Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painoindeksini on 24.8- miksi laihduttaisin?

Alkuper.
31.03.2016 |

Olen 167 pitkä ja painan 69 kiloa, eli painoindeksini on 24,8, kun 25 on ylipainon alaraja. Vaatekokoni on 38-40, riippuen mitoituksesta ja mallista. Farkkuni ovat kokoa 29/32 tai 29/34. Mittani ovat 97-73-97. Olen 43-vuotias. Olen terve, liikun säännöllisesti ja näytän mielestäni sopusuhtaiselta. Miehenikin tykkää vartalostani.

Kuitenkin kun lukee keskustelupalstoja, moni pitää itseään armottomana läskinä jos bmi on 23-25. Itse en ymmärrä. Miksi pitäisi olla hoikka? Ketä se hyödyttää? Minulla on ihana perhe, ystäviä, työ ja harrastuksia, koskaan elämäni ei ole vaikeutunut millään tavalla vaikka bmi:ni on jo toistakymmentä vuotta liikkunut välillä 23,8-25,2. Joka päivä näen kokoisiani naisia jotka ovat terveitä ja hyvinvoivia kuten itsekin olen.

Miksi ihmeessä siis moni on tyytyväinen itseensä vain kun bmi on 20-22? Miksi painoindeksin ylärajoilla oleva pitää itseään läskinä ja häpeää itseään?

Kommentit (165)

Vierailija
121/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuper. kirjoitti:

Olen 167 pitkä ja painan 69 kiloa, eli painoindeksini on 24,8, kun 25 on ylipainon alaraja. Vaatekokoni on 38-40, riippuen mitoituksesta ja mallista. Farkkuni ovat kokoa 29/32 tai 29/34. Mittani ovat 97-73-97. Olen 43-vuotias. Olen terve, liikun säännöllisesti ja näytän mielestäni sopusuhtaiselta. Miehenikin tykkää vartalostani.

Kuitenkin kun lukee keskustelupalstoja, moni pitää itseään armottomana läskinä jos bmi on 23-25. Itse en ymmärrä. Miksi pitäisi olla hoikka? Ketä se hyödyttää? Minulla on ihana perhe, ystäviä, työ ja harrastuksia, koskaan elämäni ei ole vaikeutunut millään tavalla vaikka bmi:ni on jo toistakymmentä vuotta liikkunut välillä 23,8-25,2. Joka päivä näen kokoisiani naisia jotka ovat terveitä ja hyvinvoivia kuten itsekin olen.

Miksi ihmeessä siis moni on tyytyväinen itseensä vain kun bmi on 20-22? Miksi painoindeksin ylärajoilla oleva pitää itseään läskinä ja häpeää itseään?

Itsekin noissa mitoissa ja hyvinvoiva sekä tyytyväinen aikuinen. Esim. alipainoisella kertynyt rasva voi olla muhkuraista kun aineenvaihdunta on heikentynyt.

No sellaista se selluliitti on, olit sitten yli- tai alipainoinen ;) että kyllä sitä selluliittia useilla ylipainoisillakin on, eikä sellainen kenelläkään ole tervettä.

Vierailija
122/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi että näyttäisit paremmalta kun bmi olisi 19. Ei kai siihen muuta syytä ole?

Miksi riskeerata oma hyvinvointinsa vain siksi, että olisi jonkun yksittäisen ihmisen silmissä paremman näköinen? 

Laihduttaminen hyvinvoinnin riskeeraamista? Vittu tämä läskidenialismi on mennyt sairaaksi.

Edelleen: mikä v**un läskidenialismi? Onko tämä joku uusi wt-tyyppinen käsite vai? Ennen kaikki oli wt:tä nyt kaikki on läskidenialisteja. Mistä sinä tiedät kyseisen ihmisen hyvinvoinnista? Kaikki eivät saa esimerkiksi laihtumista loppumaan. Huolehdi vain omista kiloistasi äläkä viitsi olla tekopyhä.

Alatyylisestä ilmaisusta päätellen taitaa olla joidenkin wt-teinien juttuja koko läskidenialismi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

124: en oikeastaan halua viettää heidän kanssaan aikaa nykyistä enempää sillä olemme liian erilaisia eikä se johdu vain painoasioista. Haluaisin uusia ystäviö mutta en edes yritä saada niitä tällä hetkellä.

