Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesän juhliin kutsutut laktoosikot, laihduttajat, lihottajat, keliaakikot, diabeetikot, kasvissyöjät, kalansyöjät, lihansyöjät

Vierailija
10.04.2016 |

tarjoilemme sitä, mikä on juhlan sankarin mieleistä. Toki yritämme ottaa huomioon tiedossa olevat rajoitukset ja tuotteet nykymuodin mukaisesti kaikki laktoosittomia. Kaikki muu on sitten sankarin toiveen mukaista ja sellaista, mihin meillä on varaa ja mitä osaamme laittaa. Jokainen prinsessa, jolle tämä ei käy, voi sitten jäädä kotiin. Jos päätät tulla juhliin, ota juhlamieli mukaan :) Voit jäädä kotiinkin ellet arvosta juhlan sankaria ja juhlan järjestäjiä?

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa juhlissa olen syönyt vain perunaa ja salaattia ja juonut kahvin, mukavaa on ollut. Seurustelu ja muiden tapaaminen on tärkeämpää, kuin syöminen, syön sitten paremmin kotona.

Kiva kuulla :) ap

Vierailija
22/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Keski-Euroopassa, jossa juhlitaan paljon, enkä täällä ole koskaan näkynyt minkään valtakunnan syömisrajoitteisten sapuskoja missään juhlissa ja todella monissa olen ollut, varmaan parissakymmenissä häissä, pyöreillä synttäreillä ja muissa juhlissa joissa isot tarjoilut. Miten Suomessa kaikki on niin vaikeeta?

Niinpä, täällä ei yhdelle keliaakikolle saatu häissä tarjolle mitään.

Ei salaattia? Ei pihviä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauhean mielelläni minä olisin ilmoittamatta mitään allergioita, mutta vaihtoehtona on istua ripulipaskalla koko juhlat tai olla syömättä mitään. Jos olen syömättä mitään, niin katsotaan että vittu mikä nirsoilija. Hävettää aina ilmoittaa nämä allergiat tai alkaa kysellä pöydässä, että mitähän tämä sisältää. Itse kun en voi ottaa edes sitä pientä määrää ilman oireilua.ym. tasan tiedän että siitä on vaivaa. Enkä todellakaan haluaisi olla huomion keskipiste. Tässä nyt vaan näkee sen, että tätä asiaa ei ymmärrä kuin ne jotka sen ovat kokeneet. Eri asia on sitten se jos vaan huvikseen noudatetaan jotain ruokavaliota, siitä voi poiketa.

Mä tiedän tämän. Se ei kuitenkaan pidä olla juhlakalun ongelma jos sinulla on ongelma. Voit joko kertoa tai sitten varautua omilla eväillä. TAi olla tulematta jos on niin vaikea tilanne. ap

Vierailija
24/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään osaa kovin montaa gluteenitonta leivonnaista tehdä, juusto- ja moussekakut ovat ainoita ja helpoimpia. Nyt tuntuu, että lähipiirin gluteenittomalla oleva on jo nähnyt kaikki mun juustokakut, joten aattelin ostaa hänelle jotain valmista kaupasta. Minusta olisi ihan kamalaa, jos hän olisi syömättä tai ottaisi eväät.

Eli suosittelen tsekkaamaan kaupan tarjonnan :)

Vierailija
25/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole iso vaiva, että keliaakikko ottaa laukkuunsa mukaan vaikka gluteenittoman keksipaketin tai vastaavan.

Jos keliaakikko sanoisi minulle etukäteen, että tarvitsee gluteenittomat tarjottavat, en osaisi kyllä sellaisia valmistaa.

Mitä sä höpäät?! Miksei yksi tarjottava voi ollaa hedelmäsaalatti? Tai vaikka kiva rahkajälkkäri tai vastaava.

Pitää aika talli olla jos et osaa noita valmistaa! 😂

Vierailija
26/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Keski-Euroopassa, jossa juhlitaan paljon, enkä täällä ole koskaan näkynyt minkään valtakunnan syömisrajoitteisten sapuskoja missään juhlissa ja todella monissa olen ollut, varmaan parissakymmenissä häissä, pyöreillä synttäreillä ja muissa juhlissa joissa isot tarjoilut. Miten Suomessa kaikki on niin vaikeeta?

Niinpä, täällä ei yhdelle keliaakikolle saatu häissä tarjolle mitään.

Voi apua. Olis ottanut eväät mukaan. YKSI keliaakikko häissä ja olisi pitänyt olla erikoisruuat. C'mon...

No ei paljon syö hääbudjettia jos tiedossa olevalle keliaakikolle varataan konditoriasta gluteeniton leivos ja pari suolapalaa.

Vierailija
27/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minun lähipiiriin on siunaantunut ihmisiä,jotka eivät koe ruokarajoitteita vaikeina vaan haluavat tarjota vieraille sitä mitä vieraat pystyvät syömään.Ihan niin kuin itsekin teen.Ei tulisi mieleenikään,että sanoisin juhlavieraille,et sorry allergikot tuokoot omat eväänsä.

Mutta ehkäpä esimerkki on saatu tuolta vanhemmilta polvilta,jotka vielä vanhoilla päivillä kun on halunneet tarjoamisen tehdä vieraille sopiviksi.

Vierailija
28/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopii varsin hyvin, mutta olkaa kilttejä ja ilmoittakaa vieraille etukäteen, ettei erityisruokavalioita ole otettu huomioon, jotta he osaavat tuoda omat eväät.

Ihanko oikeasti olet tätä mieltä? Olisiko kuitenkin enemmän sun asia miettiä voitko ylipäänsä lähteä juhliin jos kyse on vain eväistä ja syömisestä? Aika monella kun ei ole varaa varautua kaikkiin eritysruokavalioihin ihan varmuuden vuoksi. Joissain isoissa satojen henkilöiden juhlissa tämä varmaan on selviö mutta pienemmissä kotijuhlissa en lähtisi tälle linjalle. ap

Vierailija
29/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole iso vaiva, että keliaakikko ottaa laukkuunsa mukaan vaikka gluteenittoman keksipaketin tai vastaavan.

Jos keliaakikko sanoisi minulle etukäteen, että tarvitsee gluteenittomat tarjottavat, en osaisi kyllä sellaisia valmistaa.

Mitä sä höpäät?! Miksei yksi tarjottava voi ollaa hedelmäsaalatti? Tai vaikka kiva rahkajälkkäri tai vastaava.

Älä koskaan aliarvioi sitä miten vaikeaksi av-mamma osaa asian kuin asian tehdä.

Vierailija
30/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hih, joo, oikeassa olet. Ajattelin nyt kahvipöydän tarjottavia. Siis LEIPOMUKSIA. En tullut ajatelleeksi, että kahvipöydässä olisi yhdelle tarjolla hedelmäsalaattia.

Vierailija
31/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauhean mielelläni minä olisin ilmoittamatta mitään allergioita, mutta vaihtoehtona on istua ripulipaskalla koko juhlat tai olla syömättä mitään. Jos olen syömättä mitään, niin katsotaan että vittu mikä nirsoilija. Hävettää aina ilmoittaa nämä allergiat tai alkaa kysellä pöydässä, että mitähän tämä sisältää. Itse kun en voi ottaa edes sitä pientä määrää ilman oireilua.ym. tasan tiedän että siitä on vaivaa. Enkä todellakaan haluaisi olla huomion keskipiste. Tässä nyt vaan näkee sen, että tätä asiaa ei ymmärrä kuin ne jotka sen ovat kokeneet. Eri asia on sitten se jos vaan huvikseen noudatetaan jotain ruokavaliota, siitä voi poiketa.

Mä tiedän tämän. Se ei kuitenkaan pidä olla juhlakalun ongelma jos sinulla on ongelma. Voit joko kertoa tai sitten varautua omilla eväillä. TAi olla tulematta jos on niin vaikea tilanne. ap

Itsekästä ap! Jos tulwet vieraita, niin ollaan vieraanvaraisia.

Kai sä ymmärrät, että keliaakikikot voi syödä myös ihan normaalia ruokaa? Kuten keittoa, salaattia, pihviä. Eikö juhlakalu tykkää mistään viljattomasta?

Vierailija
32/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee*

Vierailija
33/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopii varsin hyvin, mutta olkaa kilttejä ja ilmoittakaa vieraille etukäteen, ettei erityisruokavalioita ole otettu huomioon, jotta he osaavat tuoda omat eväät.

Ihanko oikeasti olet tätä mieltä? Olisiko kuitenkin enemmän sun asia miettiä voitko ylipäänsä lähteä juhliin jos kyse on vain eväistä ja syömisestä? Aika monella kun ei ole varaa varautua kaikkiin eritysruokavalioihin ihan varmuuden vuoksi. Joissain isoissa satojen henkilöiden juhlissa tämä varmaan on selviö mutta pienemmissä kotijuhlissa en lähtisi tälle linjalle. ap

Kyllä se erityisruokavalioiden huomioonottamattomuus olisi kohteliasta ilmoittaa vieraille. Tosin sinulla tuntuu olevan sellainen käsitys että muiden pitää olla kohteliaita mutta sinun ei.

Vierailija
34/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraanvaraisuus ei näköjään ole enää muotia. Ja ei, en itse ole mitenkään "ruokavammainen", mutta minulle on pienestä pitäen opetettu että vieraita täytyy kunnioittaa ja tehdä heidän olonsa mahdollisimman mukavaksi (maalaisjärjen puitteissa toki). Omassa lähipiirissäni ei tosin ole mitään huvikseen-gluteenittomia ja en-pysty-syömään-ku-mul-on-tää-paleo- tyyppejä. Mutta pari keliaakikkoa on, pähkinäallerginen ja laktoosi-intorelantteja, ja ei tosiaankaan ole iso vaiva tehdä juhliin yksi gluteeniton kääretorttu ja ostaa se parin euron keksipaketti sekä katsoa etten ainakaan useampaan sorttiin laita pähkinöitä ja käyttää vain laktoosittomia maitotuotteita. Ei ole vaikeaa. Haluan vieraideni tuntevan olonsa arvostetuksi ja ettei kukaan joudu juhlimaan tyhjällä vatsalla.

Vierailija
35/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekästä ap! Jos tulwet vieraita, niin ollaan vieraanvaraisia.

Kai sä ymmärrät, että keliaakikikot voi syödä myös ihan normaalia ruokaa? Kuten keittoa, salaattia, pihviä. Eikö juhlakalu tykkää mistään viljattomasta?

Tä? Tottakai tiedän. ap

Vierailija
36/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hih, joo, oikeassa olet. Ajattelin nyt kahvipöydän tarjottavia. Siis LEIPOMUKSIA. En tullut ajatelleeksi, että kahvipöydässä olisi yhdelle tarjolla hedelmäsalaattia.

Ei yhdelle, vaan kaikille!

Se on ihanan raikasta ja vaihtelua pullalla ja vastaavalle. Kelpaa myös laihduttajille, lapsille, vegaaneille...

Vierailija
37/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa niin hilpeältä ja jalomieliseltä kaverilta että toivottavasti tänä kesänä tulee hänen juhliinsa kutsu....not

Vierailija
38/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhdelle, vaan kaikille!

Se on ihanan raikasta ja vaihtelua pullalla ja vastaavalle. Kelpaa myös laihduttajille, lapsille, vegaaneille...

Mutta tämä olisi erityisruokavalioiden huomioonottamista eikä se ainakaan ap:n tilanteessa sovi.

Vierailija
39/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas pitää tarjota vastaavia syömisiä kuin muillekin. Jos toisilla on täytekakkua ja piirakkaa, ei ole kovin huomaavaista laittaa yhtä hedelmäsalaatin pariin. Tai edes rahkan. Kyllä silloin pitäisi olla varattuna vastaavia tarjottavia ruokarajoitteiselle.

Jos tarjoaa pastaa muille, silloin gluteeniton pastavaihtoehto tälle yhdelle, ei esim. pihviä tai salaattia tyyliin "ne eivät sisällä gluteenia". Eli se vaihtoehto pitäisi olla samantapainen kuin muidenkin ruoka.

Vierailija
40/79 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa mikä tossa listassa tökki, on keliaakikko. Hän ei voi terveydellisistä syistä missään tapauksessa syödä ohraa, vehnää eikä ruista. Ihmeellinen ajattelutapa, että hän olisi tahallaan hankala vieras.

Ja kun usein tarjolla vain keksiä, kakkua, pullaa, piirakkaa - ei keliaakikko voi syödä mitään.

Monilla ei ole tietoa keliaakikon ruokavaliosta. Keliaakikolla itselläänkään ei ollut ennen sairastumistaan. Monet eivät osaa leipoa tai hankkia oikeanlaisia ruokia eri allergiaryhmille, ja on minusta täysin kohtuutonta vaatia tai edes toivoa sellaista tietotaitoa, erikoisjauhojen ostamista ja asiaan perehtymistä.

Tällöin nimenomaan olisi suotavaa ilmoittaa ettei ruokavalioita ole huomioitu. Minä kyllä tuon jotain itselleni sopivaa syötävää mukanani jos tiedän ettei sellaista ole tarjolla. Ikävää vain pahimmillaan juhlia klo 12-22 ilman että saa mitään syödäkseen, etenkin kun verensokerilla on taipumus tippua nopeasti ja säännöllinen ruokailu on välttämätöntä.

T:keliaakikko