Millaiset tulot sulla, tai teillä, oli kun saitte hankittua ensimmäisen kerran (lähes) upouuden auton
Tämähän ei sitten koske heitä jotka eivät osta autoa, tai ainakaan uudehkoa autoa. Tai jotka ostivat perinnöllä jne.
Kommentit (40)
En nyt tiedä mitä tarkoittaa sun "lähes" mutta mä ostin viimeksi neljä vuotta vanhan auton itelleni 15 000e. Käteisellä, mun tulot 3500 e/kk ja mies työtön. En varmaan koskaan osta uudempaa autoa, kun tuokin oli vallan ok hankkiessani sen. Ajattelin ajella sillä n. 10 vuotta, kunnes ostan seuraavan kerran auton. Tämän kymmenen vuoden aikana ehtii ihan hyvin säästämään esim. 15 000 euroa seuraavaan autoon.
No, olin ollut pari vuotta töissä aloittelevan open palkalla eli noin 3000 brutto. Olin vieläpä yh, mutta tunnnustetaan että iskä heitti 5000 e käsirahaa. Loput autoliikkeen rahoituksella ja upouusi pikkuauto oli ihana <3
Seuraavakin auto ostettiin miehen kanssa uutena, molemmat ollaan keskituloisia. Nyt on ajeltu vuosia huoleti, ja kohta taas alkaa olla vaihdon aika, uuteen.
Käytetty auto ei kelpaa koska:
-haluan ajaa huoleti, en ymmärrä autoista mitään
-haluan ajaa samalla autolla ainakin viisi vuotta, inhoan autokaupoissa käymistä
-yllättävät isot korjauskulut stressaa jo ajatuksenakin, ja etenkin se, että pitää löytää se korjaamo ja selvitä pari päivää ilman autoa
-uusi on kiva!
Asiaan taitaa vaikuttaa myös se uuden auton hinta. Eli onko 20000e vai 100000e.
Aika iso ero ostaako uuden renaultin vai bemarin.
Meillä on 4v vanhana vuosi sitten ostettu velaton audi. Tulot silloin ehkä 3500/kk, vain mies oli töissä, mun tulot opintotuki 200.
Saksasta ostettiin vähän ajettu muutaman vuoden vanha auto. Oli kyllä niin hieno, kun joku bisnesmies oli istunu vaan kuskin paikalla. Nyt ihan rämä romu perhe auto.
Pienipalkkaisia ollaan. Pankista saatiin 30 000e lainaa joka maksettiin muutaman vuoden päästä pois asuntomyynti voitolla.
Meillä tulot n 7500 kk
Ei olla koskaan ostettu uutta autoa tai otettu autolainaa. Typerää maksaa 1000 e kk autolainaa lopun ikäänsä. Se uusi auto vaihdetaan parin vuoden välein ja lainasumma pysyy aina samana
Sitten syödään nuukaillen eikä ole mihinkään varaa.
Meillä oli silloin n 4000€ yhteensä, tosin silloin ei vielä ollut euroja, joten palkat ovat siitä huomattavasti myöhemmin nousseet. Saimme tosin auton verovapaasti ulkomaankomennuksen takia.
Sen jälkeen olemme ostaneet vain uusia autoja. Autolainaa ei ole koskaan ollut, ja uuden auton ostaminen on ihan kannattavaa, jos sitä käyttää seuraavat 10-15 vuotta.
Kk-palkka bruttona 2500€.
Ostin uuden auton säästöillä ja lainarahalla, ja lainan maksoin vuodessa pois.
En ikimaailmassa ostaisu uutta autoa. Ajat liikkeestä ulos ja "arvosta" häviää samantien 2000€. Ihan järjetöntä!
Vierailija kirjoitti:
No, olin ollut pari vuotta töissä aloittelevan open palkalla eli noin 3000 brutto. Olin vieläpä yh, mutta tunnnustetaan että iskä heitti 5000 e käsirahaa. Loput autoliikkeen rahoituksella ja upouusi pikkuauto oli ihana <3
Seuraavakin auto ostettiin miehen kanssa uutena, molemmat ollaan keskituloisia. Nyt on ajeltu vuosia huoleti, ja kohta taas alkaa olla vaihdon aika, uuteen.
