Olenko hullu? Jälleensyntymisestä...
Olen nelikymppinen nainen, korkeasti koulutettu, testatusti keskitasoa älykkäämpi. Olen kaikkien hihhulijuttujen ulkopuolella, en usko jumaliin ja vielä vähemmän uskontoihin.
Nyt kysyn av-raadilta, olenko kaikesta huolimatta myös hullu. Minulla on todella vahva tunne siitä, että minulla on ollut aikaisempi elämä, joka on vielä todella vahvasti läsnä tässä elämässäni. Jo pienenä minulla oli tunne siitä, että oikeasti olin intiaani ja poika. Olen jotenkin (harhaisesti) tullut siihen käsitykseen, että olen ollut intiaani jossakin Pohjois-Amerikassa ja saanut nuorena miehenä surmani jossakin taistelu- tai kaaostilanteessa.
En osaa millään lailla selittää, mistä tämä johtuu, mutta tunne on ollut minussa aina. Myös näkemykseni ja käsitykseni maailmasta on hyvin samankaltainen kuin hatarilla tiedoillani intiaaneilla kuvittelen olleen.
Onko muilla samanlaisia tuntemuksia?
Kommentit (880)
Vierailija kirjoitti:
On erilaisia uskonnollisia lahkoja, joiden edustajat yrittävät hankkia absoluuttista tietoa epätäydellisten älyllisten kykyjensä avulla. Kaikki ne väistämättä poikkeavat totuudesta ja päätyvät täysin virheellisiin johtopäätöksiin.
Hankkia? Noi pölkkypääthän uskovat että kun päättävät mikä se totuus on, niin se sitten tarkoittaisi että totuus olisi juuri sellainen.
Esim tämä uudestisyntyminen. Se että (oletetusti) paavali sanoi joskus että ihminen elää kerran, ei vaikuta ollenkaan siihen onko uudestisyntymistä olemassa vai ei. Ihan sama mihin sitä uskoo. Se joko on olemassa, tai sitten ei, eikä siihen kukaan voi sanoillaan, uskollaan tai päätöksillään vaikuttaa.
Yhtä tyhmää puuhaa se on kun silloin kun joku lahko kaikessa suuressa viisaudessaan päättää että he ovat ainoat jotka pääsevät taivaaseen (ja sellaisia lahkoja on monta). Päättämisellä muka ne taivaan portit aukeavat? Just joo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On erilaisia uskonnollisia lahkoja, joiden edustajat yrittävät hankkia absoluuttista tietoa epätäydellisten älyllisten kykyjensä avulla. Kaikki ne väistämättä poikkeavat totuudesta ja päätyvät täysin virheellisiin johtopäätöksiin.
Hankkia? Noi pölkkypääthän uskovat että kun päättävät mikä se totuus on, niin se sitten tarkoittaisi että totuus olisi juuri sellainen.
Esim tämä uudestisyntyminen. Se että (oletetusti) paavali sanoi joskus että ihminen elää kerran, ei vaikuta ollenkaan siihen onko uudestisyntymistä olemassa vai ei. Ihan sama mihin sitä uskoo. Se joko on olemassa, tai sitten ei, eikä siihen kukaan voi sanoillaan, uskollaan tai päätöksillään vaikuttaa.
Yhtä tyhmää puuhaa se on kun silloin kun joku lahko kaikessa suuressa viisaudessaan päättää että he ovat ainoat jotka pääsevät taivaaseen (ja sellaisia lahkoja on monta). Päättämisellä muka ne taivaan portit aukeavat? Just joo...
Kyllä, oli todella outoa ja uskomatonta, että koko ihmiskunnan historiassa oli vain yksi ainoa oikea uskonto, eli kristinusko. Entä ihmiset, jotka elivät ennen sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, oli todella outoa ja uskomatonta, että koko ihmiskunnan historiassa oli vain yksi ainoa oikea uskonto, eli kristinusko. Entä ihmiset, jotka elivät ennen sitä?
Ehkä jokaisella aikakaudella on omat profeettansa ja Jumalan "pojat"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus meni tuonelaan ja pelasti sieltä ne mitkä olivat pelastamisen arvoisia. Jeesuksen elämän jälkeen ainoa tapa päästä taivaaseen on uskomalla Jeesukseen.
Tuolleen se virallinen selitys taitaa mennä.
Sensaatio. Kaikki on todella eri tavalla, kuin ajattelemme.
Juudaksen evankeliumin (toinen tai kolmas vuosisata jKr.) kääröt sisältävät kaksi keskeistä ajatusta: maailman luomisen enkeleiden toimesta ja Juudaksen Kristuksen pettämisen pelastavan roolin. Jeesus tekee sopimuksen Juudaksen kanssa, josta ei tule petturia vaan marttyyri ja sankari. Vapahtaja valitsee tämän opetuslapsen ja paljastaa hänelle tärkeimmät salaisuudet, muun muassa ristiinnaulitsemisen ja Juudaksen oman kohtalon…
Evankeliumitekstin luettavissa oleva osa kertoo: Juudas ei ollut petturi, vaan oli omasta pyynnöstään pettänyt Kristuksen roomalaisille. Juudas oli itse asiassa menestynein opetuslapsi ja ainoa, jonka Vapahtaja oli valinnut paljastamaan koko totuuden. Niinpä Kristus puhuttelee Juudasta sanoilla: "Tule, että minä opetan sinulle salaisuuksia, joita kukaan ei ole koskaan nähnyt", jota seuraa ilmestyksen kuvaus. Evankeliumissa kuvatut Jeesuksen ja opetuslasten väliset keskustelut (erityisesti jakso, jossa opetuslapset - kaikki paitsi Juudas - pyytävät Kristusta selittämään heidän yhteistä näkyään Herran nimissä tapahtuvasta julmasta uhrista, ja hän selittää, että uhrin toteuttajat ovat opetuslapsia itseään ja uhrit ovat väkijoukkoa, Se, että Juudas on ainoa, joka ymmärtää Kristuksen suunnitelman täydellisesti, ja siksi hän suostui ottamaan siinä tärkeän roolin luopuen kaikesta - ikuisesta kunniasta, evankeliuminsa tunnustuksesta ja jopa hengestään.
Kuvittelemme tietävämme kaikkea, mutta todellisuudessa emme tiedä yhtään mitään.
Newtonille sanottiin hänen aikalaisiltaan: "Olet saavuttanut tiedon huipun." Hän sanoi: "Olet saavuttanut tiedon huipun." Hän teki niin hämmästyttävän löydön, että aikansa ihmiset pitivät häntä sarvagyana, kaikkitietävänä. He luulivat, että hän veti rajan koko tiedon valtakunnan alle. Mutta Newton sanoi: Newton sanoi: "Tiedän enemmän kuin te, koska ymmärrän: minä vain kerään kiviä tiedon valtameren rannalta. Näen, että olen oppineempi kuin te kaikki, koska te sanotte, että olen vetänyt viivan koko tiedon alle, mutta minä ymmärrän: tiedon rajaton valtameri on ehtymätön. Olen koskettanut siitä vain reunaa enkä mitään muuta. Se on myös eräänlaista itsevakuuttelua: minä tiedän enemmän kuin te, koska ymmärrän: tieto on ehtymätöntä, ja te sanotte, että kaikki tieto on jo ehtynyt.
Kun tutkimme maailmankaikkeutemme luonnetta, ihmettelemme sen monimutkaisuutta ja täydellisyyttä. Meille annetaan usein ymmärtää, ettei ole mitään sen veroista, saati täydellistä, mutta tämä on kaukana totuudesta. Muinaisajan tietäjät, rishit, ovat nähneet miljoonia muita universumeja. Meidän universumissamme on neljätoista tasoa.
Aivan kuten lukemattomat pienet kipinät loistavat tulen liekkien kielissä tai myriadit auringonvalon hiukkasia pysyvät auringon säteissä, niin myös yksittäiset sielut, jivat, jotka ovat pienempiä kuin atomi, kumpuavat Jumalan Korkeimmasta Persoonallisuudesta. Aivan kuten liekin kipinät ja auringonvalon hiukkaset, vaikka niillä on sama luonne kuin niiden lähteellä, pysyvät itsenäisenä kategoriana, kaikki jivat ovat ikuisesti yhtä Jumalan kanssa ja samalla ikuisesti erillään Hänestä. Ero jivan ja Ishwaran välillä on siinä, että Ishwara on aineellisen energian (maya-shakti) Valtias ja Hallitsija, kun taas jiva on aina sen armoilla. Vaikka jiva olisi saavuttanut vapautumisen, hän ei voi koskaan olla täysin riippumaton eikä hänestä voi tulla mayan valtias , sillä tämä on jivan alkuperäinen asema.
