Vanhempien piilorasismia?
Ovatko muut törmäneet vastaavaan ilmiöön? Olemme ulkomaalais-suomalainen perhe, mieheni on eräästä ei-eurooppalaisesta maasta kotoisin, ja minä olen täysin suomalainen. Lapsistamme toinen ei ole suomalaisen näköinen, toinen taas on. Sukunimemme ei ole suomalainen, mutta etunimet ovat (myös) suomalaiset. Lapsemme käyttäytyvät hyvin, ovat reiluja toisille lapsille, enemmänkin liian kilttejä, ja ovat ystävällisiä sekä lapsille että aikuisille. Se lapsistamme, joka näyttää suomalaiselta, on saanut aika normaalia kohtelua päiväkodissa. Enemmän ulkomaalaiselta näyttävä lapsemme taas on joutunut nähdäkseni jonkinlaisen piilorasismin kohteeksi. Päiväkotiryhmään tuli kesken syksyä uusi lapsi, joka alkoi nimitellä lastamme rasistisella nimellä, ja tähän ei oikeastaan kunnolla puututtu päiväkodissa. Henkilökunta sanoo vain että "ei saa" mutta haukkumisesta ei tule mitään seuraamuksia, ei puhuttelua, ei esim leikeistä poistamista tai anteeksipyyntöä. Tämä lapsi on myös mm potkinut lastani, ja siitäkään ei tule muuta seurausta kuin kielto tehdä niin. Jostain syystä henkilökuntaa ei kiinnosta näihin puuttua. Olen puhunut lapseni kanssa asiasta monet kerrat, ja käskenyt olla välittämättä ja menemään sitten leikkimään muiden kanssa jos tämä yksi sanoo kurjasti tai potkii jne.
Ryhmässä on lapseni sukupuolta olevia lapsia 7 kpl. Leikkivät pääsääntöisesti yhdessä henkilökunnan mukaan, ja näin olen itsekin huomannut kun haen ja vien lastani. Huomasin, että tämän rasistisesti käyttäytyvän lapsen äiti jakeli synttärikutsuja lasten lokeroihin, ja laittoi kutsun kaikille muille paitsi omalle lapselleni. Tämäkin vähän jännää, vaikea tietysti tietää mistä johtuu, mutta kyse on sen ikäisistä lapsista joilla uskon vanhempien vielä yleensä päättävän ketä juhliin kutsutaan, ja itse en keksi syytä millloin kehtaisin toimia niin että jättäisin vain yhden kutsumatta juhliin.
No, nyt sitten toinenkin lapsi on alkanut nimitellä lastani rasistisella nimellä, ja lapseni mukaan tämä lapsi sanoo muille, että lasta ei pidä ottaa mukaan leikkehin koska tämä on "xx". Tämän kuulin myös itse kun jäin yhtenä aamuna hetkeksi seuraamaan lasten leikkejä. Tämä lapsi sanoi ihan suoraan ettei "xx" saa istua heidän pöytäänsä, ei ole kuulemma tilaa. Avasin jo suuni sanoakseni että kyllä siihen mahtuu, mutta lastenhoitaja ehti ensin, ja pyysi lapseni viereensä, eri pöytään! Olin aika suu auki siitä, ei sanallakaan kieltänyt tätä toista lasta nimittelemästä, ja pöydässä olisi ollut tyhjiä paikkoja.
Nyt eräs toinenkin äiti jakoi synttärikutsuja, ja taaskaan lapseni ei saanut kutsua. Tässä välissä on ollut useammat juhlat, joihin hänetkin on kutsuttu, ja ymmärrän kyllä ettei aina kutsuta kaikkia, mutta tuossa on aika pieni tuo kaveriporukka ja aika jännää että yksi jätetään pois. Kysyin tuosta ohjaajilta, ja kuulemma kaikki ovat keskenään kavereita, kukaan ei kiusaa, ketään ei jätetä ulkopuolelle.
Ylireagoinko nyt, jos otan asian vielä puheeksi?