Kampaaja leikkasi liian lyhyet hiukset
Tietääpähän ainakin olla koskaan enää menemättä ko. kampaamoon ja halvalla ei saa hyvää.
Latvoja piti hiukan tasata, sovittiin että otetaan n. 2 cm pois, näytin vielä sormillani sopivan määrän. No mitä tekee tämä kampaaja? Leikkaa jumalauta yli 10 cm pois hiuksista! Annoin kyllä palautetta, mutta hiuksia nyt ei saa takaisin päähän. :( Itkettää todella paljon, nyt hiuksia ei saa edes kunnolla kiinni ja työssäni niiden pitäisi olla kiinni. Lisäksi en todellakaan ole mikään missi, joten nämä uudet hiukset saavat minut näyttämään pikkupojalta.. Vertaistukea?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tuttu aihe, varsinkin meidän hiustenkasvattajien keskuudessa. Oletan että aika monella on käynyt just noin. Itse kannattaa tasata niitä latvoja kotona, sen oppii nopeasti. Hiukseni olivat n. 6 vuotta suht saman pituiset kun kävin pari kertaa vuodessa tasaamassa. Kampaaja oli sitä mieltä että latva pysyy hyvänä kun välillä vähän tasottaa. Noh, mulla kasvaa tukka n. sentin kuukaudessa, eli 12 senttiä vuodessa. Puolen vuoden välein kampaajani leikkasi multa n. 6 cm pois eli kaiken kasvaneen. Ja ei, latvani ei ollut huonossa kunnossa. Lopetin kampaajalla käynnit päästyäni opiskelemaan, kun ei vain ollut varaa ja nyt tukkani on ihan mielettömän pitkä ja ihana! Muistan vielä ihmeteltyäni joskus kampaajalleni, miten tukkani ei vain kasva ja kampaajani sanoi että olen vain niitä ihmisiä, joiden tukka ei kasva tiettyä pituutta pidemmäksi. Muahhahhaaa, se varmaan nauroi partaansa. Ja jos joku siis ihmettelee, etten ennen huomannut kuinka paljon se leikkasi, niin se johtuu varmaan siitä että tukkani oli juuri sen pituinen pitkä, että siitä oli vaikea nähdä paljonko oli leikattu. Ei sitä silloin jotenkin osannut kiinnittää huomiota.
Kyllä TÄSSÄ näette sen mitä tapahtuu niin paljon, että monelle on oikeasti iskostunut kalloon että hiukset eivät vaan kasva. Toki jos latva on todella kuiva niin se katkeilee ennenkuin ehtii kasvaa, mutta muuten, etenkin nuorien ihmisten hiukset kyllä kasvavat. Itselläni on sellainen hius, että ihan sama kuinka pitkä, aina ovat latvat kuivahkot ja lakkasinkin käymästä kampaajalla, koska tukkani senkun lyheni kerta kerran jälkeen. Nyt hiukseni ovat pitkät, hyväkuntoiset mutta latvasta se sama 3 cm on kuivaa ja taipuisaa ja suoraan sanottuna mielummin pitkä tukka vähän kuivalla latvustolla, kuin lyhyt polkka kuivalla latvustolla.
Turha huudella jos ei kerran tiedä asiasta.
Ihan oikeasti on meitä, joilla tukka ei vaan kasva tiettyä pituutta pitemmäksi vaikka päällään seisoisi. En itse ole käynyt kampaajalla ainakaan 15 vuoteen, vaan kotona hellästi leikannut kuivimpia latvoja pois tarpeen vaatiessa (mikä todellakaan ei ole läheltäkään niin paljoa kuin hiusten pitäisi tasoitusten välillä ehtiä kasvaa).
Suojaan hiukseni kulutukselta, tuulelta, auringolta, pakkaselta, mekaaniselta rasitukselta, lämpöraudoilta, fööneiltä, värjäyksiltä. Hoidan hyvin (mutten yli), ruokavalio on kunnossa.
Olen tehnyt kaiken mikä suinkin on mahdollista jotta hiukset kasvaisivat mahdollisimman pitkiksi. Tulos: ns. rintsikkapituus. Siitä ohi ei mennä vaikka mitä tekisi.
Kysehän on ihmisten erilaisista sykleistä hiusten päässäpysymisen suhteen - minulla on vaan huono tuuri ja kohtuullisen lyhyt sykli eli hiukset eivät vaan ehdi kasvaa tuon pidemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos täällä on joku hiusalan ammattilainen paikalla, niin voitko selittää mikä tämä kampaajien leikkausinto on? Itselleni ja todella monelle kaverille on käynyt näin, joten nämä eivät todellakaan ole yksittäistapauksia.
Itseasiassa tämä riippuu ihan kampaajasta. Itse olen todella tarkka paljonko asiakkaaltani hiuksia leikkaan. Jos asiakas sanoo, että mittaa otetaan pois 2 cm, se todellakin on se 2 cm. Välillä on asiakkaita, jotka istuvat penkkiin ja pyytävät leikkaamaan "huonot latvat pois". Yleensä, siis suurimmalla osalla asiakkaista, ne huonot latvat tarkoittavat oikeasti jopa 5-10 cm, vaikka asiakkaan päässä on ajatus parista sentistä. Meille ainakin koulussa opetettiin, että ennen leikkausta asiakkaalle näytetään paljonko sitä mittaa ollaan ottamassa, jottei käy kuten aloittajalle. Valitettavasti näitä omapäisiäkin kampaajia löytyy, silloin ei auta kuin äänestää jaloillaan ja suunnata seuraavalla kerralla toiseen liikkeeseen. :) tiedän monia kollegoitani, jotka eivät leikkaa enempää kuin on pyydetty! On todella inhoittavaa, jos asiakkaalle jää tällaisesta yhdestä hutiloijasta paha mieli ja "traumat" ja jättää sen takia kunnollisetkin kampaajat väliin.
- parturi-kampaaja
Olin taas leikannut pitkään itse hiuksiani haavojani nuollen, niin löysinkin ihanan kampaajan! Pyysin leikkaamaan juuri ne "huonot latvat pois". Niitä riitti, ja aika moni kampaaja EI ole raskinut kaikkia ottaa kerralla, vaikka olen kertonutkin että syy pitkään hamppulatvaan on laiskuus, ei tunnearvo. Ehdotin suoraa, edestä vähän kasvoille kerrostettua mallia. Kampaaja saikin myytyä minulle edestä pidemmän, mikä oli tosi hyvä veto, hän sai kaikki hamput pätkittyä ja saan silti hiukset hyvin kiinni edestäkin. Samoin hän sai suostuteltua mut suoristamiseen (yleensä juuri kukaan ei mun käkkäröitä ole suoraksi saanut joten en ole jaksanut prosessia), hiuksista tuli ihanat sileät ja kiiltävät, ja mallin sai millitarkkuuteen. Hänelle todellakin kannatti antaa vapauksia, enkä aio käydä enää kenelläkään muulla kampaajalla. Samalla kun iloitsin täysin sydämin löydöstäni, nousi mieleen ihmetys : Miten Suomessa voi olla niin paljon myös puolihuolimattomia kampaajia? Kalleimmissa paikoissa en käy, mutta kyllä nyt perusasiat pitäisi varmaan handlata ihan peruspaikassakin?
Mulla kampaaja haukkui vielä hiuksenikin kaiken kukkuraksi....ihmetytti,kun muualla taas sanottu että hyvässä kunnossa on. (tiedän, ettei tukkani ollut 100% täydelllinen, muttei purkkakkaan. Oon nähnyt todella huonommassa kunnossa olleita hiuksia värjättävän olaplexilla vaikka missä...) Mut tää oli vaan, että "tää on niiiiiiin vaurioitunu", ettei muka olaplexilläkään oikein uskalla mitään tehdä, koska "ei se mikään ihmeaine ole". Joo ymmärrän, mutta pyysin kevyesti raitoja hiuksiin....ja pohjalle neutraalia tummanvaaleaa. Tulos: kuparinpunainen, jossa päällä muutama vaalea raita ja alta todella tumman kuparia :(! Sain ihan päinvastaisen, mitä siis hain. Ja tämän piti olla kotikaupunkini "laadukkain liike".
