Kesän juhliin kutsutut laktoosikot, laihduttajat, lihottajat, keliaakikot, diabeetikot, kasvissyöjät, kalansyöjät, lihansyöjät
tarjoilemme sitä, mikä on juhlan sankarin mieleistä. Toki yritämme ottaa huomioon tiedossa olevat rajoitukset ja tuotteet nykymuodin mukaisesti kaikki laktoosittomia. Kaikki muu on sitten sankarin toiveen mukaista ja sellaista, mihin meillä on varaa ja mitä osaamme laittaa. Jokainen prinsessa, jolle tämä ei käy, voi sitten jäädä kotiin. Jos päätät tulla juhliin, ota juhlamieli mukaan :) Voit jäädä kotiinkin ellet arvosta juhlan sankaria ja juhlan järjestäjiä?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Juu juu ap uskotaan me että sun juhlat on parhaita ja sä oot oikeesti tosi lämminhenkinen emäntä <3
Niinhän mä sanoin? <3 ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo nyt alkoi perinteinen asian vierestä nillitys :) Tervetuloa vain kutsutut meidän pienimuotoisiin, kotikutoisiin juhliin, joissa kyllä tarjotaan kaikille jotain mutta ei sitten ilmeisesti ainakaan ihan kaikille rajoitteisille kaikkea tasapuolisesti :D Emme myöskään erikseen ilmoita, että erikoisruokavalioihin ei ole välttämättä osattu varautua. Tosin tuntemattomia emme yleensä kutsukaan ja tuttujen "vaivat" jo tiedetään ja niihin myös varaudutaan. Osallistumispakkoa ei ole, myöskään syömään ei pakoteta :D Meillä aika harvoin juhlitaan mutta jostain syystä niissä juhlissa viihdytään liiankin hyvin, ja tällä tarkoitan, ettei vieraita meinaa saada lähtemään kotiin päin :D Kertonee sitten siitä, että juhlat ovat onnistuneet, tarjoilut ovat maistuneet ja evästäkin on ollut riittävästi, omaa tai vierasta, en tiedä eivätkä tällaiset yksityiskohdat edes kiinnosta, vaikka lämminhenkinen, kohtelias ja hyväsydäminen olenkin. Itse juhlakalu ja juhlien onnistuminen kun ovat mielestäni tärkeämpi asia, kuin erityisruokavaliot tai jonkun minäminän odotukset. Lämminhenkisiä juhlahetkiä kaikille, laktoosilla tai ilman <3 ap
Ilmeisesti ne ruokavammaiset osaavat pysyä kotona.
Ei, vaan ovat olleet aina mukana ja saaneet vielä kotiin vietävääkin <3 ap
Eivät ne allergiset ja muut pysty sitä tarjottavaa kotona syömään sen enempää kuin juhlissakaan jos niitä rajoitteita ei ole otettu huomioon.
No huh taas. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole iso vaiva, että keliaakikko ottaa laukkuunsa mukaan vaikka gluteenittoman keksipaketin tai vastaavan.
Jos keliaakikko sanoisi minulle etukäteen, että tarvitsee gluteenittomat tarjottavat, en osaisi kyllä sellaisia valmistaa.Tämä. ap
Sinäkö et voi sitä gluteenitonta keksipakettia ostaa jos kutsut juhliisi keliaakikon? Mitä vaivaa siitä sinulle on? Jouduthan sinä kaupassa käymään kumminkin.
