Sinä jolla on hyvä yleissivistys, ärsyttääkö muiden tietämättömyys sinua?
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus hämmästyttää, monesti ärsyttää, mutta eniten olen alkanut säälimään. Tiedon ja sivistyksen puute aiheuttaa ihmisille valtavan heikon aseman, sillä itsenäisen, vapaan ja kriittisen ajattelun puute yhdistettynä tietämättömyyteen jättää ihmisen muiden sanelun ja aivopesun armoille.
Minuakin sivistyksen puute lähinnä säälittää, sillä ihmiset ovat silloin alttiita monenlaisille hömpötyksille.
Niin siis oikeastihan ja tutkitusti mitä korkeampi äo, sitä enemmän on kiinnostunut hörhöilystä ja uskoo kaikenlaisiin juttuihin.
Tähän nyt tarvittaisiin vähän lähteitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä suoranaisesti ärsytä, mutta kieltämättä silloin tällöin hämmästyttää. Peitän kyllä sen hämmästykseni enkä ryhdy besserwisseröimään. Siis elävässä elämässä. Täällä palstalla saatan joskus kyllä puuskahtaa, kun joku kirjoittaa jotakin oikein hölmöä. :)
Sama!! :D
Livenä olen kiltti ja huomaavainen ihminen, enkä todellakaan korjaile muiden virheitä, sillä siitä tulisi toisille vaivaantunut olo. Enkä ole täydellinen itsekään, kukapa olisi.
Mutta täällä toisten typeryyksiin on helpompi tarttua. Yritän kyllä olla kohtelias ja rakentava, mutta aina ei jaksa, jos vastaan tulee jotain ihan tyhmää.
Joudun yleensä esim. töissä ja usein ihan kavereidenkin kanssa himmailemaan puheitani. En ole mikään Miss Mensa, mutta päivittäin huomaan, että ympärilläni olevilla ihmisillä on hyvin matala tietämys monista keskitason älykkyyttä vaativista asioista, Moni on ihan skarppi ja hauskaa seuraa, mutta ei ole millään tasolla kiinnostunut vaikkapa yhteiskunnallisista asioista. Lisäksi nielen usein mieleeni tulevia nokkeluuksia ja vitsejä, sillä kuulijakuntani ei niitä ymmärtäisi ja joutuisin selittämään ja äh. Mieheni usein sanoo mulle, että olen liian nopea ja skarppi. Hän arvostaa, mutta moni pitää mua ihan überälykkönä ja sen vuoksi outona.
Minua harmittaa kun jotkut ihmiset kiihtyvät, kun eivät osaa keskustella asiallisesti, jos ovat eri mieltä asioista. Sivistyksen puutetta mielestäni sekin
Hämmästyttää välillä ihmisten tietämättömyys. Ja tutkijan puolisona myös ihmiset, jotka perustelevat väitteitään "kotiliedessä olleella artikkelilla", viis veisaten siitä, miten asiaa on tieteellisesti tutkittu (yleensä ei juuri mitenkään). Tiettyjen ihmisten kanssa en jaksa alkaa vääntämään, vaihdan mielummin puheenaihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä muuten ns. hyvä yleissivistys meinaa vain ihmistä, joka lukee paljon, sen takia esim. äidinkielen numero korreloi yleensä muun koulumenestyksen kanssa.
Tämä lause ei ainakaan ollut erityisen hyvää suomea.
En ole suomalainen, mulla suomi on neljäs kieli suomalaisen miehen takia...
Ok. Saat anteeksi :) Sitä taustaa vasten se oli hyvää suomea ;)
Eihän se, että on hyvä yleissivistys, vaadi keskivertoa parempaa älykkyyttä, vaan lähinnä sitä, että on kiinnostunut asioista ja on kouluttanut itseään, lukee suht paljon, seuraa mediaa ym. Toki yleissivistys on hirvittävän laaja käsitys, koska aloja, joilla itseään voi sivistää, on niin paljon. Mulla esim. on hyvä käsitys käytännön jutuista, yhteiskunnan toiminnasta, eri maista, historiasta, taloudesta, IT:stä, jossain määrin luonnontieteistäkin, mutta sitten esimerkiksi pop-kulttuurin (osin klassisemman) tuntemus on paljon huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Minua harmittaa kun jotkut ihmiset kiihtyvät, kun eivät osaa keskustella asiallisesti, jos ovat eri mieltä asioista. Sivistyksen puutetta mielestäni sekin
Itse asiassa älykkäät ihmiset on kaikkea muuta kuin rauhallisia, voit lukea esim. Wittgensteinista, millainen raivohullu se oli ja miksi sen opettajan ura hieman tyssäsi...
Ei todellakaan ärsytä, sillä heillä monella on taas muita taitoja ja osaamista, mitä minulla taas ei ole. Ja jos sitä yleissivistystä nyt onkaan...
Esim. mun mummo on vähän kouluja käynyt, muistaakseni vain kuusi vuotta kansakoulua, mutta hänen tieto ja taito osaamisensa on huikea - lukee paljon ja on jo syntyessään saanut monia lahjoja, joita voi vain ihailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa älykkäät ihmiset on kaikkea muuta kuin rauhallisia, voit lukea esim. Wittgensteinista, millainen raivohullu se oli ja miksi sen opettajan ura hieman tyssäsi...
Tuo on yksityisestä yleistämistä. Jos Wittgenstein oli tuollainen, se ei tarkoita, että kaikki älykkäät olisivat samanlaisia.
En nyt tiedä olenko mikään yleistietoihme, mutta kieltämättä välillä kummastuttaa tyypitjotka vakavissaan ihmettelevät mikä on Lontoon pääkaupunki tai voiko kissat ja koirat risteytyä keskenään. Joskus palstalla puhuttiin Australiasta ja kritisoin jotain Abbottin toimia, jolloin joku hyökkäsi räyhämään siitä miten olen rastisti - hän kuvitteli että puhuin aboriginaaleista enkä Tony Abbottista. Enemmän nämä tilanteet aiheuttavat hämmentynyttä huvittuneisuutta kuin ärsytystä. Nykyisin informaatiota on niin valtavat määrät ja esim politiikassa tilanteet vaihtuvat niin tiheään ettei ole ihme ettei iso osa (enemmistö?) pysy mukana, mutta monet ihmiset vetävät pitkällekin meneviä johtopäätöksiä ihan olemattomien ja väärien tietojen perusteella sen sijaan että sanoisivat "en tiedä" tai vaivautuisivat ottamaan asioista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttää välillä ihmisten tietämättömyys. Ja tutkijan puolisona myös ihmiset, jotka perustelevat väitteitään "kotiliedessä olleella artikkelilla", viis veisaten siitä, miten asiaa on tieteellisesti tutkittu (yleensä ei juuri mitenkään). Tiettyjen ihmisten kanssa en jaksa alkaa vääntämään, vaihdan mielummin puheenaihetta.
Hyvä journalistinen tapa kyllä vaatii, että aikakauslehdissä julkaistut artikkelit perustuvat johonkin lähteeseen. Nostit esille Kotilieden, joka on aika laadukas aikakauslehti, mutta käsittelee kyllä melko suppeaa aihevalikoimaa. Senkin toimittajien pitää kuitenkin perehtyä aiheeseen, josta kirjoittavat, ja lähteenä voi olla vaikkapa tutkijan haastattelu tai kirjoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalilla älylläkin kannattaisi olla tajuamatta tekemättä tällaisia yleistyksiä.
Se ärsyttää jos niitä omia maailman parhaita mielipiteitä perustellaan täysin hatusta revityillä "faktoilla". Tällaista henkilöä kun oikaisee se, joko:
A) Toteaa, että faktat ovat sen omasta mielivaltaisesti valitsemasta lähteestä, johon se ainoastaan luottaa.
B) Toteaa ettei faktoilla ole tässä asiassa väliä koska mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on yksityisestä yleistämistä. Jos Wittgenstein oli tuollainen, se ei tarkoita, että kaikki älykkäät olisivat samanlaisia.
Tätä juuri tarkoitan, tällaisia tavikset ovat, ne jotka pitää itseään älykkäinä.
Lue uudestaan lainaamasi lause, ehkä sitten ymmärrät mitä se tarkoittaa.
Joo kyllä se ärsyttää ja tosiaan taidan olla besserwisser.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus hämmästyttää, monesti ärsyttää, mutta eniten olen alkanut säälimään. Tiedon ja sivistyksen puute aiheuttaa ihmisille valtavan heikon aseman, sillä itsenäisen, vapaan ja kriittisen ajattelun puute yhdistettynä tietämättömyyteen jättää ihmisen muiden sanelun ja aivopesun armoille.
Minuakin sivistyksen puute lähinnä säälittää, sillä ihmiset ovat silloin alttiita monenlaisille hömpötyksille.
Niin siis oikeastihan ja tutkitusti mitä korkeampi äo, sitä enemmän on kiinnostunut hörhöilystä ja uskoo kaikenlaisiin juttuihin.
Keskitason äo on niillä, jotka leimaa muita, pelkää jotain homeopatiaa ja on tiedeuskovainen.
Tästäkin ketjusta huomaa, että suurin osa itseään sivistyneinä pitävistä on varustettu äo 100 ja todellisesta älystä ei ole tietoakaan, niin se on yleensä aina.
Niinpä. Ne pelottavat ja erikoiset huuhaahörhöfoliohattu jutut tuntuvat olevan monelle mukaälykkäälle pikkuisen liian monimutkaisia asioita ymmärrettäväksi.
Monimutkainen on se sana jolla noita asioita parhaiten voi kuvata.
Ne eivät siis ole Yksinkertaisia/mustavalkeita/simppeleitä. Siksi niitä on simppelillä/mustavalkealla/yksinkertaisella ja yksioikoisella mielellä vaikea ja mahdoton käsittää.
Kaikkein ärsyttävimpiä "keskustelijoita" ovat ne jotka eivät mitää muuta osaa sanoa kuin: anna lähde, laita linkki tutkimukseen, anna joku lähde, missä vertaisarvioitu tutkimus?
Jos joka ikiseen asiaan pitää olla vertaisarvioitu tutkimus, niin eikö kannattaisi tämmöiseltä keskustelupalstalta mennä vaikka yliopistonkirjastoon lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein ärsyttävimpiä "keskustelijoita" ovat ne jotka eivät mitää muuta osaa sanoa kuin: anna lähde, laita linkki tutkimukseen, anna joku lähde, missä vertaisarvioitu tutkimus?
Jos joka ikiseen asiaan pitää olla vertaisarvioitu tutkimus, niin eikö kannattaisi tämmöiseltä keskustelupalstalta mennä vaikka yliopistonkirjastoon lukemaan.
No on se ärsyttävää, mutta ehkäpä se opettaa mielipiteitään faktoina esille tuovia keskustelijoita miettimään edes vähän, mikä on oikeaa tietoa ja mikä pelkkää luuloa.
En ole suomalainen, mulla suomi on neljäs kieli suomalaisen miehen takia...