Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri kieltäytyi antamasta hedelmöityshoitoja

Vierailija
04.04.2016 |

Onko tästä syystä kieltäytyminen ihan ok?

Olemme 27v ja 33v pari, meillä on ennestään esikoinen 1,5v. Esikoinen sai alkunsa ivf-hoidolla ja suunnittelimme menevämme jonoon uudestaan, jos saisimme vielä lapsen.

Vaan kuinka ollakaan, lääkäri sanoi että meidän tulisi suostua hoitoon, jossa alkiot seulottaisiin, niin että kaikki sellaiset heitetään roskiin joilla on minun suvustani geeni, joka lisää riskiä joihinkin syöpiin. Siis aikuisiällä, lapsuuteen tämä geeni ei vaikuta. Suvussani on ollut erittäin vähän syöpää geenistä huolimatta.

Mietimme hetken ja soitin että kieltäydymme, koska kuitenkin syövän riski on suht pieni, meille jäisi seulonnasta vain vähän alkioita ja iso riski ettei raskaus ala, ja että esikoistammekaan ei ole seulottu. Eikä tämä vaikuta lapsuuteen, aikuisuuteen mitenkään vaan sitten vanhana EHKÄ voi kehittyä syöpä.

No, lääkäri totesi että ei ymmärrä meitä ja että ei sitten hoitoja. Emme pääse jonoon, emmekä saa enää lisää lapsia. Sain myös kuulla, että minun ei olisi koskaan, ikinä pitänyt lisääntyä. Ja suhtautuminen lapseemme tuolla käynnillä oli kamalaa.

Olen vaan itkenyt monta päivää. Oliko tuo päätös ihan oikein?

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu no okei, vähän muunsin etten paljastu. Kyse ei varsinaisesti ole syöpägeenistä... Vaan geenistä, joka aiheuttaa usein hyvälaatuisia muutoksia, ei siis syöpää. Joissain hyvin harvinaisissa tapauksissa voi tulla syöpä vanhemmalla iällä. Nämä hyvänlaatuiset muutokset voi olla toimimattomia, kasvamattomia, hävitä kokonaan lääkkeellä. Tai sitten joskus voi olla että niitä joudutaan leikkaamaan. Siis alttius hybönlaatuisille kasvaimille... Mutta kun näitä joudutaan kubauksin seulomaan, on se kallista yhteiskunnalle. En voi sanoa tämän geenivirheen nimeä, on sen verran harvinainen. Hyvälaatuisia kasvaimia voi tulla vaikka haimaan, aivolisäkkeeseen jne. siis vähän kuin kystia... Kuolemaan tämä ei johda.. Moni ei tiedä tätä kantavansa.. Alkioiden seulonta on aika vaativa juttu, tuntuu vaan isolle asialle tällaisen kohdalla.. Ap.

Eli neurofibromatoosi. Ok.

Lisään tämän, niin ei tartte ettiä:

Neurofibromatoosi tyyppi 2 (NF2)

Neurofibromatoosi tyyppi 2 eli NF2 on harvinainen vallitsevasti periytyvä sairaus, sitä esiintyy yhdellä 50 000.sta. Suomessa noin 100 tapausta. Geenivirhe, joka aiheuttaa NF2, on kromosomissa 22. Sitä esiintyy yhtä paljon miehillä ja naisilla. Siinä yleensä toisella vuosikymmenellä ilmaantuu lukuisia ääreis- ja keskushermoston kasvaimia. Lähes kaikille kehittyy molemminpuolinen kuulo-tasapainohermon tupen kasvain, joka aiheuttaa kuulon menetyksen. Tauti vaihtelee lievästä hyvin vaikeaan, perheen sisällä tapaukset ovat edenneet samantapaisesti. Vaikeimmissa tapauksissa lukuisat nopeasti kasvavat kasvaimet johtavat potilaiden kuolemaan. Tekijöitä, jotka selittävät taudin vaikeusasteen vaihtelun, ei vielä täysin tunneta.

Vierailija
62/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adoptiosta puhuville: Halusimme adoptoida, mutta se ei käy.

Sijaisperhettä harkitsimme mutta totesimme ettei sijoitus ole meidän juttumme, kun lapsi on tosiaan sijoitettu, ei oma kuten adoptiossa

Ap.

Miksi adoptio ei käy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajaa! Nyt vaan klinikka vaihtoon ja palautetta lääkäristä. Tuo, ettei sinun olisi koskaan pitänyt lisääntyä on lääkäriltä ja täällä kommentoivilta todella asiatonta.

Minua lähes painostettiin tekemään abortti kun odotin lasta jolla oli aivoissa poikkeama. Onneksi pidin pääni! Saimme ihanan terveen ja älykkään lapsen!! 💗 Meitä ei olisi erilsisuuskaan haitannut.

Vierailija
64/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole neurofinromatoosi. Ja jos tämä seulonta toteutetaan niin joudun matkustamaan paljon

Musta tuntuu vaan niin pahalta, kun oletin saavani hyvää kohtelua, olin iloisella mielellä, menin sinne kuin idiootti, olin pudottanut painoakin ja kuuntelin vaan tunnin tylytystä lääkäriltä. Ap.

Vierailija
65/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lääkäri suostui hoitoihin vasta kun suostuttiin, että lapselle saa asentaa tietokoneen päähän, että siitä tulee kyborgi O.O Hetki mietittiin, mutta suostuttiin lopulta. Kyllähän lapsen kavereita noi antennit ihmetyttää, mutta muuten on mennyt hyvin 😊

Tämä tosin yksityisellä puolella, kun julkisella eivät suostunut hoitoja tekemään, mies kun on Marsista kotoisin.

Vierailija
66/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei ole neurofinromatoosi tosiaan. Ap.

Vierailija
67/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella moni joka tuomitsee ns. geenivirheisten lapsenhankinnan ei itse ymmärrä, että jokainen kantaa alttiutta useampaan sairauteen. Itse perinnöllisyystutkimukset läpikäyneenä olen oikeastaan aika onnekas. Terveyttä ja lasteni terveyttä seurataan paljon säännöllisemmin kuin muiden, olen tietoinen, minkä merkkien takia hankkiutua tutkimuksiin jne. Luulen että monella lisääntymiskieltoja jakelevalla on taustalla omia pelkoja. Itselläni on siis geenivirhe, samoin äidilläni. Kolme sisarustani on ns. terveitä. Olemme kaikki todella hyviä yhteiskunnan jäseniä monella mittapuulla. Onneksi 20-40 vuotta sitten ei ollut testejä, muutenhan olisimme ehkä jääneet syntymättä kaikki.

Vierailija
68/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävitä itsesi ja lapsesi ja toivo ettet tosiaan tule enää raskaaksi

Vierailija
69/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voisitteko vaan mennä yksityiselle ja seuloa sen geenivirheen pois. Kyllä ne kerää riittävästi kamaa hedelmöitykseen että eiköhän niistä joku ala kehittymään. Täysin vastuutonta millään syyllä tehdä yhteiskunnan varoilla syöpäsairasta hoidettavaa.

Vierailija
70/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tää virhe tosiaan voi olla monella. Kun ei tämä oireita tee. Sattumalta voi löytyä kasvaimia kuvauksissa. Ap.

Vierailija
71/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lääkäri suostui hoitoihin vasta kun suostuttiin, että lapselle saa asentaa tietokoneen päähän, että siitä tulee kyborgi O.O Hetki mietittiin, mutta suostuttiin lopulta. Kyllähän lapsen kavereita noi antennit ihmetyttää, mutta muuten on mennyt hyvin 😊

Tämä tosin yksityisellä puolella, kun julkisella eivät suostunut hoitoja tekemään, mies kun on Marsista kotoisin.

Hienoa, että jaksetaan tehdä pilaakin. Mua tämä ahdistaa todella.. Ap.

Vierailija
72/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella moni joka tuomitsee ns. geenivirheisten lapsenhankinnan ei itse ymmärrä, että jokainen kantaa alttiutta useampaan sairauteen. Itse perinnöllisyystutkimukset läpikäyneenä olen oikeastaan aika onnekas. Terveyttä ja lasteni terveyttä seurataan paljon säännöllisemmin kuin muiden, olen tietoinen, minkä merkkien takia hankkiutua tutkimuksiin jne. Luulen että monella lisääntymiskieltoja jakelevalla on taustalla omia pelkoja. Itselläni on siis geenivirhe, samoin äidilläni. Kolme sisarustani on ns. terveitä. Olemme kaikki todella hyviä yhteiskunnan jäseniä monella mittapuulla. Onneksi 20-40 vuotta sitten ei ollut testejä, muutenhan olisimme ehkä jääneet syntymättä kaikki.

Tahallisuus on se mikä tässä on tuomittavaa. Se, että tahalleen haluaa edesauttaa lapsen sairastumista. Kaikkien virheiden seulominen ei olisi ainakaan tällä hetkellä järkevää, mutta aloittajan tapauksessa asian sivuuttaminen olisi vastuutonta.

Vierailija
73/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tää virhe tosiaan voi olla monella. Kun ei tämä oireita tee. Sattumalta voi löytyä kasvaimia kuvauksissa. Ap.

No, mitä sitten tehdään, jos kasvain löytyy. Annetaan olla? Leikataan vai mitä? Tuleeko oireita, jos sellainen "vain" kasvain löytyy aivoista tai maksasta?

Kuittaat tämän niin vähäpätöisenä asiana, että tuntuu kuin yrittäisit vakuuttaa kaikki (tai itsesi) asiasta. -Ei vakuuta. Yritä kovammin!

Vierailija
74/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun en ole tekemässä "syöpäsairasta hoidettavaa" vaan lapsen jolla ehkä voi tulla aikuisena hyvälaatuisia kasvaimia, tai ehkä ei. Ap.

Vierailija
75/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mitä sitten tehdään, jos kasvain löytyy. Annetaan olla? Leikataan vai mitä? Tuleeko oireita, jos sellainen "vain" kasvain löytyy aivoista tai maksasta?

Kuittaat tämän niin vähäpätöisenä asiana, että tuntuu kuin yrittäisit vakuuttaa kaikki (tai itsesi) asiasta. -Ei vakuuta. Yritä kovammin!

No minun kohdallani ei ole tehty mitään, todettu että harmittomia ja seurattu aikansa. Sanoin monen sukulaisen kohdalla. Mitä jos sulla löytyy vaikka kysta jostakin? Mitä luulet että tehdään? Seurataan ja annetaan olla. Toki jos alkaisi kasvaa, pitäisi harkita leikkausta. Mutta usein ei. Ap.

Vierailija
76/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun en ole tekemässä "syöpäsairasta hoidettavaa" vaan lapsen jolla ehkä voi tulla aikuisena hyvälaatuisia kasvaimia, tai ehkä ei. Ap.

No mitä jos varmistaisit, että ei tule? Miksi olet niin vahvasti sitä vastaan? Olisiko terve lapsi jotenkin vähemmän teidän rakkauden ja huolenpidon arvoinen?

Vierailija
77/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastiko te luulette, että jo suvusta löytyy tietty geeniperimä, niin lapsia ei saa tehdä perinteisin menetelmin, koska silloin ei päästä testaamaan munasolua?

Vierailija
78/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko te luulette, että jo suvusta löytyy tietty geeniperimä, niin lapsia ei saa tehdä perinteisin menetelmin, koska silloin ei päästä testaamaan munasolua?

Siis luuleeko kuka? En itse huomannut kenenkään kommenteissa tuollaista uskomusta. Jos pystyy lisääntymään omin avuin niin siitä vaan, tässähän on puhuttu geenivirheen tahallisesta eteenpäin siirtämisestä kun vaihtoehtona olisi karsia ne vaiheessa jossa kukaan ei kärsi.

Vierailija
79/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroitkohan ap nyt kaiken ihan paikkansa pitävästi ja rehellisesti, mitään lisäämättä ja mitään poistamatta. Kyllä seulontoja tehdään, jos suvussa on esim. joku perinnöllinen sairaus, joka siirtyy tietyssä geenissä ja ilmenee joko nais- tai miespuolisessa jälkeläisessä. Siksipä monet lasta haluavat ovatkin Perinnöllisyystieteen klinikan asiakkaita, kun on selvinnyt, että molemmat vanhemmat ovat taudinkantajia ja että sairaus esiintyy vain toisessa sukupuolessa. Esimerkkinä vaikkapa verenvuototauti tai joku syvää kehitysvammaisuutta aiheuttava geeni.

Onko lapsenne tutkittu nyt syntymän jälkeen? Onko hänellä se geenivirhe, joka aiheuttaa syöpää?  

Vierailija
80/117 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ihan muutama häiriintynyt ihminen jankuttamassa ap:lle useamman kommentin voimin tekstiä, jota voi tuottaa vain niin vakavasti häiriintynyt ihminen, että sellaisen ei pitäisi edes syntyä. Ja antamassa 36 alapeukkua sormi krampissa. Ja toivomassa aikakonetta että pääsisi Hitlerin Saksaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi