Voiko eri paikkakunnalla mennä naimisiin?
Olemme Pohjois-Suomessa asuva pariskunta ja haaveilemme vihkimisestä Helsingin Tuomiokirkossa sekä hääjuhlista Helsingin Kämpissä. Pystyykö kyseisessä kirkossa vihkimään eri paikkakuntalaisia?
Kommentit (12)
Yhteys kyseisen kaupungin seurakuntaan.
Helsinkiläisiä pystytään vihkimään Lapissa, kai sitten Helsingissä muita.
Itse olen mennyt naimisiin toisella paikkakunnalla kuin missä olimme kirjoilla. Ihan vain siksi, että siellä oli niin ihastuttava vanha kirkko ja löytyi myös kiva paikka hääjuhlille. Ei ollut mitään ongelmaa, eikä kukaan kysellyt, että miksi näin.
Jotkut menee naimisiin Italiassa, jotkut Vegasissa. Siis tietenkin onnistuu, mutta tuomiokirkko on varmaan tosi varattu. Kannattaa olla äkkiä yhteydessä, varsinkin jos ensi kesästä haaveilee.
otsikon kysymykseen vastaan että pakkohan sen on onnistua. paikkakunta jossa asun ei ole valtion virastoja ellei alkoa lasketa. jos haluaisin siviilivihkimisen, niin olisi mentävä toiselle paikkakunnalle.
Kuten monet ovat jo vastanneet, niin kyllä voi ja kirkoissa pystytään vihkimään myös vieraspaikkakuntalaisia. Asun kaupungissa, joka on suosittu kesähääpaikka maisemiensa ja puitteidensa ansiosta. Varsinkin pk-seudun taholta on ihmisillä runsaasti kiinnostusta järjestää häät täällä meidän kylässä. Kesäisin joka viikonloppu useammat häät per päivä ja ne näkyvät ja kuuluvat pienen kaupungin katukuvassa - hyvällä tavalla. Kieltämättä täällä saa ihan parhaat hääkuvat !
Olen ollut useammissakin vantaalaisten häissä Helsingissä. Eiköhän tuo edelleen onnistu.
Jotku menee naimisiisn jopa ulkomailla ja hyvin onnistuu.
Ainakin 70-luvulla pystyi menemään naimisiin muun seurakunnan kirkossa. Asuin silloin Vehmaalla Vakka-Suomessa ja tuleva puolisoni Raisiossa Turun kupeessa. Menimme naimisiin Savossa Lapinlahdella. En enää muista, mitä paperisotaa piti käydä, mutta ei muistaakseni ollut mitenkään vaikeaa. Lapinlahti oli kylläkin synnyinkuntani ja vietin siellä lapsuuden ja nuoruuden, mutta tuskin se asiaan vaikutti.
Pystyy tietenkin. Mutta Helsingin tuomiokirkossa on luultavasti kaikki ajat varattu jo monen vuoden päähän.
Kyllä pystyy, mutta siihen suosituimpaan heinäkuun viikonloppuun on turha odottaa että ajan saisi. Ne menee ensisijaisesti oman seurakunnan jäsenille aina.
Kyllä pystyy.