Olenko hullu? Jälleensyntymisestä...
Olen nelikymppinen nainen, korkeasti koulutettu, testatusti keskitasoa älykkäämpi. Olen kaikkien hihhulijuttujen ulkopuolella, en usko jumaliin ja vielä vähemmän uskontoihin.
Nyt kysyn av-raadilta, olenko kaikesta huolimatta myös hullu. Minulla on todella vahva tunne siitä, että minulla on ollut aikaisempi elämä, joka on vielä todella vahvasti läsnä tässä elämässäni. Jo pienenä minulla oli tunne siitä, että oikeasti olin intiaani ja poika. Olen jotenkin (harhaisesti) tullut siihen käsitykseen, että olen ollut intiaani jossakin Pohjois-Amerikassa ja saanut nuorena miehenä surmani jossakin taistelu- tai kaaostilanteessa.
En osaa millään lailla selittää, mistä tämä johtuu, mutta tunne on ollut minussa aina. Myös näkemykseni ja käsitykseni maailmasta on hyvin samankaltainen kuin hatarilla tiedoillani intiaaneilla kuvittelen olleen.
Onko muilla samanlaisia tuntemuksia?
Kommentit (880)
En tiedä, uskon noihin, mutta minulla on toistuvia unia, jossa asun 1800-luvun alkupuolen tyylisessä kaupunkitalossa. Olen nuori nainen ja isäni on jonkinlainen kauppias tai liikemies. Katselen usein kadulle, jossa kulkee toisinaan jalankulkijoita ja hevosrattaita. Minulla on valkoinen leninki, josta olen hyvin ylpeä ja pelkään sen rikkoutumista tai likaantumista. Joskus noissa unissa kävelen mukulakivikadulla, jossa on vanhanaikaisia lyhtyjä.
Minä elin muinaisessa Egyptissä. Lapsena leikin ja piirsin egyptiläisiä. Nyt aikuisena tuttuuden tunne sinne on hävinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Kristittyjen uskomus on ristiriidassa tällaisen reinkarnaation opin kanssa. Siis, mitä siitä kristinuskosta on vielä jäljellä.
Tässä ketjussa on selitetty aika hyvin, että alunperin ei ollut. Mutta hospottajat ja pahat ihmiset vääristelivät raamattunne ja poistivat sieltä tärkeitä asioita.
Tämä kuulostaa hämärältä, mutta mulle tulee unissa hämmentävän elävän tuntuisia muistoja edellisistä elämistä. Yleensä siinä unen ja valveen rajamailla, herätessä on todella friikki olo. Menee pitkään "saada itsensä takaisin". Niin aidolta se tuntuu, hajut, värit, tunnen kankaan ihollani ja auringon kasvoilla jne. Eräässä unessa tuli muisto seksistä, kun olin vielä mies ja olen siis nainen. Ihan hetero, mielestäni naiset ovat kauniita otuksia, mutta en koe naisia seksuaalisesti viehättävänä oikeassa elämässäni. Unessa kuitenkin tulin, sekä miehenä että oikeasti. Heräsin siihen.
Edelleen välillä tulee se sama tunne siihen haamu-ulokkeeseen, kun muistelen tuota unta, jossa puristin voimalla naisen pehmeää lihaa. Hänen vaaleat hiukset tuoksuivat mereltä, kynttilän valossa ruskettunut iho näytti hehkuvan. Todella hämmentävä kokemus, miten voi tuntea jotakin elimellä, jota ei omista? Mutta ymmärrän nyt miksi miehet ovat niin visuaalisia otuksia, naisen vartalo muuttui seksin hekumassa ikään kuin kolmiulotteiseksi kaksiulotteista taustaa vasten. Oli myös äärimmäisen mielenkiintoinen siltä kantilta, kuinka erilaiselta seksi tuntuu miehenä versus naisena.
