Kampaaja leikkasi liian lyhyet hiukset
Tietääpähän ainakin olla koskaan enää menemättä ko. kampaamoon ja halvalla ei saa hyvää.
Latvoja piti hiukan tasata, sovittiin että otetaan n. 2 cm pois, näytin vielä sormillani sopivan määrän. No mitä tekee tämä kampaaja? Leikkaa jumalauta yli 10 cm pois hiuksista! Annoin kyllä palautetta, mutta hiuksia nyt ei saa takaisin päähän. :( Itkettää todella paljon, nyt hiuksia ei saa edes kunnolla kiinni ja työssäni niiden pitäisi olla kiinni. Lisäksi en todellakaan ole mikään missi, joten nämä uudet hiukset saavat minut näyttämään pikkupojalta.. Vertaistukea?
Kommentit (116)
Ja vielä noihin testeihin. Itse pääsin pääsykokeisiin 8:n keskiarvolla. Pääsykokeet koostuivat kirjallisista tehtävistä, ryhmätehtävästä sekä psykologin haastattelusta. Kirjalliset kestivät useamman tunnin, ja siellä oli todella monia piirrustus-, hahmottamis- sekä luovuustehtäviä; tyyliin jatka kuvioita (kuviot olivat suunnilleen piste, poikkiviiva, ihme kiekuroita), piirrä perhoselle toinen puoli peilikuvana (paljon pieniä yksityiskohtia ja eri värisävyjä), kerro mitä jostain kuvasta tulee mieleen....jne. oli myös paljon matemaattisia testejä ja psykologisia kysymyksiä. Sarjakuvan hahmottamista (ruudut oikeaan järjestykseen) ja vaikka mitä. Myös värinäkö testattiin. Hakijoita oli reippaasti yli sata ja 18 valittiin sisään.
Täytyy kampaajana kommentoida, että en tajua miten jotkut tosiaan menee ja nappasee pituudesta sen 10cm, vaikka puhe oli tasauksesta. Itse näytän aina sormilla minkä verran ajattelin ottaa ja jos asiakkaalle ok, niin sillä mennään :D
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hyödyntää opiskelijakampaamoita! Niissä ei ole koskaan, siis oikeasti KOSKAAN nyrhitty liikaa vyötärömittaisista hiuksistani. Enemmänkin sanovat että sääli ottaa niinkin paljon pois (yleensä pyydän leikkaamaan 5-10 cm pois, käyn leikkuuttamassa kerran vuodessa). Opiskelijakampaamoissa on sekin juttu, että jokaisen opiskelijan pitää hyväksytyttää tekemänsä asiat koko ajan ohjaajalla.
Minä kävin juuri opiskelijakampaamossa. Halusin lyhentää etuhiukset ja tasata latvat. Opettaja kävi katsomassa ja neuvoi opiskelijaa aloittamaan etuhiuksista. Opiskelija aloitti leikkaamalla yli 10 cm takaa. Niitä vielä tasoiteltiin reilu puolitoista tuntia. Lopulta opettaja kävi leikkaamassa etuhiukset parissa minuutissa. Pituutta hiuksista lähti yli 20 cm yhteensä, minkä näin vasta lopuksi. Harmitti aivan suunnattomasti. En siis voi suositella opiskelijoita yhtään sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt teinistä asti (nyt 38-vuotias) vain laatukampaamoissa Hgin ydinkeskustassa (esim. väri+leikkaus 270e, sillä hinnalla lienee perusteltua olettaa saavansa ammattilaisen käsittelyn ammattituotteilla?). Koskaan en ole markettivärejä käyttänyt. Kerron aina selkeästi ja havainnollistavin kuvin, mitä haluan. SILTI lopputulos on aina jotain ihan muuta.
Ja kerta toisensa jälkeen sitkeästi maksat satoja euroja huonosta, epähalutusta lopputuloksesta. Miksi ihmeessä?!
koska olen epätoivoisesti yrittänyt etsiä hyvää kampaajaa, eli aina siirtynyt pettymyksen jälkeen seuraavaan. Enää en tee edes sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Eräs kerta kävikin niin, että kampaajani ei ollut tullutkaan töihin (en muista syytä) ja tilalla oli jokin viimeisen vuoden opiskelija.
Tyttö oli kuulemma tosi hyvä ja luotettava. Suostuin istumaan penkkiin ja kerroin vaatimukseni: Max. -5cm, tyyli vapaa (tarkoittaen suora, rikottu, vino leikkaus). Tyttö aikansa harjaili hiuksiani ja rentouduin. Kerkesin ajatella, että onpas mukava kun huolella harjaa hiuksia-> otti pään päältä tukon päällimmäisiä hiuksia ja *raks raks raks* viiden sentin mittaiseksi. Katsoin järkyttyneenä peilistä, enkä kerennyt sanoa mitään kun käsi kävi jo takaraivolla *raksuti raksuti*Usein käy niin, että ei sanota tarkkaan mitä halutaan vaan oletetaan, että tuntematon kampaaja osaa lukea ajatuksia.. Ja sitten itketään, ettei ollut sitä mitä haluttiin.
Mutta eikös tuossa juuri ollut se pointti, että max -5cm, leikkaus tyyli vapaa? Oli se sitten suora tai rikottu. Eikä max 5cm pituinen tukka vapaalla tyylillä. Kampaajana minä kysyisin tarkemmin, että mitä saa tehdä. Enkä vetäis hatusta jotain tyyliä, ihan vain sen vuoksi kun en ymmärrä asiakasta. Tässä tilanteessa oisin kysynyt ensin, että leikkanko näin lyhyeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei nyt kun täällä näyttää olevan kampaajia linjoilla, niin saisiko vastauksia niihin värjäyskysymyksiin? Että mikä siinä on niin vaikeaa? Tehdä luonnollisen näköisiä raitoja, liukuvärjäystä, monivärjäystä jne? Eikö tekniikoita opeteta koulussa vai mikä on? :)
Ei siinä pitäisi olla mitään vaikeaa, ellei kyse ole vaalennuksista. Yksikään kampaaja maailmassa ei voi luvata vaalennuksen lopputulosta. Jokaikinen hius käyttäytyy eri tavalla, eikä kampaajilla ole kristallipalloa josta näkisi hiusten mahdolliset vauriot ja aiemmat käsittelykerrat. Joku kirjoitteli aiemmin, että liukuvärjäys oli epäonnistunut (raja oli liian selkeä), en kyllä käsitä miten ammattitaitoinen kampaaja ei osaa tehdä kaunista, häilyvää rajaa. Vaikkei sitä opetettaisi kouluissa, on sitä taktiikkaa käyty läpi jo vuosien ajan (tuli muotiin kun itse vielä opiskelin) ammattilaisten järjestämissä koulutuksissa.
Pakko näin yleisesti lisätä tähän loppuun: monet asiakkaat eivät ymmärrä hiustensa todellista kuntoa. On todella yleistä, että asiakkaat varaavat ajan värjäykseen ja ilmoittavat vasta penkissä istuessaan, että se musta tukka pitäisi nyt saada samalla sekunnilla valkoisen harmaaksi. Sitten kun yrität selittää, että vaalennuksia on tehtävä mahdollisesti joku 5-6 kertaa, kannattaisi aloittaa raidoittamalla ja leikatakin pitäisi, asiakas vetoaa kampaajan ammattitaidottomuuteen.
Mullakin oli kerran eräs tummahiuksinen asiakas joka halusi platinanvaalean lopputuloksen. Kerroin, että sävy tulee olemaan vielä pitkään liian tumma yms. tarvittavan tiedon, ja asiakas väitti ymmärtävänsä tilanteen ja alettiin vaalentamaan varatun ajan puitteissa. Varattiin uusi aika uuteen vaalennukseen, ja kaikki meni kuten suunniteltiin. Silti tämä asiakkaani, joka sattui olemaan ystäväni kaveri, oli kuulemma haukkunut mut ja mun ammattitaidon ihan lyttyyn, miten hän halusi vaaleat hiukset ja lopputulos ei vastannut hänen kuvitelmiaan ja värin sävy oli ruma. Niin, enhän mä ollutkaan kertonut ennen kuin aloitettiin, että millainen operaatio edessä onkaan...
Monesti asiakas tulee myös mallikuvan kanssa liikkeeseen tajuamatta, että omien hiusten mallin/paksuuden/pituuden/värin takia hänelle ei voida kyseistä hiustyyliä tehdä. Tässäkin vaiheessa yleensä kampaaja on se paska, kun lopputulos ei vastaa mallikuvaa.
Selkeät virheet (leikataan liikaa, sotketaan asiakkaalta puoli naamaa, laitetaan lämpimän sävyn sijasta vihreään taittava sävy, ei häivytetä selkeää rajaa...) ovat asia erikseen, silloin kyse on vaan ammattitaidottomuudesta ja kannattaa antaa palautetta ja vaihtaa kampaajaa.
Kiitos asiallisesta vastauksesta!
Mun parturi taas on vuoden -97 mallia ja aluks aattelin että onpa se nuori. Kumminkin semmonen ammattilainen, että oksat pois, osaa suositellakin kaikkea järkevää hiuksiin liittyen. Kyllä oon muuten menny takas.
itse en enää kampaamoon mene mutta vieläkin kylmää kun muistelen oman ekaluokkalaiseni viemistä toista kertaa elämässä kampaajalle. Hänellä oli pitkät auringonvaalentamat tuuheat hiukset. sanoin että leikkaa kevennystä latvoihin (tyyliin jennifer aniston) että näyttää söpöltä ja saa kivan ponnarin. paksut hiukset kun oli niin ponnari oli painava. parturi leikkasi stna POLKKATUKAN!!! vtu POLKKATUKAN!! vaikka istuin vieressä niin en ehtinyt tehdä mitään!! 25-30cm hiuksia lattialla!
kampaaja laittoi nutturalle hiukset ylös ja alkoi nipsata niskahiuksia, siinä vaiheessa katsoin että heihei nyt menee liikaa, hyssytteli että hyvä tästä tulee oli niin takussa tämä niska ja rauhoituin lukemaan lehteä, ammattilainen siinä leikkaa.
ja tadaa! siinä se oli kohta tähtisilmäinen polkkatukkainen tyttö. koitin pitää paniikkia alhaalla lapsen takia joka sanoi että "äiti onks tää hyvä" ja "äiti enkai mä näytä pojalta?" ja minä pidätän kyyneliä että et näytä se on tosi hyvä tukka ja eiks oo kiva nyt ei tuu niskatakkuja?
Lapsi on nyt seiskalla enkä ole käyttänyt kampaajalle enää koskaan. on aika pitkä ja komia tukka jo :) itse on opeteltu leikkaamaan latvoja ja kerrostamaan :D vaikka pidätin silloin paniikkia ja kyyneliä niin muistaa parturikäynnin eikä ole hinkunut sinne enää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli myös päinvastainen ongelma, kampaajani ei koskaan suostunut leikkaamaan pitkiä hiuksiani pyynnöistä huolimatta. Viimeksi kampaajalla käydessäni vakikampaajani oli sairaana ja toinen kampaaja tuurasi. Tämä tuuraaja leikkasi toiveeni mukaan reippasti ja tulos oli tosi hyvä! Nyt haluaisin alkaa käydä vain hänellä, mutta pelkään, että vakikampaajani loukkaantuu, mitä en haluaisi, koska on kuitenkin mukava. Luuletteko, että kampaajat loukkaantuvat, jos vaihtaa toiselle? Kampaajat, loukkaantuisitteko?
Mitä väliä loukkaantuuko sun kampaaja? Ihanko kampaajan mieliksi ylipäänsä käyt kampaamossa?
Leikkaan aina itse omat hiukset tuon takia.
Jos kampaaja leikkaisi liikaa, EN TODELLAKAAN MAKSAISI hiusten pilaamisesta!
Mun mies ottaisi varmaan eron jos tulisin lyhyttukkaisena kotiin.
Vai pikkupojalta, olemme sitten ääripäät, minä tykkään nimittäin näyttää pojalta, en nyt niinkään pikkuiselta, mutta minulta vedetään aina pixie, ja ai että kun rakastan tätä poikamaista luonnettani ja poikamaisia hiuksiani, olen mielestäni näin poikamaisena paljon seksikkäämpi kuin övernaisellisena heitukkana.
Emmää nyt oikeen usko, jos sanottiin 2 cm ja lähti 10, niin et kai nyt vaan ollut hoonoo soomee puhuvan värillisen kampaajan luona, heiltä voi odottaa ehkäpä ihan mitä vaan.
Kyllä tosiaan ei itku oo kaukana.
Samoin piti vaan latvoja siistiä. Hiukseni oli hartioille asti. Eli nyt korvien alapuolelle. Että raivostuttavaa. Vielä näytti, että tämän verran . Vaan niin lähti ainaki 15cm.
Sais antaa rahat takaisin, tämä kampaaja. En antanu palautetta. Oli toinenki aasiakas.
Puolella tässäkin ketjussa olevilla on joku perussuomalainen liimaletti hiirenhäntä ja sitten kuitenkin sanovat että on paksu ja pitkä tukka. Tekevät kampaajat ja parturit vaan palveluksen kun leikkaavat enemmän ja tekevät sen polkan/"poikahiukset" teille.