Käytetty auto ei kelpaa koska:
-haluan ajaa huoleti, en ymmärrä autoista mitään
-haluan ajaa samalla autolla ainakin viisi vuotta, inhoan autokaupoissa käymistä
-yllättävät isot korjauskulut stressaa jo ajatuksenakin, ja etenkin se, että pitää löytää se korjaamo ja selvitä pari päivää ilman autoa
-uusi on kiva!
Luuletko oikeasti että esim 5v ja 7v autoissa on kamalasti eroa :D? Siis jos pidät autoa viisi vuotta, ja vertaa sitä onko se ostettu uutena vai 2v vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulot n 7500 kk
Ei olla koskaan ostettu uutta autoa tai otettu autolainaa. Typerää maksaa 1000 e kk autolainaa lopun ikäänsä. Se uusi auto vaihdetaan parin vuoden välein ja lainasumma pysyy aina samanaSitten syödään nuukaillen eikä ole mihinkään varaa.
Aika kallis auto, jos pitäisi maksaa 1000€/kk lopun ikäänsä.
Tulot bruttona 2400 kunnostin viisi vuotta vanhan pikkuauton yksinhuoltajana. Se on aika uusi minulle.
Nettona käteen noin 1900 ja uusi n.16.000€ maksava pikkuauto tuli ostettua. Käteisellä maksoin 5000€. Loput rahoituksella 0% korolla 3v maksuajalla.
En ole koskaan ymmrätänyt näitä jotka ostaa rahoituksilla uusia autoja, eli ei oikeasti ole varaa siihen. Oma automakuni on niin kallis, että meidän auto maksaa näillä varusteilla noin 100 000 euroa, se on jo asunnon hinta.
Kun ottaa vaikka seitsemän vuotta vanhana tuon saman auton niin sen saa noin 20 000 eurolla. Arvokaan ei enää tässä vaiheessa tipu kuin lehmän häntä ;) mutta kukin tavallaan, kai joku niistä tehottomista pikku kökkerö autoista kangassisustuksella ilman aluvanteita yms sitten oikeasti tykkää, kerta ostaa selllaisen?
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmrätänyt näitä jotka ostaa rahoituksilla uusia autoja, eli ei oikeasti ole varaa siihen. Oma automakuni on niin kallis, että meidän auto maksaa näillä varusteilla noin 100 000 euroa, se on jo asunnon hinta.
Kun ottaa vaikka seitsemän vuotta vanhana tuon saman auton niin sen saa noin 20 000 eurolla. Arvokaan ei enää tässä vaiheessa tipu kuin lehmän häntä ;) mutta kukin tavallaan, kai joku niistä tehottomista pikku kökkerö autoista kangassisustuksella ilman aluvanteita yms sitten oikeasti tykkää, kerta ostaa selllaisen?
No joo, mutta sulla on silti 7v vanhempi auto kuin sillä uuden omistajalla. Kaikkea käytetty jo seitsemän vuotta, eli kulumaa on. Auto on kuitenkin kulutustavara, ei lasikaapissa säilytettävä koristevaasi, joten aika ja käyttö siihen aina vaikuttaa.
Muutoin oon periaatteessa samaa mieltä, paitsi että ymmärrän sen että eri tarpeille eri autot ja jokainen ostakoon oman makunsa mukaan.
Jos itsekin ajaisin autolla paljon, niin hankkisin kyllä hyvän auton vaikka rahoituksella, jos lainaan olisi varaa mutta koko auton kertamaksuun ei.
yhteistulot 50 000 vuodessa noin, auto maksoi uutena hieman yli 30 000. 5 vuoden maksuaika.
Vierailija kirjoitti:
En ikimaailmassa ostaisu uutta autoa. Ajat liikkeestä ulos ja "arvosta" häviää samantien 2000€. Ihan järjetöntä!
Juu, ehkä jostakin samarasta, kyllä se muuten on paljon enemmän.
Mulla oli muistaakseni tulot jotain 5 500€/kk luokkaa kun ostin upouuden auton, olin tosin hiljattain saanut ison bonuksen, minkä käytin myös autoon. Auto maksoi tuolloin himpun alle 30 000€. En kyllä olisi tuota autoa muuten ostanut uutena, mutta vaihdoin työpaikkaa ja jouduin ostamaan oman auton työsuhdeauton tilalle. Halusin itselleni samanlaisen ja tarjolla ei ollut kyseistä autoa käytettynä haluamillani lisävarusteilla.