Kampaaja leikkasi liian lyhyet hiukset
Tietääpähän ainakin olla koskaan enää menemättä ko. kampaamoon ja halvalla ei saa hyvää.
Latvoja piti hiukan tasata, sovittiin että otetaan n. 2 cm pois, näytin vielä sormillani sopivan määrän. No mitä tekee tämä kampaaja? Leikkaa jumalauta yli 10 cm pois hiuksista! Annoin kyllä palautetta, mutta hiuksia nyt ei saa takaisin päähän. :( Itkettää todella paljon, nyt hiuksia ei saa edes kunnolla kiinni ja työssäni niiden pitäisi olla kiinni. Lisäksi en todellakaan ole mikään missi, joten nämä uudet hiukset saavat minut näyttämään pikkupojalta.. Vertaistukea?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt kampaajien mokista puhutaan, niin olin tänään kampaajalla ja tämä värjäsi valehtelematta puoli naamaani! Otsani, korvani ja niskani ovat ihan tummassa värissä! Vinkkejä miten saan värin pois? Auttakaa kampaajat hyvät tai muutkin.
Voi, kamalaa :( En tiedä onko tuohon mitään oikeasti tepsiviä vinkkejä. Minulle kävi joskus kotivärjäyksessä noin, ja soitin firman palvelunumeroon josta lähinnä sanottiin että pitää vain odottaa. Kaikilla mahdollisilla puhdistusaineilla ja kuorinnoilla kokeile ainakin.
Toivottavasti sait hyvitystä!
Väri iholta lähtee hiuslakalla tai kasvovedellä :D niitä vaan vanulappuun ja hinkkaan. Tietty lähtee heti värjäyksen jälkeen parhaiten... eikä päivän päästä
Kampaajien soveltuvuuskokeissa taitaa sillä sosiaalisuudella olla suuri merkitys?
Itse pitkätukkaisena leikkaan tukan ite ja kärsin myös latvan kuivuudesta. Leikkaamisen jälkeen latva on viikon pari elävä ennen kuin kuivaa taas... kampaajissa suosin pitkätukkaisia ;)
Vierailija kirjoitti:
No miettikää mitkä bimbot sinne kampaamolinjalle päätyy. Ei ole ihme etteivät tajua mitään. Mieheni sisko on kampaaja ja jos hänelle yrittää selittää vähänkään haastavampaa asiaa, oikein näkee sen tyhjyyden mikä silmistä paistaa. Kun. Päässä. Ei. Tapahdu. Mitään.
Nykyään kampaamoala on yks suosituimpia linjoja ammattikouluissa. Sinne ei todellakaan pääse mitkään tyhmät bimbot, vaan vaaditaan 8-9 keskiarvo jotta voi edes haaveilla pääsevänsä...
Tuohan on ihan klassinen juttu. Onneksi leikkaan hiukseni itse. Kampaajat on karseita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miettikää mitkä bimbot sinne kampaamolinjalle päätyy. Ei ole ihme etteivät tajua mitään. Mieheni sisko on kampaaja ja jos hänelle yrittää selittää vähänkään haastavampaa asiaa, oikein näkee sen tyhjyyden mikä silmistä paistaa. Kun. Päässä. Ei. Tapahdu. Mitään.
Nykyään kampaamoala on yks suosituimpia linjoja ammattikouluissa. Sinne ei todellakaan pääse mitkään tyhmät bimbot, vaan vaaditaan 8-9 keskiarvo jotta voi edes haaveilla pääsevänsä...
Hyvä keskiarvokaan ei valitettavasti tarkoita sitä, että kampaajalta löytyisi taiteellista silmää :(
Mikä siinä onkin, että lähes kaikilla on ainakin se 1 katastrofi kampaamokäynti! Itselläni on takana 4 aivan kamalaa käyntiä, eri kampaamoissa siis.
Ensimmäinen oli, kun tukkani kirjaimellisesti pilattiin värinpoistolla. Olin 16v, ja halusin mustasta tukastani toffeenruskean. Ja vaikka olin noin nuori, sanoin erikseen (menin käymään paikan päällä varaamassa ajan, jotta näkevät tukkani kunnon) että en halua tehdä tätä jos on vaarana se, että tukka menee kokonaan pilalle. Kampaaja vakuutteli, että ihan helppo homma ja ei huolta. No niin minäkin luulin. Kunnes istuin tuolissa poltteleva aine päässä, ja kampaaja tuli takahuoneesta vilkaisemaan tukkaani: sanoi että nyt äkkiä pesupaikalle, ja alkoi sitten hätäisesti pestä mun hiuksia. Hiuksiani harjatessa hän alkoi mutista jotain "teillä on varmaan vanhat kupariputket talossa, kun nyt tää tukka meni aika huonoon kuntoon, ei tätä voi harjatakkaan, kun tää tippuu" ja föönatessa mun tukka tosiaan vaan venyi pois, jäljelle jäi eripituisia hiuksia sinne tänne. Ja tosiaan asuin vielä vanhempieni kanssa, uudehkossa omakotitalossa, jossa ei tosiaan ollut mitään kupariputkia tms. Joten varmaan laittoi vaan liian vahvalla hapetteella sen hiton väinpoiston :( itkin vaan kampaamon tuolissa, kun tukkani tippui lattialle. Ihan hirveä kokemus.
Toinen oli se, kun halusin vaaleaan tukkaani pari astetta tummempaa "maantienväristä" raitaa, aikomuksena kasvattaa oma väri. Kampaajan kanssa katsottiin kartasta sopiva sävy ja se oli tyyliin pelkkä 7.0. Olin lueknut, että tommosista perusväreistä voisi tulla vihreä suoraan vaalean päälle laitettuna, jos sekaan ei sekoita lämmintä sävyä. Noh, kampaaja oli muutenkin vähän kaikkitietävä, väitti mm. että heidän väreissään ei ole "sitä vaarallista allergisoivaa aineisosaa" (kestovärit sisältävät aina ppd:tä tai johdannaisia, muuten kyseessä on suoraväri), kun kerroin että haluan kasvattaa oman värin. No, en kehdannut alkaa neuvomaan "ammattilaista" ja luotin häneen, ettei tule vihertävää lopputulosta. No kuivatessa taas odotti yllätys: homeenvihreä tukka :(!! kadutti niin paljon, etten varmistanut asiaa, että eikö sekaan pitäis laittaa lämmintä sävyä, mutta mun mielestä asiakkaan tehtävä ei ole varmistella ja neuvoa tämmösiä.
Seuraavat kaksi ovatkin sitten klassiset: pyysin 2cm tasoitusta, senttejä lähti lähemmäs kymmenen, ja pientä kevennystä latvaan pyytäessä hiukset täynnä eripituisia, tönkösti leikattuja kaistaleita. Että sellasta. Ja tiedän kyllä, että kemikaalien kanssa pelatessa ei koskaan voi olla 100% varma. Mutta nää virheet, mitä mullekkin on tehty niin ei pitäis olla ammattitaitoselle kampaajalle arkipäivää. Minusta asiakkaan tehtävä ei ole muistuttaa "eihän ole liian vahva hapete, ettei tukka katkea?" tai "onhan väriin sekoitettu lämmintäkin sävyä, ettei vaan tule vihreää?" on luotto mennyt kaikkiin kampaajiin jo aikoja sitten, ja ihana ettei enää tarvii värjätä mitenkään!
Hiusväri lähtee ihosta tuhkan ja veden sekoituksella. Vaikka tupakan tuhkaa. Eikä tarvitse hinkata ihoa rikki!
Kampaajissa, kuten muidenkin ammattien harjoittajissa on niin huonoja kuin hyviäkin. Halvalla saa harvoin hyvää ja halpoihin ketjukampaamoihin usein päätyy vastavalmistunutta ja muuten ei niin onnistunutta räpeltäjää.
Kampaajana sitä näkee milloin minkäkinlaista hiihtäjää. Eräs asiakkaani pyysi aina tasaamaan hiuksiaan pari senttiä.
Kun leikkasin sen 2cm, niin alkoi hirveä kitinä siitä, miten leikkasin hiukset ihan liian lyhyiksi.
Seuraavan kerran hänen pyytäessään taas pois sitä paria senttiä, niin otinkin vaan sentin. Taas liian lyhyt.
Lopulta päätin, etten jaksa enää haukkuja ja hänen pyytäessään minua lyhentämään pari senttiä, esitin vain leikkaavani hiuksia, mutten todellisuudessa tiputtanut karvan karvaa. Taas liian lyhyt.
Nykyään hänelle ei löydy enää vapaita aikoja jostain syystä. :)
Minulla ei koskaan ole ollut tuollaisia kokemuksia. Käyn säännöllisesti viiden viikon välein kampaajalla, joten hiukseni ovat hyvässä kunnossa eikä ylläreitä tule. Lisäksi kampaajani kyllä kertoo, jos haluan jotain epärealisista.