Mutta hämmentävä. Melkoinen mind fuck kokea tuollaista jonkun toisen kehossa. Olen miettinyt voisiko tällä olla jotain tekemistä "väärään sukupuoleen syntymisen" kokemuksessa. Onneksi olin itse aikuinen, kun koin tämän ja osasin jotenkin käsitellä asian, kun olin aiemminkin vastaavia unia kokenut. En siis seksistä, mutta muista elämistä. Aika monessa olen mies, joka kuolee sodassa tai muun väkivallan seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Maapallon väkiluku on kasvanut aika huimasti tässä, sanotaan nyt vaikka, että muutaman sadan vuoden aikana. Mistä niitä uusia sieluja tänne pukkaa? Ja poistuuko sitten lopulta yksikään (ja jos, niin miten ja mihin?) vai kiertääkö ne ikuisesti?
Miksi tänne? On olemassa lukemattomia erilaisia universumeja, ja niissä on lukemattomia planeettoja. Jossain noista lukemattomista universumeista me synnymme uudelleen. Maa ei ole ainoa paikka elää.
Vierailija kirjoitti:
Maapallon väkiluku on kasvanut aika huimasti tässä, sanotaan nyt vaikka, että muutaman sadan vuoden aikana. Mistä niitä uusia sieluja tänne pukkaa? Ja poistuuko sitten lopulta yksikään (ja jos, niin miten ja mihin?) vai kiertääkö ne ikuisesti?
He syntyvät uudelleen jatkuvasti ja ikuisesti samsaran kehässä, kunnes he väsyvät siihen ja alkavat etsiä ulospääsyä. Jos he eivät halua päästä pois, niin se on ikuista. Aina silloin tällöin (useiden miljoonien vuosien välein) maailmankaikkeus tuhoutuu, mutta sitten, uuden luomisen yhteydessä, kaikki alkaa alusta, ja niin loputtomasti. Itse olen siihen jo kyllästynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa ihmisistä pitää maailmaa sellaisena, kun meille on opetettu kouluissa.
He yrittävät saarnata käsitystään todellisuudesta, joka perustuu heidän omiin käsityksiinsä, jotka he ovat saaneet pitkän tiedostamattoman unen aikana. Tämä on ehkä kaikkein toivottomin ihmisryhmä, sillä nukkuessaan he ovat muita vakuuttuneempia omasta valveillaolostaan. Heille riittää, että he käärivät itsensä moniin amuletteihin, katsovat vakavasti, opettelevat ulkoa joitakin filosofisia kirjoja ja liittyvät tiettyyn yhteisöön vakuuttuakseen siitä, että heidän todellisuuskäsityksensä on lopulta oikea.
Ja sinä olet ainoa hereillä oleva ja totuuden ehdottomasti tietävä viisas viisas uskovainen, kuka on mahtavan viisautensa avulla säästynyt aivopesulta ja valheelta.
Hitto kun teidän pitää tulla JOKA IKINEN KETJU PILAAMAAN PAASAAMISELLANNE!
JA SITTEN NÄMÄ MENEE KAIKKI POISTOON KUN HULLUNA HOSPOTATTE!!!!
Mistä tämä suvaitsemattomuus johtuu?
Tällainen toisten ihmisten (erityisesti niiden, jotka ajattelevat eri tavalla kuin kriitikko) arvostelu on suurta egoismia ja ITSEKKYYTTÄ, koska kriitikko uskoo, että ainoastaan hänen omat näkemyksensä elämästä ovat oikeita. Tämä saa hänet tuntemaan, että hän on kaiken keskipiste, KAIKEN YLÄPUOLELLA, koska hän näkee asiat vain omasta näkökulmastaan. Jos joku ajattelee toisin, hän ei voi olla oikeassa, koska kriitikon näkökulmasta katsoen hän on väärässä. Miltä maailma näyttäisi, jos kaikki ihmiset olisivat samanlaisia. Olisiko mielenkiintoista, jos kaikki ajattelisivat samalla tavalla? Jos hän matkustaa muihin maihin, hän irvistelee huomatessaan muiden uskontojen erityispiirteet ja jumalanpalvelusseremoniat. Loppujen lopuksi he kaikki ovat tyhmiä, koska he ajattelevat eri tavalla kuin maailman keskus eli kriitikko.
