Ateismi on uskonto
Ateismi uskoo että Jumalaa ei ole. Ei ateisti tiedä sitä, mutta hän uskoo niin. Kyseessä on siis uskonto.
Kommentit (174)
Olen ateisti, koska en ole nähnyt mitään todisteita jonkinlaisen yliluonnollisen olennon olemassaolosta. Jos joku haluaa kutsua tätä näkemystä uskonnoksi, niin omapahan on asiansa, ei ole minulta poissa.
Sitä on kyllä vaikea käsittää, miten APlle on noin kauhea ongelma, että on olemassa ihmisiä, joka eivät tunnusta mitään uskonnollista näkemystä. Onneksi minun ei tarvitse selvittää hänen ongelmiaan.
Mua aina häiritsee näissä keskusteluissa se, että uskovainen ei tunnu ymmärtävän, että ateismi on se kaiken perustila. Oletus aina ja kaikessa on ensin, että jotain ei ole kunnes toisin todistetaan/tai edes esitetään väittämä että jotain on. Ateismi on perustila, jossa uskomusta mihinkään yliluonnolliseen ei ole, kaikki uskomus jumaliin puuttuu. Se siis EI ole uskomusta että jumalaa ei ole, vaan USKO JUMALIIN PUUTTUU KOKONAAN. Suurin osa uskovaisista on ateisti jonkin muun jumalan kohdalla kuin omansa. Se vaan unohtuu uskovaisilta, koska ihmisen luonteeseen kuuluu kaikenlaisen tarinoinnin ja jumalien keksiminen.
Vierailija kirjoitti:
Huono vertaus, koska ateisti ei ole vain uskomatta johonkin, vaan aktiivisesti ja tietoisesti uskoo, ettei Jumalaa tai jumalia ole.
Höpsis. Montako ateisitia oikein tunnet? Minä en ainakaan aktiivisesti ja tietoisesti usko jumalien olemassaolemattomuuteen. En vain keksi mitään syytä uskoa niihin. En mä vaikka kaupan kassajonossa hoe mielessäni: "en usko jumaliin, nyt en usko jumaliin." Kyllä mä lähinnä odotan, että se edellä oleva tyyppi lopettaa kuppaamisen sen korttinsa kanssa ja maksaa ostokset, että minäkin pääsen pois kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismi uskoo että Jumalaa ei ole. Ei ateisti tiedä sitä, mutta hän uskoo niin. Kyseessä on siis uskonto.
Mikään ei viittaa siihen, että jumalaa olisi olemassa, joten jumaluskon puutteessa ei ole kysymys uskomuksesta vaan nykytiedon valossa syntyneestä käsityksestä. Itsekin olen ateisti, ja valmis muuttamaan kantaani heti, kun joku pystyy osoittamaan minulle jumalan olemassaolon.
Minä olen uskovainen, mutta valmis muuttamaan kantaani heti, kun joku pystyy osoittamaan minulle jumalan olemassaolemattomuuden. Kukaan ei siihen pysty. Kuten kukaan ei pysty osoittamaan sinulle jumalan olemassaoloa. Siksi näitä molempia katsantokantoja voi kutsua uskomuksiksi. Kummallakaan ei ole tieteellisiä todisteita suuntaan tai toiseen.
Russelin Teekannu.
Voitko siis oikeasti sanoa TIETÄVÄSI ettei teekannu kierrä aurinkoa.
Mielestäni ei ole pakko uskoa että teekannu kiertää aurinkoa, mutta ei voi mennä väittämään faktaksikaan sitä että siellä ei todellakaan ole teekannua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei viittaa siihen, että jumalaa olisi olemassa, joten jumaluskon puutteessa ei ole kysymys uskomuksesta vaan nykytiedon valossa syntyneestä käsityksestä. Itsekin olen ateisti, ja valmis muuttamaan kantaani heti, kun joku pystyy osoittamaan minulle jumalan olemassaolon.
Minä olen uskovainen, mutta valmis muuttamaan kantaani heti, kun joku pystyy osoittamaan minulle jumalan olemassaolemattomuuden. Kukaan ei siihen pysty. Kuten kukaan ei pysty osoittamaan sinulle jumalan olemassaoloa. Siksi näitä molempia katsantokantoja voi kutsua uskomuksiksi. Kummallakaan ei ole tieteellisiä todisteita suuntaan tai toiseen.
Russelin Teekannu.
Voitko siis oikeasti sanoa TIETÄVÄSI ettei teekannu kierrä aurinkoa.
Mielestäni ei ole pakko uskoa että teekannu kiertää aurinkoa, mutta ei voi mennä väittämään faktaksikaan sitä että siellä ei todellakaan ole teekannua.
Juuri tällaisella saat uskovaiset kuulostamaan lähinnä hulluilta ja mielipuolisilta. Onnitteluni.
Luin ketjun ja totesin että tähän pökäleeseen en koske tämän enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja postimerkkien keräilymättömyys on harrastus.
Ei oikein aukea tuo analogiasi. Se että uskoo ettei Jumalaa ole, on uskomus. Vai tiedätkö sinä sen mielestäsi?
Uskon myös, että tulen menestymään hyvin opinnoissani. En kuitenkaan tiedä sitä. Onko tämäkin nyt joku uskonto vai häh?
Heh. Arvasinkin että olet joku juniori jolla on vielä koulut käymättä. Itsekin olin ateisti teininä. Se oli sellainen lapsellinen kapinavaihe, johon kuuluu auktoriteeteille kiukuttelu ja ylemmyydentunto vääräuskoisia kohtaan.
Nyt valehtelet. Eikö jeesus ole kieltänyt sellaisen?
Vierailija kirjoitti:
Ateismi eli jumalattomuus tarkoittaa jumalauskon puuttumista tai käsitystä, jonka mukaan jumalia ei ole olemassa.
Uskonto tarkoittaa uskoa jumalan tai muun yli-inhimillisen mahdin olemassaoloon ja siihen liittyvää pyhyyden kokemusta.
Jumalattomuus itsessään käsittää myös sen, että koska Jumalan olemassaoloa ei ole voitu todistaa tai kieltää, se on osa ihmisen kulttuuria, mistä on todisteena mm. taide ja kirkot (kiinteistöt), mutta sillä ei ole kyseiselle ihmiselle sen enempää merkitystä. Edes yrittää todistaa sitä, että onko olemassa tai sitä, ettei se ole. Jumalan olemassaolo ei vaan kiinnosta häntä kuin osana ihmisen luomaa kulttuuria, joka itsessään on osa historiaa ja siksi säilytettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein aukea tuo analogiasi. Se että uskoo ettei Jumalaa ole, on uskomus. Vai tiedätkö sinä sen mielestäsi?
Oli kyllä hyvä analogia. Pääsi hörähdys.
Ateismi ei mielestäni ole uskonto siinä mielessä että käsite a-teismi tarkoittaa kirjaimellisesti ei-teismi eli ei - jumaluskonto mutta toisaalta se VOI olla elämänkatsomus siinä missä uskontokin.
Ateisti voi myös olla rasittava jankkaaja kuten uskovainenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sinulla on uskomus, että Odinia ei ole. Kristinuskon lisäksi sinulla on uskonto, joka perustuu siihen että Odinia ei ole. Ja lisäksi 4000 muuta uskontoa, joissa uskot, että niiden jumalia ei ole.
Lisätään vielä siihen uskonto jossa uskot, että kuuhun ei ole haudattu vaaleanpunaista elefanttia..
Kuinka se, että ei usko jumalan olemassaoloon voi tarkoittaa samaa kuin että uskoo jumalaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen ateisti, koska en ole nähnyt mitään todisteita jonkinlaisen yliluonnollisen olennon olemassaolosta. Jos joku haluaa kutsua tätä näkemystä uskonnoksi, niin omapahan on asiansa, ei ole minulta poissa.
Sitä on kyllä vaikea käsittää, miten APlle on noin kauhea ongelma, että on olemassa ihmisiä, joka eivät tunnusta mitään uskonnollista näkemystä. Onneksi minun ei tarvitse selvittää hänen ongelmiaan.
Niin. En minäkään usko mihinkään mitä en voi nähdä tai kokea tai kukaan muukaan ei ole nähnyt. Siis uskon sen minkä näen tai mikä on todistettu. En kuitenkaan sano että raamattu, koraani tai kalevala ym. olisivat täysin mielikuvituksen tuotteita, saattavat olla tai olla olemattakin. Minusta ateismi ei todellakaan ole uskonto, mihin siinä uskotaan ?
En ole oikein keksinyt mihin jumalaa tai jumalia tarvittais. Ensiksi pitäis keksiä edes se.
Vierailija kirjoitti:
En ole oikein keksinyt mihin jumalaa tai jumalia tarvittais. Ensiksi pitäis keksiä edes se.
Ymmärrän kyllä mihin uskontoa tarvitaan joissain olosuhteissa. Siinä ei ole mitään yliluonnollista. Siihen on ihan selvä syy, johon ei liity mitään yliluonnollista. Se selitys on kulttuurievoluution ja biologisen evoluution rajalla, ja sillä tavalla mielenkiinoinen juttu.
Dyyni -kirjasarja itseasiassa kuvaa tuota uskonnon logiikkaa ja vaikutusta tietyissä olosuhteissa tosi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mua aina häiritsee näissä keskusteluissa se, että uskovainen ei tunnu ymmärtävän, että ateismi on se kaiken perustila. Oletus aina ja kaikessa on ensin, että jotain ei ole kunnes toisin todistetaan/tai edes esitetään väittämä että jotain on. Ateismi on perustila, jossa uskomusta mihinkään yliluonnolliseen ei ole, kaikki uskomus jumaliin puuttuu. Se siis EI ole uskomusta että jumalaa ei ole, vaan USKO JUMALIIN PUUTTUU KOKONAAN. Suurin osa uskovaisista on ateisti jonkin muun jumalan kohdalla kuin omansa. Se vaan unohtuu uskovaisilta, koska ihmisen luonteeseen kuuluu kaikenlaisen tarinoinnin ja jumalien keksiminen.
Uskonnottomuus on perustila. Ihminen ei koe tarvetta kieltää tai uskoa asiaa, mitä ei voida todistaa olevaksi tai olemattomaksi.
Ateisti pyrkii kieltämään sen, ettei Jumalaa ole olemassa, koska sitä ei ole voitu todistaa.
Uskova taas pyrkii uskomaan, koska ei ole voitu todistaa, ettei Jumalaa ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnottomuus on perustila. Ihminen ei koe tarvetta kieltää tai uskoa asiaa, mitä ei voida todistaa olevaksi tai olemattomaksi.
Ateisti pyrkii kieltämään sen, ettei Jumalaa ole olemassa, koska sitä ei ole voitu todistaa.
Uskova taas pyrkii usk
Sitä keksitään ihan omasta päästä määritelmiä, heh. Miksi pelkäät ateisteja? Kauhistuttaako sinua sellaiset, joita ei ole indoktrinoitu lapsena.
Kuulehan ap, ei kukaan ole kiusallaan uskomatta jumaliin.
Niinpä, mutta kerropa se heille.