Toimistotyöläiset: onko klo 10 sinusta aikaisin (työpäivän aloiutus)
Meillä on liukuvat työajat eikä tähän asti ole ollut mitään rajoitteita. Nyt ajattelimme laittaa säännön että kaikkien pitää tulla klo 10 mennessä toimistolle. Kuulostaako tämä sinusta liian aikaiselta? Kiitos mielipiteistä.
Kertokaa mielellään millaisia liukumasääntöjä teillä on!
Kommentit (45)
Todella myöhään! Tuohon aikaan voisi pitää jo ruokatunnin.
Mä työskentelen myös luovassa toimistossa ja meillä oli aluksi niin, että viimeistään kahdeltatoista töihin. Eihän se toiminut alkuunkaan. Eka oli töissä kuudelta ja lähti jo kahdelta. Toisaalta joku toinen tuli ysiin töihin ja piti lounastaukonsa siinä kahdentoista ja yhden välissä. Monilla asiakastapaamiset oli lounastaukojen jälkeen, siinä kahdentoista ja kolmen välissä. Ja sitten kun piti siihen kaikille jotenkuten onnistuvaan klo 12-14 slottiin lyödä joku tärkeä yhteinen palaveri, meni kaikkien suunnitelmat ihan uusiksi. Nyt meillä on niin, että maanantaisin ja torstaisin töissä on oltava viimeistään klo 11 muina päivinä klo 10.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hiton pitkiä palavereita ja lounaita te oikein pidätte kun ette useammassa tunnissa ehdi molempia? Opetelkaa tehokkaiksi.
Opettele itse ymmärtämään nykyaikaista työelämää. Jos toimistossa on esim. 50 ihmistä, ei kaikkien heidän aikataulujaan ole muutenkaan helppo sovittaa yhteen, saatika jos heistä vaikka 20kpl on paikalla vasta klo 12-20 ja loput 8-16. Jos heistä pitää 5 satunnaista tyyppiä saada saman pöydän ääreen, ei todellakaan ole sanottua että kaikilla heillä on se 12-16 väli tyhjänä muista menoista, kun aamu- ja ilta"vuorolaiset" sattuu olemaan samaan aikaan töissä.
Voin kertoa että meillä lähes kaikki on töissä klo 9-15 välillä, ja silti tärkeää palaveria saattaa joutua siirtämään monta päivää eteenpäin, kun ei vaan löydy sellaista 2h väliä johon kaikki pääsisivät. Yhdellä on palaveri klo 10-12, toisella 13-14, kolmas on hammaslääkärissä klo 11 eteenpäin jne. Ei siis kyse ole siitä ettei 4h olisi tarpeeksi aikaa palaverin pitämiselle, mutta kun siitä neljästä tunnista pitää riittää paljon muuhunkin eikä useimmissa työpaikoissa kukaan enää tee "vain yhtä hommaa" vaan joutuu palaveeraamaan monien projektien, asiakkaiden ja tiimien kanssa. Ja jos jollakin onkin vapaa hetki esim. 12-13 mutta palaverit sen molemmin puolin, on ihan turha ahtaa kolmatta siihen väliin - se eka kun saattaa venyä, tai joku joutuu poistumaan puhelimeen välillä tms, niin lyhin järkevä väli on kuitenkin se ainakin 2h tyhjä tila kaikkien kalenterissa, ja sekin käy monesti liian lyhyeksi jos vaikka 1 myöhästyy vartin ja toisen pitää lähteä vartti etuajassa vaikka hakemaan lasta.
8-9 ja sopii mainiosti tämmöiselle aamuvirkulle . Liukumasta ei pidä ikinä luopua, hirvee stressi jos sattuu myöhästyminen just siitä bussista kun olisi ajallaan
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä olisi kammottavaa aloittaa työpäivä noin myöhään! Herään luonnostaan klo 6 ja usein olen töissä jo 7.30 jolloin myös pääsen töistä ennen klo 16 ruuhkaa. Ihanaa kun on vielä pitkä ilta perheen kanssa!