Minä olen mieheni kanssa laktoositon, homma on mennyt kummallakin jo niin hankalaksi, että jo pienikin määrä laktoosia saa vatsan sekaisin. Jopa lääkkeissä käytetään sidosaineena laktoosia, Minulla on menossa kova antibioottikuuri ja aina on otettava laktaasientsyymikapseli jopa ennen antibiootin ottamista. Ei auta edes se, että syön kaurapuuroa aamulla ennen pillerin ottamista, iltapäivällä syön ruoan ja illalla pari voileipää ja marjakeittoa. Silti on otettava entsyymi alle. Kuvitelkaa, mikä on tilanne jossain juhlissa. On hyvä, että tarjottavat tehdään nykyisin pääsääntöisesti laktoosittomina. Ei kyseessä ole mikään muoti, vaan ihan tosijuttu. Monissa ravintoloissa ja suurkeittiöissäkin valmistetaan tarjottavat laktoosittomina. Eikä sitä muuten ihmettele kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kumma juttu, ihan oikeasti. Olen miettinyt, että onko suomalaiset jotenkin todella ruokavammaista sorttia vai miten. Eli onko geneettistä? Kun asuimme ulkomailla neljä vuotta, järjestin sinä aikana jos jonkinsorttisia kekkereitä ja myös osallistuin vieraana eikä ruokarajoitteita koskaan kukaan kysynyt. Järjestin mm. n. kahdettoista synttärikutsut kolmelle lapsellemme ja aina tunnollisesti kysyin kutsussa ruokarajoitukset, koskaan ei tullut yhtäkään ilmoitusta. Eikun yhden kerran kiinalaisen tytön äiti laittoi tekstarin, että jos syö kovin paljon jäätelö saattaa maha mennä sekaisin (eli ilmeinen laktoosi-intoleranssi). Siellä missä asuimme ei edes ollut olemassa mitään laktoosittomia maitotuotteita.
Suomessa kun järjestää jotkut kekkerit, niin ruokarajoitteet ovat jumalattoman pitkänä listana ja itsestäänselvästi kaikki pitää tehdä laktoosittomana ja nykyisin ilmeisesti myös gluteenittomana.
Missä maassa? Meillä on ainakin USAssa (pakko olla) tarjolla myös vegaanisia, maidottomia, gluteenittomia sekä (lisä)sokerittomia.
Vierailija kirjoitti:
"Mullakin on yksi hyvä ystävä, jolla on keliakia. Tiedän tasan, mitä se on ja on todella hankalaa juhlissa, enemmänkin järjestäjien taholta. Hän ei tee rajoitteestaan kuitenkaan juhlassa numeroa, vaikka hänelle kuinka valitetaan, että miksei syö ja eikö kelpaa... Hän syö mitä pystyy tai ottaa omat eväät jos pitempi aika. Menee siis juhlan mukaan eikä minäminä. Minäkin varaan tai ainakin yritän jos rajoite on vakava ja siitä on mulle tiedotettu erikseen. ap"
Ilahduttavaa, että kutsut ja huomioit vieraasi. Useimmat meistä oikeasti yksinkertaistaen ruoka rajoittuneista ollaan iloisia ja hyvilllämme, kun saamme kutsun. Koska jostain on kiirinyt tieto tai paremmin huhu, että olisimme -ikään kuin siis kaikki- olisimme jotenkin hankalia ja/tai saattaisimme kutsun antajan jotenkin noloon tai häpeälliseen tilanteeseen, jos meidät kutsuu, kun olisihan se nyt häpeä, jos ei kaikki voi syödä samoja tarjottavia. Tai eipä tarvitse erikseen edes miettiä moista.
Valitettvasti on edelleen ihmisiä joiden on vaikea käsittää, että "suolisto vammaisuus" ei tartu . Tai, että sairaus tai vamma ei ole itse aiheutettu luulo sairaus tai mielenvikaisuutta. - Varmaan he ovat myös kateellisia siitäkin kun toiset joutuvat käyttämään pyörätuolia, mutta heidän on pakko aina kävellä. Miksi sitä kenenkään on pakko kulkea pyörätuolissa voisihan sitä kulkea vaikka käsillä. Tai koska n.n on vammainen, niin kyllä sillä on pakko heittää päästäkin. Mistä ihmeestä tällainen asenne kumpuaa, niin en tiedä. Ehkä se on vain jotain pelkoa, mahd. vähintään kammottavaa ennakkoluuloa erilaisuutta kohtaan.
Niin, harmillista tuollainen. Mulle ihan tuttua ja tosiaan kyllä kutsun ja otan huomioon. Aina se ei ole mahdollista eikä kaikille koskaan mutta peräänkuulutankin tässä avauksessa kutsutun vastuuta. Tai että ottaisi huomioon itsekin mitä voi eikä vain vaatisi. Vinkkaisi tai varautuisi itse jos hankalaa. ap
Isommissa juhlissa laitan tarjottavien viereen laput tyyliin "vegaaninen etc. Kaikki on laktoositonta. En käsitä mitä vaivaa tästä mulle on. Jokainen voi syödä tai olla syömättä. Se on vieraan oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen mieheni kanssa laktoositon, homma on mennyt kummallakin jo niin hankalaksi, että jo pienikin määrä laktoosia saa vatsan sekaisin. Jopa lääkkeissä käytetään sidosaineena laktoosia, Minulla on menossa kova antibioottikuuri ja aina on otettava laktaasientsyymikapseli jopa ennen antibiootin ottamista. Ei auta edes se, että syön kaurapuuroa aamulla ennen pillerin ottamista, iltapäivällä syön ruoan ja illalla pari voileipää ja marjakeittoa. Silti on otettava entsyymi alle. Kuvitelkaa, mikä on tilanne jossain juhlissa. On hyvä, että tarjottavat tehdään nykyisin pääsääntöisesti laktoosittomina. Ei kyseessä ole mikään muoti, vaan ihan tosijuttu. Monissa ravintoloissa ja suurkeittiöissäkin valmistetaan tarjottavat laktoosittomina. Eikä sitä muuten ihmettele kukaan.
Totta, mäkin tilaan aina laktoosittomana, samoin valmistan itse. Tietenkin. ap
Takaan, etten koskaan tule juhliisi, ap. T. varakas mielelläön arvokkaita lahjoja ostava ei ruokarajoitteinen tuttavasi.
Moukkamaisuutesi muuten on naureskelun aihe tuttavapiirissämme.
Joopa joo, ap:n tekstistä paistaa läpi ylimielisyys. Tottakai juhlissa tarjotaan mitä juhlakalu ja isäntäväki haluaa, mutta nykyään kaikki on järjestään ilman vaivaa mahdollista tehdä laktoosittomana, ja aika junttia on jos ei kaupasta voi hankkia varalle myös gluteenitonta pienen määrän ( kuivakakkua, pikkuleipiä tms.). Eivät nämä allergiat mitään hienostelua ole. Itse olen kasvissyöjä ja olen kertonut tämän kysyttäessä, muyten en tuo sitä esiin vaan olen sitten syömättä ja tekemättä asiasta numeroa. Jos itse kestitsen ihmisiä, haluan ottaa huomioon kaikki vieraat niin että jokaiselle on jotakin, se on vain käytöstapoja, vink vink.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mullakin on yksi hyvä ystävä, jolla on keliakia. Tiedän tasan, mitä se on ja on todella hankalaa juhlissa, enemmänkin järjestäjien taholta. Hän ei tee rajoitteestaan kuitenkaan juhlassa numeroa, vaikka hänelle kuinka valitetaan, että miksei syö ja eikö kelpaa... Hän syö mitä pystyy tai ottaa omat eväät jos pitempi aika. Menee siis juhlan mukaan eikä minäminä. Minäkin varaan tai ainakin yritän jos rajoite on vakava ja siitä on mulle tiedotettu erikseen. ap"
Ilahduttavaa, että kutsut ja huomioit vieraasi. Useimmat meistä oikeasti yksinkertaistaen ruoka rajoittuneista ollaan iloisia ja hyvilllämme, kun saamme kutsun. Koska jostain on kiirinyt tieto tai paremmin huhu, että olisimme -ikään kuin siis kaikki- olisimme jotenkin hankalia ja/tai saattaisimme kutsun antajan jotenkin noloon tai häpeälliseen tilanteeseen, jos meidät kutsuu, kun olisihan se nyt häpeä, jos ei kaikki voi syödä samoja tarjottavia. Tai eipä tarvitse erikseen edes miettiä moista.
Valitettvasti on edelleen ihmisiä joiden on vaikea käsittää, että "suolisto vammaisuus" ei tartu . Tai, että sairaus tai vamma ei ole itse aiheutettu luulo sairaus tai mielenvikaisuutta. - Varmaan he ovat myös kateellisia siitäkin kun toiset joutuvat käyttämään pyörätuolia, mutta heidän on pakko aina kävellä. Miksi sitä kenenkään on pakko kulkea pyörätuolissa voisihan sitä kulkea vaikka käsillä. Tai koska n.n on vammainen, niin kyllä sillä on pakko heittää päästäkin. Mistä ihmeestä tällainen asenne kumpuaa, niin en tiedä. Ehkä se on vain jotain pelkoa, mahd. vähintään kammottavaa ennakkoluuloa erilaisuutta kohtaan.
Niin, harmillista tuollainen. Mulle ihan tuttua ja tosiaan kyllä kutsun ja otan huomioon. Aina se ei ole mahdollista eikä kaikille koskaan mutta peräänkuulutankin tässä avauksessa kutsutun vastuuta. Tai että ottaisi huomioon itsekin mitä voi eikä vain vaatisi. Vinkkaisi tai varautuisi itse jos hankalaa. ap
Mitä se kutsutun vastuu pitää sisällään? Miten ne kutsutut voivat ottaa mitään huomioon jos et kerro että et aio huomioida ruokarajoitteita?
Vierailija kirjoitti:
Ok, mua varten ei toki tarvi kummoista vaivaa nähdä. Kaiken ei tarvi olla sopivaa. Olisi kuitenkin kiva, jos edes yksi tarjottava olisi kahvin lisäksi myös minulle. Joskus olen ollut juhissa, jossa tosiaan oli vain se kahvi. Se oi kyllä hieman tylsää, kun ei mulla kuitenkaan ole laktoosi-intolleranssia kummempaa (ei, ne pilllerit ei auta)
Tottakai, mutta jos isommissa juhlissa on laktoosi-intolerantikkoja, keliaakikkoja, muna- ja pähkinäallergisia, diabeetikkoja ja vegaaneja, niin silloin menee liian haastavaksi. Eihän juhlapaikka ole mikään sairaalakeittiö. Ja sanon tämän kaikella kunnioituksella. On kurjaa, kun on kaikkea tällaista allergiaa sun muuta, mutta ei ole minusta muiden asia miettiä tarjottavia kaikille mahdollisille allergisille. Itse olen ruoka-aineallergisen vaimo ja me teemme aina niin, että kun mennään kylään, otamme miehelleni oman jonkun "pullan" mukaan ja kerron tästä emännälle. Se käy tosi hyvin, koska muutenkin kodissamme on sopivaa tarjottavaa ja mukaan ottaminenhan on helppoa.
Takaan, etten koskaan tule juhliisi, ap. T. varakas mielelläön arvokkaita lahjoja ostava ei ruokarajoitteinen tuttavasi.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kumma juttu, ihan oikeasti. Olen miettinyt, että onko suomalaiset jotenkin todella ruokavammaista sorttia vai miten. Eli onko geneettistä? Kun asuimme ulkomailla neljä vuotta, järjestin sinä aikana jos jonkinsorttisia kekkereitä ja myös osallistuin vieraana eikä ruokarajoitteita koskaan kukaan kysynyt. Järjestin mm. n. kahdettoista synttärikutsut kolmelle lapsellemme ja aina tunnollisesti kysyin kutsussa ruokarajoitukset, koskaan ei tullut yhtäkään ilmoitusta. Eikun yhden kerran kiinalaisen tytön äiti laittoi tekstarin, että jos syö kovin paljon jäätelö saattaa maha mennä sekaisin (eli ilmeinen laktoosi-intoleranssi). Siellä missä asuimme ei edes ollut olemassa mitään laktoosittomia maitotuotteita.
Suomessa kun järjestää jotkut kekkerit, niin ruokarajoitteet ovat jumalattoman pitkänä listana ja itsestäänselvästi kaikki pitää tehdä laktoosittomana ja nykyisin ilmeisesti myös gluteenittomana.
Missä maassa? Meillä on ainakin USAssa (pakko olla) tarjolla myös vegaanisia, maidottomia, gluteenittomia sekä (lisä)sokerittomia.
Singaporessa ja Kiinassa. Juhlissa mukana lukuisia USA:laisia. Lasten kaverit mm. USA:sta, Saksasta, Israelista, Italiasta, Ranskasta, Koreasta, Kiinasta, Australiasta ja Ruotsista. Ja tarjottavat ihan perinteisiä suomalaisia lastenkutsujen tarjottavia mokkapaloista popcornin kautta kekseihin ja sipseihin.
Aikuisten juhlissa oli yleensä Singaporen vuosina yksi ruokarajoitteinen (keliakia, kala-allergia ja laktoosi-intoleranssi) ja hän oli suomalainen. Tosin kasvisyöjiä saattoi olla porukoissa, mutta kun yleensä buffetpöydässä on aina kasvisruokaa tarjolla, niin eivät erottuneet sillä lailla joukosta eikä sitä tarvinnut kysyä erikseen, itsekin syön kasvispainotteisesti ja aina sen suhteen oli tarjottavaa ilman erikseen pyytämistä. Suunnilleen sama kansallisuuskombo kuin noissa lastenjuhlissa, ehkä vielä vähän enemmän, koska oli paljon eri kansallisuuksien pariskuntia.
Sopii mulle, mutta siinä tapauksessa voisi vaikka ilmoittaa ettei erikoisruokavalioita oteta juhlissa huomioon. Pieni varoitus etukäteen ja me "ruokavammaiset" tajutaan ottaa omat eväät tai ainakin osataan olla hiljaa eikä pilata juhlia kysymällä että mitä pystyisin syömään.
Kerran olin häissä joissa erikoisruokavaliot oli ignoorattu kokonaan. Ei se muuten niinkään haitannut, mutta kukaan ei osannut varautua siihen kun etukäteen oli ruokarajoitteista kuitenkin kysytty. Lisäksi juhlat kesti lähes koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Singaporessa ja Kiinassa. Juhlissa mukana lukuisia USA:laisia. Lasten kaverit mm. USA:sta, Saksasta, Israelista, Italiasta, Ranskasta, Koreasta, Kiinasta, Australiasta ja Ruotsista. Ja tarjottavat ihan perinteisiä suomalaisia lastenkutsujen tarjottavia mokkapaloista popcornin kautta kekseihin ja sipseihin.
Aikuisten juhlissa oli yleensä Singaporen vuosina yksi ruokarajoitteinen (keliakia, kala-allergia ja laktoosi-intoleranssi) ja hän oli suomalainen. Tosin kasvisyöjiä saattoi olla porukoissa, mutta kun yleensä buffetpöydässä on aina kasvisruokaa tarjolla, niin eivät erottuneet sillä lailla joukosta eikä sitä tarvinnut kysyä erikseen, itsekin syön kasvispainotteisesti ja aina sen suhteen oli tarjottavaa ilman erikseen pyytämistä. Suunnilleen sama kansallisuuskombo kuin noissa lastenjuhlissa, ehkä vielä vähän enemmän, koska oli paljon eri kansallisuuksien pariskuntia.
Kiitos tästä. Suomalainen pieree paskoo ja valittaa. Minusta on moukkamaisempaa kuvitella olevansa juhlan päähenkilö minäminä. Toivottavasti moni lukisi tämän! ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä. Suomalainen pieree paskoo ja valittaa. Minusta on moukkamaisempaa kuvitella olevansa juhlan päähenkilö minäminä. Toivottavasti moni lukisi tämän! ap
Minusta tuossa taas oli iso ero. Suomessa juhlissa on monesti tarjolla pullia, voileipäkakkuja, erinäköisiä piiraita ja keksejä. Mitä niistä maitoallerginen, vegaani tai keliaakikko voi syödä? Taas kuten lainaamasi kirjoittaja kertoi, hänen juhlissaan on buffet-pöytä, josta löytyy esim. kasvisvaihtoehtoja, jotka taas käyvät melkein sellaisenaan kaikille ruokarajoitteisille, yksittäisiä allergioita lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mä takaan, että en todellakaan kaipaa ns. arvokkaita lahjojasi. Lue säkin tuo muitakin kuin suomijuhlia järjestäneen vastaus. Ehkä ymmärrät sen jälkeen, kenen moukkamaisuudessa olisi jopa ainekset naureskeluun. Jos siis sellaiseen moukkamaiseen käytökseen kuten naureskeluun selän takana on tarvetta :D Mä en puhu takana päin eikä mun ystäväpiiri, joten et ole kutsuttujen listalla älä pelkää :D ap
Eivät ne allergiset ja muut pysty sitä tarjottavaa kotona syömään sen enempää kuin juhlissakaan jos niitä rajoitteita ei ole otettu huomioon.