Millaiset tulot sulla, tai teillä, oli kun saitte hankittua ensimmäisen kerran (lähes) upouuden auton
Tämähän ei sitten koske heitä jotka eivät osta autoa, tai ainakaan uudehkoa autoa. Tai jotka ostivat perinnöllä jne.
Kommentit (40)
Markka-aikana tienasin bruttona 12000 markkaa kuussa ja ostin 105 000 maksaneen uuden auton. Puolet oli säästössä. Tuntui, että mitään ei jäänyt palkasta säästöön uuden auton ostettuani. Olin sinkku.
2 vuotta sitten ostin 25 000e maksaneen uuden auton, bruttotulot 4000e kuussa. Säästöjä oli 14 000. Tuntuu edelleen, että mitään ei jää säästöön vaan kaikki menee auton määräaikaishuoltoihin, vakuutuksiin, lyhennyksiin. Bensa on pieni kuluerä. Olen perheellinen.
Tässä välissä olin monta vuotta ilman autoa ja rahasta ei tarvinnut huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmrätänyt näitä jotka ostaa rahoituksilla uusia autoja, eli ei oikeasti ole varaa siihen. Oma automakuni on niin kallis, että meidän auto maksaa näillä varusteilla noin 100 000 euroa, se on jo asunnon hinta.
Kun ottaa vaikka seitsemän vuotta vanhana tuon saman auton niin sen saa noin 20 000 eurolla. Arvokaan ei enää tässä vaiheessa tipu kuin lehmän häntä ;) mutta kukin tavallaan, kai joku niistä tehottomista pikku kökkerö autoista kangassisustuksella ilman aluvanteita yms sitten oikeasti tykkää, kerta ostaa selllaisen?
7 vuotta odotettuasi saat auton, jolla on ajettu 150 000 km tai enemmän. Autossa tuntuu nuo kilometrit, on pientä vikaa, auto näyttää sisältä ja ulkoa vanhahtavalle. Penkit menettäneet kimmoisuutensa. Jos ostat tuolla 20 000 eurolla uuden auton saat uuden auton uuden auton ominaisuuksilla.
Hoitovapaan jälkeen 1 vuosi töitä ja sitten auto vaihtoon. Auto upouusi 20000€, pankkilainaa asuntoa vastaan 16000. Alunperin 5v maksuaika, mutta maksoin 3 vuodessa pois.
Tulot tuolloin 3800 brutto/kk, yhteisiä menoja maksamassa 2 ja auto ei ole yhteinen kulu vaan molemmilla on omansa.
Auto on nyt 6-vuotias ja ajelen sillä vielä 4-6 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmrätänyt näitä jotka ostaa rahoituksilla uusia autoja, eli ei oikeasti ole varaa siihen. Oma automakuni on niin kallis, että meidän auto maksaa näillä varusteilla noin 100 000 euroa, se on jo asunnon hinta.
Kun ottaa vaikka seitsemän vuotta vanhana tuon saman auton niin sen saa noin 20 000 eurolla. Arvokaan ei enää tässä vaiheessa tipu kuin lehmän häntä ;) mutta kukin tavallaan, kai joku niistä tehottomista pikku kökkerö autoista kangassisustuksella ilman aluvanteita yms sitten oikeasti tykkää, kerta ostaa selllaisen?
7 vuotta odotettuasi saat auton, jolla on ajettu 150 000 km tai enemmän. Autossa tuntuu nuo kilometrit, on pientä vikaa, auto näyttää sisältä ja ulkoa vanhahtavalle. Penkit menettäneet kimmoisuutensa. Jos ostat tuolla 20 000 eurolla uuden auton saat uuden auton uuden auton ominaisuuksilla.
Lol, ei 20 000€ saa mitään kunnon uutta autoa, aja keskenäsi "modernilla" daciallasi... 15 vuotiaassa Premium autossa on kaikki paremmin kuin tuollaisessa corollassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulot n 7500 kk
Ei olla koskaan ostettu uutta autoa tai otettu autolainaa. Typerää maksaa 1000 e kk autolainaa lopun ikäänsä. Se uusi auto vaihdetaan parin vuoden välein ja lainasumma pysyy aina samanaSitten syödään nuukaillen eikä ole mihinkään varaa.
Aika kallis auto, jos pitäisi maksaa 1000€/kk lopun ikäänsä.
Eihän se tule koskaan maksetuksi, kun muutaman vuoden välein vaihtaa
Vierailija kirjoitti:
Tulot oli 20 000 kk ja ostettiin kaksi uutta autoa kerralla.
Tietenkin on. Lehmät lentää myös
Olin ollut työelämässä yli 20 vuotta ennen kuin ostin uuden auton. Ja auto oli pakko hankkia työn takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulot n 7500 kk
Ei olla koskaan ostettu uutta autoa tai otettu autolainaa. Typerää maksaa 1000 e kk autolainaa lopun ikäänsä. Se uusi auto vaihdetaan parin vuoden välein ja lainasumma pysyy aina samanaSitten syödään nuukaillen eikä ole mihinkään varaa.
Aika kallis auto, jos pitäisi maksaa 1000€/kk lopun ikäänsä.
Eihän se tule koskaan maksetuksi, kun muutaman vuoden välein vaihtaa
Tonnilla kuussa tulee maksettua 3 vuodessa noin 36000€ auto...monelle varmaan riittää vähän halvempi ja ajaa sillä vähän pidempään.
No meillä kävi vähän hassusti ja auto tuli ostettua kun molemmat olivat jääneet työttömäksi. Rahaa oli säästössä useammankin auton verran ja autokuume poltteli, niin mikäs siinä kuin autokaupoille vain. Eihän siinä mitään järkeä olekaan, mutta tarvitseeko ollakaan, on se sen arvoinen tunne kun saa oman upouuden hienon auton, varmasti tulee ostettua uusi auto vielä toistekin. Jotain 35k taisi tulla hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vuosinetto joku 70-80k, eikä minulla ole varaa ostaa uutta autoa suomesta, en kertakaikkiaan pysty perustelemaan itselleni sitä arvon alenemaa. Haen ulkomailta käytetyn 2-5vuotiaan auton, joka suomessa maksaa uutena +100k ja maksan siitä 30k. Miksi ostaa uusi, kun kaikki ajaa käytetyillä.
Luulis tuollaisen ammattilaisen olevan edes kuulleen autoverosta. Ulkomailta kyllä kannattaa tuoda autoja, mutta mitään puoli-ilmaisia ne eivät ole. Kyllä verottaja muistuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän ei sitten koske heitä jotka eivät osta autoa, tai ainakaan uudehkoa autoa. Tai jotka ostivat perinnöllä jne.
Meillä oli pienet tulot. Olin itse vielä hoitovapaalla ja mies perusduunari. Mutta meillä oli pikkuhiljaa vaihdettu aina uudempaan ja uudempaan ja viimein kokonaan uuteen, kun edellisestäkin autosta sai hyvitystä. Sen jälkeen on 3-4 autoa ostettu uutena. pidetty siis vain vuosi tai kaksi ja vaihdettu uuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli pienet tulot. Olin itse vielä hoitovapaalla ja mies perusduunari. Mutta meillä oli pikkuhiljaa vaihdettu aina uudempaan ja uudempaan ja viimein kokonaan uuteen, kun edellisestäkin autosta sai hyvitystä. Sen jälkeen on 3-4 autoa ostettu uutena. pidetty siis vain vuosi tai kaksi ja vaihdettu uuteen.
Tuo on käytännössä tyhmintä mitä voi tehdä. Pitää ne kalliimmaat vuodet autoa kierroksesta toiseen. Tosin tuskin keskiverto av-mami osaa edes laskea mitä uuden auton pitäminen vuodessa oikeasti maksaa, joten se ei niin ahdista.
Mulla ei ole ikinä ollut alle 10v vanhaa autoa ja kallein on maksanut 11000€.
Meillä on 18v vanha bemari mikä on tiensä päässä kun seuraava iso remontti tulee ja muijalla on 16v vanha golf ,siisti,millä on ajettu vähän,siinä ei ole ikinä mitään vikaa,en tiedä onko uusi auto mitenkään viisaampi,lastutettu +35hv,alustasarja laitettu,isot pyörät ym. Pientä,tankillisella pääsee 1000km vaikka ajaisi pihalla ympyrää ja venäjällä tankillinen dieseliä+10l kannuun maksaa n: 30€
Pariskunta, tulot oli 7000-8000 euroa brutto kun ostettiin uus auto ns käteisellä, vanhasta saatiin jotakin vaihdossa. Nyt tulot on pienemmät ja tuo auto jo yli 10 v mutta ei kaduta sinällään koska käy ja kukkuu varmaan vielä toisen mokoman. Järkevintähän olisi ollut ostaa vähän käytetty auto alun perinkin, kilsoja kannattaa katsoa pikemminkin kuin vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulot n 7500 kk
Sinulla on ihan ihme käsitys uuden auton ostamisesta. Kuka lyhentää autoa 1000e kuussa? Yl. Lyhennys 150-400 e kuussa. Käsiraha ja autolaina yhdessä takaa sen, että autolainan loppuessa uutta autoa ei heti tarvitse ostaa ja ottaa taas uutta velkaa. Autolla ajetaan ja lyhennetään autolainaa 2-5 vuotta,sen jälkeen autolla ajellaan 2-5 vuotta. Jos hyvin menee 6-7 vuotta vanha vaihtoauto ja rahat, jotka säästyneet autolainattomina vuosina riittävät seuraavaan autoon ja autolainaa ei edes tarvitse ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, olin ollut pari vuotta töissä aloittelevan open palkalla eli noin 3000 brutto. Olin vieläpä yh, mutta tunnnustetaan että iskä heitti 5000 e käsirahaa. Loput autoliikkeen rahoituksella ja upouusi pikkuauto oli ihana <3
Seuraavakin auto ostettiin miehen kanssa uutena, molemmat ollaan keskituloisia. Nyt on ajeltu vuosia huoleti, ja kohta taas alkaa olla vaihdon aika, uuteen.
Käytetty auto ei kelpaa koska:
-haluan ajaa huoleti, en ymmärrä autoista mitään
-haluan ajaa samalla autolla ainakin viisi vuotta, inhoan autokaupoissa käymistä
-yllättävät isot korjauskulut stressaa jo ajatuksenakin, ja etenkin se, että pitää löytää se korjaamo ja selvitä pari päivää ilman autoa
-uusi on kiva!Luuletko oikeasti että esim 5v ja 7v autoissa on kamalasti eroa :D? Siis jos pidät autoa viisi vuotta, ja vertaa sitä onko se ostettu uutena vai 2v vanhana.
Ohis liittyykö tämä jotenkin tuohon lauseeseen "haluan ajaa autolla ainakin viisi vuotta" . Mitä hat kommentilla....
Kuukausitulot on n. 12 000e/kk. Yhden kerran on ostettu uusi auto, siitä on aikaa n. 10 vuotta. Tulot oli silloin vähän pienemmät,ehkö n. 8000e/kk. Pari liisariautoa on ollut. Nyt on pitkään ajeltu kahdella autolla, yleensä vähän käytettyjä, yhdeltä omistajalta, ajettu 40-60 tkm kun ostettu ja siinä 80 tkm kun vaihdettu seuraavaan. Uutta autoa ei pidetä järkevänä ostaa, joutuu maksaa kaikki lisävarusteet, tilausvärit, renkaat ja alumiinivanteet ym. ekstraa ja niistä ei hyvitetä kuitenkaan mitään seuraavassa kaupassa. Mitään isompia vikoja autoissa ei koskaan ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol, ei 20 000€ saa mitään kunnon uutta autoa, aja keskenäsi "modernilla" daciallasi... 15 vuotiaassa Premium autossa on kaikki paremmin kuin tuollaisessa corollassa.
20 000 saa pienen kokoluokan uuden auton. Jos rahaa on se 20 000 mielestäni kannattaa laittaaa se uuteen autoon kun 7 vuotta vanhaan. Mielipiteitä on monia, myönnän. Ei minulla ole tarvetta tässä yhteydessä korostaa millaisella tai minkähintaisella autolla ajan. Ota se herne pois nenästäsi;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, olin ollut pari vuotta töissä aloittelevan open palkalla eli noin 3000 brutto. Olin vieläpä yh, mutta tunnnustetaan että iskä heitti 5000 e käsirahaa. Loput autoliikkeen rahoituksella ja upouusi pikkuauto oli ihana <3
Seuraavakin auto ostettiin miehen kanssa uutena, molemmat ollaan keskituloisia. Nyt on ajeltu vuosia huoleti, ja kohta taas alkaa olla vaihdon aika, uuteen.
Käytetty auto ei kelpaa koska:
-haluan ajaa huoleti, en ymmärrä autoista mitään
-haluan ajaa samalla autolla ainakin viisi vuotta, inhoan autokaupoissa käymistä
-yllättävät isot korjauskulut stressaa jo ajatuksenakin, ja etenkin se, että pitää löytää se korjaamo ja selvitä pari päivää ilman autoa
-uusi on kiva!Luuletko oikeasti että esim 5v ja 7v autoissa on kamalasti eroa :D? Siis jos pidät autoa viisi vuotta, ja vertaa sitä onko se ostettu uutena vai 2v vanhana.
Ohis liittyykö tämä jotenkin tuohon lauseeseen "haluan ajaa autolla ainakin viisi vuotta" . Mitä hat kommentilla....
Joo, mä olen toi "haluan ajaan ainakin viisi vuotta", enkä minäkään ymmärtänyt. Itse asiassa minulla on nyt on 7 vuotta vanha uutena ostettu auto -ja siinä alkaa olla kulumaa ja isoja huoltoja tulossa. Eli niille inhoamilleni autokaupoille pitää kohta lähteä. 5 ja 7 vuoden välillä on just se ero, et 7-vuotias auto alkaa vanhentua :) Eli jos ostan uuden, niin saan ajaa kaksi vuotta pidempään huoleti kuin sillä kaksi vuotta vanhalla. Etenkin kun en tiedä kuka ja miten on ne kaksi ekaa vuotta sitä autoa ajanut...
Minulla on vuosinetto joku 70-80k, eikä minulla ole varaa ostaa uutta autoa suomesta, en kertakaikkiaan pysty perustelemaan itselleni sitä arvon alenemaa. Haen ulkomailta käytetyn 2-5vuotiaan auton, joka suomessa maksaa uutena +100k ja maksan siitä 30k. Miksi ostaa uusi, kun kaikki ajaa käytetyillä.