Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesän juhliin kutsutut laktoosikot, laihduttajat, lihottajat, keliaakikot, diabeetikot, kasvissyöjät, kalansyöjät, lihansyöjät

Vierailija
10.04.2016 |

tarjoilemme sitä, mikä on juhlan sankarin mieleistä. Toki yritämme ottaa huomioon tiedossa olevat rajoitukset ja tuotteet nykymuodin mukaisesti kaikki laktoosittomia. Kaikki muu on sitten sankarin toiveen mukaista ja sellaista, mihin meillä on varaa ja mitä osaamme laittaa. Jokainen prinsessa, jolle tämä ei käy, voi sitten jäädä kotiin. Jos päätät tulla juhliin, ota juhlamieli mukaan :) Voit jäädä kotiinkin ellet arvosta juhlan sankaria ja juhlan järjestäjiä?

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin erikoisruokavalioihin löytyy apu googlesta, ap hyvä.

Noihin päänsisäisiin ei apua taida löytyä mistään:(

Vierailija
42/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteiinittomia tuotteita on helppo ostaa kaupasta, samoin laktoosittomia. Vaikeinta on vieraat, joilla useita ruokarajoitteita. Kaverilla on gluteiiniton, maidoton, munaton, soijaton, pähkinätön ja banaaniton ruokavalio. En millään keksi mitä onnistuisin leipomaan eikä mitkään valmisleivonnaiset tunnu käyvän. Tarjoan hedelmiä ja mehujäätä, harmi vaan, kun mut syövät leivonnaisia. Idoita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole iso vaiva, että keliaakikko ottaa laukkuunsa mukaan vaikka gluteenittoman keksipaketin tai vastaavan.

Jos keliaakikko sanoisi minulle etukäteen, että tarvitsee gluteenittomat tarjottavat, en osaisi kyllä sellaisia valmistaa.

Mitä sä höpäät?! Miksei yksi tarjottava voi ollaa hedelmäsaalatti? Tai vaikka kiva rahkajälkkäri tai vastaava.

Pitää aika talli olla jos et osaa noita valmistaa! 😂

Minusta taas pitää tarjota vastaavia syömisiä kuin muillekin. Jos toisilla on täytekakkua ja piirakkaa, ei ole kovin huomaavaista laittaa yhtä hedelmäsalaatin pariin. Tai edes rahkan. Kyllä silloin pitäisi olla varattuna vastaavia tarjottavia ruokarajoitteiselle.

Jos tarjoaa pastaa muille, silloin gluteeniton pastavaihtoehto tälle yhdelle, ei esim. pihviä tai salaattia tyyliin "ne eivät sisällä gluteenia". Eli se vaihtoehto pitäisi olla samantapainen kuin muidenkin ruoka.

Asioista saa tasan niin vaikeita kuin niistä tekee.

Vierailija
44/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kerran olen ollut juhlissa, jossa mulle on sopinut vain makeat leivonnaiset. Silloin vähän harmitti. Olen siis kala-allerginen ja kaikessa suolaisessa oli lohta. Juhlien emäntä oli selvästi nyreissään, kun olin niin nirso kun ei ruoka kelvannut.

Vierailija
45/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap olisi parempi tajuta jättää juhlat järjestämättä jos ei tuon vertaa kunnioita tai arvosta tulevia vieraita? Et aio ottaa erityisruokavalioita huomioon etkä aio ilmoittaa siitä. Naureskeletko sitten allergisille vieraille että olisitte nyt tajunneet jäädä kotiin vai?

Vierailija
46/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi kuvitella tilannetta, että yhden gluteenittoman takia en leivokaan kahvipöytään kakkua vaan laitankin kahvin kanssa hedelmäsalaattia.

Vierailija
47/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Kunnioitat varmaan ap itsekin sitten muiden juhlissa juhlan järjestäjän mieltymyksiä? Meillä pidettiin isot perhejuhlat, jossa päivänsankari oli vegaani. Kaikki tarjottava oli myös vegaanista (erikoisruokavaliot oli otettu huomioon ja ruoka oli ravitsevaa, ei pelkkää salaattia tms). Toinen puoli suvusta söi hyvällä ruokahalulla ja kiitteli, toinen nirsoili ja nyrpeili.

Vierailija
48/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mullakin on yksi hyvä ystävä, jolla on keliakia. Tiedän tasan, mitä se on ja on todella hankalaa juhlissa, enemmänkin järjestäjien taholta. Hän ei tee rajoitteestaan kuitenkaan juhlassa numeroa, vaikka hänelle kuinka valitetaan, että miksei syö ja eikö kelpaa... Hän syö mitä pystyy tai ottaa omat eväät jos pitempi aika. Menee siis juhlan mukaan eikä minäminä. Minäkin varaan tai ainakin yritän jos rajoite on vakava ja siitä on mulle tiedotettu erikseen. ap"

Ilahduttavaa, että kutsut ja huomioit vieraasi. Useimmat meistä oikeasti yksinkertaistaen ruoka rajoittuneista ollaan iloisia ja hyvilllämme, kun saamme kutsun. Koska jostain on kiirinyt tieto tai paremmin huhu, että olisimme -ikään kuin siis kaikki- olisimme jotenkin hankalia ja/tai saattaisimme kutsun antajan jotenkin noloon tai häpeälliseen tilanteeseen, jos meidät kutsuu, kun olisihan se nyt häpeä, jos ei kaikki voi syödä samoja tarjottavia. Tai eipä tarvitse erikseen edes miettiä moista.

Valitettvasti on edelleen ihmisiä joiden on vaikea käsittää, että "suolisto vammaisuus" ei tartu . Tai, että sairaus tai vamma ei ole itse aiheutettu luulo sairaus tai mielenvikaisuutta. - Varmaan he ovat myös kateellisia siitäkin kun toiset joutuvat käyttämään pyörätuolia, mutta heidän on pakko aina kävellä. Miksi sitä kenenkään on pakko kulkea pyörätuolissa voisihan sitä kulkea vaikka käsillä. Tai koska n.n on  vammainen, niin kyllä sillä on pakko heittää päästäkin. Mistä ihmeestä tällainen asenne kumpuaa, niin en tiedä. Ehkä se on vain jotain pelkoa, mahd. vähintään kammottavaa  ennakkoluuloa erilaisuutta kohtaan. 

Vierailija
49/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ajattelee, että juhlat ovat sitä varten, että vieraat tulevat viihdyttämään häntä. Itse ajattelen, että juhlissa on ideana järjestää ystäville jotain mukavaa.

KKeliaakikkojn, allergisten ja muiden ruokarajoitteisten pitäminen hankalina ihmisinä on minusta kylmää. Vähän kuin ei haluaisi huomioida pyörätuolilla liikkuvaa. Ovathan hekin hankalia vieraita mutta ei kukaan kehtaisi julistaa, että ei kyllä halua huomioida heitä...

Vierailija
50/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee juhliin yleensä vain yksi keliaakikko, muilla ei juuri rajoituksia, mutta pääsen helpommalla kun ostan gluteenittomia keksejä ja leivon kakun / tortin kaikille gluteenittomana.

On ollut ihan mukavaa kun ei lapsen ole tarvinnut syödä sivusta omiaeväitä vaan saa ottaa siitä mistä muutkin :)

Vierailija
51/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en voi kuvitella tilannetta, että yhden gluteenittoman takia en leivokaan kahvipöytään kakkua vaan laitankin kahvin kanssa hedelmäsalaattia.

Kuka näin muka tekee?? En minä ainakaan koko tarjoiluja mieti näiden rajoitteisten mukaan vaan salaisuus on tehdä ERIKSEEN heille tarjottavia, esim juurikin gluteeniton pieni kääretorttu sen kakun viereen "gluteeniton"- kyltillä. Jos sattuu olemaan vaikka laktoosittomiakin paikalla niin tekee sen kääretortun myös heille sopivaksi. Ei oo iso vaiva.

Vierailija
52/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nyt alkoi perinteinen asian vierestä nillitys :) Tervetuloa vain kutsutut meidän pienimuotoisiin, kotikutoisiin juhliin, joissa kyllä tarjotaan kaikille jotain mutta ei sitten ilmeisesti ainakaan ihan kaikille rajoitteisille kaikkea tasapuolisesti :D  Emme myöskään erikseen ilmoita, että erikoisruokavalioihin ei ole välttämättä osattu varautua. Tosin tuntemattomia emme yleensä kutsukaan ja tuttujen "vaivat" jo tiedetään ja niihin myös varaudutaan. Osallistumispakkoa ei ole, myöskään syömään ei pakoteta :D  Meillä aika harvoin juhlitaan mutta jostain syystä niissä juhlissa viihdytään liiankin hyvin, ja tällä tarkoitan, ettei vieraita meinaa saada lähtemään kotiin päin :D Kertonee sitten siitä, että juhlat ovat onnistuneet, tarjoilut ovat maistuneet ja evästäkin on ollut riittävästi, omaa tai vierasta, en tiedä eivätkä tällaiset yksityiskohdat edes kiinnosta, vaikka lämminhenkinen,  kohtelias ja hyväsydäminen olenkin. Itse juhlakalu ja juhlien onnistuminen kun ovat mielestäni tärkeämpi asia, kuin erityisruokavaliot tai jonkun minäminän odotukset.  Lämminhenkisiä juhlahetkiä kaikille, laktoosilla tai ilman <3 ap

Vierailija
53/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden kerran olen ollut juhlissa, jossa mulle on sopinut vain makeat leivonnaiset. Silloin vähän harmitti. Olen siis kala-allerginen ja kaikessa suolaisessa oli lohta. Juhlien emäntä oli selvästi nyreissään, kun olin niin nirso kun ei ruoka kelvannut.

Kuulostaapa tutulta... Olisiko emäntä voinut olla nyreissään siitä ettei ollut tajunnut huomioida allergiaasi ja huomasi että sinua harmitti ja soimasi itseään.

Vierailija
54/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, mua varten ei toki tarvi kummoista vaivaa nähdä. Kaiken ei tarvi olla sopivaa. Olisi kuitenkin kiva, jos edes yksi tarjottava olisi kahvin lisäksi myös minulle. Joskus olen ollut juhissa, jossa tosiaan oli vain se kahvi. Se oi kyllä hieman tylsää, kun ei mulla kuitenkaan ole laktoosi-intolleranssia kummempaa (ei, ne pilllerit ei auta)

Vierailija
55/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteiinittomia tuotteita on helppo ostaa kaupasta, samoin laktoosittomia. Vaikeinta on vieraat, joilla useita ruokarajoitteita. Kaverilla on gluteiiniton, maidoton, munaton, soijaton, pähkinätön ja banaaniton ruokavalio. En millään keksi mitä onnistuisin leipomaan eikä mitkään valmisleivonnaiset tunnu käyvän. Tarjoan hedelmiä ja mehujäätä, harmi vaan, kun mut syövät leivonnaisia. Idoita?

Itsellä just jäähtymässä vaatimusten mukaiset muffinssit. Eli farinan piirakkapohjaseos jauhosekoitus kaupasta, lisäsin kananmunan sijaan purkin päärynäpilttiä ja vajaan desin päärynämehua muuten paketin ohjeen mukaan. Ja tein tälläkertaa muffinsseiksi enkä piirakaksi. Toisinaan lisään sekaan maidotonta kaakaojauhetta tai maidottoman suklaan palasia.päälle voi tehdä vaikka kuorrutuksen tomusokerista ym. Tai päärynäpiltin sijaan vaikka mustikkasosetta tai mangoa kananmunan tilalle.

Kaupasta sempperin kolakeksit ja ehkä piruet keksitkin sopisivat ja ne on ihan hyviä kelpaa normiruokavaliolaisillekkin.

Itse olen tehnyt vähän tiukemmilla rajoituksilla " juustohyydykekakunkin" mutta se vaatii jo enemmän erikoisruokavalio aineksia joten ei kannata satunnaiselle kyläilijälle. Niin ja kakku maistui ihan allergiattomillekkin.

Vierailija
56/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabeetikkoja sun ei erityisemmin tarvitse huomioida,me pystymme syödä ihan normaaleja kakkuja ym.toki määrällisesti pienempiä annoksia kuin terveet.kahvia ja teetäkin saa juoda ja jos ne ei maistu niin ihan vesi uppoaa hyvin.minä en ainakaan loukkaannu jos joku ei ole varannut sokeritonta limua tai mehua.ottaisin silti huomioon allergiset,ei heidänkään tarvitse kuitenkaan kaikkea pystyä syömään,mitä on tarjolla

Vierailija
57/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo nyt alkoi perinteinen asian vierestä nillitys :) Tervetuloa vain kutsutut meidän pienimuotoisiin, kotikutoisiin juhliin, joissa kyllä tarjotaan kaikille jotain mutta ei sitten ilmeisesti ainakaan ihan kaikille rajoitteisille kaikkea tasapuolisesti :D  Emme myöskään erikseen ilmoita, että erikoisruokavalioihin ei ole välttämättä osattu varautua. Tosin tuntemattomia emme yleensä kutsukaan ja tuttujen "vaivat" jo tiedetään ja niihin myös varaudutaan. Osallistumispakkoa ei ole, myöskään syömään ei pakoteta :D  Meillä aika harvoin juhlitaan mutta jostain syystä niissä juhlissa viihdytään liiankin hyvin, ja tällä tarkoitan, ettei vieraita meinaa saada lähtemään kotiin päin :D Kertonee sitten siitä, että juhlat ovat onnistuneet, tarjoilut ovat maistuneet ja evästäkin on ollut riittävästi, omaa tai vierasta, en tiedä eivätkä tällaiset yksityiskohdat edes kiinnosta, vaikka lämminhenkinen,  kohtelias ja hyväsydäminen olenkin. Itse juhlakalu ja juhlien onnistuminen kun ovat mielestäni tärkeämpi asia, kuin erityisruokavaliot tai jonkun minäminän odotukset.  Lämminhenkisiä juhlahetkiä kaikille, laktoosilla tai ilman <3 ap

Ilmeisesti ne ruokavammaiset osaavat pysyä kotona.

Vierailija
58/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Kunnioitat varmaan ap itsekin sitten muiden juhlissa juhlan järjestäjän mieltymyksiä? Meillä pidettiin isot perhejuhlat, jossa päivänsankari oli vegaani. Kaikki tarjottava oli myös vegaanista (erikoisruokavaliot oli otettu huomioon ja ruoka oli ravitsevaa, ei pelkkää salaattia tms). Toinen puoli suvusta söi hyvällä ruokahalulla ja kiitteli, toinen nirsoili ja nyrpeili.

Tottakai! Kävin jo vastaamassa ketjuun <3 ap

Vierailija
59/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ne ruokavammaiset osaavat pysyä kotona.

Ei, vaan ovat olleet aina mukana ja saaneet vielä kotiin vietävääkin  <3 ap

Vierailija
60/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu ap uskotaan me että sun juhlat on parhaita ja sä oot oikeesti tosi lämminhenkinen emäntä <3