Tiedän hyvin että osa tekemistäni asioista on epänormaaleja mutta EN HALUA muuttua. Pidän siitä mitä olen tällä hetkellä.

126:: Ei ole, se oli vain esimerkki.

129: Jos ihmiset olisivat laihuusmyönteisiä, täällä ei peukutettaisi ylipainoa ja alapeukutettaisi normaalipainon alarajaa&alipainoa. Teidän asenteet heijastavat hyvin sitä mitä media näyttää. mm. Plusmallien ihannoiminen

130: Ovat hieman. Media normalisoi sitä.

134: En halua riidellä. Sanoin jo, että tarvitsen tätä sillä haluan ilmaista mielipiteeni edes jossain.Olen olemassa ilman avta ja nälkää.

Mitä anorektinen teini edes tekee vauvapalstalla? Kaipaatko äitihahmoa? Jospa menisit takaisin Demille, niin voisivat aikuiset täällä keskustella joistain järkevästä.

Vierailija
124/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

SSSS: Miksi ihmisten tulisi olla laihoja? Mitä merkitystä sillä on?

Olen itse entinen anorektikko, joten jossain määrin voin samastua ajatuksiisi. Aikanaan koin, että en ole missään hyvä, että ainoa missä voin onnistua, on laihana pysymisen. Se toi turvaa ja suojaa. Parannuin osittain, vaikka taistelen joskus edelleen asian kanssa.  Nykyisin tiedän, että ulkonäkö ei kerro minusta ihmisenä mitään. Kukaan ei voi ulkoapäin sanoa, millainen minun sieluni ja olemukseni sisältäpäin on. Ja lopultakin, mitä väliä ulkonäöllä on? Voiko ihmisen onnellisuutta punnita BMI:llä tai muutamalla kilolla "läskiä"? Elämä on raskasta matka, ja jos jää jumittamaan muutamaan kiloon sitä "läskiä", voiko oikeasti koskaan olla oikeasti onnellinen? Onnellisuus on asenne itseä kohtaan, että hyväksyy itsensä sellaisena kuin on kaikkina eri aikoina. Sellainen ihminen on oikeasti onnellinen. 

Vierailija
125/165 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus taas. En jaksanut lukea kun huomasin sössön olevan paikalla. Rakastakaa itseänne sellaisina kuin olette. T. syöpasairas, jonka bmi on jo sössön ihannelukemissa. Terkkuja sulle, sössö.

Vierailija
126/165 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

143: En kaipaa 😂, pärjään loistavasti ilman äitiäni. Mielestäni tämä on mahdollisesti Suomen suosituin yleisaihepalsta vai näetkö paljonkin aloituksia VAUVOISTA?

144: En ole koskaan kirjoittanut että kaikkien tulisi olla laihoja ja vastata ihannettani! Olen sannonut että kaikkien mallien, laulajien ja näyttelijöiden tulisi olla laihoja, sillä niillä aloilla ulkonäön tulisi olla hyvä. Se ei ole sitä tällä hetkellä.

Olen niin kyllästynyt siihen, kuinka te nykyiset tai ex-anorektikot tulette kertomaan minulle ajatuksistanne tai muusta. En edusta teitä, minulla ei ole diagnoosia anoreksiasta. Näkemykseni ovat mitä ovat eikä näihin ajatuksiin tarvitse anoreksiaa. Olen aina olllut ulkonäkökeskeinen itseäni kohtaan, sen takia paino merkitsee. Ja mitäkö merkitystä laihuudella on? Se ON kaunista!

Saat olla toki sitä mieltä kuin olet. Mutta varmaan ymmärrät että se on vain sinun subjektiivinen mielipiteesi, ei totuus. Ja ihan aikuisten oikeasti pian 44 v. M-kokoinen nainen ei ole valtavan kokoinen, varsinkin jos ei ole juurikaan läskiä. Sinun ja kaltaistesi takia jopa S-kokoinen pian 18 v. siskontyttöni on mielestään lihava.

Ps. Tänään minulla on päällä villakangastakki kokoa 36, ja ihan sopiva on. :-)

Vierailija
127/165 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on ihan hyvä paino. Itsekin olin nuorena tuon kokoinen ja rasvat oli sopivasti tisseissä ja lantiolla/perseessä. Täydellistä.

Vierailija
128/165 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin... Mitä lisäarvoa se elämälle toisi, jos olisi keskivertonormaalipainon sijaan laiha (oletan, että SSSS tarkoittaa laihalla normaalipainon alakäyrillä olevaa, tai suoranaisesti alipainoista ihmistä)? 

Entä, jos ihminen jo kokee olevansa kaunis senhetkisessä painossaan, eikä koe laihduttamisen häntä erityisesti kaunistavan? 

Entä, jos tavoitellun laihuuden ylläpito vaatii sellaisia tekoja, jotka eivät ole terveitä, ja/tai jotka eivät tuo hyvää oloa? 

Entä, jos laihuus ja sen ylläpito jopa sulkee pois asioita, joita pystyisi muuten tekemään (esimerkiksi liikunnan harrastamisen)? 

Entä, jos ihminen yksinkertaisesti ahdistuu siitä elämäntavasta, jolla hän saisi itsensä pidettyä normaalipainon alarajoilla tai alipainoisena? 

Kauneus ei ole ainoa arvo elämässä - ja kauneus ainoana arvona voi todella sulkea pois ne muut arvot. Esimerkkinä: olen tavannut ihmisiä, jotka ovat olleet langanlaihoja ja toki kauniita, mutta jotka on määrätty aina ajoittain esimerkiksi liikuntakieltoon, tai jotka ovat saattaneet pyörtyä kesken päivän painonsa vuoksi. Onko se tavoiteltavaa, vaikka se olisi kaunista? 

Ja jos ruoka ja laihuus ylipäätään alkavat hallita elämää siten, että se sulkee pois elämän muita osa-alueita, onko se enää tavoiteltavaa? Kovin moni (onneksi!) ei ole valmis uhraamaan elämästään esimerkiksi ruoan tuomaa nautintoa, sosiaalisia suhteita, muiden harrasteiden tuomaa iloa ja perusrentoa onnellisuutta vain siksi, että muistuttaisi catwalkeilla käveleviä alipainoisia malleja.

Tiedän, SSSS, että kaiken tämän sinä kuittaat vain sillä, että laihuus on aina tavoiteltavaa, eikä se koskaan vaadi tämänkaltaisia ponnisteluja. Ehkei sinulta - tai ehkäpä vaatii, kuka tietää. Mutta meiltä muilta se voi vaatia. Kaikki eivät ole luonnostaan sirorakenteisia ja pienikokoisia, ja kaikille oma luontainen paino ei tule koskaan olemaan normaalipainon alarajoilla - ja kaikki eivät arvota laihuutta niin korkealle, että olisivat valmiit ponnistelemaan ja uhraamaan elämästään muita osa-alueita pyrkiessään sellaiseen olotilaan, joka ei itselle luontainen ole.

Vierailija
129/165 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 170cm ja tyytyväinen kun painan 58-59 kg (eli painoindeksi about 20), koska yksinkertaisesti näytän silloin selkeästi paremmalta kuin muissa painoissa (en haluaisi myöskään missään nimessä painaa alle 57kg). Myönnän olevani turhamainen mutta toisaalta olen hyväksynyt tämän turhamaisuuden itsessäni eikä se juuri vaivaa minua. Myöskin pidän mielelläni painoindeksin noin alhaalla (tai no ssss:n mielestä se on tietty korkea), koska jos vaikka sairastuu eikä pääse liikkumaan niin paino ei karkaa heti niin ylös että laihduttaminen olisi hirveän työlästä.

Mutta minun mielestäni kenenkään ei pidä laihduttaa jos ei halua eikä terveys ei sitä vaadi, eikä ainakaan normaalipainon sisällä. Tutkimustenkin mukaan lievä ylipaino tai juuri BMI 23-25 on mahdollisesti terveellisin paino, ja monet naiset näyttävät mielestäni parhaalta tuossa painossa. Itse en valitettavasti vain kuulu heihin. Ja juu, toivon kasvavani ihmisenä niin, että ulkonäöllä ei ole mulle niin paljon väliä, mutta en ole nyt siinä pisteessä.

Vierailija
130/165 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Miksi lihavat usein korostavat kuinka mahtavia heidän elämänsä muut osa-alueet ovat??? Guess what, laihana elämä on AINA parempaa.

Miten sinä sen niin varmaksi tiedät, oletko koskaan kokeillut elää lihavana?

Vierailija
131/165 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

75: En huomiohuoraa. Haluan mielipiteideni PYSYVÄN palstalla, sillä se on minulle tärkeää. Niiden poistuminen ärsyttää minua.

Öh? Sain bannini (kahdet EIKÄ monet) modejen haukkumisesta.

76: Tuo bmi on normaalipainoa. Miten normaalipaino voi olla liian laiha ??!

Miten normaalipaino voi olla liian lihava? Kerropas se. 

Useimmat meistä ei saa bannin bannia, joten kertonee myös se käytöksestäsi tällä palstalla. Ja jos aihe on sinulle tärkeä, ja haluat sen pysyvän palstalla... no, jos ne eivät pysy, jossakin täytyy olla vikaa. Ja se vika voi ihan oikeasti olla siinä, että sinä itse et ole asiallinen, eikä siinä, että me muut olemme läskidenialisteja.

Vaikea ymmärtää miksi saa haluaa mielipiteidensä pysyvän palstalla

Se on tärkeää, koska en voi sanoa niitä ääneen kulttuurimme takia. Haluan kertoa ne edes jossain!

You go girl. Oot ihan ok! 

Vierailija
132/165 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Miksi lihavat usein korostavat kuinka mahtavia heidän elämänsä muut osa-alueet ovat??? Guess what, laihana elämä on AINA parempaa.

Lihavat? 

Aloittajan BMI:hän oli... eikun sä oletkin sä, joo unohda, sulla oli ihan omat mittaris.

Vierailija
133/165 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että näyttäisit paremmalta kun bmi olisi 19. Ei kai siihen muuta syytä ole?

Miksi on tärkeää "näyttää hyvältä"? Eikö hyvältä tuntuminen ole tärkeämpää?

Vierailija
134/165 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Lihavat? 

Aloittajan BMI:hän oli... eikun sä oletkin sä, joo unohda, sulla oli ihan omat mittaris.

BMI:ssä tuo ap:n lukema on kylläkin aivan ylipainon rajalla ja BMI on aivan liian lempeä mittari noin yleisesti.

Kaikki ylimääräinen rasva ihmiskehossa on haitallista.

Vierailija
135/165 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOTUUS JULKI kirjoitti:

Miten sen nyt ottaa.

Miehen ja naisen erottaa toisistaan rasvan määrä. BMI 18 tarkoittaa siis pojan vartaloa.

Vierailija
136/165 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TOTUUS JULKI kirjoitti:

Miten sen nyt ottaa.

Miehen ja naisen erottaa toisistaan rasvan määrä. BMI 18 tarkoittaa siis pojan vartaloa.

Sillä ei ole väliä miltä näyttää.

Vierailija
137/165 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 174 ja painan nyt n 60 kg. Löysää on vieläkin vaikka painoindeksi on n 20. Aiemmin painoin n 72 kg ja kyllä elämä on kevyempää.

Vierailija
138/165 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOTUUS JULKI kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Lihavat? 

BMI:ssä tuo ap:n lukema on kylläkin aivan ylipainon rajalla ja BMI on aivan liian lempeä mittari noin yleisesti.

Millä perusteella on liian lempeä mittari? Ja millä perusteella ap:n kehossa on ylimääräistä rasvaa?

Vierailija
139/165 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOTUUS JULKI kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Lihavat? 

No, minulla ei ole pahemmin rasvaa, kuten mitoistanikin huomaa, ja kuten olen täällä jo monta kertaa maininnut. BMI ei kerro paljoakaan. Katsopas tuolta aiempaa kuviani, niin näet etten ole tippaakaan pyöreä. ;-)  Mutta tätä palstaa lukeneena tiedän, että täällä kaikki joilla bmi onn yli 23, ovat läskejä. :D

Vierailija
140/165 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

144: En ole koskaan kirjoittanut että kaikkien tulisi olla laihoja ja vastata ihannettani! Olen sannonut että kaikkien mallien, laulajien ja näyttelijöiden tulisi olla laihoja, sillä niillä aloilla ulkonäön tulisi olla hyvä. Se ei ole sitä tällä hetkellä.

MIKSI laulajan pitäisi NÄYTTÄÄ hyvältä jos se osaa laulaa. Oletko nähnyt elokuvan Precious? Eikö  Gabourey Sidibe tehnyt aivan loisteliaan roolisuorituksen läskeistään huolimatta?  Olisiko Pavarotti pitänyt buuata lavalta? Janis Joplinkin taisi olla vähän pullea puoleinen? jne.....

Tämä,tämä on se mikä tekee Sinusta sairaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi