Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Noloa: tuttavat kertovat suureen ääneen puistossa vanhemmiltaan saamastaan avusta.

Vierailija
30.06.2008 |

Nyt ovat saaneet auton. Itsellään ei siihen olisi varaa. Ja 30+ ihmisistä on siis kyse!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmilla on varaa ja halua auttaa lapsiaan, joilla (kuten itse sanoit) ei olisi varaa tuollaiseen, ei tässä liene mitään ongelmaa.

Miksi asia vaivaa sinua, ap?

Vierailija
2/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat ola vain katkera kun itseäsi ei kukaan auta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minäkään ymmärrä, miksi se aiheuttaa sinulle häpeää. Myöntäisit vain että olisi hienoa, jos sinunkin vanhemmillasi olisi varaa.

Vierailija
4/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika tavallista, että vanhemmat antavat taloudellista tukea tai tarpeellisia lahjoja lapsilleen.

Vierailija
5/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin arvokkaat lahjat lahjaveron piiriin? Jos siis antaa auton, joka 20 000 e, niin onko se lahjaveron alaista. Jos antaa rahana tuon summan, niin sitten ainakin olisi verottajalle ilmoitettava.

Vierailija
6/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoita sinä verottajalle niin saat vuoden kateellisin mamma- palkinnon.

Vierailija
7/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin arvokkaat lahjat lahjaveron piiriin? Jos siis antaa auton, joka 20 000 e, niin onko se lahjaveron alaista. Jos antaa rahana tuon summan, niin sitten ainakin olisi verottajalle ilmoitettava.

Ja auton omistajan vaihdoksestahan menee tietoviranomaisille, ajoneuvovero tulee omistajalle. Mutta en usko, että puuttuvat auton saamistapaan, jos ei ole syytä.

Lahjaverotta saa antaa 3999 euroa/henkilö, eli periaatteessa jos molemmat vanhemmat antavat autosta osia molemmille puolisoille (siis arvo jakautuu neljään eri lahjaan: yksi isältä pojalle, yksi isältä pojan vaimolle ja samat äidltä molemmille), saa lahjoitettua 16 000 euron arvosta. Olettaen siis, että vanhemmista molemmat ovat auton omistajia.

Vierailija
8/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saimme isäni vanhan auton (sopii verottoman lahjan raameihin), kun hän osti uuden. Emme olisi välttämättä tarvineet autoa (käyttöä sille suht vähän), mutta isä halusi meitä näin jeesata. Tuli mieleen, mahtaako ap puhua meistä. Emme tosin ole asiasta missään puistossa kailottaneet. Tutuille tosin olen normaalien kuulumisten vaihdon yhteydessä kertonut.

Vierailija
9/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat lainaavat meille autoaan tosi usein, ei nyt ihan omaa ole meille ostaneet. Mutta esim. tiedän monia jo lähes 40-vuotiaita pareja, joille vanhemmat maksavat esim. kesälomamatkat. Isovanhemmat saavat näin nauttia lapsista ja lastenlapsistaan, mikä on minusta fiksu tapa jakaa tavallaan perintöä etukäteen kaikkien yhteiseksi iloksi.

Omat vanhempani myös tuovat usein meille aikapaljon ruokaa, osallistuvat lapsenlapsensa kekkereiden tarjoilujen ostamiseen ja muuta pientä, josta kuitenkin meille on tosi iso ilo. Osallistuvat myös isompiin vaatehankinoihin jne. Ihan normaalia minusta. Omat isovanhemmat tukivat meitä silloin, kun itse olin pentu.

Vierailija
10/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autohan voi myös olla vanhempien nimissä ja lapset vaan käyttävät sitä, eli ei ole kyse lahjasta...

Tuossa ei nyt ole mitään kovin noloa, mutta yksien puistotuttujen luona käy perheen mummo joka viikko siivoamassa, eikä ole siivousalan ammattilainen. Se on jo hiukan noloa mielestäni...

Vierailija
11/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle on ihan kunnia-asia tienata omat rahani ja elää sen mukaan. Jos mulla ei ole varaa kalliiseen autoon, ajan halvemmalla. So simple. Vaikka vanhemmillani olisi varaa ostaa kalliskin auto.

Vierailija
12/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itte saa samalla tavalla apua. Jos saisivat, niin ei olis ollenkaan niin noloa.

Vierailija
13/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en näe asiassa mitään pahaa tai edes ihmeellistä. Voisin hyvin kuvitella vanhempieni ostavan minulle (41 v) auton, ja ottavani itse sen ilomielin vastaan.

Vierailija
14/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitten noloa esim voittaa lotossa ja ostaa niillä rahoilla auto. Eihän sekään raha ole tienattua.

Kyllä mulle on ihan kunnia-asia tienata omat rahani ja elää sen mukaan. Jos mulla ei ole varaa kalliiseen autoon, ajan halvemmalla. So simple. Vaikka vanhemmillani olisi varaa ostaa kalliskin auto.

Vierailija
15/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vanhemmat saisi antaa lapsilleen lahjoja iästä riippumatta?

Vierailija
16/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei saada isovanhemmilta yhtään mitään. Ainoa mitä koskaan antavat, on joululahja kerran vuodessa lapsille, ja yleensä sekin jotain rihkamaa.

Vierailija
17/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta haluaisin itse pystyä auttamaan lapsiani, kun he ovat aikuisia. Jos minulla olisi vara ostaa tulevaisuudessa lapselleni auto, niin taatusti ostaisin. Itse asiassa, jos minulla olisi ylimääräistä rahaa nytkin, niin ostaisin veljilleni uudet autot ja vanhemmilleni veneen. Ei kai se ole noloa rakastaa läheisiään niin paljon, että haluaisi heille helpomman elämän?

Vierailija
18/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen 30+ lapsiperheellisen vanhemmilla on enemmän rahaa käytössään kuin jälkikasvullaan, koska lainat ja asunnot on maksettu. Järkeväähän sitä on antaa "ennakkoperintöä" lapsilleen nyt eikä sitten parin, kolmenkymmenen vuoden kuluttua perintönä koko summaa, koska silloin on lapsetkin jo lainansa maksaneet jne eli raha tulee paremmin tarpeeseen nyt.

Meillä sekä minun että miehen vanhemmat toimivat näin, kunhan vaan lahjoitussummat pysyy alle tuon 3999 euroa, jottei mene lahjaveroa. Eikä näistä summista siis myöskään perintöveroa., toisin kuin jos omaisuutta jaetaan vasta kuoleman jälkeen.

Vierailija
19/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan lottokupongista ja se on arvonta johon kaikilla on mahdollisuus osallistua ja veronmaksajat sen rahoittaa, siis myös minä.

Vierailija
20/28 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omillaan toimeen tuleminen on toki kannatettavaa, mutta ei mitenkään ainoa oikea elämäntyyli. Toivottavasti pystymme ostamaan lapsillemme autot ja vaikka muutakin kun he ovat aikuisia. Ja toivottavasti he tajuavat ottaa avun vastaan (eikä täällä ole jotain miniää valittamassa anopista).