Tuntuu, että osa kerran vuodessa kampaajalla käyvistä luulevat, että omat itse tasatut ja värjätyt hiukset ovat hyvässä kunnossa ja niistä ei tarvitse kuin sentti ottaa.. Tosiasassa ne on pilattu markettiväreillä ja ovat aivan epätasaiset fiskarsien jäljiltä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Parturikampaajalinjoilla on ammattikoylyn jorkeimmat sisäänpääsyrajat, Lukiot jäävät heittämällä taakse.
Mun mielestä on ihan älytöntä mennä ees kampaajalle jos ei sieltä takkulatvoista saa kuin sentin ottaa. Antaisitte hapsottaa vaan. Itse pyydän aina ottamaan kunnolla huonot latvat pois, tukka näyttää paljon siistimmältä. Mitä varten te niitä hapsulatvoja säästelette?
Huhuu, missä kampaajat?
Edelleenkään ei olla saatu vastausta siihen, miksi kampaajilta ei löydy ammattitaitoa tehdä tietyntyyppisiä värjäyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei koskaan ole ollut tuollaisia kokemuksia. Käyn säännöllisesti viiden viikon välein kampaajalla, joten hiukseni ovat hyvässä kunnossa eikä ylläreitä tule. Lisäksi kampaajani kyllä kertoo, jos haluan jotain epärealisista.
Tuntuu, että osa kerran vuodessa kampaajalla käyvistä luulevat, että omat itse tasatut ja värjätyt hiukset ovat hyvässä kunnossa ja niistä ei tarvitse kuin sentti ottaa.. Tosiasassa ne on pilattu markettiväreillä ja ovat aivan epätasaiset fiskarsien jäljiltä..
Olen käynyt teinistä asti (nyt 38-vuotias) vain laatukampaamoissa Hgin ydinkeskustassa (esim. väri+leikkaus 270e, sillä hinnalla lienee perusteltua olettaa saavansa ammattilaisen käsittelyn ammattituotteilla?). Koskaan en ole markettivärejä käyttänyt. Kerron aina selkeästi ja havainnollistavin kuvin, mitä haluan. SILTI lopputulos on aina jotain ihan muuta. Esim. halusin kevyen kirkastuksen toffeenväriseen tukkaani, lopputulos keltainen. Oikeasti keltainen tasainen väri. Ja klassikko: halusin 2cm pois että kevenee, lähti noin 8 ja malli muuttui tätipolkaksi.
Ja jos saivarrellaan ammattitaidostasi: epätasaisuus on mielestäsi huonoa. Eli olet juuri perussuomalainen osaamaton kampaaja. Minulle oli niin silmiä avaavaa kun kävin kerran ulkomailla laatukampaamossa: siellä oli eri tyyppi joka värjäsi juuri täydellisesti kun ensin oli pohdittu oikeasti rauhassa juuri mitä haluan ja miten saadaan, ja eri leikkajamestari, joka ymmärsi heti kertoa, ettei erityisesti kaltaisteni LUONNONKIHARIEN HIUSTEN KANSSA EDES LEIKATA TASAPITKÄÄ MOLEMMILLE PUOLILLE vaan katsotaan kuivana miten kihara asettuu ja elää ja napsitaan sen mukaan.
Tämä on ymmärrettävästi aivan hepreaa suomikampaajille.
Mulla on täysin päinvastainen ongelma kuin ap:lla. Mulla on tosi pitkä (vyötärölle ulottuva) paksu hyväkuntoinen tukka. Käyn n. neljä kertaa vuodessa leikkauttamassa kuivat latvat ja kaksihaaraiset pois, jotta tukka pysyisi hyväkuntoisena ja kauniina. Mulle pituus ei ole mikään tärkein juttu vaan se että tukka näyttäisi kauniilta.
Sanon aina kampaajalle, että ota niin reilusti pituudesta kuin tarvitsee, vaikka 10-15cm. En halua latvoihin yhtäkään kaksihaaraista tai huonokuntoista hiuksenpäätä. Mutta ei ne koskaan usko mua, vaan leikkaavat hädintuskin sen 2cm. Yleensä jo heti kampaamoreissun jälkeen löydän hiuksista kaksihaaraisia ja sitten pitääkin kohta jo olla varaamassa uutta aikaa.
Mun lyhyttukkaisella työkaverilla on sama ongelma. Hän onkin sitä mieltä että tämä on kampaajien kikka saada asiakkaat käymään useammin. Ärsyttävää!
Kerran sanoin kampaajalle, että olen ajatellut jossain vaiheessa leikkauttaa "long bobin ". Kampaaja sanoi että ei ei ei, et kyllä leikkaa näin mahtavaa tukkaa pois. Itse en ole läheskään yhtä kiintynyt tukkaani kuin muut ihmiset näyttävät olevan.
Mun kampaaja ei ikinä halua leikata mun pitkästä tukasta, mikä on puoleen selkään, enempää kuin oikeat kaksi senttiä :D Mä oon taas vähän hälläväliä-asenteella ja sanon aina että ota sieltä niin paljon kun näät parhaaksi, kunhan yli olkapään pysyy. Joskus kun juttelin siitä että oon ajatellut polkkatukkaa niin se kysyi säikähtäneellä ilmeellä että "ootko ihan varma, MIKS haluut?!"
Tämä kampaaja aina ihailee silti pitkiä hiuksia paljon, joten ehkä henkilökohtaisilla mieltymyksillä on merkitystä.
Jep. Itsekkin menin käymään kampaajalla ja totesin, että olisi kerrankin aika leikata kunnon etuhiukset pois tieltä hääräämästä. Näytin kädellä millaiset haluan ja ennenkuin kerkesin selittää loppuun kampaaja aloitti hommansa. Noh ei siinä. Noh kun nousin penkistä etuhiukseni näyttivät ihan ok:lta, mutta ihmettelin miksi kampaaja naureskeli ja sanoi "nyt on hiukset pois tieltä" ja korjaili hiuksia. Ei siinä. Menin kotia, katsoin peiliin niin etuhiukseni olivat sellasen 1 ja puoli cm pitkät... Näytän edelleen pikkupojalta ja alku oli aivan kamalaa. Niitä kun ei voinut muulla peitellä kun lakilla. Odotan kärsivällisesti että ne kasvavat sopivan pituisiksi, niin etsin netistä itselleni hyvät ohjeet ja leikkaan sen mukaisesti... Kampaajaan en enää mene kuin ehkä vähän tasotusta pyytämään jos uskallan.
Kokeneellekkin kampaajalle voi tulla eteen että väristä ei tule sellainen kuin piti. Ei ole syynä välttämättä osaamattomuus vaan esim vaalennuksissa AINA jokainen hius käyttäytyy erilailla johtuen pigmenteistä, hiuksen kunnosta jne. Tällaisia helpompi jo tehdä kun asiakas tuttu ja tietää miten hius käyttäytyy. Ja minusta ei ole outoa jos jokaisella on huonoja kokemuksia kampaajalla käynnistä. Minulla on kaupoissa, hierojilla, kosmetologilla yms kaikilla aloilla jostain huono kokemus. Ihmiset tekevät virheitä, tärkeintä että ne osataan korjata.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt teinistä asti (nyt 38-vuotias) vain laatukampaamoissa Hgin ydinkeskustassa (esim. väri+leikkaus 270e, sillä hinnalla lienee perusteltua olettaa saavansa ammattilaisen käsittelyn ammattituotteilla?). Koskaan en ole markettivärejä käyttänyt. Kerron aina selkeästi ja havainnollistavin kuvin, mitä haluan. SILTI lopputulos on aina jotain ihan muuta.
Ja kerta toisensa jälkeen sitkeästi maksat satoja euroja huonosta, epähalutusta lopputuloksesta. Miksi ihmeessä?!
Mulla oli hiukset alaselkään ja pyysin kampaajaa leikkaamaan max viisi senttiä. Hän aloitti takaa ja kauhusta jäykkänä katsoin kun sakset liikkuivat olkapäämitassa. Mulla oli päällä sellasinen tosi jäykkä kaapu, enkä siis huomannut aiemmin mitään. Lopputuloksena kerrostettu polkka, jota ei saanut edes ponnarille.
Leikatessa kampaaja jutteli, että hänelläkin oli ennen kauniit pitkät hiukset, jotka hän viime viikolla leikkautti polkkamittaan. Kadutti ja kostoksi pilasi minunkin hiukseni?
Tästä on aikaa yli kymmenen vuotta, enkä ole käynyt kampaajalla. Leikkaan itse, tai mieheni leikkaa, ja saan oikeasti sen parin sentin tasoituksen!
Sovetuvuuskokeet kampaajakoulutuksiin tulisi olla tiukemmat eli sinne ei pääsisi ilman tiettyä "silmää" Valitettavasti kaikille paikoille otetaan opiskelija, vaikka edellytyksiä ei olisikaan. Kokemuskaan ei auta, jos ei ole taitoa luonnostaa. Ihan kuten piirtäminen. Ei siihen kaikesta ole, vaan täytyy olla lahja.