Käyhän tämä niille, joille riittää lyhyet unet, mutta jos minun pitäisi herätä kuudelta, niin joutuisin menemään todella aikaisin nukkumaan, eikä mitään pitkiä iltoja olisi.
Jotenkin tuntuu, että ihmiset unohtavat, että kaikille meille annetaan vain 24 h/vrk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä olisi kammottavaa aloittaa työpäivä noin myöhään! Herään luonnostaan klo 6 ja usein olen töissä jo 7.30 jolloin myös pääsen töistä ennen klo 16 ruuhkaa. Ihanaa kun on vielä pitkä ilta perheen kanssa!
Käyhän tämä niille, joille riittää lyhyet unet, mutta jos minun pitäisi herätä kuudelta, niin joutuisin menemään todella aikaisin nukkumaan, eikä mitään pitkiä iltoja olisi.
Jotenkin tuntuu, että ihmiset unohtavat, että kaikille meille annetaan vain 24 h/vrk.
No kuinka pitkät yöunet tarviit?
Päiväkoti/alakouluikäset lapset, joiden kanssa sitä iltaa halutaan yleensä eniten viettää, menee yleensä nukkumaan viimeistään yhdeksältä arkena. Siitä jää aikuisellakin se 9h aikaa nukkua vaikka heräisi kuudelta. Ja iltä on siinäkin jo tosi pitkä, jos on kotiin päässyt ennen neljää lähtemään.
Jos taas tarvitset unta 12h tai enemmän, niin ei siihen kyllä silloin vaikuta lainkaan se että menet nukkumaan myöhemmin ja töihin myöhemmin, iltasi on lyhyt silloin aina...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän kello 10 aloittaminen toki aikaista ole. Mutta onko työn kannalta haittaa siitä, jos joku haluaa aloittaa vaikka vasta kello 12 ja jatkaa sitten iltakahdeksaan?
On siitä haittaa. Suurin osa kun kuitenkin tulee töihin klo 8 maissa, niin yhteistä työaikaa jää vain 4h/päivä. Ja kun osa tulee liukuman puitteissa klo 7, jää hyvää palaveriaikaa sitten vain klo 12-15. Tästäkin eka tunti on huonoa aikaa, koska silloin vielä moni on syömässä. Käytännössä siis palavereille jäisi väli 13-15 eli 2h/päivä. Tai ihan jo sille, että ko. henkilön saa kiinni jotain konsultaatiota varten. Ihan liian vähän, jos kyseessä on henkilöt, jotka eivät tee vain täysin itsenäistä työtä ja joiden ei koskaan tarvitse vuorovaikuttaa toisten kanssa.
Meillä "pakollinen" työssäoloaika on klo 9-15 eikä tästä kukaan ole purnannut.
Palaverit = näennäistyötä.
Meillä palaverit on tiedonsiirtoa "tavarantoimittajan" ja tilaajan eli yrityksen välillä. Omia yksikköpalavereja on kerran kuussa ja niissä menee kerralla max tunti. Silloin katsotaan käytännön järjestelyjä, sovitellaan lomia, sovitaan vastuita, työryhmiä jne. (työryhmä on se porukka, joka lähtee vetämään seuraavaa projektia, ei mikään hallinnollinen yksikkö). Ilman palavereja työni olisi aika lailla hankalaa, koska en tietäisi, missä ollaan menossa.
Eikös liukumatyöajan käytön tarkoitus ole työtehon lisääminen ja jos työ ei edellytä tiettyä kellon tarkkuutta, niin se pitäisi olla mahdollisimman vapaa, sillä monet tutkimukset tukevat väitettä, jonkun olevan työteholtaan parhaimmillaan ja luovimmillaan aamupäivällä ja toinen iltapäivällä.
Myös unirytmit ovat muuttuneet myöhemmäksi ja sekin puoltaisi myöhempää työhön menoa.
Mikset kysy suoraan alaistesi mielipidettä?
Kun meillä lapset oli pieniä, tehtiin lasten sairastuessa usein niin, että minä menin töihin kuudeksi ja tein töitä noin puoleen päivään ja tulin sitten kotiin tekemään loput työt etätyönä. Mies taas oli aamupäivän lasten kanssa ja meni töihin vasta 12-13 välillä ja oli töissä 20-21. Näin kumpikaan ei joutunut olemaan töistä pois, vaikka lasta ei voinut viedä hoitoon.
Jos toisen työnantaja olisi laittanut tiukemmat rajat liukumien käytölle, olisi toisen aina ollut pakko ottaa saikkua ja todennäköisesti se olisi yleensä ollut se, jonka työ olisi joustanut vähemmän. Eli työt hoituivat työnpaikan suuntaan paljon sujuvammin, kun työpaikatkin joustivat kummemmin kyselemättä. Eli kannattaa miettiä tarkkaan, onko liukumien rajoittamiselle oikeaa tarvetta, se voi aiheuttaa yllättäviä haittoja, joita ette osaa edes ennakoida. Tai jos esim. jonkun tiimin pitää olla tavoitettavissa yhtä aikaa, miksette sovi kyseisen tiimin kanssa rajoista? Onko sääntöjä ihan periaatteesta muutettava koko firmalle. (Olin joskus firmassa, jossa yksi tiimi koodareita teki hyvin tiiviisti töitä keskenään, mutta muihin heidän aikataulunsa eivät vaikuttaneet. He olivat keskenään sopineet, että ovat pääasiassa töissä noin klo 13-21. Kenellekään ei ollut työajoista haittaa, mutta tiimi oli tyytyväinen.)
Vierailija kirjoitti:
Kun meillä lapset oli pieniä, tehtiin lasten sairastuessa usein niin, että minä menin töihin kuudeksi ja tein töitä noin puoleen päivään ja tulin sitten kotiin tekemään loput työt etätyönä. Mies taas oli aamupäivän lasten kanssa ja meni töihin vasta 12-13 välillä ja oli töissä 20-21. Näin kumpikaan ei joutunut olemaan töistä pois, vaikka lasta ei voinut viedä hoitoon.
Jos toisen työnantaja olisi laittanut tiukemmat rajat liukumien käytölle, olisi toisen aina ollut pakko ottaa saikkua ja todennäköisesti se olisi yleensä ollut se, jonka työ olisi joustanut vähemmän. Eli työt hoituivat työnpaikan suuntaan paljon sujuvammin, kun työpaikatkin joustivat kummemmin kyselemättä. Eli kannattaa miettiä tarkkaan, onko liukumien rajoittamiselle oikeaa tarvetta, se voi aiheuttaa yllättäviä haittoja, joita ette osaa edes ennakoida. Tai jos esim. jonkun tiimin pitää olla tavoitettavissa yhtä aikaa, miksette sovi kyseisen tiimin kanssa rajoista? Onko sääntöjä ihan periaatteesta muutettava koko firmalle. (Olin joskus firmassa, jossa yksi tiimi koodareita teki hyvin tiiviisti töitä keskenään, mutta muihin heidän aikataulunsa eivät vaikuttaneet. He olivat keskenään sopineet, että ovat pääasiassa töissä noin klo 13-21. Kenellekään ei ollut työajoista haittaa, mutta tiimi oli tyytyväinen.)
Niin ja tietenkin, jos minulla tai miehellä oli palaveri sovittuna, niin sitten palaveriin mentiin eikä joustettu em. tavalla, mutta ihan turha olisi ollut määrätä varmuuden vuoksi kaikille töissä määrätty työaika, jotta on paikalla määrättyyn aikaan, oli palavereita tai ei.
Ja toisaalta joustavuus voi helpottaa muillakin tavoilla. Itse istuin viime viikolla palaverissa klo 19 saakka, kun ei löydetty päivältä millään yhteistä palaveriaikaa. Mutta ihan oman harkinnan mukaan sain aloittaa työpäivän kyseisenä päivänä vasta klo 11 ja sain itse käytyä hoitamassa asioita. Jos olisi ollut periaatteesta pakko olla konttorilla vaikka yhdeksältä, en olisi ollut ollenkaan niin vapaaehtoisesti jäämässä töihin ilta seitsemään.
Miten olisi jos sovitte, että esim. 10-15 välillä kaikkien on pystyttävä saapumaan palaveriin tarvittaessa, mutta jos mitään ei ole sovittu, ei tarvitse ihan periaatteesta kököttää toimistolla juuri tuota väliä?
Jos jotain liukumaa pitää olla, niin 9:00 olisi ihan hyvä takaraja. Ymmärrän tietysti ettei kaikki alat vaadi sitä aamulla töihin menemistä, mut huvittaa vaan kun itse tottunut menemään 7 aamuun, enkä haluaisi edes vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain liukumaa pitää olla, niin 9:00 olisi ihan hyvä takaraja. Ymmärrän tietysti ettei kaikki alat vaadi sitä aamulla töihin menemistä, mut huvittaa vaan kun itse tottunut menemään 7 aamuun, enkä haluaisi edes vaihtaa.
Niin minäkin olen tottunut menemään seitsemään tai viimeistään kahdeksaan, mutta sitä suuremmalla syyllä tykkäsin, kun miehen työpaikassa taas yhdeksän kymmenen aikaan töihin meno oli tavallista ja myöhempikään ei haitannut. Sen ansiosta hän pystyi viemään lapset hoitoon aamulla tai käyttämään hammaslääkärissä tms, ilman että kummankaan tarvitsi venkslailla työaikojensa kanssa. Ja toisaalta taas samasta syystä mies pystyi venymään töissä illasta, kun minä hoidin iltapäivästä. Pystyttiin siis molemmat venymään töissä, koska miehen työantaja oli työaikojen suhteen niin joustava. Meidän arki siis helpottui, mutta eniten tästä lopulta hyötyi työnantaja, kun ei pahemmin tullut poissaoloja pikkulasten sairastelujen, neuvoloiden yms. vuoksi.
t. 31
Siis totta kai töihin mennään silloin aikaisemmin, jos on sovittu palaveri. Eli sovitte tietenkin, että liukumat vapaasti, mutta palaverit klo: 9-16 välille. Ja silloin kun on palaveri sovittu, niin kaikki tietenkin paikalla. Lounaat sun muuten sitten sovitellaan palaveriaikojen mukaan, eli syödään silloin, kun ei töitä tehdä.
Ei kai kukaan nyt mitään extempore-palavereja järjestä, eihän silloin kukaan pysty töitään suunnitella, jos yhtäkkiä on joku höpölöpöpalaveri, jos itse on varannut muille työtehtäville päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tietenkin, jos minulla tai miehellä oli palaveri sovittuna, niin sitten palaveriin mentiin eikä joustettu em. tavalla, mutta ihan turha olisi ollut määrätä varmuuden vuoksi kaikille töissä määrätty työaika, jotta on paikalla määrättyyn aikaan, oli palavereita tai ei.
Ja toisaalta joustavuus voi helpottaa muillakin tavoilla. Itse istuin viime viikolla palaverissa klo 19 saakka, kun ei löydetty päivältä millään yhteistä palaveriaikaa. Mutta ihan oman harkinnan mukaan sain aloittaa työpäivän kyseisenä päivänä vasta klo 11 ja sain itse käytyä hoitamassa asioita. Jos olisi ollut periaatteesta pakko olla konttorilla vaikka yhdeksältä, en olisi ollut ollenkaan niin vapaaehtoisesti jäämässä töihin ilta seitsemään.
Miten olisi jos sovitte, että esim. 10-15 välillä kaikkien on pystyttävä saapumaan palaveriin tarvittaessa, mutta jos mitään ei ole sovittu, ei tarvitse ihan periaatteesta kököttää toimistolla juuri tuota väliä?
Meillä myös näin, mutta valitettavan usein on samana päivänä asiakkaan kanssa palaveri jo klo 8 tai 9. Homma kuitenkin toimii, koska nämä aamuvirkut ovat lapsettomia ja he vain tekevät pidempää päivää ja kerryttävät näin saldovapaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hiton pitkiä palavereita ja lounaita te oikein pidätte kun ette useammassa tunnissa ehdi molempia? Opetelkaa tehokkaiksi.
Voin kertoa että meillä lähes kaikki on töissä klo 9-15 välillä, ja silti tärkeää palaveria saattaa joutua siirtämään monta päivää eteenpäin, kun ei vaan löydy sellaista 2h väliä johon kaikki pääsisivät. Yhdellä on palaveri klo 10-12, toisella 13-14, kolmas on hammaslääkärissä klo 11 eteenpäin jne. Ei siis kyse ole siitä ettei 4h olisi tarpeeksi aikaa palaverin pitämiselle, mutta kun siitä neljästä tunnista pitää riittää paljon muuhunkin eikä useimmissa työpaikoissa kukaan enää tee "vain yhtä hommaa" vaan joutuu palaveeraamaan monien projektien, asiakkaiden ja tiimien kanssa. Ja jos jollakin onkin vapaa hetki esim. 12-13 mutta palaverit sen molemmin puolin, on ihan turha ahtaa kolmatta siihen väliin - se eka kun saattaa venyä, tai joku joutuu poistumaan puhelimeen välillä tms, niin lyhin järkevä väli on kuitenkin se ainakin 2h tyhjä tila kaikkien kalenterissa, ja sekin käy monesti liian lyhyeksi jos vaikka 1 myöhästyy vartin ja toisen pitää lähteä vartti etuajassa vaikka hakemaan lasta.
Ja missä on vielä varaa 2h palavereihin? (Työpajat erikseen). Tuntikin on reilu. 30-40 min normi. Terveisiä muille globaaleille konttorirotille!
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään lounaspalaverissa ja siihen meni matkoineen reilu 3h. Palaverien normaali kesto n 2h, sen pidemmässä harvoin on mitään mieltä kun keskittyminen herpaantuu. Mutta noita voi olla jopa 3 päivässä.
Huomenna taas palaveri tien päällä, siihenkin menee matkoineen yli 3h kun menen asiakkaan luo. Joskus voi mennä yhteen palaveriin koko päivä jos matkaa on esim 200 km suuntaansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös näin, mutta valitettavan usein on samana päivänä asiakkaan kanssa palaveri jo klo 8 tai 9. Homma kuitenkin toimii, koska nämä aamuvirkut ovat lapsettomia ja he vain tekevät pidempää päivää ja kerryttävät näin saldovapaitaan.
Näin minullakin usein. Mutta kun juuri tuona kyseisenä päivänä ei sattunut olemaan, oli huomattavasti helpompaa, kun ei ollut keinotekoista aikarajaa määrittämässä millä aikavälillä pitää töissä ihan vain sääntöjen vuoksi olla vaan sain olla tasan silloin, kun minua tarvittiin. Olen hyvin joustava työaikojen suhteen ja suurelta osin juuri sen vuoksi, että myös työnantaja joustaa tarvittaessa tai vaikka ihan muuten vaan vaivatta.
t. 31
Meillä ei kytätä kenenkään työaikoja. Saa tulla ja mennä oman aikataulun mukaan. Käytännössä kaikki tekevät koko ajan yli 40 tuntia viikossa, jotkut jopa 60-70.
Palavereja saa varata klo 9-17 väliselle ajalle ja niissä luonnollisesti pitääolla paikalla. Puhelimeen odotetaan vastaavan klo 8-18 akuutteja tilanteita varten.
Toimii hyvin.