta aineesta. Muita ovat teollisuusentsyymit ja tuntemattomat lisäaineiden kombinaatiot.

Huvittavinta lihavuuskeskusteluissa on unohtaa fatkat siitä, että erittäin harva tahtoo olla lihava. Mikäli tahtoisi, niin silloin ongelma olisi psykologinen. Mutta koska lihavuus on biokemiallinen, niin ei sitä hoideta syyllistämällä. Syyllistämällä vain lisätään stressiä, joka tuottaa lisää mielisairaita ja fyysisesti sairaita tähän erittäin sairaaseen maahan lisää.

Vierailija
44/101 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei hieno idea ja samaan syssyyn voitaisiin rajoittaa älykääpiöiden sananvapautta.

Vierailija
45/101 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta voi esim kontrolloida kuka voi mennä naimisiin (samaa sukupuolta vai eri?).. Mutta yhteiskunta ei voisi kontrolloida sairaalloisesti lihavien epäterveitä ruokailutottumuksia? Miksi nämä erot?

Ei kai se ketään haittaisi jos samaa sukupuolta edustavat menevät vihille? Sensijaan sairaalloisesta lihavuudesta on koko yhteiskunnalle haittaa.

Vierailija
46/101 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän AP:n, pikkustalinin, loistava idea menee läpi, kun Suomesta on lopullisesti tullut uusi Pohjois-Korea.

Kauppiaat ja ravintoloitsijat unohtaisivat, että he hoitavat liikeyritystä. Viis katteista ja voitoista, pääasia että saadaan uusi terveempi kansa. He keskittyisivät estämään myyntiä. Kaikkien pitää puhaltaa samaan hiileen.

Ainoa särö tässä idyllissä, että suuri tuleva jumalamme, tämä Kim jotain, on itse melko pulleata sorttia. Mutta mitäs me kommarit pienistä.

Vierailija
47/101 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän AP:n, pikkustalinin, loistava idea menee läpi, kun Suomesta on lopullisesti tullut uusi Pohjois-Korea.

Kauppiaat ja ravintoloitsijat unohtaisivat, että he hoitavat liikeyritystä. Viis katteista ja voitoista, pääasia että saadaan uusi terveempi kansa. He keskittyisivät estämään myyntiä. Kaikkien pitää puhaltaa samaan hiileen.

Ainoa särö tässä idyllissä, että suuri tuleva jumalamme, tämä Kim jotain, on itse melko pulleata sorttia. Mutta mitäs me kommarit pienistä.

Ööh..? Miten se Pohjois-Korea ja kaupan katteet tähän liittyy? Kai se kauppa nimenomaan mieluummin haluaa myydä korkeampi katteisia terveystuotteita ihmisille kuin matalakatteisia eineksiä. Jos lihavan ostoskärryssä pizza ja suklaa vaihtuu vaikka korkealaatuiseen luomuun, smoothieen ja tuoreisiin kasviksiin, niin en usko kauppakaan on pettynyt. 

Vierailija
48/101 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä paljoa mun elämääni vaikuta. Sipsejä olen syönyt ehkä jossain synttäreillä viime vuonna, suklaata jouluna ja pääsiäisenä, en osta kakkuja tai keksejä koskaan enkä leivo itse. Perjantaisen siideritölkin voin hyvin vaihtaa lightlimuun. Lounaan tosin syön työpaikkaravintolassa, kielletäänkö sekin?

T: 140-kiloinen

Oletko miettinyt mistä ne kilot sitten on peräisin? Hengitysilmassa ei ole kaloreita, joten kaikki vyötärölle kertynyt on juomalla ja syömällä siihen tulleet. Jos sitä haluaa vähentää, homma alkaa miettimällä ruokailutottumuksiaan. Jotakin niissä on pielessä.

Vierailija
49/101 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe, sit rikolliset trokaa suklaakakkuja jossain hämäräkujilla. Ja poliisit tekee valeostoja.

Vierailija
50/101 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä paljoa mun elämääni vaikuta. Sipsejä olen syönyt ehkä jossain synttäreillä viime vuonna, suklaata jouluna ja pääsiäisenä, en osta kakkuja tai keksejä koskaan enkä leivo itse. Perjantaisen siideritölkin voin hyvin vaihtaa lightlimuun. Lounaan tosin syön työpaikkaravintolassa, kielletäänkö sekin?

Oletko miettinyt mistä ne kilot sitten on peräisin? Hengitysilmassa ei ole kaloreita, joten kaikki vyötärölle kertynyt on juomalla ja syömällä siihen tulleet. Jos sitä haluaa vähentää, homma alkaa miettimällä ruokailutottumuksiaan. Jotakin niissä on pielessä.

Jos vaikka 3 raskautta ja niistä periytyvä ruokahalu.

Vierailija
51/101 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo 140-kiloinen, mutta helppoa on lihoa syömällä ihan normaalia kotiruokaa ja jopa kasviksia. Mikä tahansa lihottaa kun sitä syö liikaa.

Itse painan 105 kiloa enkä ikinä ole ollut mikään herkkuperse. Syön pääasiassa suht terveellistä ruokaa mutta liian paljon. Minun ongelma on isot annoskoot, ei epäterveellisten herkkujen naamaan vetäminen kaksin käsin.

Vierailija
52/101 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka 3 raskautta ja niistä periytyvä ruokahalu.

No ei kai se ole pysyvä olotila. Kai siihen itsekin voi vaikuttaa. Sitä paitsi syöminen on asia mitä ihminen voi kontrolloida (paljonko, mitä ja milloin) syö. Vaaka kertoo onko muutokset menneet oikeaan suuntaan.

Vierailija
53/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on kansansairaus johon pitää myös yhteiskunnan alkaa puuttumaan. Uusia ideoita tarvitaan.Terveydenhuollon menot karkaavat muutenkin käsistä. Tämä nyt oli toki tahallisen provokatiivinen.

Vierailija
54/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööh..? Miten se Pohjois-Korea ja kaupan katteet tähän liittyy? Kai se kauppa nimenomaan mieluummin haluaa myydä korkeampi katteisia terveystuotteita ihmisille kuin matalakatteisia eineksiä. Jos lihavan ostoskärryssä pizza ja suklaa vaihtuu vaikka korkealaatuiseen luomuun, smoothieen ja tuoreisiin kasviksiin, niin en usko kauppakaan on pettynyt. 

Et taida tuntea elintarviketuotantoa? Eineksissä ja leikkeleissä on painepesurilla huuhdeltu lihan jämät luiden päältä, poimittu roskat lattialta ja liimattu ne lihan näköiseksi lihaliimalla, eli transglutaminaasilla. Luuletko esimerkiksi, että jos ostat jotain palvikinkkua, että sika on neliskanttinen? Vehnääkin käytetään vain siksi, että se on järkyttävän halpaa (esimerkkinä Reissumies leipä maksaa kymmeniä senttejä ulos kaupasta, valmistaminen pari senttiä). Tuoretuotteet, tai ihmisravinnoksi aidosti kelpaavat tuoteet, joissa on vähemmän kuin 3 ainesosaa ja ei entsymaattisia käsittelyitä, maksaa paljon. Tämä siksi, että hyllyikä ratkaisee. Valiokin luopui karrageenin lisäämisestä kermaan (nosti kerman hyllyikää) vastustuksen vuoksi. Asiaa ehkä nopeutti se, että karrageeni on yhdistetty suolistosyöpiin ja homeallergisilla laukaisee tulehdukset.

Vierailija
55/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta voi esim kontrolloida kuka voi mennä naimisiin (samaa sukupuolta vai eri?).. Mutta yhteiskunta ei voisi kontrolloida sairaalloisesti lihavien epäterveitä ruokailutottumuksia? Miksi nämä erot?

Ei kai se ketään haittaisi jos samaa sukupuolta edustavat menevät vihille? Sensijaan sairaalloisesta lihavuudesta on koko yhteiskunnalle haittaa.

Just näin. Mikä oikeus yhteiskunnalla (meillä) on puuttua aikuisten ihmisten avioliittoon. Ja samalla saarnata kuinka on täysin epäinhimillistä edes ajatella puuttuvansa sairaalloisen lihavan ihmisen ostoksiin.

Vierailija
56/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus on kansansairaus johon pitää myös yhteiskunnan alkaa puuttumaan. Uusia ideoita tarvitaan.Terveydenhuollon menot karkaavat muutenkin käsistä. Tämä nyt oli toki tahallisen provokatiivinen.

Enemmän on mielisairaita. Pitäisikö minun puuttua siihen, että naiset ovat ihan hulluja ainakin kerran kuukaudessa? Soitanko M1-lähetettä jo saman tien?

Vierailija
57/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin tyhmä? Jos laihdutus olisi noin yksinkertaista, miksi sitten ravitsemustieteen maisterit epäonnistuvat yli 90%:sti?

Vierailija
58/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavasta tuli ylipainoinen aivokasvaimen myötä, keräsi niin paljon nesteitä. Jos on puoli vuotta elinaikaa eikö silloin saisi syödä mitä tahtoo?

Vierailija
59/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin tyhmä? Jos laihdutus olisi noin yksinkertaista, miksi sitten ravitsemustieteen maisterit epäonnistuvat yli 90%:sti?

Ei ne ravitsemustieteen maisterit epäonnistu vaan se lihava ihminen joka ei jaksa motivoitua laihduttamaan tai on liian mukavuudenhaluinen ja laiska muuttaakseen tottumuksiaan.

Vierailija
60/101 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP aka Sössö: Pikemminkin alipainoisille pakkoruokinta kerran päivässä.