Siskollani on kohta häät ja ruokatarjoilu...
Siskoni on miehensä kanssa suunnitelleet, että tilaavat pitopalvelusta reilusti ruokaa vihkimisen jälkeen juhlapaikalle ja sitä samaa sitten syömme illallakin. Muuten ihan ok, mutta pitopalvelu on tehnyt ruuat etukäteen ja lämmittää ne juhlapaikalla. En syö toista kertaa lämmitettyä ruokaa, enkä todellakaan anna lastenikaan sitä syödä. Mitä pitäisi tehdä? Tietääkö joku "virallista" ohjetta, jossa perustellaan miksei ruokaa saa lämmittää toistamiseen?
Kommentit (145)
Ap ottaa omalle porukalle omat iltapalat mukaan. Sitten illalla laittelee ne juhlapaikalla perheelleen ja pitää samalla elintarvikehygienialuennon juhlaväelle. Kiva ohjelmanumero ja problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Miten te luulette, että catering toimii? Paistetaan lihapullat paikan päällä ja kylmänä matkaan. Lämmitetään paikan päällä. Sama kaikessa muussakin. Harva catering-paikka on niin varustettu, että muuta kuin lämmitetään paikan päällä. T. Kokki minäkin!
Tässä on kypsentäminen ja lämmittäminen. Uudelleen lämmittäminen on se, mitä ei saisi tehdä, eli jäähdyttää ruokaa kahteen kertaan.
Kiva sun siskolle, varmaan häät muutenki jännittää ja oma sisko jauhaa jostain ruuan lämmittämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Miten te luulette, että catering toimii? Paistetaan lihapullat paikan päällä ja kylmänä matkaan. Lämmitetään paikan päällä. Sama kaikessa muussakin. Harva catering-paikka on niin varustettu, että muuta kuin lämmitetään paikan päällä. T. Kokki minäkin!
Ja sitten se lämmitetty ruoka seisoo pöydillä viilenee hitaasti ja lämmitetään myöhemmin uudelleen? Ymmärsinkö jotenkin väärin? Näin maallikkona olen vähän huolissani, mutta enpä olekaan kokki.
Missä nyt on ne lukuisat av-mammat, jotka ovat läpäisseet hygieniapassitestin täysin pistein pelkällä maalaisjärjellä?
Onpa täällä monta lukutaidotonta kokkia! Lukekaa aloitusviesti hartaasti ja hitaasti ja tulkaa vasta sitten äimistelemään. Argh!
Mä olen ollut useammissa häissä joissa tämä ns iltapala on tarjoiltu kylmänä. Eli kaikki alkupalat, salaatit, piirakat, leivonnaiset ym uudelleen pöytään, myös moni liha toimii myös kylmänä (lohi, lihapullat jne).
Tämä on siitäkin kiva jos iltapalavastuu jää esim. kaasolle/bestmanille tms talkootyypeille, aika iso homma lämmittelyissä ym, sujuvampaa vain nostella vadit pöytään. Tämänhän voi huomioida myös ruokia tilatessa että kylmänäkin toimivia tilataan hieman ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
WTF. Lounasravintolassa aamulla paistetaan joka päivä satsi ruokaa ja niitä lämmitetään menekin mukaan. Sama illallisella. T. Ammattikokki, joka ei ymmärrä ollenkaan tätä keskustelua ollenkaan
P.s. Kysy vaikka huomenna luonasravintolastasi
Tämä. Keitratessa teemme kaiken valmiiksi, jäähdytetään ja lämmitetään paikan päällä. 365 päivää vuodessa, monta keikkaa joka viikko. T. Leipuri ja catering-kokki
Valmistus, jäähdytys, kuljetus, lämmitys ja 2 tunnin buffetti. Ja sitten prosessia jatketaan vielä ja lisätään muutama tunti kylmäsäilytystä, uudelleen lämmitys ja tarjoilu.
Tuossa pitää ensimmäisen jäähdytyksen jälkeen jakaa ruoka, eikä tuota iltaruokaa lämmitetä. Se vain kylmäsäilytetään iltaan ja sen ensimmäinen lämmitys tehdään silloin.
T. rautalangan vääntäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten se lämmitetty ruoka seisoo pöydillä viilenee hitaasti ja lämmitetään myöhemmin uudelleen? Ymmärsinkö jotenkin väärin? Näin maallikkona olen vähän huolissani, mutta enpä olekaan kokki.
Ei ne bakteerit nyt muutamassa tunnissa ruokamyrkytystä aiheuta. Ei vaikka ruoka siinä ajassa lämmitettäiskin pari kertaa. Kyllä se ruokamyrkytys vaatii vähän pidempää aikaa. Itse en ainakaan ole ikinä saanut ruokamyrkytystä vaikka ruoka on muutaman tunnin seissyt huoneenlämmössä. Ruokamyrkytys on iskenyt vasta kun ruoka on seissyt yön yli lämpimässä. Ei tosin mulle, mä en sellasta ruokaa enää syö, mut yks tyyppi söi ja oksensi parin tunnin kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä monta lukutaidotonta kokkia! Lukekaa aloitusviesti hartaasti ja hitaasti ja tulkaa vasta sitten äimistelemään. Argh!
Ap on ite ymmärtänyt väärin tai sitten siskonsa.
Tämän tyyppisessä ratkaisussa yksikään pitopalvelu ei lämmitä kaikkea sapuskaa kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on ite ymmärtänyt väärin tai sitten siskonsa.
Tämän tyyppisessä ratkaisussa yksikään pitopalvelu ei lämmitä kaikkea sapuskaa kerralla.
Tai sitten sisko ei ole kertonut pitopalvelulle ruokia tilatessaan, että osa säästetään myöhemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä sen tiedän, että bakteerikanta saattaa lisääntyä. Mutta jos se ruoka jäähdytetään oikeaoppisesti (eikä säilytetä siinä tarjolla montaa hetkeä) niin en ymmärrä oikeasti mikä on ongelma.. Kotonakin toivottavasti kiireiset kotiäidit tekevät isoja satseja ruokaa lapsilleen ja sitä syödään monta päivää.
Kyllä on koulussakin ja lounaspaikoilla näkynyt eilisen ruokia ja ne on laitettu uudelleen esille, että nyt joku taisi juuri jauhaa sontaa siellä. :)Ja olen kyllä käynyt hygieniapassit ja ollut hygieniatuotteiden kanssa tekemisissä...
Et taida ymmärtää muutakaan? Keskustelun sisältö on se, että samaa ruokaa lämmitetään ja jäähdytetään monta kertaa eikä lämmitetä vaan tarpeellista määrää uudelleen lisää!
Ap ei ikinä tee ruokaa useammaksi päiväksi?? Meillä syödään kevyesti perjantaina tehtyä ruokaa vielä maanantaina. Ja aina annetaan jäähtyä pöydällä kaikessa rauhassa, voi olla vähän pidempäänkin siinä.
Missä te ketjun kokit oikein olette töissä? Kertokaa, niin osaan välttää firmojanne ja tilata ruuat jostain luotettavammista paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ikinä tee ruokaa useammaksi päiväksi?? Meillä syödään kevyesti perjantaina tehtyä ruokaa vielä maanantaina. Ja aina annetaan jäähtyä pöydällä kaikessa rauhassa, voi olla vähän pidempäänkin siinä.
Taidat olla tosi tyhmä! Lue aloitus! Asiasi ei liity tähän keskusteluum.
En jaksanut vatkata, vaan soitin siskolleni. Selvisi, että hänen anoppinsa oli luvannut maksaa tarjottavat ja halunnut hoitaa nämä järjestelyt. Tietty olivat yhdessä sopineet ruuat.
Siskokin oli alkanut epäillä tätä järjestelyä, että pitopalvelu lämmittää kaikki ruuat kerralla, sitten pitopalvelu lukitsee keittiön oven ja häipyy. Iso jääkaappi jää käytävän puolelle käyttöön.
Sisko aikoo soittaa pitopalveluun ja neuvotella, että lämpöisen ruuan määrää vähennetään ja kylmän lisätään. Saadaan sitten illalla kylmää ruokaa, jopa jääkaapista.
Kiitos kuitenkin osalle vastaajista. Valitettavasti en sen yhden vastaajaan linkistä löytänyt tähän moneen kertaan lämmittämiseen mitään - oliko siellä sitä tietoa?
Niin, mikrokin olisi jäänyt juhlaväen käyttöön.
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/nain_valtat_ruokamyrkyty…
"Älä lämmitä samaa ruokaa kuin kerran". Moni vastasi, että kyllähän minä lämmitän ruokaa, vaikka aloituksessa oli kyse ruuan kahteen kertaan lämmittämisestä. En todellakaan mene ravintolaan, jossa sama ruoka lämmitetään ja jäähdytetään useaan kertaan.
Eroa on kotioloissakin minkälaisen ruuan lämmitän uudelleen. Joku nakkikeitto ei ole niin helposti pilaantuva, mutta kermainen äyriäiskeitto on sitten jo eri asia.