Näitä esimerkkejä voisi jatkaa loputtomiin, ja ne kaikki ovat katsottavissa keskustasta käsin, eli toisten arvostelijasta käsin. Ja keskipisteessä on hän, kriitikko, koska hän tarkastelee kaikkea omasta näkökulmastaan.
Tällainen toisten arvostelija voisi mennä kaduille ja KUULUTTAA KOVAAN ÄÄNEEN, miten ihmisten pitäisi elää oikein ja mitä heidän pitäisi ajatella, koska hän ei hyväksy mitään muuta ajattelutapaa.
Toisten arvostelu on myös kanssaihmisten alistamista, ja lisäksi vielä heidän alistamistaan omille näkemyksilleen. Jopa lähimenneisyyden historiastakin tiedämme, että julmuudet alkavat yleensä pakottamalla kokonainen kansa ajettelemaan samalla tavalla, poikkeuksia ei ole. Sille nauretaan, siitä rangaistaan.
Kristittyjen ja muslimien yhteinen uskomus on ristiriidassa tällaisen reinkarnaatio-opin kanssa. Useimmat uskovat, että Jumala loi maailman lopullisesti. Kaikki näkyvä moninaisuus syntyi samaan aikaan Hänen tahdostaan. Elävien olentojen toiminta alkaa vasta sen jälkeen, kun he ovat inkarnoituneet tähän maailmaan. He keräävät tekojensa hedelmiä, jotka he ovat suorittaneet vain tässä elämässä. Ja tuomiopäivänä he ilmestyvät Jumalan eteen vastaamaan kaikista teoistaan tässä maallisessa elämässä. Näin he saavat palkkion tai rangaistuksen niistä hyvistä tai syntisistä teoista, joita he ovat tehneet maan päällä.
Mutta jos tämä olisi totta, se antaisi monia syitä puhua jumalallisesta epäoikeudenmukaisuudesta. Oikeudenmukaisuuden laki edellyttää, että kaikilla on oltava yhtäläiset mahdollisuudet saavuttaa menestyksekkäästi materialistiset tavoitteensa sekä suotuisa tilaisuus toteuttaa Jumalan käskyjä ennen kuin heidät kutsutaan kollektiivisesti Jumalan tuomiolle???
Meidän pitäisi siis etsiä joko epätäydellistä ilmoitusta tai virheellistä tulkintaa tai molempia. Itse asiassa molemmat ovat mahdollisia. Ensimmäinen on se, että Jumalan viisauden ilmestys vastaa aina niiden hengellistä ymmärrystä, joille se annetaan. Jeesuksen Kristuksen ja Muhammedin tiedetään sanoneen seuraajilleen monta kertaa, että tieto, jota he eivät ole vielä paljastaneet, on paljon laajempaa ja syvempää kuin se, mitä heille on jo kerrottu.
Kaikkien uskontojen seuraajat jaetaan kahteen ryhmään: niihin, jotka ovat ymmärtäneet sisäisen, merkityksen, ja niihin, joilla on pinnallinen ymmärrys. Ensimmäinen luokka on hyvin pieni. Ajan myötä niiden määrä vähenee ja vähenee, ja lopulta se on täysin mitätön. Kun ymmärrys on ehtynyt, vääristely lisääntyy, mikä peittää totuuden täysin.
Ajan myötä niiden määrä vähenee ja vähenee, ja lopulta ne häviävät kokonaan. Kun ymmärrys kuivuu, vääristely lisääntyy, mikä peittää totuuden täysin ja muuttaa uskonnon jumalattomuudeksi. Niinpä eri uskontojen seuraajat alkavat taistella lähinnä uskonnon nimissä kuin sen opettamien totuuksien nimissä, ja näin ollen he taistelevat enemmän jonkin haamun kuin todellisen olemuksen puolesta. He alkavat tarkoituksellisesti vääristellä ja vääristää kaikkea, pyrkien omiin itsekkäisiin päämääriinsä ja yrittäen saada aikaan merkityksen, jota ei ole eikä voi olla olemassa.
