Jehovan todistajilla lapsi mukana?!
Ovikello soi äsken ja takana oli kaksi 30+ naista ja noin 5-vuotias tyttö. Esittelivät itsensä ja Jehoviksi paljastuivat. Onko normaalia, että otetaan lapsi mukaan käännytyskierrokselle? Ehkä kukaan ei uskalla sanoa "häipykää!" kun lapsi on mukana :(
Kommentit (29)
Lapset ei haittaa ainakaan mua ja meillä keitetäään kaffeet jokaiselle joka fiksuna kylään pyrkii - oli sitten uskontotausta mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ei haittaa ainakaan mua ja meillä keitetäään kaffeet jokaiselle joka fiksuna kylään pyrkii - oli sitten uskontotausta mikä hyvänsä.
Sama itsellä. Välillä tuntuu, että ihmiset on jotenkin epävarmoja itsestään tai uskostaan tai sen olemattomuudesta, että asiaa auttaa se, että ollaan tylyjä toisille. Minua on 20 vuotta koitettu käännyttää Jehovan todistajiin ja moniin muihinkin, mutta olen kantani selväksi tehnyt: olen omassa uskossa, en kaipaa seurakuntaa tai mitään muutakaan tahoa, joka kertoisi miten minun tulisi asiat nähdä tai kokea. En silti koe myöskään tarvetta olla töykeä kellekään. Se nyt sotisi todellakin sen oman uskoni vastaisesti, joka kokonaisuudessaan kiteytyy juuri rakkauteen ja hyväksyntään. Voin kuunnella toisten näkemyksiä, keskustella, kertoa suoraan ystävällisesti jos on huono hetki, mutta toisinaan vaikka keittää ne kahvit. Toki minunkin ymmärryksellä on rajat uskontojen suhteen. Ne eivät ole uskon takia harjoitettavissa ovikellon soitoissa, vaan uskon takia harjoitettavissa pommöivissä ja lasten sukuelinten silpomisissa noin esimerkiksi.
Oli lapsi mukana tai ei, niin mikä pakko kenellekään on sanoa "Häipykää!".
Kertoo jotain siitä omasta suhtautumisesta ihmisiin.
Kyllä mun mielestä voi kohtelias olla, oli siellä oven takana sitten pieniä pääsiäisnoitia tai Jehovan todistajia.
Itse olin kerran pahassa hädässä ja se oli Jehovan todistaja ainoa joka tuli apuun, sen jälkeen olen ollut kunnioittava(mpi) jokaista ihmistä kohtaan, uskonnosta riippumatta.
Fiksut ihmiset on mun mielestä kivoja kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama itsellä. Välillä tuntuu, että ihmiset on jotenkin epävarmoja itsestään tai uskostaan tai sen olemattomuudesta, että asiaa auttaa se, että ollaan tylyjä toisille. Minua on 20 vuotta koitettu käännyttää Jehovan todistajiin ja moniin muihinkin, mutta olen kantani selväksi tehnyt: olen omassa uskossa, en kaipaa seurakuntaa tai mitään muutakaan tahoa, joka kertoisi miten minun tulisi asiat nähdä tai kokea. En silti koe myöskään tarvetta olla töykeä kellekään. Se nyt sotisi todellakin sen oman uskoni vastaisesti, joka kokonaisuudessaan kiteytyy juuri rakkauteen ja hyväksyntään. Voin kuunnella toisten näkemyksiä, keskustella, kertoa suoraan ystävällisesti jos on huono hetki, mutta toisinaan vaikka keittää ne kahvit. Toki minunkin ymmärryksellä on rajat uskontojen suhteen. Ne eivät ole uskon takia harjoitettavissa ovikellon soitoissa, vaan uskon takia harjoitettavissa pommöivissä ja lasten sukuelinten silpomisissa noin esimerkiksi.
Voi, olen NIIN samaa mieltä kanssasi ja samoilla linjoilla.
Oli oikein ihana lukea tuota.
Mielestäni meidän tulisi olla lempeämpiä ja kiltimpiä toisillemme nyt jos koskaan kun monella on aivan hurjan vaikeaa ja raskasta taloudellisesti. Ei niin että lisää haukutaan toisia ja saamme toiset tuntemaan itsensä arvottomaksi. Kunnioitetaan toisiamme, yritetään edes, niin maailma on ehkä hiukan kivempi paikka kun emme pahoita kylmyydellä toistemme mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ovikello soi äsken ja takana oli kaksi 30+ naista ja noin 5-vuotias tyttö. Esittelivät itsensä ja Jehoviksi paljastuivat. Onko normaalia, että otetaan lapsi mukaan käännytyskierrokselle? Ehkä kukaan ei uskalla sanoa "häipykää!" kun lapsi on mukana :(
Ei saa olla niin että ainoastaan lapsen läsnäolo estää käyttäytymästä veemäisesti ihmistä kohtaan!
