Ulkosuomalaiset, mikä on maassanne parasta suomeen verrattuna?
Mitä arvostatte eniten tai mikä on nostanut elämänlaatuanne muualla asuessanne, ja missä maassa? Itse vastaisin mukavat naapurit ja se, että kerran viikossa joku muu käy pesemässä ikkunat koko kadulta (korvausta vastaan tietty). Maana UK.
Tuli mieleen kun itsellä vähän negatiivinen kokemus pitkän ulkomaillaolon jälkeen naapurin kanssa. Olin tottunut siihen että naapurit kyselevät kuulumisia ja esimerkiksi meille tuotiin ruokaa kun sain vauvan. Jos itse viet vaikka lasagnea suomalaiselle naapurille niin tuskin sitä syö jos siinä onkin pöpöjä tai liikaa hiilihydraatteja. Ehkä sattui vaan huono tuuri naapuruston kanssa mutta ainakaan vielä täällä ei ihmiset ole jutelleet tervehdystä enempää.
Kommentit (181)
Asun Etelä-Saksassa. Nettopalkkani on täällä enempi kuin Suomessa brutto. Sää on huomattavasti parempi, Alpit ovat lähellä, ravintolassa syöminen on edullista, nopeusrajoitukset ovat paljon järkevämpiä kuin Suomessa, Bmw ei ole ökyilyä, alkoholipolitiikka ei ole kansalaista kyykyttävää, terveydenhuolto toimii hyvin, ja vaikka mitä muuta.
Miinusta ruuhkista, joskus byrokratiasta ja vanhoillisuudesta, esim. Ei puhettakaan että kaupat olisivat sunnuntaisin auki.
Tuskinpa palaan Suomeen. Seuraavaksi ehkäpä USA.
Vierailija kirjoitti:
64, oletko nainen vai mies?
Nainen, Dubaissa jo neljä vuotta.
Hjördis kirjoitti:
Edullinen hintataso, tasavero (20 %, pienituloiset eivät maksa edes sitä).
Ilmainen julkinen liikenne, taksit puoli-ilmaisia Suomeen verrattuna.
2 tuntia Helsinkiin lautalla. jne. Arvaatte varmaankin missä asun.
Tallinnassa taidat asustaa, kuten minäkin virallisesti. Olen kuitenkin asunut eri puolilla Viroa. Verot maksan Suomeen pienestä sairaseläkkeestäni, siitä huolimatta täällä raha riittää kohtuulliseen elämään. Toisin Euron käyttöön oton jälkeen hinnat ovat nousseet rutkasti.
Lisäisin etuihin tervydenhuollon, Suomessa se on yhtä jonottamista ja vaikka siitä puhutaan ilmaisena, niin kummasti maksaa paljon enemmän, kuin täällä. Olen saanut palvelut aina heti ja vuosien aikana olen käynyt leikkauksessa ja erikoislääkärillä monasti, ainoa mistä oäen maksanut on erityislääkäri ja sekin on 5 euroa kerta.
Perhelääkäri on ilmainen ja lääkärin saa itse valita sekä vaihtaa milloin tahansa. Valtio maksaa lääkärille potilaiden lukumäärän mukaan. Mutta perhelääkärit ovat kuitenkin yksityisiä yrittäjiä.
Suomessa lääkärien asenteet on tänne verrattuna käsittämättömän ylimielisiä. Täällä terveydenhuoltohenkilökunta on asiakaspalvelijoita eikä puolijumalija.
Hyvää: Juustot, tuoreet kasvikset, halvat kukat, ihmisten sosiaalisuus, palkkataso, tapahtumat
Huonoa: Törkeät vuokrat, talot homeessa, ihmisten pinnallisuus ja ahneus, sää
(Hollanti)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi puhua koko Ranskasta, mutta Pariisissa ehdottomasti parasta on julkinen liikenne ja arkkitehtuuri, niin kaunis kaupunki. Toki täältäkin löytyy rumia betonihelvettialueita, mutta paljon myös sit stereotyyppistä pariisilaista arkkitehtuuria.
Näkyykö Pariisissa tällä hetkellä Brysselin isiksen iskujen vaikutus?
No eiköhän siellä näy ensisijaisesti ihan niiden Pariisin iskujen vaikutus? Mitä lis Bryssel nyt toisi siihen että joka paikassa oli jo valmiiksi sotilaita konekiväärien kanssa?
Haluaisin kovasti Suomesta pois mutta perheen vuoksi taitaa olla vain haave. Näitä on ollut mielenkiintoista lukea, mutta yhtä asiaa en tajua. Miksi niin moni on maininnut yhdeksi parhaaksi asiaksi sen,että alkoholia saa ruokakaupasta? Onhan se varmaan kätevää muttei mielestäni tärkeimpien asioiden kärkipäässä. Olen saanut aina Suomestakin alkoholit hankittua ruokaostosten yhteydessä, on vain pitänyt mennä käytävän toiselle puolelle, ei kuitenkaan niin ylivoimainen asia. Kertoo kuitenkin suomalaisten arvomaailmasta se, että alkoholi on niin tärkeää. Olenko ainut, joka ajattelee näin?
Vierailija kirjoitti:
Hjördis kirjoitti:
Edullinen hintataso, tasavero (20 %, pienituloiset eivät maksa edes sitä).
Ilmainen julkinen liikenne, taksit puoli-ilmaisia Suomeen verrattuna.
2 tuntia Helsinkiin lautalla. jne. Arvaatte varmaankin missä asun.
Tallinnassa taidat asustaa, kuten minäkin virallisesti. Olen kuitenkin asunut eri puolilla Viroa. Verot maksan Suomeen pienestä sairaseläkkeestäni, siitä huolimatta täällä raha riittää kohtuulliseen elämään. Toisin Euron käyttöön oton jälkeen hinnat ovat nousseet rutkasti.
Lisäisin etuihin tervydenhuollon, Suomessa se on yhtä jonottamista ja vaikka siitä puhutaan ilmaisena, niin kummasti maksaa paljon enemmän, kuin täällä. Olen saanut palvelut aina heti ja vuosien aikana olen käynyt leikkauksessa ja erikoislääkärillä monasti, ainoa mistä oäen maksanut on erityislääkäri ja sekin on 5 euroa kerta.
Perhelääkäri on ilmainen ja lääkärin saa itse valita sekä vaihtaa milloin tahansa. Valtio maksaa lääkärille potilaiden lukumäärän mukaan. Mutta perhelääkärit ovat kuitenkin yksityisiä yrittäjiä.
Suomessa lääkärien asenteet on tänne verrattuna käsittämättömän ylimielisiä. Täällä terveydenhuoltohenkilökunta on asiakaspalvelijoita eikä puolijumalija.
Virossa ei tarvitse katsella juuri tummempia ihmisiä, yhden olen tänä vuonna nähnyt ja hänkin taisi olla intialainen ja tuli bussiin teknisen ülikoolin pysäkiltä.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kovasti Suomesta pois mutta perheen vuoksi taitaa olla vain haave. Näitä on ollut mielenkiintoista lukea, mutta yhtä asiaa en tajua. Miksi niin moni on maininnut yhdeksi parhaaksi asiaksi sen,että alkoholia saa ruokakaupasta? Onhan se varmaan kätevää muttei mielestäni tärkeimpien asioiden kärkipäässä. Olen saanut aina Suomestakin alkoholit hankittua ruokaostosten yhteydessä, on vain pitänyt mennä käytävän toiselle puolelle, ei kuitenkaan niin ylivoimainen asia. Kertoo kuitenkin suomalaisten arvomaailmasta se, että alkoholi on niin tärkeää. Olenko ainut, joka ajattelee näin?
No itse Suomessa käyn hyvin harvoin sellaisessa megamarketissa, jossa on Alko. Ainakin meilläpäin se tarkoittaa Citymarketia tai Prismaa, joihin menen van olosuhteiden pakosta, eli kun pitää ostaa tosin iso satsi ruokaa. Tykkään kuitenkin hyvän ruoan kanssa tarjota viiniä ja muutenkin, jos viikonloppuna haluan nauttia alkoholia, juon sen paljon mieluummin parina viinilasillisena kuin oluena tai siiderinä. Alkoon lähteminen on aina oma ärsyttävä prosessi. Alkoholistahan tässä ei sinänsä ole, jos haluaisin vetää kännit, saisin boxin Karalaa sopuhintaan ihan mistä tahansa kioskista.
Kun asuin ulkomailla, ruokatarvikkeet tuli hankittua yleensä pienemmistä kaupoista ja/tai tilattua netistä. Oli mukavaa, kun sen ruokaan sopivan laadukkaan viinin sai siitä samasta kaupasta tai sieltä netistä tilaamalla. Ei minun alkoholinkäyttöni lisääntynyt tai vähentynyt siksi, että viiniä sai lähikaupasta. Jos tarvitsen viiniä, menen kyllä sinne alkoon, mutta en vaan tajua miksi tämä pitää olla niin kauhean hankalaa...
Onko täällä 18-45v. naista joka kaipaisi seuraa sinne ulkomaille 29v. miehestä? Pliis elämäni kaipaa muutosta
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen. Minua ei ole ikinä haitannut se, että täällä Australiassa ei saa mitään alkoholijuomia ruokakaupasta, päinvastoin, minusta se on positiivinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä 18-45v. naista joka kaipaisi seuraa sinne ulkomaille 29v. miehestä? Pliis elämäni kaipaa muutosta
Tarvitsetko vieraan ihmisen sitä järjestämään?
Ymmärrän kyllä muutoksentarpeen.
Ihmisten ystävällisyys ja sosiaalisuus.
Verotus.
Hinatataso.
Palvelutaso ja nopeus.
Alkoholun ostaminen Suomessa on minustakin ihan ok tehdä siihen erikoituneessa liikkeessä. Käytän alkoholia harkiten ja satunnaisesti, mikä vaikuttanee mielipiteeseen. Ulkomailla on toki kätevää ja mukavaa ostaa viinipullo perusjaupasta, mutta ei se helppous vaan se hinta!
Vierailija kirjoitti:
Alkoholun ostaminen Suomessa on minustakin ihan ok tehdä siihen erikoituneessa liikkeessä. Käytän alkoholia harkiten ja satunnaisesti, mikä vaikuttanee mielipiteeseen. Ulkomailla on toki kätevää ja mukavaa ostaa viinipullo perusjaupasta, mutta ei se helppous vaan se hinta!
Tulipa kirjoitusvihreitä, sorry!
Vierailija kirjoitti:
Verotus.
Hinatataso.
Palvelutaso ja nopeus.
Ja maa oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verotus.
Hinatataso.
Palvelutaso ja nopeus.
Ja maa oli?[/quot
Finland? ;D
Vierailija kirjoitti:
Asun Etelä-Saksassa. Nettopalkkani on täällä enempi kuin Suomessa brutto. Sää on huomattavasti parempi, Alpit ovat lähellä, ravintolassa syöminen on edullista, nopeusrajoitukset ovat paljon järkevämpiä kuin Suomessa, Bmw ei ole ökyilyä, alkoholipolitiikka ei ole kansalaista kyykyttävää, terveydenhuolto toimii hyvin, ja vaikka mitä muuta.
Miinusta ruuhkista, joskus byrokratiasta ja vanhoillisuudesta, esim. Ei puhettakaan että kaupat olisivat sunnuntaisin auki.
Tuskinpa palaan Suomeen. Seuraavaksi ehkäpä USA.
Miksi harkitset poismuuttoa?
Vierailija kirjoitti:
Se, että on tavallista viedä vanhempi lapsi päiväkotiin, vaikka on vauvan kanssa kotona. Tuntuu ihanalle, että voi käyttää päiväkotipalvelua ilman syyllistämistä muiden vanhempien tai valtion taholta. Maa on Viro.
Tämä ei ole yämän ketjun asia, mutta en edelleenkään ymmärrä miksi valtion pitäisi maksaa lapsen päiväkoti kun vanhempi on kotona toisen lapsen kanssa. Toisekseen en ymmärrä kuinka tehdä tuo toiselle lapselle, "äiti jää vauvan kanssa kotiin ja sinä saat mennä 8 tunniksi tarhaan muiden hoidettavaksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että on tavallista viedä vanhempi lapsi päiväkotiin, vaikka on vauvan kanssa kotona. Tuntuu ihanalle, että voi käyttää päiväkotipalvelua ilman syyllistämistä muiden vanhempien tai valtion taholta. Maa on Viro.
Tämä ei ole yämän ketjun asia, mutta en edelleenkään ymmärrä miksi valtion pitäisi maksaa lapsen päiväkoti kun vanhempi on kotona toisen lapsen kanssa. Toisekseen en ymmärrä kuinka tehdä tuo toiselle lapselle, "äiti jää vauvan kanssa kotiin ja sinä saat mennä 8 tunniksi tarhaan muiden hoidettavaksi".
No jos ikäeroa on tyyliin 5-7 vuotta, voi se vanhempi viihtyä paremmin niiden kavereiden kanssa, kuin sen sinappikoneen ja siihen kytkeytyneen äidin kanssa.
+ iloiset ihmiset ja positiivinen elämänasenne
+ hyvä ja edullinen ruoka (monipuolinen valikoima ja usein paljon tuoreempaa tavaraa kuin Suomessa, esim. kalatuotteet)
+ pääsee nopeasti autolla tai junalla naapurimaihin lomamatkoille
+ suvaitsevaisuus ja monikulttuurisuus
+ ihanat puistot ja arkkitehtuuri
+ yhteisöllisyys
+ apteekkeja joka nurkalla
+ halvat kukkakojut/torit
+ kierrätys
+ koiraystävällisyys (ilmaiset koirankakkapussit ja lisäksi voit ottaa koiran miltei minne vaan mukaan)
+ halvempi asuminen
- harva kauppa sunnuntaisin auki, muutenkin aukioloajat pienemmät kuin Suomessa
- vesi kalkkipitoista Suomeen verrattuna
- koulusysteemi tiukempi ja opetuksen taso huonompi kuin Suomessa
- byrokratia ja toisinaan viranomaisten ja muiden julkisyhteisöiden "aikaansaamattomuus"
- terroriuhka (vaikuttaa kaupungin ilmapiiriin aika tavalla) ja muutenkin turvattomuus (lapset ei voi leikkiä ilman aikuisen valvontaa puistoissa tai pihalla)
t. 10v. Brysselissä asunut