Suurin osa hämmästyttävistä ja sopimattomista rituaaleista, joita nykyään esitetään uskontojen nimissä, ovat vain seurausta räikeästä poikkeamisesta kirjoitusten määräyksistä, mistä ovat vastuussa nykyaikaiset niin kutsutut saarnaajat ja papit, jotka ovat pohjimmiltaan vain uskonnollisia puhujia ja höpöttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Menee sivusta nyt, mutta tietoisuuksia on ilmeisesti olemassa ääretön määrä. Va voiko ihminen kokea olevansa kahdessa kehossa samanaikaisesti, eli olla minä. Vai jaettaisiinko tietoisuuksia hamaan tulevaisuuteen ääretön määrä.
Vai olisko tieoisuus sittenkin lopulta yhtä yhtenäistä massaa, joka pirstoutuu ja pisaroituu yksittäisiksi pisaroiksi kuin vesi, mutta pystyy sitten myös yhdistymään toisiin pisaroihin?
Voisi olla ihan loogista, kun fyysinen ja biologinen maailmakin toimii niin.
Vierailija kirjoitti:
Ajan myötä niiden määrä vähenee ja vähenee, ja lopulta ne häviävät kokonaan. Kun ymmärrys kuivuu, vääristely lisääntyy, mikä peittää totuuden täysin ja muuttaa uskonnon jumalattomuudeksi. Niinpä eri uskontojen seuraajat alkavat taistella lähinnä uskonnon nimissä kuin sen opettamien totuuksien nimissä, ja näin ollen he taistelevat enemmän jonkin haamun kuin todellisen olemuksen puolesta. He alkavat tarkoituksellisesti vääristellä ja vääristää kaikkea, pyrkien omiin itsekkäisiin päämääriinsä ja yrittäen saada aikaan merkityksen, jota ei ole eikä voi olla olemassa.
Suurin osa hämmästyttävistä ja sopimattomista rituaaleista, joita nykyään esitetään uskontojen nimissä, ovat vain seurausta räikeästä poikkeamisesta kirjoitusten määräyksistä, mistä ovat vastuussa nykyaikaiset niin kutsutut saarnaajat ja papit, jotka ovat pohjimmiltaan vain uskonnollisia puhujia ja höpöttäjiä.
No tämä on kyllä totta.
Tästähän on näitä dokumentteja. Yhdessä yksi poika muisti eläneensä toisella puolen maapalloa ja kuvaili ex-perheen äitinsä ja sisarukset sekä talon. Lopulta poika vietiin sinne "aikaisempaan" taloonsa ja hän luetteli valokuvista sittemmin jo kuolleet henkilöt oikeilla nimillä. Joko tämä oli huijausta tai sitten totta koska arvatakaan hän ei ole noita voinut eikä koskaan käytä tuossa maassa aiemmin.
Ilmeisesti jokin oli mennyt vikaan. Meillä varmaan on semmoinen "mekanismi" koska meidän ei ole tarkoitus muistaa aiempia elämiämme. Mutta hän muisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa ihmisistä pitää maailmaa sellaisena, kun meille on opetettu kouluissa.
He yrittävät saarnata käsitystään todellisuudesta, joka perustuu heidän omiin käsityksiinsä, jotka he ovat saaneet pitkän tiedostamattoman unen aikana. Tämä on ehkä kaikkein toivottomin ihmisryhmä, sillä nukkuessaan he ovat muita vakuuttuneempia omasta valveillaolostaan. Heille riittää, että he käärivät itsensä moniin amuletteihin, katsovat vakavasti, opettelevat ulkoa joitakin filosofisia kirjoja ja liittyvät tiettyyn yhteisöön vakuuttuakseen siitä, että heidän todellisuuskäsityksensä on lopulta oikea.
Ja sinä olet ainoa hereillä oleva ja totuuden ehdottomasti tietävä viisas viisas uskovainen, kuka on mahtavan viisautensa avulla säästynyt aivopesulta ja valheelta.
Hitto kun teidän pitää tulla JOKA IKINEN KETJU PILAAMAAN PAASAAMISELLANNE!
JA SITTEN NÄMÄ MENEE KAIKKI POISTOON KUN HULLUNA HOSPOTATTE!!!!Mutta nämä asiat kiinnostavat minua ja luultavasti muitakin. Ymmärrätkö, että kaikki ihmiset ovat erilaisia. ja eikö olekin mukavampaa, että kaikki ovat erilaisia.
Sinä et ole mitenkään erilainen tai ihmeellinen, olet ihan samanlainen hospottaja kuin muut miljoonat kaltaisesi "totuuden" paremmin tietäjät ja valistajat.
Eikö olisi kivempi jos VÄLILLÄ JOTAIN MUUTA kuin teidän paasausta, siitä miten muut on harhassa ja te oikeassa.
Tuo on niin tylsää. Vaihda levyä!
Eikö olisi aika siirtyä muille foorumeille, joissa vain samanhenkiset ja kaikki samanmieliset keskustelevat? Jos olet täällä pitkään, on suuri vaara, että sinustakin tulee tylsä. Siirry samanhenkisten ihmisten ja foorumien pariin, niin sinusta ei tule tylsä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa hämärältä, mutta mulle tulee unissa hämmentävän elävän tuntuisia muistoja edellisistä elämistä. Yleensä siinä unen ja valveen rajamailla, herätessä on todella friikki olo. Menee pitkään "saada itsensä takaisin". Niin aidolta se tuntuu, hajut, värit, tunnen kankaan ihollani ja auringon kasvoilla jne. Eräässä unessa tuli muisto seksistä, kun olin vielä mies ja olen siis nainen. Ihan hetero, mielestäni naiset ovat kauniita otuksia, mutta en koe naisia seksuaalisesti viehättävänä oikeassa elämässäni. Unessa kuitenkin tulin, sekä miehenä että oikeasti. Heräsin siihen.
Edelleen välillä tulee se sama tunne siihen haamu-ulokkeeseen, kun muistelen tuota unta, jossa puristin voimalla naisen pehmeää lihaa. Hänen vaaleat hiukset tuoksuivat mereltä, kynttilän valossa ruskettunut iho näytti hehkuvan. Todella hämmentävä kokemus, miten voi tuntea jotakin elimellä, jota ei omista? Mutta ymmärrän nyt miksi miehet ovat niin visuaalisia otuksia, naisen vartalo muuttui seksin hekumassa ikään kuin kolmiulotteiseksi kaksiulotteista taustaa vasten. Oli myös äärimmäisen mielenkiintoinen siltä kantilta, kuinka erilaiselta seksi tuntuu miehenä versus naisena.
Mutta hämmentävä. Melkoinen mind fuck kokea tuollaista jonkun toisen kehossa. Olen miettinyt voisiko tällä olla jotain tekemistä "väärään sukupuoleen syntymisen" kokemuksessa. Onneksi olin itse aikuinen, kun koin tämän ja osasin jotenkin käsitellä asian, kun olin aiemminkin vastaavia unia kokenut. En siis seksistä, mutta muista elämistä. Aika monessa olen mies, joka kuolee sodassa tai muun väkivallan seurauksena.
Samoin, kun lapsena näin näitä unia. Hämmentävintä oli kuolla miehenä keuhkotautiin, kun ensin riitelin nutturapäisen, mustapukuisen naisen kanssa.
Olen käynyt siinä paikassa myöhemmin -se on museoalue-, ja viime vuonna sain tietooni, että keuhkotautiin kuollut esi-isäni omisti sen.
Vierailija kirjoitti:
Menee sivusta nyt, mutta tietoisuuksia on ilmeisesti olemassa ääretön määrä. Va voiko ihminen kokea olevansa kahdessa kehossa samanaikaisesti, eli olla minä. Vai jaettaisiinko tietoisuuksia hamaan tulevaisuuteen ääretön määrä.
Jotkut tiedemiehet väittävät, että elämme samanaikaisesti monissa rinnakkaisuniversumeissa. Minä en ymmärrä sitä, mutta jotkut tiedemiehet sanovat sellaista. Miten sitä voi tutkia? Olenko samanaikaisesti monessa rinnakkaismaailmassa?
MIKSI ME OLEMME AINEELLISESSÄ MAAILMASSA JA SELLAISESSA TILANTEESÄ:
Paikkaa, jossa joen vesi ja maa kohtaavat, kutsutaan tataksi. Tata on paikka, jossa vesi kohtaa maan. Se on kuin ohuin lanka, joka kulkee maan ja veden rajalla. Tata on kuin ohuin viiva, niin ohut, että silmä ei pysty edes erottamaan sitä, vaikka haluaisi. Tässä esimerkissä henkimaailmaa verrataan veteen ja aineellista maailmaa maahan. Niitä erottava ohut viiva on nimeltään tata. Ohuin raja näiden kahden maailman välillä on yksittäisten sielujen asuinpaikka. Yksittäiset sielut ovat kuin pieniä atomikokoisia auringonvalohiukkasia. Pikkuruisina hiukkasina sielut näkevät sekä henkisen että aineellisen maailman. Jumalan henkinen energia, Chit-Shakti, on todella rajaton, ja Hänen aineellisella energialla, Maya-Shaktilla, on myös huomattava ulottuvuus. Yksilölliset sielut kumpuavat tatastha-shaktista, Jumalan rajaenergiasta. Siksi sielut ovat aineen ja hengen välisessä rajapaikassa (tatastha).
Koska sielu on näiden kahden maailman välissä, se tarkastelee niitä. Luonteensa mukaisesti sielut ovat jommankumman edellä mainitun energian vallassa, aivan kuten rannan (tata) sijainti voi muuttua. Se, mikä kerran oli kuivaa maata, voi myöhemmin joutua veden alle, ja se, mikä kerran oli veden alla, voi taas muuttua kuivaksi maaksi. Kääntämällä katseensa Jumalaan, sielu asettaa itsensä Jumalan henkisen energian suojelukseen. Mutta JOS SE j kääntää katseensa pois Jumalasta ja katsoo innokkaasti AINEELLISEEN ENERGIAAN (MAYA ), se joutuu välittömästi ovelan mayan ansaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tietoisuus olisi yksi, kuten vaikka aurinko tai joku valo, joka sitten säteilee valonsäteitä kaikkialle, mutta joutuessaan ihmisen surkeisiin aivoihin, kokee siellä sitten illuusion jostain erillisyydestä, ja biologisen ihmisen kuoltua, pääsee sieltä sitten vapaaksi?
Sielu on yksilöllinen persoonallisuus. Vain jos sielu menee Brahmayotiin, se menettää yksilöllisyytensä, mutta se on väliaikainen vaihe. Buddhalaisuudessa sitä kutsutaan Nirvanaksi, mutta me emme halua mennä sinne.
Voidakseen elää itselleen, aineellisessa maailmassa on kaikkein hienovaraisin aineellinen elementti. Tätä aineellista elementtiä kutsutaan vääräksi egoksi eli tunteeksi itsestä henkilönä, joka haluaa elää itseään varten. Väärä ego läpäisee sekä ihmisen mielen, älyn että aistit. Kaikki ominaisuudet, kaikki sielun ominaisuudet, lukuun ottamatta sielua itseään, kaikki sen toiminnot ovat täynnä tätä elementtiä, tätä hienovaraista aineellista rakennetta.
Huomasin tämän ketjun vasta nyt, mutta tämä puoli asiasta on kiinnostanut itseäni jo pidempään. (Valitettavasti aihetta koskeva keskustelu menee joidenkin osallistujien osalta helposti sekoiluksi ja omien hämärien pakkomielteiden julistamiseksi, kuten nyt tässäkin on saatu nähdä.)
Kyseessä on siis hyvin dokumentoitu ilmiö, jossa niin pian kuin lapsi oppii puhumaan, hän alkaa kertoa aiemmasta elämästään niin yksityiskohtaisesti ja "aikuismaisesti", että kyseessä ei voi olla mikään kuvitteluleikki tms. Lapsi voi myös esimerkiksi kertoa kuolemastaan, tyyliin "kuolin imusolmukesyöpään joulun alla", vaikka on niin pieni ettei vielä ollenkaan ymmärrä mikä on kuolema tai mikä on syöpä.
Ketjussa on kysytty todella moneen otteeseen (ja erittäin perustellusti), miksi jälleensyntyneet tuntuvat aina olevan jotain hemmetin 1600-luvun intiaaniprinsessoja tai muita "kiehtovia" ihmisiä. Näissä tutkituissa tapauksissa on kiinnostavaa se, että:
1) se kuollut henkilö, joka vaikuttaa nyt jälleensyntyneen lapsena, on jäljitettävissä ja tunnistettavissa, ja kyseessä on lähes poikkeuksetta ns. tavis, jonka elämässä ei ole ollut mitään poikkeuksellista. Lapsi kertoo kuolleesta yksityiskohtia, jotka ovat yleisesti vain hänet tunteneiden tiedossa, tai eivät edes heidän tiedossaan, mutta jotka ovat vahvistettavissa. Tyyliin lempiväri, kauan sitten kuolleen isotädin koiran nimi, käsivarren murtuminen pyörällä temppuilessa 14-vuotiaana.
2) se kuollut henkilö, joka vaikuttaa jälleensyntyneen, on kuollut vain vähän ennen lapsen syntymää – ei siis kymmeniä tai satoja vuosia aiemmin – ja, mikä ehkä kiinnostavinta, elänyt tyypillisesti suhteellisen lähellä, eli samassa maassa ja usein vielä sanotaan 100–200 kilometrin säteellä.
3) lapsen puheet aiemmasta elämästään loppuvat yleensä jo viimeistään kouluikään tultaessa, ja aikuisena hän on joka suhteessa normaali ihminen, joka muistaa aiemman elämänsä enää vain siinä määrin kuin vanhemmat tai joku muu on kirjannut kertomukset siitä tuoreeltaan muistiin.
Näistä kohta 2) vaikuttaisi viittaavan siihen, että selityksenä on jokin fysiikan alaan kuuluva ilmiö, jota ei vain vielä tunneta, mutta jonka ei tarvitse olla mitenkään sen "yliluonnollisempi" kuin vaikka radioaaltojen. Parisataa vuotta sitten esimerkiksi ajatus, että olisi mahdollista keskustella reaaliaikaisesti toisella mantereella olevan ihmisen kanssa, olisi tuntunut yliluonnolliselta, mutta ei enää, koska tiedämme miten sen on mahdollista tapahtua.
Tämän ilmiön johtava tutkija oli aikoinaan (nyt itsekin jo edesmennyt) kanadalaissyntyinen psykiatri Ian Stevenson, joka on ketjussa jo kerran mainittukin. Hän sivumennen sanoen kävi tekemässä tutkimusta Suomessakin, ja hänen vuonna 2003 ilmestyneessä kirjassaan, joka käsittelee jälleensyntymistapauksia Euroopassa, on viisi tapauskertomusta Suomesta. Kaikista kerrotaan ihan oikeilla nimillään, ja googlaamalla selviää että kyse todella on oikeista, tavallisista ihmisistä.
Stevensonin työtä on jatkanut toinen psykiatri, Jim Tucker, joka kuten hänkin on tehnyt elämäntyönsä professorina Virginian yliopistossa – joka on ihan kovatasoinen ja hyvämaineinen yliopisto, maailman parinsadan parhaan joukkoon yleisesti rankattu. Jos englantia pystyy lukemaan, niin tuon yliopiston verkkolehdessä on paras itselleni vastaan tullut lyhyt ja helposti ymmärrettävä artikkeli tästä jälleensyntymisen tieteellisestä tutkimuksesta:
https://uvamagazine.org/articles/the_science_of_reincarnation
Ja se Stevensonin kirja, jossa on suomalaisistakin, on selailtavissa Google Booksissa:
https://books.google.fi/books?id=NRKBCgAAQBAJ&printsec=frontcover