Finnairin lentäjät lentävät säässä kuin säässä, ulkomaiset pilotit jänistävät
"Joulukaaos Kittilässä, ulkomaalaiset lentokapteenit eivät uskaltaneet laskeutua tai nousta"
"Tilanteen ollessa pahin vain Finnairin kone laski ja nousi"
Kommentit (16)
Ulkomaillahan lentokentät pistetään kiinni, jos tulee kaksi lumihiutaletta taivaalta.
Eivät ne "säässä kuin säässä" lennä, se ei ole mitään arpapeliä laskeudutaanko vai haetaanko varakenttä, selkeät proseduurit siihen miten konetyypin ja lentäjien/perämiesten koulutuksen ja kokemuksen mukaan tehdään päätös. Suomessa nyt "jostain" syystä lentäjillä enemmän kokemusta lumisiin ja liukkaampiin oloihin laskeutumisesta.
Silti rajansa heillä, ja myrskyissä ym. heikoissa olosuhteissa heilläkin ainoa vaihtoehto varakenttä tai missä lähin toimintakuntoinen kenttä onkin.
Aika turhaa dramatiikka tuo koko "uutinen".
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne "säässä kuin säässä" lennä, se ei ole mitään arpapeliä laskeudutaanko vai haetaanko varakenttä, selkeät proseduurit siihen miten konetyypin ja lentäjien/perämiesten koulutuksen ja kokemuksen mukaan tehdään päätös. Suomessa nyt "jostain" syystä lentäjillä enemmän kokemusta lumisiin ja liukkaampiin oloihin laskeutumisesta.
Silti rajansa heillä, ja myrskyissä ym. heikoissa olosuhteissa heilläkin ainoa vaihtoehto varakenttä tai missä lähin toimintakuntoinen kenttä onkin.
Aika turhaa dramatiikka tuo koko "uutinen".
Tuosta ei nyt selvinnyt, mikä se varsinainen syy oli. Puhuttiin kiitoradan kuntoluokituksesta. Miten se vaikuttaa niin, että toiset pystyy laskeutumaan ja toiset ei? Samat kitkathan niihin koneisiin silloin pätevät, joten yhtä nopeasti jarruttavat lentoyhtiöstä riippumatta?
Pitäisikö Suomen ottaa sama käytäntö kuin esim. Madeiralla, eli pitää olla erikoiskoulutuksen saanut kapteeni, että saa edes lentää tänne?
Vierailija kirjoitti:
Joo, serkku kertoi että Ruotsissa oli joskus ollut hirveä hernerokkasumu niin oli laskeutunut ainoastaan Finnairin koneita sinne Arlandan kentälle.
Juu, mun serkun kaverin tuttu kertoi että esim. sumussa laskeutumisen määrää se millaiset mittarilähestymissysteemit a) kentällä ja b) koneella ohjaajineen on. Ihan rutiinia mille tahansa yhtiölle, ei sumu ole mikään suomalainen erikoisuus ja Finnairilla jotain omaa "sumulaskeutumiskoulutusta".
Melko omituiset ajatukset täällä kommentoijilla miten noita päätöksiä tehdään, kuin se olisi jotain "kuka on rohkein" meininkiä... rohkeus ei liity siihen mitenkään, vaan määräykset ja kelpuutukset. Jos finnair, tuo kaikien halpisyhtiöiden äiti ja isoäiti, laskeutuu oloissa mihin ei edellytyksiä, niin se kapteeni tai perämies ei enää sen jälkeen lennä.
Finnairin lentäjät ovat TOPSen tietävät kaikki ilmailualalla😊
T.ex-emolta😊
Kapteeni oli vessassa lentoemon kanssa, niin ei ehtinyt laskeutua ja piti tehdä ylimääräisiä kierroksia taivaalla.
Ulkkari pilottien kantsis panna ikkuna kii niin sää pysyy ulkopuolella
Eikö se nyt ole parempi laskeutua turvallisesti mihin voi sen sijaan että ottaa tyhmiä riskejä? Typerä uutinen.
Liukkaalla voi tehdä käsijarrukäännöksen näppärästi kiitoradalta suoraan putkelle.
"Tilanne on nyt hiukan helpottumassa ja voimme tarjota kakkosta"
😲
Olenko mä jotenkin tyhmä:
KITTILÄN lentokentällä vallitsi torstaina jouluinen kaaos, jossa parhailla katsomopaikoilla olivat brittiläiset jouluturistit. He kiersivät ylimääräistä rinkilää Lapin taivaalla tai odottivat kotimatkan alkamista koneissa.
Miksi he eivät suunnanneet sinne Englantiin vaan lensivät ympyrää? Tuskin se kiitorata taivaalla vaikuttaa..
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä jotenkin tyhmä:
KITTILÄN lentokentällä vallitsi torstaina jouluinen kaaos, jossa parhailla katsomopaikoilla olivat brittiläiset jouluturistit. He kiersivät ylimääräistä rinkilää Lapin taivaalla tai odottivat kotimatkan alkamista koneissa.
Miksi he eivät suunnanneet sinne Englantiin vaan lensivät ympyrää? Tuskin se kiitorata taivaalla vaikuttaa..
en huomannut tuota TAI sanaa tuossa välissä
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä jotenkin tyhmä:
KITTILÄN lentokentällä vallitsi torstaina jouluinen kaaos, jossa parhailla katsomopaikoilla olivat brittiläiset jouluturistit. He kiersivät ylimääräistä rinkilää Lapin taivaalla tai odottivat kotimatkan alkamista koneissa.
Miksi he eivät suunnanneet sinne Englantiin vaan lensivät ympyrää? Tuskin se kiitorata taivaalla vaikuttaa..
en huomannut tuota tai sanaa..
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä jotenkin tyhmä:
KITTILÄN lentokentällä vallitsi torstaina jouluinen kaaos, jossa parhailla katsomopaikoilla olivat brittiläiset jouluturistit. He kiersivät ylimääräistä rinkilää Lapin taivaalla tai odottivat kotimatkan alkamista koneissa.
Miksi he eivät suunnanneet sinne Englantiin vaan lensivät ympyrää? Tuskin se kiitorata taivaalla vaikuttaa..
Ööh, ne ympyrää lentävät olivat vasta tulossa sinne Kittilään... ja ne koneissa odottavat olivat siis maassa odottamassa, että pääsevät nousemaan.
Joo, serkku kertoi että Ruotsissa oli joskus ollut hirveä hernerokkasumu niin oli laskeutunut ainoastaan Finnairin koneita sinne Arlandan kentälle.