Sinä joka osaat leikata kissan kynnet!
Kommentit (41)
Ai, jotkut leikkaakin vain ihmisen mukavuuden vuoksi, no huhhuh. Kas kun ei kokonaan poisteta kynsiä, kyllähän USA:ssa harrastetaan sitäkin.
Kissa TARVITSEE terävät kynnet jotta pystyy kiipeämään kunnolla. Tuohan jo lähentelee eläinrääkkäystä jos kynnet pätkäistään niin että kissa ei voi elää ja toimia normaalisti.
Mutta kun kissa ulkoilee säännöllisesti ja raapii kaikkea mitä voi - silti kynnet kasvavat hurjasti ja niitä pitää leikata kerran kuussa... etteivät kasva anturoihin eivätkä tartu tekstiileihin.
Tosin tyyppi on jo parikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ Mä en pyytänyt moraalisaarnaa vaan kertomaan toimenpiteeseen vaadittavasta leikkurista so saksista.
Et varmaan juu mutta toivottavasti tunnet hieman huonoa omaatuntoa kun et kauheasti välitä kissan terveydestä ts. et luo sille riittävän hyviä elinolosuhteita.
Meillä on pihakissa maalla ja toisinaan olen jopa sen kynnet joutunut leikkaamaan kun ovat kasvaneet liian pitkiksi. Ja taatusti on virikkeitä ihan riittämiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ Mä en pyytänyt moraalisaarnaa vaan kertomaan toimenpiteeseen vaadittavasta leikkurista so saksista.
Et varmaan juu mutta toivottavasti tunnet hieman huonoa omaatuntoa kun et kauheasti välitä kissan terveydestä ts. et luo sille riittävän hyviä elinolosuhteita.
Sisäkissoilla harvemmin kynsi kuluu niin paljon, ettei tarvetta leikkaamiselle ole. Välttämätöntä leikkaaminen ei toki ole, mutta vähentää rapimapuun lisäksi huonekalujen raapimista ja myös haavoja omistajan käsissä. Sisäkissa ei tarvitse kynsiään niinkuin ulkokissa, eivätkä kynnet kulu niinkuin ulkokissalla.
Meillä jos yrittää ottaa tuollalailla tassusta kiinni niin saa hyvin nopeasti toisesta silmilleen ja lujaa ja purisi niin perkeleesti. Ei antaisi ikipäivänä leikata. Mutta kissoja on varmasti erilaisia.
Voi helvetti tuota neropattia joka tännekkin pommittaa :D Tajusimme jo kantasi, ilmoita meistä ihmeessä eläinsuojeluun kun leikataan kissojen kynsiä. Nauravat aika räkäisesti tälle "rääkkäämiselle"
Kissalle jää kynnet kiipeilyäkin varten, kun ne leikataan oikein, eli vain se kaikista terävin kärki pois. Se vähentää myös kissan loukkaantumisriskiä kiipeillessä, kun kynnet eivät niin herkästi juutu vaikkapa verhoihin.
Joo, vanhalla vähän liikkuvalla kissalla voi tulla tarpeeseen, jopa ulkokissalla, mutta kyllä tuollaisen about alle 15-vuotiaan kissan pitäisi saada riittävästi liikuntaa ja etenkin kiipeilyä. Kannattaa miettiä miten asiaa saisi korjattua, varsinkin jos usein on liikakasvuongelmia kynsissä.
Vierailija kirjoitti:
Kissa TARVITSEE terävät kynnet jotta pystyy kiipeämään kunnolla. Tuohan jo lähentelee eläinrääkkäystä jos kynnet pätkäistään niin että kissa ei voi elää ja toimia normaalisti.
Eikä tarvitse. Ulkokissalla toki eri asia, mutta sisäkissan ei tarvitse puolustaa itseään kynsin. Ja kiivetä kissat osaavat myös ilman teräviä kynsiä.
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti tuota neropattia joka tännekkin pommittaa :D Tajusimme jo kantasi, ilmoita meistä ihmeessä eläinsuojeluun kun leikataan kissojen kynsiä. Nauravat aika räkäisesti tälle "rääkkäämiselle"
No vähän kärkästä joo mutta kyllähän se totta on että jotain on pielessä jos kovin usein joutuu leikkaamaan. Kunnon karheita kiipeilytelineitä tai -seiniä niin saa kissat kulutettua kynsiään ihan itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarvitse. Ulkokissalla toki eri asia, mutta sisäkissan ei tarvitse puolustaa itseään kynsin. Ja kiivetä kissat osaavat myös ilman teräviä kynsiä.
Kyllä ne esim. puunrunkoa kiivetessään tarvitsee kynsiä ja kotiin voi sisällekin hankkia jopa oikeita runkoja tai vastaavaa materiaalia seinälle jossa kissat saa kiivetä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vähän kärkästä joo mutta kyllähän se totta on että jotain on pielessä jos kovin usein joutuu leikkaamaan. Kunnon karheita kiipeilytelineitä tai -seiniä niin saa kissat kulutettua kynsiään ihan itsekseen.
Eikö täällä oo aika moni jo sanonut että kiipeilytelineitä ja raapimistelineitä löytyy ja ulkoillakkin voi. Munkaan kissat ei nuita juurikaan edes käytä eikä pihalla tykkää kiipeillä yhtään missään.
Ei kynsien leikkaaminen tarkoita että jotain olisi pielessä, kai siihen eläinlääkärikin puuttuisi siinä tapauksessa :D Googlettamallakin saa aika nopeasti selville että sisäkissojen kynsien leikkaaminen voi olla välttämätöntä, eikä niitä kynsiä leikata jokapäivä tai puolta kynttä pois.
Kannattaa varmaan kysyä tarkemmin jos ei halunnut koko leikkuuohjetta. Ajanhukkaa vastata tuollaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne esim. puunrunkoa kiivetessään tarvitsee kynsiä ja kotiin voi sisällekin hankkia jopa oikeita runkoja tai vastaavaa materiaalia seinälle jossa kissat saa kiivetä kunnolla.
Ai onko meidän kissa joku mutantti kun kiipeää kyllä sujuvasti puuta pitkin vaikka kynsiä leikataankin? Eiks se Talent Suomi muuten ala pian, taidan ilmoittaa kattini ohjelmaan.
Mun 10v lapsi pitää kissaa kainaloista kiinni ja minä leikkaan. Kynnet on vaaleat niin näkee hyvin ettei leikkaa ydintä.
Mitä hittoa, ei kissojen kynsiä leikata! Ne pitävät itse huolen kynsistään teroittamalla niitä samoin ne huolehtivat itse pesustakin.
Joo eipä niin. Niitä ei myöskään ruokita, ne saalistavat itse ruokansa metsistä, joissa niiden kuuluu elää. Suomen luonnossa. Ei tarvita mitään hiekkalaatikoitakaan, kun naapurin pihalla voi käydä kakilla tai vaikkapa leikkipuiston hiekkalaatikolla.