Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painoindeksini on 24.8- miksi laihduttaisin?

Alkuper.
31.03.2016 |

Olen 167 pitkä ja painan 69 kiloa, eli painoindeksini on 24,8, kun 25 on ylipainon alaraja. Vaatekokoni on 38-40, riippuen mitoituksesta ja mallista. Farkkuni ovat kokoa 29/32 tai 29/34. Mittani ovat 97-73-97. Olen 43-vuotias. Olen terve, liikun säännöllisesti ja näytän mielestäni sopusuhtaiselta. Miehenikin tykkää vartalostani.

Kuitenkin kun lukee keskustelupalstoja, moni pitää itseään armottomana läskinä jos bmi on 23-25. Itse en ymmärrä. Miksi pitäisi olla hoikka? Ketä se hyödyttää? Minulla on ihana perhe, ystäviä, työ ja harrastuksia, koskaan elämäni ei ole vaikeutunut millään tavalla vaikka bmi:ni on jo toistakymmentä vuotta liikkunut välillä 23,8-25,2. Joka päivä näen kokoisiani naisia jotka ovat terveitä ja hyvinvoivia kuten itsekin olen.

Miksi ihmeessä siis moni on tyytyväinen itseensä vain kun bmi on 20-22? Miksi painoindeksin ylärajoilla oleva pitää itseään läskinä ja häpeää itseään?

Kommentit (165)

Vierailija
101/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

75: En huomiohuoraa. Haluan mielipiteideni PYSYVÄN palstalla, sillä se on minulle tärkeää. Niiden poistuminen ärsyttää minua.

Öh? Sain bannini (kahdet EIKÄ monet) modejen haukkumisesta.

76: Tuo bmi on normaalipainoa. Miten normaalipaino voi olla liian laiha ??!

Miten normaalipaino voi olla liian lihava? Kerropas se. 

Useimmat meistä ei saa bannin bannia, joten kertonee myös se käytöksestäsi tällä palstalla. Ja jos aihe on sinulle tärkeä, ja haluat sen pysyvän palstalla... no, jos ne eivät pysy, jossakin täytyy olla vikaa. Ja se vika voi ihan oikeasti olla siinä, että sinä itse et ole asiallinen, eikä siinä, että me muut olemme läskidenialisteja.

Vaikea ymmärtää miksi saa haluaa mielipiteidensä pysyvän palstalla

Se on tärkeää, koska en voi sanoa niitä ääneen kulttuurimme takia. Haluan kertoa ne edes jossain!

Mutta miksi

Tiedät ettei ajatukset ole oikein. Et niitä uskalla muualla kertoa. Miksi täällä? Mikä motiivisi on

Tuskinpa olet niin naivi, että uskot muuttavasi maailmaa..

Minulla ei ole motiiveja. Nämä ovat edelleen asioita, joista tykkään keskustella todella paljon. Luuletko oikeasti, että menisin sanomaan jollekin länsimaalaiselle ihmiselle, että aasian painoihanne on parempi tai että bmi 15 on paras?! Minut leimattaisiin sekopääksi vallitsevan läskidenialismin takia.

Tottakai sulla on motiivi.

Ja syy mikä on sinut rikkonut.

Tutki vähän itseäsi ja unohda muut

No haluaisin, että ihmisten asenteet muuttuisivat laihuusmyönteisiksi. Ehkä se on motiivini? En tiedä.

Minua ei ole rikkonut mikään.

Newflash: Asioita ei saa tapahtumaan vinkumalla netissä

Vierailija
102/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

99&102: Minua ei kiinnosta se mitä ajattelette minusta.

101: Voisin sanoa mielipiteeni ääneen sillä en ole läski"rasisti".

Läskirasistihan sinä nimenomaan olet. Kenties alentuneesti syyntakeinen, mutta silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

75: En huomiohuoraa. Haluan mielipiteideni PYSYVÄN palstalla, sillä se on minulle tärkeää. Niiden poistuminen ärsyttää minua.

Useimmat meistä ei saa bannin bannia, joten kertonee myös se käytöksestäsi tällä palstalla. Ja jos aihe on sinulle tärkeä, ja haluat sen pysyvän palstalla... no, jos ne eivät pysy, jossakin täytyy olla vikaa. Ja se vika voi ihan oikeasti olla siinä, että sinä itse et ole asiallinen, eikä siinä, että me muut olemme läskidenialisteja.

Se on tärkeää, koska en voi sanoa niitä ääneen kulttuurimme takia. Haluan kertoa ne edes jossain!

Mutta miksi

Tiedät ettei ajatukset ole oikein. Et niitä uskalla muualla kertoa. Miksi täällä? Mikä motiivisi on

Minut leimattaisiin sekopääksi vallitsevan läskidenialismin takia.

Miksi konditionaali?

Vierailija
104/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun painoindeksini on 23, miksi en laihduttaisi?

Vierailija
105/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss:lle muutama kysymys:

-kuinka vanha olet?

-hoidetaanko syömishäiriötäsi ja masennustasi kunnolla?

-ymmärtävätkö vanhempasi sinun tarvitsevan apua?

-onko elämäsi muuten ok, käytkö esim. koulua tai opiskeletko?

-onko sinulla ystäviä?

-voisitko käydä keskustelemassa vaikkapa koulupsykologin tai kuraattorin kanssa tuntemuksistasi?

Olen huolissani sinusta ja varsinkin tässä ketjussa esiintulleista itsemurhapuheista. Toivon, että saat apua itsesi hyväksyntään. Olet arvokas sellaisena kuin olet, et vasta sitten, kun painat mielestäsi riittävän vähän.

Voi jeesus. Onko ketjun aihe "opi tuntemaan ssss"?! Ei ole!

Hyvin lyhyesti,

19v. En sairasta kumpaakaan enkä juuri nyt halua apua ongelmiini. Olen itsenäinen, vanhemmistani riippumaton. Elämäni on ok ja on ystäviä mutta ei sellaisia, jotka olisivat kanssani samoista asioista kiinnostuneita.

82: Tarkoitin ylipainon normalisointia.

84; Normaalipainoinen voi näyttää liian lihavalta.

Hyvä, että sinulla on ystäviä. Kannattaisi varmaan viettää enemmän aikaa heidän seurassaan. Ilmeisesti he eivät jaa vääristynyttä kehonkuvanäkemystä kanssasi, mikä on hyvä asia. Minulle välittyy kuitenkin kuva, että IRL, lähelläsi ei ole ihmisiä, jotka välittäisivät sinusta ja auttaisivat hakemaan apua. Sairauteesi kuuluu, ettei sairaudentuntoa itselläsi ole, siksi tarvitsisit ihmisiä, jotka painoistaisivat menemään hoitoon. Olet vielä nuori ja sinulla on koko elämä edessäsi, kunhan paranet.

Vierailija
106/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että näyttäisit paremmalta kun bmi olisi 19. Ei kai siihen muuta syytä ole?

Vierailija
107/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Mutta miksi

Minulla ei ole motiiveja. Nämä ovat edelleen asioita, joista tykkään keskustella todella paljon. Luuletko oikeasti, että menisin sanomaan jollekin länsimaalaiselle ihmiselle, että aasian painoihanne on parempi tai että bmi 15 on paras?! Minut leimattaisiin sekopääksi vallitsevan läskidenialismin takia.

Yleisesti ottaen bmi 15 on epäterveellinen. Tästä syystä se ei ole paras.

Onko tämä tosiaan mielestäsi läskidenialismia??

Vierailija
108/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että näyttäisit paremmalta kun bmi olisi 19. Ei kai siihen muuta syytä ole?

Miksi riskeerata oma hyvinvointinsa vain siksi, että olisi jonkun yksittäisen ihmisen silmissä paremman näköinen? 

Vierailija
109/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi riskeerata oma hyvinvointinsa vain siksi, että olisi jonkun yksittäisen ihmisen silmissä paremman näköinen? 

Laihduttaminen hyvinvoinnin riskeeraamista? Vittu tämä läskidenialismi on mennyt sairaaksi.

Vierailija
110/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Mutta miksi

No haluaisin, että ihmisten asenteet muuttuisivat laihuusmyönteisiksi. Ehkä se on motiivini? En tiedä.

Ihmisten asenteet on nykyään kyllä laihuusmyönteisempiä, kuin koskaan. Jos et paljoa lintsaillut kuviksen ja historian tunneilta koulussa, niin huomaat varmasti, että niin kivikaudella, antiikin aikana, kuin parisataa vuotta sitten taideteoksissa esiintyi lähinnä ylipainoisia naisia. Niitä pidettiin naisellisuuden perikuvina ja upeina taideteoksina, nykymaailmassa sellaisia naisia haukutaan läskeiksi paskoiksi ja itse taiteilijaa läskidenialistiksi. Ennen vanhaan lihavia kadehdittiin ja vanhemmat olivat ylpeitä, jos lapsilla oli pyöreät posket ja lihaa luiden päällä. Kukaan lihava ei halunnut laihtua. Lihavia lapsia ei syrjitty ja pilkattu, ehkä kadehdittiin vähän. Laihoja säälittiin Nykyään ei-kiusattu lihava lapsi, tai nuori on harvinaisuus, vaikka nuortenkin lihavuus on jo arkipäivää. Netti ja lehdet pursuavat laihdutusvinkkejä ja ylistäviä otsikkoja julkkisten bikinikunnosta. En ole koskaan nähnyt otsikkoa, joka ylistäisi normaalipainoisen julkkiksen 20 kilon painonnousua.

Nämä sinun pelkäämäsi läskidenialismi ja lihavuuden ylistäminen ovat oikeasti vain lihavien puolustuskeino ilkeitä läskittelijöitä vastaan; he eivät halua näyttää, kuinka haukkujien huutelut loukkaavat ja siksi puolustautuvat sanomalla, etteivät edes haluaisi olla laihempia. Oikeasti he eivät halua mitään muuta niin paljon, kuin laihtua bikinikuntoon.

Vierailija
111/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss:lle muutama kysymys:

-kuinka vanha olet?

-hoidetaanko syömishäiriötäsi ja masennustasi kunnolla?

-ymmärtävätkö vanhempasi sinun tarvitsevan apua?

-onko elämäsi muuten ok, käytkö esim. koulua tai opiskeletko?

-onko sinulla ystäviä?

-voisitko käydä keskustelemassa vaikkapa koulupsykologin tai kuraattorin kanssa tuntemuksistasi?

Olen huolissani sinusta ja varsinkin tässä ketjussa esiintulleista itsemurhapuheista. Toivon, että saat apua itsesi hyväksyntään. Olet arvokas sellaisena kuin olet, et vasta sitten, kun painat mielestäsi riittävän vähän.

Voi jeesus. Onko ketjun aihe "opi tuntemaan ssss"?! Ei ole!

Hyvin lyhyesti,

19v. En sairasta kumpaakaan enkä juuri nyt halua apua ongelmiini. Olen itsenäinen, vanhemmistani riippumaton. Elämäni on ok ja on ystäviä mutta ei sellaisia, jotka olisivat kanssani samoista asioista kiinnostuneita.

82: Tarkoitin ylipainon normalisointia.

84; Normaalipainoinen voi näyttää liian lihavalta.

Ovatko ystäväsi siis läskidenialisteja? Kuka on normalisoinut ylipainoa? Näyttää on eri asia kuin että olisi lihava. Tuolla logiikalla normaalipainoinen  voi näyttää myös liian laihalta.

Vierailija
112/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Itse, mieheni ja ystväni ovat kaikki sitä mieltä että näytän hyvältä tällaisena, jopa paremmalta kuin hoikempana. Jos jonkun tuntemattoman mielestä olen läski ja minun pitäisi laihduttaa, viisveisaan. :) Harrastan paljon liikuntaa ja sekin tietty lisää painoani, kun mittani eivät kuitenkaan ole ihan valtavat. Talven jäljiltä on jäänyt vyötärölle ja muutama lisäsentti, mutta kesään mennessä ne olisi tarkoitus taikoa pois treenillä, ei laihduttamalla. :)

Vierailija
113/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen hyvinvoinnin riskeeraamista? Vittu tämä läskidenialismi on mennyt sairaaksi.

Edelleen: mikä v**un läskidenialismi? Onko tämä joku uusi wt-tyyppinen käsite vai? Ennen kaikki oli wt:tä nyt kaikki on läskidenialisteja. Mistä sinä tiedät kyseisen ihmisen hyvinvoinnista? Kaikki eivät saa esimerkiksi laihtumista loppumaan. Huolehdi vain omista kiloistasi äläkä viitsi olla tekopyhä.

Vierailija
114/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se siitä kypsästä keskustelusta aikuisten kesken.

Tuliko esimerkiksi mieleen, että normaalipainon sisällä laihduttaminen ei automaattisesti tuo onnea, eikä edes terveyttä? Laihduttaminen millä keinolla tahansa ei tuo terveyttä kenellekään, ei edes sille vaikeasti ylipainoiselle. Ja jos ihminen on jo terve, eikä laihduttaminen tuo hänen terveydelleen mitään lisäarvoa, miksi tulisi laihduttaa? 

Ai niin, koska läskidenialismi. Anteeksi hirveästi, menen jonnekin häpeämään kun kehtaan pitää normaalipainoisia normaalipainoisina.

Vierailija
115/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Mutta miksi

Siinäpä oiva pyrkimys. Av tosiaan on hyvä paikka muuttaa maailmaa

Mieti nyt uudelleen

Luultavasti tämä kirjoittelu on sinulle tärkeää, koska haluat yhä uudelleen turpiin. Haastat riitaa. Haluat olla "ristiretkellä". Se ja nälkä saa sinut tuntemaan, että olet olemassa

116/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Miksi lihavat usein korostavat kuinka mahtavia heidän elämänsä muut osa-alueet ovat??? Guess what, laihana elämä on AINA parempaa.

Minä en tiedä, olenko oikea henkilö vastaamaan tähän, sillä en käsittääkseni ole lihava. Mutta sinun mielestäsi painoindeksissä n. 24 ilmeisesti olen, joten varmaan hyväksyt vastaukseni.

Minä korostan niitä elämäni muita osa-alueita mielelläni siksi, koska valtaosin niistä on riippuvainen se, kuinka onnelliseksi itseni tunnen ja kuinka tyytyväinen elämääni olen. Niin kauan kuin olen terve, joku painoindeksi tai ulkonäkö määrittää alle 10% minun tyytyväisyydestäni itseeni ja elämääni. Minusta on luonnollista korostaa niitä asioita elämässään, joille antaa eniten painoarvoa.

Siitä en osaa sanoa miten paljon parempaa elämäni olisi laihana, koska en ole varsinaisesti laiha koskaan ollut. Olen kylläkin ollut hoikka, BMI tuolloin oli 20. Ja koska tuolloin koin itseni paljon vähemmän tyytyväiseksi kuin nyt, en ole kiinnostunut edes kokeilemaan miten kokisin itseni ja elämäni sitäkin hoikempana.

