Osaako joku selittää mitä tässä tilanteessa lapseni kanssa tapahtuu?
Lapsellani on tapana heittää puhtaita pyykkejä eteisen lattialle kun niitä ripustan tai ripustamme. Meillä on siis eteistiloissa pyykinkuivaus. Hän tietää, että niin ei saa tehdä, koska puhtaat märät pyykit likastuu siinä, kun eteisessä tietenkin on aina jotain kuraa kengissä tullut lattialle. Olen sanonut hänelle, että jos hän heittää, niin emme tee pyykkien jälkeen hänen rakastamaa asiaa x. Jota hän siis usein pyytää, että tekisimme. No, hän heittää ja joudun sitten sanomaan, että emme voi tehdä nyt sitä hauskaa asiaa x, koska heitit. Osaako joku selittää mitä tässä tapahtuu? Miksi lapsi mieluummin heittää kuin saa tehdä sitä hänelle oikeasti todella tärkeää ja mieluista asiaa? Ja siis sama saattaa toistua monta kertaa.
Kommentit (46)
Hän heittää pyykit lattialle jotta ei tarvitse tehdä sitä mitä teettekin sen jälkeen. Lapsellasi ei taida olla kovin kehittyneet kyvyt ilmaista omaa tahtoaan vaan sanoo mitä haluat kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Hän heittää pyykit lattialle jotta ei tarvitse tehdä sitä mitä teettekin sen jälkeen. Lapsellasi ei taida olla kovin kehittyneet kyvyt ilmaista omaa tahtoaan vaan sanoo mitä haluat kuulla.
Ei vaan hän nimenomaan haluaa sitä tehdä, ja siksi en ymmärrä mitä tuossa oikein tapahtuu. Pettyy kun sitten sanon, että ei voida tehdä. Ap
Onko 5-6-vuotias? Tapahtuu hormonitoimintaa, mikä ajaa järjen ohi. Uhmaikä nro 2. Seuraavaksi sitten esimurrosikä, sitten murrosikä. Sitten alkaa puhtaiden pykkien heittely helpottaa. Hän alkaa sen sijaan tuoda likapyykkinsä äidin pestäväksi.
Minkähän ikäinen lapsi on kyseessä? Ehkä hän ei vielä ymmärrä syyn ja seurauksen suhdetta vaan vasta opettelee. Eikö olisi yksinkertaisinta estää häntä tekemästä tuollaista?
Hän testaa, pysytkö sanojesi takana vai luovutatko kuitenkin
Se on hänestä hauska leikki missä saa huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Minkähän ikäinen lapsi on kyseessä? Ehkä hän ei vielä ymmärrä syyn ja seurauksen suhdetta vaan vasta opettelee. Eikö olisi yksinkertaisinta estää häntä tekemästä tuollaista?
Neljä. Hän haluaa osallistua kaikkiin kotitöihin ja haluan antaa osallistua, mutta joudun sanomaan kyllä, että jos tuollaista tekee niin sitten ei voida tehdä sitä hänen tärkeää asiaa. Voisin tietenkin kieltää häneltä kaikki pyykkiasiat, mutta ei se minusta ole oikea ratkaisu. Ap
Ehkä se hänen rakastama asia x ei ole kuitenkaan niin hauskaa hänestä kuin se, että äiti käyttää uudestaan ja uudestaan termiä likastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän heittää pyykit lattialle jotta ei tarvitse tehdä sitä mitä teettekin sen jälkeen. Lapsellasi ei taida olla kovin kehittyneet kyvyt ilmaista omaa tahtoaan vaan sanoo mitä haluat kuulla.
Ei vaan hän nimenomaan haluaa sitä tehdä, ja siksi en ymmärrä mitä tuossa oikein tapahtuu. Pettyy kun sitten sanon, että ei voida tehdä. Ap
Niin hän sanoo sen mitä haluat kuulla, mutta aina ei huvita joten hän hankkii rangaistuksen sen sijaan että pahoittaa mielesi sanomalla haluavansa olla tekemättä mitä nyt sitten teettekin.
Lapsi ei joko osaa ajatella pitkäjänteisesti tai sitten ei pidä sitä kiva asian tekemättä jättämistä kummoisenakaan pelotteena.
Oman kokemukseni mukaan pienten lasten kanssa toimii kaikkien parhaiten ihan perinteinen kuritus kuten jäähy, koska se tulee heti kielletyn teon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän ikäinen lapsi on kyseessä? Ehkä hän ei vielä ymmärrä syyn ja seurauksen suhdetta vaan vasta opettelee. Eikö olisi yksinkertaisinta estää häntä tekemästä tuollaista?
Neljä. Hän haluaa osallistua kaikkiin kotitöihin ja haluan antaa osallistua, mutta joudun sanomaan kyllä, että jos tuollaista tekee niin sitten ei voida tehdä sitä hänen tärkeää asiaa. Voisin tietenkin kieltää häneltä kaikki pyykkiasiat, mutta ei se minusta ole oikea ratkaisu. Ap
Kehitysvaihe, oivallinen hetki näyttää kaapin paikka, lempeästi. Googlaa 4-vuotisuhma. Joillakin lapsilla se tulee vasta 5-6-vuotiaana. Lapsi kehittyy, hormonitoiminta toimii.
Muistaako tuon ikäinen välttämättä, mitä siitä seuraakaan kun heittää pyykit lattialle? Muistatko kehua, jos tekee jotakin oikein? Ei mitenkään ylimaallisesti tarvitse, mutta ihan iloisesti ja hyväksyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän ikäinen lapsi on kyseessä? Ehkä hän ei vielä ymmärrä syyn ja seurauksen suhdetta vaan vasta opettelee. Eikö olisi yksinkertaisinta estää häntä tekemästä tuollaista?
Neljä. Hän haluaa osallistua kaikkiin kotitöihin ja haluan antaa osallistua, mutta joudun sanomaan kyllä, että jos tuollaista tekee niin sitten ei voida tehdä sitä hänen tärkeää asiaa. Voisin tietenkin kieltää häneltä kaikki pyykkiasiat, mutta ei se minusta ole oikea ratkaisu. Ap
No oikeampi ratkaisu se on kuin rankaista asialla joka ei liity mitenkään tuohon pyykkien heittelyyn.
Vaikea vaihe, mutta älä luovuta. Tämä on oiva hetki opettaa lapselle se elämässä elintärkeä asia, ettei ole häpeä, vaikka aina joskus taipuukin vanhemman tai muun auktoriteetin tahtoon. Eli jatka ihan määrätietoisesti opettamista ja samalla totta kai rakastamista niin kuin tietysti teetkin. Mutta älä luovuta.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako tuon ikäinen välttämättä, mitä siitä seuraakaan kun heittää pyykit lattialle? Muistatko kehua, jos tekee jotakin oikein? Ei mitenkään ylimaallisesti tarvitse, mutta ihan iloisesti ja hyväksyvästi.
Muistutan oikeasta toimintatavasta aina hetkeä ennen, joten pitäisi muistaa. Ja kehun kyllä aina jos toimii oikein. Ap
Todellakin oikeampi olis kieltää pyykkiasiat. Sanot, että kun oot noin pieni, että viskot pyykit, et koske niihin.
Voit tietty myös testata lasta sillä, että hän saa palkkion mikäli noin pienenä malttaa laittaa pyykit kanssasi nätisti. Ja vaihtoehto on se, että lapsi ei koske pyykkiin, jos ei malta olla viskomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako tuon ikäinen välttämättä, mitä siitä seuraakaan kun heittää pyykit lattialle? Muistatko kehua, jos tekee jotakin oikein? Ei mitenkään ylimaallisesti tarvitse, mutta ihan iloisesti ja hyväksyvästi.
Muistutan oikeasta toimintatavasta aina hetkeä ennen, joten pitäisi muistaa. Ja kehun kyllä aina jos toimii oikein. Ap
Sanotko, siis että "Älä sitten Pirkko-Pirkka heitä pyykkejä lattialle, niin teemme sitten asian x. "
Tuohan on kuin yllytys kokeilemaan ainahauskaa temppua, mistä äiti saa hepulin.
skippaa tuo kiva vaihe ja kerro että jos pyykin heittää lattialle niin saa litsarin ja huomaa: kun seurv kerran tekee sen tahallaan läväytä heti ilman mitään sanomista. voi olla että jo kerrasta oppii tai tokasta
sen jälkeen ei ole ongelmaa, ylpeys siinä vaan saa kolauksen ja tottuu sitten siihen että perseily ei kannata
kysyttävää?
No kylläpä oikea ratkaisu on estää lasta tekemästä tuota. Näin koko juttu unohtuu ehkä viikoissa. Nyt siitä on tullut hauska leikki, jolla saa äidin reagoimaan.
Ei neljävuotias välttämättä jaksa miettiä asiaa edes vartin päähän, kun jokin on hauskaa nyt. Hän ei selvästi ole vielä kypsä ymmärtämään tällaista rangaistustapaa. Vaadit häneltä liikaa.
Monesti ihan murrosikäisetkin ovat sellaisia, että toiminta vain pitää estää, koska esimerkiksi jälki-istunto päivän päästä ei vaan ole mitään, koska siinä ikävaiheessa päivä kuin aikuisen kymmenen vuotta.
Hän pyytää päästä adoptioon kun ei kestä kotioloja ja älytöntä vanhempaa.