Mistä löytyy you tubesta video missä näytetään miten tasataan itse hiukset? Linkkejä
Pitkät hiukset on karmeat kaikilla yli 16-vuotiailla, eli hyvä vaan!!!
kaikkein turvallisinta on NÄYTTÄÄ KUVA ja selittää vielä päälle mahd. hyvin. Mene ennaltaan hyväksi todettuun kampaamoon, jos olet paikkakunnallasi uusi , valitse vaistollasi ja mukavalle kampaajalle. kerro, että kasvatat, etkä EHDOTTOMASTI halua LIIAN lyhyitä. Ja, se kuva. Jos kampaaja vaikuttaa kovin epävarmalta otteissaan, sano kiitos hei ennen kuin ehtii edes alkaa leikkaa.
Ja nyt, jo epäonnistuneen leikkaukseen jälkeen, kaikella on tarkoitus ;)
Vierailija kirjoitti:
Tilatessa pyysin kampaajaa joka osaa leikata todella kiharaa luonnonkiharaani. Sanoin vielä leikatessa että se sitten lyhenee HUOMATTAVASTI kun kuivuu. "Joojoo mä tiedän kyllä". No, ei tiennyt. Hiukset lyheni yhteensä noin 15cm koska tilaamani 2cm oli sille 10, ja siitä vielä luonnonkiharan kuivumisen noste 5cm. Enää en saanut kiinni ja tukka järkky moppipallo. Vihaisena lähdin TAAS ja päätin että se oli viimeinen kerta kun kampaajalla käyn.
Mä en käsitä miten kampaaja ei tajua hiusten kiharuutta ja kastelemisen vaikutusta siihen kuivaan lopputulokseen. Mulle on käynyt ihan samoin monta kertaa. En ole elämäni aikana kovin montaa kertaa ollut tyytyväinen kampaajalla käynnin tuloksiin vaikka olen monessa eri paikassa asioinut, joten aloin itse leikata. Yhdeksän vuotta olen ollut tyytyväinen kun itse voi tehdä juuri mitä tahtoo omille hiuksilleen.
Mä kävin mun luotto kampaajallani 3-4kk välein värjäämässä ja siistimässä tukkaani. Hiukset oli hieman yli puolenselän ja panostin hiuksiini paljon. Olin tarkka ja tämä oli liikkeessä tiedossa toisellakin kampaajalla, joka työskenteli liikkeessä. Eräs kerta kävikin niin, että kampaajani ei ollut tullutkaan töihin (en muista syytä) ja tilalla oli jokin viimeisen vuoden opiskelija.
Tyttö oli kuulemma tosi hyvä ja luotettava. Suostuin istumaan penkkiin ja kerroin vaatimukseni: Max. -5cm, tyyli vapaa (tarkoittaen suora, rikottu, vino leikkaus). Tyttö aikansa harjaili hiuksiani ja rentouduin. Kerkesin ajatella, että onpas mukava kun huolella harjaa hiuksia-> otti pään päältä tukon päällimmäisiä hiuksia ja *raks raks raks* viiden sentin mittaiseksi. Katsoin järkyttyneenä peilistä, enkä kerennyt sanoa mitään kun käsi kävi jo takaraivolla *raksuti raksuti*
Loppujen lopuksi mulla oli sellainen 80-luvun Maggyver tyylinen hiusmalli. Oli täysjärkyttyny, etten saanut mitään sanottua. Homma oli valmis ja tyttö oli yhtä hymyä, et tää olis tässä!! Eix olekki upee!! Jotain sopersin et "eh, ei tää ny ihan oo sellane ku sanoin" ja vaelsin kuin haamu hakeen mun takkia. Toinen vakikampaaja näki tukkani ja valahti ihan valkoiseksi, eikä saanu sanottua mitään.
Loppu mulla käynnit tässä kampaamossa. Tästä on monta vuotta aikaa ja onneksi tukkani on kasvanut takaisin, nyt vaan naurattaa se tilanne. Tästä tilanteesta vuosi eteenpäin näin sitä kampaajaani mikä oli ollut pois, ihmetteli miksen käy heillä enää.. Juuh..
Uuden kampaajan testaus oli kun sanoin, että max.5cm pois ja kysyin vielä, että muistaahan mitan. Hän vaan hymyili ja sanoi, että asiakkaan mitta on kampaajan tuplamitta :o Eli tarkoitti 10cm.. Sanoin hälle, et jos leikkaat yli 5cm, niin voit olla varma etten tuu toiste. Vaihdoin kuitenkin taas kampaajaa.
Onneksi se hius on kuitenkin kasvava luonnonvara, aina voi vaihtaa sitä kampaajaa. Itse olen löytänyt jo hyvän kampaajan joka kuuntelee, enkä vaihda enää.
Minulla oli myös päinvastainen ongelma, kampaajani ei koskaan suostunut leikkaamaan pitkiä hiuksiani pyynnöistä huolimatta. Viimeksi kampaajalla käydessäni vakikampaajani oli sairaana ja toinen kampaaja tuurasi. Tämä tuuraaja leikkasi toiveeni mukaan reippasti ja tulos oli tosi hyvä! Nyt haluaisin alkaa käydä vain hänellä, mutta pelkään, että vakikampaajani loukkaantuu, mitä en haluaisi, koska on kuitenkin mukava. Luuletteko, että kampaajat loukkaantuvat, jos vaihtaa toiselle? Kampaajat, loukkaantuisitteko?
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli myös päinvastainen ongelma, kampaajani ei koskaan suostunut leikkaamaan pitkiä hiuksiani pyynnöistä huolimatta. Viimeksi kampaajalla käydessäni vakikampaajani oli sairaana ja toinen kampaaja tuurasi. Tämä tuuraaja leikkasi toiveeni mukaan reippasti ja tulos oli tosi hyvä! Nyt haluaisin alkaa käydä vain hänellä, mutta pelkään, että vakikampaajani loukkaantuu, mitä en haluaisi, koska on kuitenkin mukava. Luuletteko, että kampaajat loukkaantuvat, jos vaihtaa toiselle? Kampaajat, loukkaantuisitteko?
Nyt kun tukka on jo leikattu, sen vakikampaajan tarvitsee lähinnä pitää yllä sitä uutta pituutta. Luulisi ettei enää olisi ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miettikää mitkä bimbot sinne kampaamolinjalle päätyy. Ei ole ihme etteivät tajua mitään. Mieheni sisko on kampaaja ja jos hänelle yrittää selittää vähänkään haastavampaa asiaa, oikein näkee sen tyhjyyden mikä silmistä paistaa. Kun. Päässä. Ei. Tapahdu. Mitään.
Nykyään kampaamoala on yks suosituimpia linjoja ammattikouluissa. Sinne ei todellakaan pääse mitkään tyhmät bimbot, vaan vaaditaan 8-9 keskiarvo jotta voi edes haaveilla pääsevänsä...
Ei kuitenkaan kaikkialla. Yksi tuttuni on juuri tuollainen aika bimbohtava tyyppi ja koulutukseltaan kampaaja. Kouluttautui paikassa missä on pienempi keskiarvovaatimus. Bimbohtavuus ei kuitenkaan haittaa koska hän ainakin on hyvä kampaaja.
Minäkin kerran näytin sormilla ja sanoin pari senttiä. Kampaaja sanoi että tuohan on n.15cm.
Leikattiin se pari senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin mun luotto kampaajallani 3-4kk välein värjäämässä ja siistimässä tukkaani. Hiukset oli hieman yli puolenselän ja panostin hiuksiini paljon. Olin tarkka ja tämä oli liikkeessä tiedossa toisellakin kampaajalla, joka työskenteli liikkeessä. Eräs kerta kävikin niin, että kampaajani ei ollut tullutkaan töihin (en muista syytä) ja tilalla oli jokin viimeisen vuoden opiskelija.