Joskus aikanaan näin dokkarin jostain 60-luvulta, jossa joku inkkari-poppamies tms? väitti, että suomalaisilla ja inkkareilla on joku "sielunyhteys". Että me olemme samaa "juurikansaa" joilla on yhteinen sielu. siksi Suomalaisilla on vaistomainen sympatia intiaaneja kohtaan (ja päinvastoin) ja jonkinlainen kaipuu koska me ollaan tavallaan etääntyneet heistä ja "menettäneet" autenttisen sielumme.
Suomalaisiin kuulemma vaikuttaa kaikki inkkarijutut voimakkaammin kuin muihin kansoihin joten tämän pohjalta ei ole ihme jos "imet" alitajuisesti inkkarivaikutteita ja koet olevasi inkkari. Me ollaan niinku samaa sielua.
Itse luulin joskus että olen varmaan ollut edellisessä elämässä intialainen mutta sitten kävin Intiassa useammassakin paikassa ja koko maa antoi erittäin tympeän kuvan itsestään eikä tuntunut yhtään kodilta.
"Brihadaranyaka Upanishad " (2.1.20): "Para-Brahmanista lähtee lukemattomia jivoja, aivan kuten kipinät lentävät liekeistä."
"Brihadaranyaka Upanishad " (4.3.9): " Jīvapuruṣan on oltava tietoinen kahdesta maailmasta: aineellisesta maailmasta ja henkimaailmasta. Jiva, joka on kolmannessa, unta muistuttavassa välitilassa, pysyttelee rajamaalla (tatastha), jossa henkinen ja aineellinen olemassaolon sfääri kohtaavat. Neutraalilla "maaperällä" jiva tarkastelee sekä Jada-Jagatia (kuolleen aineen maailmaa) että Chit-Jagatia (elävän hengen maailmaa). Sielu joutuu näin ollen eksistentiaalisen valinnan eteen.
Kun Jeesus kantoi ristiä harteillaan (hän käveli paikalle, jossa hänet oli määrä ristiinnaulita), tien molemmin puolin oli joukko miehiä ja naisia. Ja hän käveli. Yhtäkkiä hän katsoi Juudaksen kasvoihin. Ihmisjoukko seisoi molemmin puolin, hän käveli risti olkapäillään, hän käveli kohti ristiinnaulitsemispaikkaa. Yhtäkkiä hän katsoi Juudasta silmiin. Juudas näki jotain Jeesuksen silmissä ja juoksi puoliksi tajuttomana pois: "Mitä minä olen tehnyt? - Hän alkoi katua. - Mitä minä olen tehnyt?" Juudas kääntyi. Luulen, että se mitä Juudas näki Kristuksen silmissä... Kristus käveli pää alaspäin, mutta yhtäkkiä hän nosti päätään ja katsoi Juudasta silmiin.
Kristuksen katseesta Juudas luki seuraavaa: "Sinun uhrisi minun kunniakseni on ylenpalttisen suuri. Olen sinulle velkaa, olen sinulle velkaa, olen sinulle velkaa. Nimesi tulee tunnetuksi: olet pettänyt minut, suuri uhraus sinulta, jonka tarkoituksena on korottaa nimeäni. Olen ikuisesti velkaa sinulle, Juudas. Sinä kaadut ja siten korotat minua, sinun kaatumisesi palvelee minun korotustani. Sinun ikuinen häpeäsi edistää minun ikuista kunniaani tässä maailmassa. Anna minulle anteeksi. Juudas, anna minulle anteeksi! Käytän henkeäsi "ostaakseni" kunniani. Se on välttämätöntä maailman parhaaksi. Minä olen valinnut sinut."
Tilaa, jossa maanpinta ja joen tai muun vesistön vesi kohtaavat, kutsutaan tata (ranta). Tämä viiva on itse asiassa tuskin näkyvä maakaistale, joka erottaa nämä kaksi elementtiä toisistaan. Jos verrataan transsendenttista sfääriä valtamereen ja aineellisen olemassaolon maailmaa maapalloon, tata on se ohut rajaviiva, joka erottaa ne toisistaan. Jiva-shakti sijaitsee tässä maailmojen rajapinnassa. Jivat ovat kuin lukemattomia lukemattomia ja äärettömän pieniä valopartikkeleita auringon säteissä. Koska jivat ovat rajaseudulla, ne voivat tarkastella toisaalta henkistä maailmaa ja toisaalta aineellista luomakuntaa.
Chit-shakti, jivan toisella puolella oleva Bhagavanin henkinen energia, on rajaton ja äärimmäisen voimakas. Yhtä rajaton ja voimakas on maya-shakti, toisella puolella sijaitseva illusorinen energia. Välissä olevan pienen yksilöllisen sielun (sukshma-jiva) on antauduttava jommankumman energian voimaan. Koska jivat siis syntyvät Bhagavanin rajaenergiasta (tatastha-shakti), niillä on rajallinen luonne ja oikeus valita.
Samoin Brihadaranyaka Upanishadissa (4.3.18) sanotaan: "Joessa elävä iso kala suuntaa joskus itärantaa kohti ja joskus ui länsirantaa kohti. Samoin jiva voi mennä aineen maailmaan tai hengen maailmaan. Vapaalla tahdolla jiva joko valitsee olla hereillä tai hän voi vaipua uneen.
Mitä enemmän opin, sitä vähemmän tiedän. Miksi? Koska ymmärrän tietoni rajallisuuden ja merkityksettömyyden verrattuna kaikkeen olemassa olevaan tietoon.
Itä-heidän filosofiansa ylittää meidän, länsimaisen filosofian, ylivoimaisesti.
Outoa, että tässä abrahamilaisessa uskonnossa ei ole armeliaisuutta, kuten idässä.
Luulisi, että asian pitäisi olla toisin päin.
Tai sitten tämän uskonnon sanomaa on muutettu ja sen seuraajat ovat vääristäneet sen tunnistamattomaksi.
Kristinusko perustui alun perin jälleensyntymiseen. Jeesuksen ensimmäiset seuraajat tiesivät sielun jälleensyntymisestä, ja samat katarit sanoivat, ettei helvettiä ollut olemassa, vaan että helvetti oli jatkuva uudestisyntyminen uuteen ruumiiseen. Ja jopa pääuskonto, jonka arkkitehti Paavali rakensi, perustui jälleensyntymisen ajatukselle, koska Paavali itse kuului luokkaan, jossa tämä ajatus hyväksyttiin. Ennen kristinuskoa hän oli fariseus, joka vain tunnusti jälleensyntymistä.
Kaikki profeetat puhuivat jälleensyntymisestä, kristityt ja ensimmäiset muslimit tiesivät siitä. 500 vuotta Jeesuksen Kristuksen lähdön jälkeen reinkarnaatio kiellettiin virallisesti. Se tuli tielle, koska se oli epämukava ilmiö, joka vaati selityksiä, yksityiskohtia, tarinoita siitä, miten se tapahtui. Papit eivät yksinkertaisesti halunneet ihmisten tietävän kuolemanjälkeisestä elämästä, koska tämä tieto poisti välikädet kokonaan. Jokainen, joka tietää, miten henkinen pelastuksen prosessi tapahtuu, ymmärtää, että hänen on tehtävä työtä itse.
Nykyaikaiset papit väittävät, ettei jälleensyntymistä ole olemassa, mutta Jeesus Kristus puhui tästä prosessista. Kysymys kuuluukin, ketä me rakastamme ja ketä me kuuntelemme, Jeesusta Kristusta vai ihmisiä, jotka vain keksivät ja kirjoittivat tarinoita.
Ensimmäiset kristityt, jotka tiesivät, mitä kuolema on ja miten löytää pelastus, tiesivät sielun jälleensyntymisestä ja mahdollisuudesta saada ikuinen elämä. Ja tässä on kaikkein mielenkiintoisinta, että roomalaiset pakanat tuhosivat heidät häikäilemättömästi, koska Jeesuksen Kristuksen opetukset antoivat ihmisille vapauden, sisäisen vapauden ja luottamuksen huomiseen ja tuonpuoleiseen. Ja niin monet ihmiset seurasivat Jeesusta Kristusta. Mutta sitten kun he väsyivät taisteluun ja näkivät, ettei siitä ollut mitään hyötyä, he päättivät luoda virallisen uskonnon.
Pitäsi keskittyä juuri tulevaan elämään ja käyttäytyä sitä silmällä pitäen.