Ihan hyvin voi sanoa asiallisesti ettei halua uskontotyyppejä kotiinsa.
Mikä teitä vaivaa?
Teen itse vapaa-aikana julistustyötä. Joskus lapsia mukana, varsinkin jos perheenä ollaan liikkeellä. Yhdessä perheenä me muitakin asioita teemme. Ja haluan lasteni kanssa jakaa asiat, jotka minulle ovat tärkeitä. Lasten kanssa ei koskaan olla kauaa ja usein mukana on evästä. Ja ihmisten suhtautumiseen tämä ei vaikuta. Jos joku haluaa olla tyly, hän on sitä. Eikä se vaikuta meihin. Ihmisillä on syy ja oikeus omaan mielipiteeseensä.
Joo ei minullakaan ollut tarkoitus kirjaimellisesti sanoa "häipykää" vaan kertoa, etten ole aiheesta kiinnostunut. Mutta tuo "häipykää" taitaa olla monen mielessä kun Jehoville ovensa avaa.. Ap
Minua kyllä niin häiritsee tämä jehovien toiminta. Koen sen suoranaisena ahdisteluna. Mielestäni voisivat siirtää työnsä julkisille paikoille eli toimisivat samoin kuin nämä ns. feissarit. Minua ainakin itseäni ahdistaa kun tullaan kotiovelle koputtelemaan ja soittelemaan (välillä useita kertoja viikossa).
Olen itse Jeesukseen uskova kristitty ja pyrin omalla esimerkilläni osoittamaan Jumalan rakkautta ja laupeutta lähimmäisilleni. Luulen sillä olevan huomattavasti kauaskantoisemmat seuraukset kuin tällä jehovien (ja mormonienkin) harjoittamalla ahdistelulla ja käännytystyöllä.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei minullakaan ollut tarkoitus kirjaimellisesti sanoa "häipykää" vaan kertoa, etten ole aiheesta kiinnostunut. Mutta tuo "häipykää" taitaa olla monen mielessä kun Jehoville ovensa avaa.. Ap
Niin. Moni kokee hyvin ahdistavana sen "julistuksen" mikä siihen kohtaamiseen liittyy. Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu että uskonnonharjoittaminen on hyvin yksityinen ratkaisu ja asia. Samoin omaa kotia pidetään lähes pyhänä reviirinä jossa halutaan olla rauhassa ja jonne kutsua vain ne ketä on valinnut lähelleen. Kun kesken arkisen päivän sitten ovi kilahtaa ja julistajia pyrkii sisään, niin ihmiselle tulee tunne kuin olisi ylllätetty "housut kintuista" pohtimaan syntyjä syviä ja kohtaamaan henkeviä mutta aika raskaita/vaikeita asioita kuten oma kuolevaisuutensa, ymv.
Monille tulee uskonasioista myös syyllinen tai syyllistävä olo ja epämääräisen huono omatunto - voi olla jopa järkkyjä kokemuksia joistain lahkoelämästä ja silloin reaktio on voimakas ja täystyrmäys.
Tämän tulisi toimia myös toisin päivin. Eli ihmiset saisivat mennä koska tahansa todistajien kotiin kun tulee halu tietää asioista. Ja heidän tulisi vuorostaan toivottaa kohteliaasti maailmalliset tervetulleeksi omaan kotiinsa kertomaan omasta uskonnonkäsityksistään oli tilanne sitten mikä hyvänsä. Vastavuoroisuus tulisi lisääntyä.
Mun oveni taakse ilmaantui vuosia sitten kaksi ala-asteikäisen oloista poikaa aivan kaksin Vartiotorni-lehtien kanssa. Silloin kyllä karmi ja pitkään! Eivät ne lapset istessään, vaan ajatus siitä, mitä heille voisi tapahtua, jos sattuisivat soittamaan jonkun sekopään ovikelloa... Uh, vieläkin tulee kylmät väreet kun sitä miettii...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Moni kokee hyvin ahdistavana sen "julistuksen" mikä siihen kohtaamiseen liittyy. Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu että uskonnonharjoittaminen on hyvin yksityinen ratkaisu ja asia. Samoin omaa kotia pidetään lähes pyhänä reviirinä jossa halutaan olla rauhassa ja jonne kutsua vain ne ketä on valinnut lähelleen. Kun kesken arkisen päivän sitten ovi kilahtaa ja julistajia pyrkii sisään, niin ihmiselle tulee tunne kuin olisi ylllätetty "housut kintuista" pohtimaan syntyjä syviä ja kohtaamaan henkeviä mutta aika raskaita/vaikeita asioita kuten oma kuolevaisuutensa, ymv.
Monille tulee uskonasioista myös syyllinen tai syyllistävä olo ja epämääräisen huono omatunto - voi olla jopa järkkyjä kokemuksia joistain lahkoelämästä ja silloin reaktio on voimakas ja täystyrmäys.
Tämän tulisi toimia myös toisin päivin. Eli ihmiset saisivat mennä koska tahansa todistajien kotiin kun tulee halu tietää asioista. Ja heidän tulisi vuorostaan toivottaa kohteliaasti maailmalliset tervetulleeksi omaan kotiinsa kertomaan omasta uskonnonkäsityksistään oli tilanne sitten mikä hyvänsä. Vastavuoroisuus tulisi lisääntyä.
Olen samaa mieltä. Ihmettelen myös suuresti sitä, miksi ihmisen mielipidettä ei kunnioiteta. Asuinalueellani jehovat käyvät viikoittain. Kun muutin tähän nykyiseen asuntooni niin avasin kerran heille oven. Juteltiin siinä hetken aikaa ja kerroin (mielestäni ihan kohteliaasti) etten ole kiinnostunut kuulemaan asiasta lisää. Silti käyvät oven takana melko useasti edelleen. En haluaisi ihan periaattesta soittaa asiasta mihinkään, koska minulle ainakin on itsestäänselvyys, että henkilön kotirauhaa kunnioitetaan (varsinkin jos on jo ilmaissut ettei toivo jehovien enää käyvän).
-9
Saattaa olla paljon mahdollista että tulevaisuudessa suoramarkkinointikin siirtyy ovien taakse (hintasaarnaajat!) ja ovikellojen pimpotteluun -- suoraan kohtaamiseen potentiaaliseen asiakkaan kanssa, (sen suositun mainoksen) tyyliin " we are saunalahti missionaries from Finland".
Mun kotiovessa on kyltti, "Ei mainoksia eikä Jehovia, kiitos!"
Ovat pysyneet loitolla, Luojan kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Mun oveni taakse ilmaantui vuosia sitten kaksi ala-asteikäisen oloista poikaa aivan kaksin Vartiotorni-lehtien kanssa. Silloin kyllä karmi ja pitkään! Eivät ne lapset istessään, vaan ajatus siitä, mitä heille voisi tapahtua, jos sattuisivat soittamaan jonkun sekopään ovikelloa... Uh, vieläkin tulee kylmät väreet kun sitä miettii...
Hui kamala, tuo on aivan totta, Maailmasta on tullut turvattomampi paikka eikä välttämättä ihan kuningasidea mennä pimpottelemaan tuntemattomien oville. Kyllä siihen sisältyy selkeä turvallisuusriski .
Ehkäpä he (Jehovan todistajat) todennäköisesti tarkistavat osoitteet ja jokaisella parilla oma "kenttänsä" missä julistaa .
Vierailija kirjoitti:
Teen itse vapaa-aikana julistustyötä. Joskus lapsia mukana, varsinkin jos perheenä ollaan liikkeellä. Yhdessä perheenä me muitakin asioita teemme. Ja haluan lasteni kanssa jakaa asiat, jotka minulle ovat tärkeitä. Lasten kanssa ei koskaan olla kauaa ja usein mukana on evästä. Ja ihmisten suhtautumiseen tämä ei vaikuta. Jos joku haluaa olla tyly, hän on sitä. Eikä se vaikuta meihin. Ihmisillä on syy ja oikeus omaan mielipiteeseensä.
===Aivopesua.
Vierailija kirjoitti:
Mun kotiovessa on kyltti, "Ei mainoksia eikä Jehovia, kiitos!"
Ovat pysyneet loitolla, Luojan kiitos.
Olen tällainen pilkunviilaaja, tuossa kyltissäsi on paha kirjoitusvirhe eli oikea sanamuoto on:
Jehovan todistajia. Katsos Jehova=Jumala, Jehovan todistajat = Jumalasta julistavat.
Vierailija kirjoitti:
Lasu-ilmon paikka
Milläs ilmoitat kun ei tiedä nimeä, osoitetta eikä muita henkilötietoja??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasu-ilmon paikka
Milläs ilmoitat kun ei tiedä nimeä, osoitetta eikä muita henkilötietoja??
ilmoita osoitteeksi Jumalan Valtakunta
Kyllä siihen kannustetaan, että lapsi otetaan mukaan heti pienestä asti.