Tyttö oli kuulemma tosi hyvä ja luotettava. Suostuin istumaan penkkiin ja kerroin vaatimukseni: Max. -5cm, tyyli vapaa (tarkoittaen suora, rikottu, vino leikkaus). Tyttö aikansa harjaili hiuksiani ja rentouduin. Kerkesin ajatella, että onpas mukava kun huolella harjaa hiuksia-> otti pään päältä tukon päällimmäisiä hiuksia ja *raks raks raks* viiden sentin mittaiseksi. Katsoin järkyttyneenä peilistä, enkä kerennyt sanoa mitään kun käsi kävi jo takaraivolla *raksuti raksuti*
Loppujen lopuksi mulla oli sellainen 80-luvun Maggyver tyylinen hiusmalli. Oli täysjärkyttyny, etten saanut mitään sanottua. Homma oli valmis ja tyttö oli yhtä hymyä, et tää olis tässä!! Eix olekki upee!! Jotain sopersin et "eh, ei tää ny ihan oo sellane ku sanoin" ja vaelsin kuin haamu hakeen mun takkia. Toinen vakikampaaja näki tukkani ja valahti ihan valkoiseksi, eikä saanu sanottua mitään.
Loppu mulla käynnit tässä kampaamossa. Tästä on monta vuotta aikaa ja onneksi tukkani on kasvanut takaisin, nyt vaan naurattaa se tilanne. Tästä tilanteesta vuosi eteenpäin näin sitä kampaajaani mikä oli ollut pois, ihmetteli miksen käy heillä enää.. Juuh..Uuden kampaajan testaus oli kun sanoin, että max.5cm pois ja kysyin vielä, että muistaahan mitan. Hän vaan hymyili ja sanoi, että asiakkaan mitta on kampaajan tuplamitta :o Eli tarkoitti 10cm.. Sanoin hälle, et jos leikkaat yli 5cm, niin voit olla varma etten tuu toiste. Vaihdoin kuitenkin taas kampaajaa.
Onneksi se hius on kuitenkin kasvava luonnonvara, aina voi vaihtaa sitä kampaajaa. Itse olen löytänyt jo hyvän kampaajan joka kuuntelee, enkä vaihda enää.
Opiskelijoiden taso on ihan todellinen ongelma. Toiset on jo valmistuessaan ihan ok, toiset taas ihan amatöörejä. Monesti tähän vielä yhdistyy kaikkitietävä asenne iästä johtuen kenties ja katastrofi on valmis.
Sanon tämän kaikella rakkaudella vastavalmistuneita kohtaan, koska 10v sitten olin sellainen itsekkin. Nyt taas työnantajana nään uransa alussa olevia kampaajia usein. Olen huomannut myös, että opettajissakin on hyvin keskinkertaisia leikkaajia, mikä taas johtaa tietysti vielä huonompiin oppilaisiin.
Ongelma ovat myös ihmiset, jotka eivät halua maksaa kokemuksesta ja ammattitaidosta. Joku kokenut, taitava kampaaja voi todella luoda asiakkaalleen upeita hiuksia, mutta asiakas ei ole valmis maksamaan, vaan menee johonkin supermarketin pikakampaamoon ja päivittelee miten kaikki kampaajat on imbesillejä tunareita.
(En tarkoita tätä tilitystä lainaamalleni kirjoittajalle! Tuonlaisesta hiuskatastrofista pitäisi saada tuntuva hyvitys.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun tukka on jo leikattu, sen vakikampaajan tarvitsee lähinnä pitää yllä sitä uutta pituutta. Luulisi ettei enää olisi ongelmaa.
Tuo on kyllä totta. Mutta se tuuraaja myös värjäsi paremmin ja on mielestäni taitavampi työssään. Siksi haluaisin jatkaa hänellä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilatessa pyysin kampaajaa joka osaa leikata todella kiharaa luonnonkiharaani. Sanoin vielä leikatessa että se sitten lyhenee HUOMATTAVASTI kun kuivuu. "Joojoo mä tiedän kyllä". No, ei tiennyt. Hiukset lyheni yhteensä noin 15cm koska tilaamani 2cm oli sille 10, ja siitä vielä luonnonkiharan kuivumisen noste 5cm. Enää en saanut kiinni ja tukka järkky moppipallo. Vihaisena lähdin TAAS ja päätin että se oli viimeinen kerta kun kampaajalla käyn.
Mä en käsitä miten kampaaja ei tajua hiusten kiharuutta ja kastelemisen vaikutusta siihen kuivaan lopputulokseen. Mulle on käynyt ihan samoin monta kertaa. En ole elämäni aikana kovin montaa kertaa ollut tyytyväinen kampaajalla käynnin tuloksiin vaikka olen monessa eri paikassa asioinut, joten aloin itse leikata. Yhdeksän vuotta olen ollut tyytyväinen kun itse voi tehdä juuri mitä tahtoo omille hiuksilleen.
Itse olen valmistunut kampaajaksi v. 2011, ja kyllä ainakin meille opetettiin kiharoiden hiusten leikkaus; ei koskaan läpimärkänä, eikä suoraksi vedettynä! Siis samalla tavalla osioissa kuin "normaalitkin" hiukset, mutta sitä osiota ei vedetä suoraksi vaan pidetään hieman löysänä. Mulla on ollut monia kiharatukkaisia asiakkaita, ja aina on lähtenyt oikea määrä tukkaa pois. Kuulostaa todella kummalta, että jotkut eivät oikeaa tekniikkaa tiedä. Kuitenkin jo koulussa joutuu tosi paljon kiharoita leikkelemään, sekä luonnollisia että permiksiä.
Hei nyt kun täällä näyttää olevan kampaajia linjoilla, niin saisiko vastauksia niihin värjäyskysymyksiin? Että mikä siinä on niin vaikeaa? Tehdä luonnollisen näköisiä raitoja, liukuvärjäystä, monivärjäystä jne? Eikö tekniikoita opeteta koulussa vai mikä on? :)
Minulle on käynyt niin monta kertaa noin, etten käy enää ollenkaan kampaajalla leikkauttamassa hiuksia. Tarkoituksenani oli kasvattaa hiukset alaselkään asti, mutta aina leikattiin enemmän kuin oli ehtinyt kasvamaan. Niinpä "kasvatin" hiuksiani monta vuotta saamatta mitään tulosta aikaiseksi. Nyt on vihdoinkin pitkät, paksut ja tuuheat hiukset alaselkään asti, kun en enää leikkauta vain "paria senttiä", joka oikeasti tarkoitti aina 10-15cm. Välillä pätkin itse kaksihaaraiset pois, muuten annan kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppu mulla käynnit tässä kampaamossa. Tästä on monta vuotta aikaa ja onneksi tukkani on kasvanut takaisin, nyt vaan naurattaa se tilanne. Tästä tilanteesta vuosi eteenpäin näin sitä kampaajaani mikä oli ollut pois, ihmetteli miksen käy heillä enää.. Juuh..Uuden kampaajan testaus oli kun sanoin, että max.5cm pois ja kysyin vielä, että muistaahan mitan. Hän vaan hymyili ja sanoi, että asiakkaan mitta on kampaajan tuplamitta :o Eli tarkoitti 10cm.. Sanoin hälle, et jos leikkaat yli 5cm, niin voit olla varma etten tuu toiste. Vaihdoin kuitenkin taas kampaajaa.
Ongelma ovat myös ihmiset, jotka eivät halua maksaa kokemuksesta ja ammattitaidosta. Joku kokenut, taitava kampaaja voi todella luoda asiakkaalleen upeita hiuksia, mutta asiakas ei ole valmis maksamaan, vaan menee johonkin supermarketin pikakampaamoon ja päivittelee miten kaikki kampaajat on imbesillejä tunareita.
Se on niin arpapeliä. Olen käynyt kokeneilla kampaajilla, joilla on oma liike ja useimmiten on seurannut vain pettymys. Luonnonkiharaa ei ilmeisesti osata leikata. Pyydän jotain maksimissaan viiden sentin tasoitusta ja saankin 15 senttiä kerrostusta ja lyhennystä.
Vierailija kirjoitti:
Hei nyt kun täällä näyttää olevan kampaajia linjoilla, niin saisiko vastauksia niihin värjäyskysymyksiin? Että mikä siinä on niin vaikeaa? Tehdä luonnollisen näköisiä raitoja, liukuvärjäystä, monivärjäystä jne? Eikö tekniikoita opeteta koulussa vai mikä on? :)
Ei siinä pitäisi olla mitään vaikeaa, ellei kyse ole vaalennuksista. Yksikään kampaaja maailmassa ei voi luvata vaalennuksen lopputulosta. Jokaikinen hius käyttäytyy eri tavalla, eikä kampaajilla ole kristallipalloa josta näkisi hiusten mahdolliset vauriot ja aiemmat käsittelykerrat. Joku kirjoitteli aiemmin, että liukuvärjäys oli epäonnistunut (raja oli liian selkeä), en kyllä käsitä miten ammattitaitoinen kampaaja ei osaa tehdä kaunista, häilyvää rajaa. Vaikkei sitä opetettaisi kouluissa, on sitä taktiikkaa käyty läpi jo vuosien ajan (tuli muotiin kun itse vielä opiskelin) ammattilaisten järjestämissä koulutuksissa.
Pakko näin yleisesti lisätä tähän loppuun: monet asiakkaat eivät ymmärrä hiustensa todellista kuntoa. On todella yleistä, että asiakkaat varaavat ajan värjäykseen ja ilmoittavat vasta penkissä istuessaan, että se musta tukka pitäisi nyt saada samalla sekunnilla valkoisen harmaaksi. Sitten kun yrität selittää, että vaalennuksia on tehtävä mahdollisesti joku 5-6 kertaa, kannattaisi aloittaa raidoittamalla ja leikatakin pitäisi, asiakas vetoaa kampaajan ammattitaidottomuuteen.
Mullakin oli kerran eräs tummahiuksinen asiakas joka halusi platinanvaalean lopputuloksen. Kerroin, että sävy tulee olemaan vielä pitkään liian tumma yms. tarvittavan tiedon, ja asiakas väitti ymmärtävänsä tilanteen ja alettiin vaalentamaan varatun ajan puitteissa. Varattiin uusi aika uuteen vaalennukseen, ja kaikki meni kuten suunniteltiin. Silti tämä asiakkaani, joka sattui olemaan ystäväni kaveri, oli kuulemma haukkunut mut ja mun ammattitaidon ihan lyttyyn, miten hän halusi vaaleat hiukset ja lopputulos ei vastannut hänen kuvitelmiaan ja värin sävy oli ruma. Niin, enhän mä ollutkaan kertonut ennen kuin aloitettiin, että millainen operaatio edessä onkaan...
Monesti asiakas tulee myös mallikuvan kanssa liikkeeseen tajuamatta, että omien hiusten mallin/paksuuden/pituuden/värin takia hänelle ei voida kyseistä hiustyyliä tehdä. Tässäkin vaiheessa yleensä kampaaja on se paska, kun lopputulos ei vastaa mallikuvaa.
Selkeät virheet (leikataan liikaa, sotketaan asiakkaalta puoli naamaa, laitetaan lämpimän sävyn sijasta vihreään taittava sävy, ei häivytetä selkeää rajaa...) ovat asia erikseen, silloin kyse on vaan ammattitaidottomuudesta ja kannattaa antaa palautetta ja vaihtaa kampaajaa.
Sitä en ymmärrä, että kun kampaajaa pyytää keventämään hiuksia, niin satavarmasti hiuksia vain lyhennetään! Omat hiukseni ovat paksut ja raskaat ja haluaisin, että niitä kevennettäisiin esimerkiksi ohennussaksilla. Kampaaja inttää joka ikinen kerta, että niin ei voi tehdä, vaan kevennys tehdään lyhentämällä latvoja. Eli joudun tekemään ohennuksen sitten itse kotona.