Mikä vegaaneissa niin ärsyttää?
Itse olen aikas tuore vegaani, ja ihmisten suhtautuminen asiaan on yllättänyt. Olen saanut kokea ties millaisia käännytysyrityksiä ja kuunnella uudelleen ja uudelleen samoja pihvi/makkara/pekonivitsejä. Ja enhän mä kuulemma ole enää edes mies. Netissäkin tuntuu vellovan jotain vegaanivihaa, joka tuntuu yleensä perustuvan ennakkoluuloihin tai kokemuksiin yhdestä idiootista.
Ruokavierainakin suurin osa vegaaneista tuntuu olevan hyvin vaatimattomia ja vähään tyytyväisiä.
Miksi jonkun toisen vegaanius ärsyttää sinua?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ette värjäisi niitä hiuksia liilaksi ja ottaisi tatuja ym reikiä nokkaan,vaan olisitte normaaleja ,en välittäisi. Mutta niin provokatiivisia kun olette ,näkee jo päälle päin että ette ihan täysillä käy.
Olkiukko. Plus syytät häiriköintisi uhria häiriköinnistäsi.
Kurkkua täynnä vegaanien jauhamista.Itse olin vegetariaani 4 vuotta.En huudellut siitä ,enkä tänäkään päivänä välittäisi mutta olette vaan niin inhottavan silmäänpistäviä.
Ai mitä toi sisältää, ei en voi syödä sitä. Toivon sotaa että opitte syömään .
Lihansyöjien syyllistäminen... Vaan kertokaa nyt mikä olisi yhtä hyvänmakuinen ja tehokas proteiinin lähde?
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä nykyaikaa ystävät hyvät. Eipä kaukaakaan ole siitä, kun ruokaa EI Suomessakaan ollut riittävästi. Nyt näemmä on:). Mutta vakavissaan. Uskon että ruokavalinnat vastaa puoluevalintoja. Joku on äänekästä kokkelia, joku perheen takia, joku intoileva persu ja joku realistinen esim velanoton suhteen. Olen vegetatisti, maltillinen, mutta itsekin kiertäisin kaverimielessä kaukaa vegaanin. , jonka mielestä teen väärin kun käytän nshkasaappaita paukkupakkasilla.
aha, vegetatisti?
Uusi ituhippilahko taas!
Vierailija kirjoitti:
Lihansyöjien syyllistäminen... Vaan kertokaa nyt mikä olisi yhtä hyvänmakuinen ja tehokas proteiinin lähde?
Häränfilé, aiai kuin ihanaa. Ei verrattavissa papuihin eikä horsmaan.
"Vegaaniruokavaliota noudattavien ihmisten määrä Isossa-Britanniassa kasvaa. Syömishäiriölääkärit raportoivat anekdoottisesti, että yhä useammat heidän anorexia nervosa-potilaansa haluavat noudattaa vegaaniruokavaliota."
Ehdottomuus ja joustamattomuus ärsyttää - ihan niinkuin missä asiassa tahansa.
Ja kaikki nämä kommentoijat, jotka aloittavat "On tieteellinen totuus, että..." Onhan se kiva tunne, jos voi olla varma asiastaan, joo.
Syitä.
-vegeruoka on lähestulkoon aina pahemman makuista, kuin sekaruoka. Harrastan ruokaravintoloita ja ruuanlaittoa, mutta tämä asia toistuu aina. Pavut, hummus, tahini, seitan - yäk.
-vegaanit vähät välittävät siitä, miten avokadon ja riisin viljely vie maapallomne vesivaroja. Heille lähiruoka ja suomalaisuus on kirosanoja.
-vegaanit eivät tajua, että ei se eläin aina silmittömästi kärsi elinaikanaan. Suomessa on nykyisin pihattonavettoja ja lehmät saavat laiduntaa, ja suomalainen lihakarja ei vedä mitään ostorehua, vaan niityn nurmea. Ulkokanaloita tulee koko ajan lisää.
-vegaaninon usein ainakin mt-diagnoosin omistava kaupunkilainen inisijä. Lätsähattu, Sebastian Tynkkynen -punamustaruutu-flanellipaita, joka puolella tatuointeja.
Vierailija kirjoitti:
kala
Vegaanimössöjen kritiikitön ylistäminen ärsyttää.
Vegaanit syövät vegaanikorvikkeita koska on tuominneet itsensä kurjuuteen.
"Oletko vegaani?" kysyi myyjä jätskibaarissa. "Minäkö, miten niin?" Ihmetellä saattoi. Olin laskenut nahkahanskat tiskille, kädessä oli nahkalompakko, päällä nahkatakki jossa turkissomisteet.
"Nää vegejäätelöt on tosi hyviä". Menin halpaan ja otin vegejäätelön. Se oli ylimakea köntti, joka ei tietenkään maistunut jäätelöltä. Miettikää itse, mistä jäätelö voidaan tehdä, jos siitä jätetään pois maito, kerma ja keltuaiset. Jep. Vettä, sokeria, kookosrasvaa (joka muuten on 100% kovaa, ravintoarvoltaan nolla).
Pari krt ostin kaupasta epähuomiossa jotain vegemoskaa, jotka ärsyttävästi on aidon tavaran vieressä kuten joku stanan vegejuusto.
Tätä minäkin ihmettelen.
Tämä kasvissyönti, vegaaniudesta puhumattakaan, on monelle jopa järkyttävää tai vähintään huvittavaa / naurunalaista / pilkattavaa. Melkein kaikki miehet joita oon tapaillu tai joiden kanssa oon seurustellu, raapii päätä ja kummastelee, on suu auki kattonu kun sanon että oon kasvissyöjä, "miten voi olla".... Ihmetelleet, että miten mielestään "normaalinnäköinen" hetero voi olla SITTENKIN vegaani tai kasvissyöjä, kyllä miehet on vaan yksiselitteisesti t y h m i ä.
En varmaan näytä "perinteiseltä" vegaanilta miesten mielestä, idiootit, luulevat että vegaanin voi päätellä aina ulkoisesti. Ei ole rastoja, vaan tyyliin naisellinen käsilaukku, bisnesasu ja pitkät blondit.
Monet yllättyy ja ihmettelee jos/kun kerron että olen kasvissyöjä, en syö lihaa en kalaa, ja vaikka olenkin "vain" kasvissyöjä eli vegetaristi, silti käytän paljon vegaanituotteita. Sitäkin joku idiootti saattaa ihmetellä, miksi sekasyöjä tai kasvissyöjä käyttää jossain vegaanituotteita. Miksi ei siis voisi jos on nimenomaan SEKAsyöjä? Eli oliko sittenkin niin että olet VAIN lyhytnäköinen p u t k i a i v o i n e n lihansyöjä.
Yleensä nämä vegaanien vieroksujat ovat jäykkiä, t y h m i ä, yksinkertaisia, vanhoja/vanhamielisiä, näsäviisaita ja epäempaattisia.
Fiksut sekasyöjät hyväksyy kasvisruokailun, koska se ei häiritse heidän egoaan.
Vegaanius on eettistä, ekologista, luontoystävällistä, ihan normaalia nykyään.
Kysymykseni vieroksujille: Mitä väliä jos toinen syö vain kasvisruokaa? Mikä on mennyt kasvatuksessasi noin pieleen?
Itse olin yhdessä vaiheessa vegaani noin 2 vuotta. Minulla ei ollut missään vaiheessa mitään puutostiloja, vaan sain kaikki vitamiinit, proteiinit ja raudat. Otin asioista paljon selvää. Mutta. En vain voinut sille mitään, että rakastan lihaa! Se liha, varsinkin puoli raaka naudanliha, sellainen sitkeä ja rustoinen liha on vain niiin hyvää. Ja minulle tuli vatsa ongelmia vegaani ruoasta. Sain proteiinit ja raudat siemenistä, soijasta, erillaisista pavuista ja herneistä, mutta vatsani ei tykännyt siitä ollenkaan. Olin koko kaksi vuotta turvonnut, väsynyt, koko ajan oli pientä nälkää, joka ei lähtenyt vaikka olin syönyt kahden ihmisen edestä, ajattelin koko ajan lihaa ja minulla on keliakia, joka myös vaikeutti paljon syömistä, ja minulla on myös pica, joka paheni vegaanisuuden aikana. Oli myös ärsyttävää, kun en voinut käydä melkeinpä missään ravintoloissa tai kahviloissa, sillä harvemmin löytää HYVÄN makuista ruokaa, joka on vegaaninen ja gluteeniton. Alkoi myös kyllästyttämään, että minulle ei löydy mitään karkkeja, jotka olisi gluteenittomia ja vegaanisia, ja ne mitkä löytyivät olivat jotain 6 euroa pienen pieni suklaa levy, joka ei edes maistu yhtä hyvälle. Enkä myöskään pitänyt siitä, kuinka se ei ole planeetalle hyväksi ne kaikki soijat ja riisit joiden kasvatus vaatii niin paljon vettä ja maata, joita sitten rahdataan tänne maailman toiselle puolelle minun takia, joka ei tuntunut niin ekologiselta! Päätin sitten lopettaa. Onneksi. Ei ole minun juttuni. Veljeni on yhä vegaani, ja ihmettelee miksi lopetin, vaikka olen kertonut syyt. On outoa, kuinka veljeni on niin vegaani ettei se pysty syömään ollenkaan lihaa. Kerran kysyin siltä että, mitä jos, ihmiskunta romahtaa, eikä ole enää kauppoja josta voit hankkia sitä soijaa ja papua, ja olet nääntymäisillään nälkää, ja ainoa ruoka jota voit ja löytyy syödä on lihaa, niin söisitkö? Oli heti jyrkkä vastaus: "En ikinä!" Mutta en usko sitä, sillä veljeni ei ole koskaan kokenut miltä tuntuu oikea nälkä, ja silloin kun on oikea nälkä, niin silloin ihminen syö mitä vaan, eikä ajattele mitään.
N.21
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen.
Tämä kasvissyönti, vegaaniudesta puhumattakaan, on monelle jopa järkyttävää tai vähintään huvittavaa / naurunalaista / pilkattavaa. Melkein kaikki miehet joita oon tapaillu tai joiden kanssa oon seurustellu, raapii päätä ja kummastelee, on suu auki kattonu kun sanon että oon kasvissyöjä, "miten voi olla".... Ihmetelleet, että miten mielestään "normaalinnäköinen" hetero voi olla SITTENKIN vegaani tai kasvissyöjä, kyllä miehet on vaan yksiselitteisesti t y h m i ä.
En varmaan näytä "perinteiseltä" vegaanilta miesten mielestä, idiootit, luulevat että vegaanin voi päätellä aina ulkoisesti. Ei ole rastoja, vaan tyyliin naisellinen käsilaukku, bisnesasu ja pitkät blondit.
Monet yllättyy ja ihmettelee jos/kun kerron että olen kasvissyöjä, en syö lihaa en kalaa, ja vaikka olenkin "vain" kasvissyöjä eli vegetaristi, silti käytän paljon vegaanituotteita. Sitäkin joku idiootti saattaa ihmetellä, miksi sekasyöjä tai kasvissyöjä käyttää jossain vegaanituotteita. Miksi ei siis voisi jos on nimenomaan SEKAsyöjä? Eli oliko sittenkin niin että olet VAIN lyhytnäköinen p u t k i a i v o i n e n lihansyöjä.
Yleensä nämä vegaanien vieroksujat ovat jäykkiä, t y h m i ä, yksinkertaisia, vanhoja/vanhamielisiä, näsäviisaita ja epäempaattisia.
Fiksut sekasyöjät hyväksyy kasvisruokailun, koska se ei häiritse heidän egoaan.
Vegaanius on eettistä, ekologista, luontoystävällistä, ihan normaalia nykyään.
Kysymykseni vieroksujille: Mitä väliä jos toinen syö vain kasvisruokaa? Mikä on mennyt kasvatuksessasi noin pieleen?
Normaali lienee määrittelykysymys tekstisi peusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kala
Vegaanit ei taida syödä kalaakaan. Hyviä kasvisproteiinin lähteitä?
Vierailija kirjoitti:
Syitä.
-vegeruoka on lähestulkoon aina pahemman makuista, kuin sekaruoka. Harrastan ruokaravintoloita ja ruuanlaittoa, mutta tämä asia toistuu aina. Pavut, hummus, tahini, seitan - yäk.
-vegaanit vähät välittävät siitä, miten avokadon ja riisin viljely vie maapallomne vesivaroja. Heille lähiruoka ja suomalaisuus on kirosanoja.
-vegaanit eivät tajua, että ei se eläin aina silmittömästi kärsi elinaikanaan. Suomessa on nykyisin pihattonavettoja ja lehmät saavat laiduntaa, ja suomalainen lihakarja ei vedä mitään ostorehua, vaan niityn nurmea. Ulkokanaloita tulee koko ajan lisää.
-vegaaninon usein ainakin mt-diagnoosin omistava kaupunkilainen inisijä. Lätsähattu, Sebastian Tynkkynen -punamustaruutu-flanellipaita, joka puolella tatuointeja.
Nyt alkoi kiinnostaa sinun älykkyysosamäärä! Teepä tämä testi ja kerro tulos täällä. Itselläni tulos oli 131 joka on vain 2 % maailman ihmisistä. Veikkaan sinun tulokseksi 75.
t. vegaani
Vegaaneille "oikeaa" kasvisruokaa ovat vain idut, veg au voon, bastmariisi, vesiheinä, hyysintausyrtit, kissanpaskakahvi, tiibetiläinen sahramilla maustettu quepähkinätahna yms. Ruislei ja perunat eivät ole.( rahvaanomaisia ovat )
No se tuntuu vähän narsistiselta, kun jotkut vegaanit mainostavat sitä vegaaniuttaan koko ajan. Toki minulla on pari vegaaniystävää, jotka eivät tee siitä yhtään sen isompaa numeroa kuin minä sekasyönnistäni. Ajatelkaa, jos sekasyöjät koko ajan mainostaisivat samalla tavalla ruokavalintojaan...
Itse aina kerron vastineeksi olevani sekasyöjä.
Vierailija kirjoitti:
"Oletko vegaani?" kysyi myyjä jätskibaarissa. "Minäkö, miten niin?" Ihmetellä saattoi. Olin laskenut nahkahanskat tiskille, kädessä oli nahkalompakko, päällä nahkatakki jossa turkissomisteet.
"Nää vegejäätelöt on tosi hyviä". Menin halpaan ja otin vegejäätelön. Se oli ylimakea köntti, joka ei tietenkään maistunut jäätelöltä. Miettikää itse, mistä jäätelö voidaan tehdä, jos siitä jätetään pois maito, kerma ja keltuaiset. Jep. Vettä, sokeria, kookosrasvaa (joka muuten on 100% kovaa, ravintoarvoltaan nolla).
Pari krt ostin kaupasta epähuomiossa jotain vegemoskaa, jotka ärsyttävästi on aidon tavaran vieressä kuten joku stanan vegejuusto.
Jep ja vegeruuissakin on hyvin pitkälle prosessoitua moskaa. Osa, eli vain vähän käsitellyt kasvikset ovat ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syitä.
Nyt alkoi kiinnostaa sinun älykkyysosamäärä! Teepä tämä testi ja kerro tulos täällä. Itselläni tulos oli 131 joka on vain 2 % maailman ihmisistä. Veikkaan sinun tulokseksi 75.
t. vegaani
Uskot joihinkin nettitesteihin? Joo, tosi älykkäältä vaikutat.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tärkkelyksestä tehty juusto on aivan kamalaa paskaa ja asiakkaiden huijaamista.
Ei mikään. En edes ajattele heitä ikinä 😄
Se että joku saa omilla valinnoilla sinut tuntemaan itsesi huonommaksi ei tarkoita että se toinen ajattelisi olevansa sinua parempi. Moni ottaa pelkän toisen vegaaniuden kritiikkinä itseään kohtaan.