Tyytymättömyyteni painoindeksissä 20 ei kohdistunut ulkonäkööni vaan siihen kurinalaisuuteen, mitä sen ylläpitäminen minulta vaati. Mä en nauti pätkääkään painon jatkuvasta tarkkailusta ja siitä, että pitää kokoajan miettiä kalorimääriä ja omaa kroppaansa. Nykyinen painoindeksini on huomattavasti armollisempi siinä suhteessa. Mä pysyn näissä mitoissa ilman jatkuvaa vaivannäköä. Ja sitä kautta olen elämääni tyytyväisempi nykymitoissani. Ulkonäöltä olin kaiketi ainakin jonkin verran paremman näköinen painoindeksissä 20, olin tosin silloin runsaat 10 vuotta nuorempikin. Mutta, kuten sanottu, minulle ulkonäkö ei ole niin merkityksellinen asia, että antaisin sille juurikaan painoarvoa kokonaisuuden kannalta. Olen mielestäni ihan riittävän nätti nytkin, joten ulkonäön takia en tunne mitään tarvetta laihduttaa.

Vierailija
117/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Kahvakuula kirjoitti:

Vielä yksi kierros Q and A with Ssss, jos olet vielä linjoilla: onko mielestäsi myös miehet "terveen hoikkia" BMI: ssä 15-17, jos harrastavat liikuntaa, eivätkä ole laihaläskejä? Onko 55 kiloa OK paino 180-senttiselle urheilevalle miehelle?

En tiedä miltä tuollaisissa mitoissa oleva mies näyttää, joten en voi vastata tuohon. Minun miesihanteeni se ei ole.

Jaa...tässä ketjussa kutsut suurinpiirtein näissä mitoissa olevaa miestä alipainoiseksi:

http://www.vauva.fi/keskustelu/2502153/huoli_puolison_alipainoisuudesta

Eli sinun mukaasi lievää alipainoa, joten täysin normaalia.

Vierailija
118/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Miksi lihavat usein korostavat kuinka mahtavia heidän elämänsä muut osa-alueet ovat??? Guess what, laihana elämä on AINA parempaa.

Kehenhän mahdat viitata, ssss? Tässä ketjussa ei ole ketään lihavaa. Keskustelutyylisi on aika negatiivinen ja hyökkäävä, oletko huomannut? Olen sanonut tämän jo aikaisemmin, mutta sanonpa uudestaan: olen ollut sinua laihempi, luultavasti siinä "ihannepainossa", johon sinä pyrit, mutta et pääse, koska painosi jumittaa paikoillaan. Arvaapa mitä: elämä ei ollut parempaa, ei edes hyvää, itseasiassa se oli aika syvältä juuri silloin. En ollut suositumpi, enkä iloisempi kuin muina aikoina ja kaikki vaatteet roikkuivat päälläni, koulunkäyntikin kärsi, kaikki ajatukset pyörivät syömisen ja liikkumisen ympärillä.

Olet ollut välillä tolkullisempi ja todellisuudentajuisempi keskustelija. Toivon, että vointisi kohenee ja olet taas parempaa seuraa muille palstalaisille. Ennenkuin alat vaahtoamaan, että miksi sitten olen tässä ketjussa, niin avasin tämän sinua ennen.

Mielestäni tässä ketjussa on lihavia. Sinun ei tarvitse olla asiasta samaa mieltä. Olen nähnyt täällä kommentteja, joissa on kerrottu siitä, että lääkärit ovat kehottaneet laihduttamaan noista indekseistä. Tuo on ylipainoa.

Älä lue viestejäni, jos tyylini keskustella ei miellytä sinua. Me emme ole sama henkilö, et voi yleistää, että noin kävisi kaikille. Ja kauniit vaatteet ei todellakaan roiku laihassa vartalossa vaan niiden muotoilu tulee kauniisti esiin. Ehkä olet tyylitajuton?

Atm vointini on erinomainen. Minä puolestani toivon, että sinä opit pysymään aiheessa.

18: Nauretaanko yhdessä sinun läskidenialismille?

Niin, en ole samaa mieltä, enkä katso myöskään, että lihavuus olisi ensisijaisesti mielipidekysymys, kun se on asia, jota voidaan mitata. Emme ole sama henkilö, mutta en tunne ketään, joka olisi voinut hyvin tavoittelemissasi mitoissa. Et voi tietää myöskään, että sinun tai kenenkään muunkaan tässä ketjussa olo olisi hyvä "oikeasti laihana". Mikään ei viittaa siihen, että näin kävisi.

Tavallisista kaupoista oli jo minun nuoruudessani vaikeaa löytää pienempiä vaatteita, kuin silloinen 34, eivätkä ne alkaneet näyttää hyvältä, vaikka osasin sievästi kaventaa niitä itse. Ai niin, olisi pitänyt kaiketi teipata niitä ihoon. On tietysti mahdollista, että minulta puuttuu tyylitajua. Nyt on kuitenkin niin, ettei mikään muu kuin sinun arvelusi viittaa tähän suuntaan. Olen visuaalisella alalla ja saan myös pukeutumisestani paljon palautetta eri puolilta. Ihmiset kyselevät aina välillä, mistä olen mitäkin ostanut, lähipiirini ihmiset ostavat samanlaisia vaatteita ja asusteita, kuin ovat nähneet päälläni. Tuntemattomatkin pysäyttävät aina toisinaan kadulla kehuakseen tyyliäni.

Enkä todellakaan ole ainoa, jota tyylisi keskustella ei miellytä.

Vierailija
119/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksanut lukea kaikkia sivuja jotain ihme jauhantaa yhdeltä kirjoittajalta, mutta tässä omaa näkökulmaa asiaan.

Olin koko lapsuuden ylipainoinen, kunnes 14 -vuotiaana sitten laihdutin (ja lopulta sairastuin anoreksiaan -> urheilubulimiaan). Näin aikuisiällä olen normaalipainoinen, teiniaikana parannuttuani syömishäiriöstä painoindeksi heitteli siinä 22-26 kohdilla. Nyt se on 21,5 enkä valehtele, kun kerron voivani todella hyvin :) Rasvaprosenttini on 22 eli suht hyvässä kunnossa olen. Se on yksilöstä kiinni, mikä on itselleen paras paino, tietenkin ylipaino on aina ylipainoa ja alipaino alipainoa. Enemmän merkkaa rasvaprosentti. Jos aloittaja liikkuu ja on terve, on hänen painoindeksinsäkin varmasti hyvä!

Vierailija
120/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuper. kirjoitti:

Olen 167 pitkä ja painan 69 kiloa, eli painoindeksini on 24,8, kun 25 on ylipainon alaraja. Vaatekokoni on 38-40, riippuen mitoituksesta ja mallista. Farkkuni ovat kokoa 29/32 tai 29/34. Mittani ovat 97-73-97. Olen 43-vuotias. Olen terve, liikun säännöllisesti ja näytän mielestäni sopusuhtaiselta. Miehenikin tykkää vartalostani.

Kuitenkin kun lukee keskustelupalstoja, moni pitää itseään armottomana läskinä jos bmi on 23-25. Itse en ymmärrä. Miksi pitäisi olla hoikka? Ketä se hyödyttää? Minulla on ihana perhe, ystäviä, työ ja harrastuksia, koskaan elämäni ei ole vaikeutunut millään tavalla vaikka bmi:ni on jo toistakymmentä vuotta liikkunut välillä 23,8-25,2. Joka päivä näen kokoisiani naisia jotka ovat terveitä ja hyvinvoivia kuten itsekin olen.

Miksi ihmeessä siis moni on tyytyväinen itseensä vain kun bmi on 20-22? Miksi painoindeksin ylärajoilla oleva pitää itseään läskinä ja häpeää itseään?

Itsekin noissa mitoissa ja hyvinvoiva sekä tyytyväinen aikuinen. Esim. alipainoisella kertynyt rasva voi olla muhkuraista kun aineenvaihdunta on heikentynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi