Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatko-opiskelu, tohtorikoulutus, väitöskirja, ura akatemiassa - kannattaako?

Vierailija
06.04.2016 |

Sattuuko olemaan tohtoreita tai tohtorikoulutettavia paikalla kertomassa kokemuksistaan?

Kyselijänä eräs, jolla pian edessä valinta työpaikan ja jatko-opintojen* välillä

* seurauksena mahdollisesti koulutan itseni ulos työmarkkinoilta, joten jatko-opiskelun on oltava sen arvoista

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdin samaa.

Vierailija
62/71 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää jauhako putkimiehistä. Palkka ei ole sen ihmeellisempi kuin perusakateemisella ja työolosuhteet ovat välillä todella epämiellyttävät ja suhdanneherkät. t. putkimiehen tytär, väitellyt ja töissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti putkimies ei tienaa paljonkaan. Putkimiehen keskipalkka on tällä hetkellä 3291€/kk, bruttona. Kyllä tohtori, jopa humanistina, enemmän tienaa (joku voi olla apurahalla, jona kokkonaissumma on vähemmän, mutta huomata pitää silloin, että apuraha on suurimmalta osin veroton).

Itse olen tohtori, tutkijana perinteisellä vaikeasti työllistäväksi katsotulla humanistialalla. Tienaan kolme kertaa rakennusalalla yrittäjänä olevaa miestäni enemmän. Toki olen määräaikaisessa työsuhteessa, mutta ei se nyt niin paha ole, 5 vuotta on sit kuitenkin selvää kamaa, se on paljon enemmän kun rakennusalalla ”vakinaisessa” työsuhteessa.

No tietty, minä olen siinä kilpailussa menestynyt. Ja tehnyt paljon töitä. Mutta nauttinut useimmista vuosista.

Vierailija
64/71 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti putkimies ei tienaa paljonkaan. Putkimiehen keskipalkka on tällä hetkellä 3291€/kk, bruttona. Kyllä tohtori, jopa humanistina, enemmän tienaa (joku voi olla apurahalla, jona kokkonaissumma on vähemmän, mutta huomata pitää silloin, että apuraha on suurimmalta osin veroton).

Itse olen tohtori, tutkijana perinteisellä vaikeasti työllistäväksi katsotulla humanistialalla. Tienaan kolme kertaa rakennusalalla yrittäjänä olevaa miestäni enemmän. Toki olen määräaikaisessa työsuhteessa, mutta ei se nyt niin paha ole, 5 vuotta on sit kuitenkin selvää kamaa, se on paljon enemmän kun rakennusalalla ”vakinaisessa” työsuhteessa.

No tietty, minä olen siinä kilpailussa menestynyt. Ja tehnyt paljon töitä. Mutta nauttinut useimmista vuosista.

Niin ja joo. Ihan rehellisesti sanon myös, että en menetyisi putkimiehenä. Tykkään p*skasta vain valmiiksi kompostoituna.

Vierailija
65/71 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3291€/kk bruttona on jo hyvä. Ainakaan ei voi sanoa että ”ei tienaa paljoakaan”. Ei se auta että on enemmän rahaa, jos sitä ei kertakaikkiaan osaa käyttää fiksusti.

Vierailija
66/71 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako sosiaalityöstä väitellä töiden ohessa. Aukeaako ovia?

Vierailija
67/71 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreita kokemuksia ja ajatuksia?

Vierailija
68/71 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen ura on kiva juttu. Ongelma on jos sitä ei tulekaan. Oot opetellut teoriaa vuosia eikä sulla ole mitään ammattiosaamista. Lipaston pitäisi puuttua tähän jotenkin.

Vierailija
69/71 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei akateeminen ura kannata, koska niin harvalle se on mahdollista. Tutkimus ja opetus teetetään väitöskirjan tekijöillä.

Väitöskirjan tekeminen on kuitenkin mielenkiintoista ja siinä voi oppia paljon hyviä taitoja varsinkin, jos on nuori ja väittelee reilusti alle 30 vuotiaana. Itse työllistyin paremmin tohtorina kuin maisterina. Vanhempana tutkimuksella saa mukavasti taukoa oravanpyörästä. Olen ollut tutkimusvapaalla post-doc-tutkijana.

Oman alani rahoitus käytännössä niistettiin nollaan 2010-luvun alussa, joka hieman värittää näkemystäni, mutta toki kilpailu oli kovaa jo sitä ennen. Eli haluista ja taidoista huolimatta minulla ei ollut mahdollisuutta akateemiseen uraan Suomessa väitöskirjan jälkeen ja se on ollut lähinnä kallis harrastus.

Vierailija
70/71 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mahdollisesti koulutan itseni ulos työmarkkinoilta

Etköhän ole sen jo tehnyt, jos olet niin pitkällä, että mietit tohtorikoulutusta.

Ei vaan perun puheeni. Tietysti vain maisteriksi lukenut saattaa päästä siivoojaksi, mutta tohtori ei.

En jaksa uskoa etten pääsisi siivoojaksi myös tohtorina, kuten nyt maisterinakin olen päässyt. Sen verran paljon kokemusta alalta. Varma työllisyys.

Eri

Vierailija
71/71 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kokemusta siitä, että miten yhteiskuntatieteissä jatko-opinnot kannattavat? Olen aloittanut vähän aikaa sitten jatko-opinnot sillä perusteella (määräaikainen rahoitus hankkeesta), että halusin tutkijuudesta uran. Nyt en kuitenkaan ole varma ja usko siihen, että voisin edes työllistyä tutkijaksi valmistumisen jälkeen on aika heikko. Nyt pohdin, että pitäisikö hakea yliopiston ulkopuolelle töihin ja jatkaa vaikka opintoja huvin vuoksi vapaa-ajalla. Kenties ne sitten hyödyttäisivät myöhemmin uralla, kunhan ensin minulla olisi sitä yliopiston ulkopuolista uraa taustalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän