Mikä vegaaneissa niin ärsyttää?
Itse olen aikas tuore vegaani, ja ihmisten suhtautuminen asiaan on yllättänyt. Olen saanut kokea ties millaisia käännytysyrityksiä ja kuunnella uudelleen ja uudelleen samoja pihvi/makkara/pekonivitsejä. Ja enhän mä kuulemma ole enää edes mies. Netissäkin tuntuu vellovan jotain vegaanivihaa, joka tuntuu yleensä perustuvan ennakkoluuloihin tai kokemuksiin yhdestä idiootista.
Ruokavierainakin suurin osa vegaaneista tuntuu olevan hyvin vaatimattomia ja vähään tyytyväisiä.
Miksi jonkun toisen vegaanius ärsyttää sinua?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Mua pääsääntöisesti ei ärsytä vegaanit tai laajemmin kasvissyönti, mutta on ärsyttänyt tällaisissa tapauksissa:
-yksi harrastuspiirimme jäsen oli vegaani. Jos tapasimme kahvilassa tai ravintolassa, piti aina huomioida, että paikka on sellainen, että sieltä löytyy vegaanille sopivaa ruokaa. Hän ei kuitenkaan aina ilmoittanut, ettei tulekaan ja oli ärsyttävää, kun joku paikka, jossa sitten tapasimme, oli valittu tällä kriteerillä, olisimme ilman häntä voineet valita jonkun muun paikan.
-kun vuosia on huomioinut sen, että joku on vegaani/kasvissyöjä, on jotenkin omituinen sellainen tilanne, että tämä henkilö saa sitten jonkun ideologisen virikkeen muuttaa taas ruokavaliotaan, esim. palata syömään lihaa. Tulee siis ärsytys siitä, että tämä ihminen on vuosia saanut sanella kuinka häntä pitää huomioida ja sitten halutessaan hän voi kuitenkin vielä muuttaa mieltymyksiään.
Näille tapauksille en ole kuitenkaan tästä valittanut koskaan ja tunnen monia, jotka eivät tee ruokavaliostaan numeroa.
Tuttua juttua. Tuntemani vege-mitä tahansa ovat aina olleet psyyketapauksia tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisen kuukautta sitten ryhdyin kasvissyöjäksi ja vähensin erittäin paljon maitotuotteiden käyttöä. Olen 18-vuotias ja yllätyin miten paljon sain paskaa niskaan omalta perheeltäni. Kuulema kunnon ihminen syö lihaa ja pelleilen omalla terveydelläni ja kasvissyönti on sama asia kuin itsemurha, ja tarvitsen apua. :)
Mulle kävi samoin kun liityin skientologiaan ja aloin viillellä itseäni. Järkytti miten lähipiiri ei tue ja erilaista elämänkatsomusta kapeakatseisesti arvostellaan.
Vertaat Skientologiaa ja viiltelyä kasvissyöntiin? Mitä vittua
Mikä hänen vertauksessaan sinua hämmästyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää vain, jos he yrittävät pakottaa muutkin vegaaneiksi. Sitä usein tapahtuu, koska pitävät maailmankatsomustaan ylivertaisena ja ainoana oikeana kuten taistolaiset.
Ja sekasyöjäthän ei koskaan tee tätä kasvissyöjille?
Ja tämä lapsellinen "mutku tuoki"-asenne. Keskustelutyyli ventovieraiden kanssakin on kuin esiteinin raivoaminen vanhemmilleen.
Itse en ole koskaan yrittänyt käännyttää ketään. En usko, että onnistuisin. Ikävää, että olet törmännyt epämiellyttäviin ihmisiin. Niin olen minäkin.
Vegaani tuputtaa sitä omaa juttuaan joka välissä. Se on rasittavaa. Pitäisi olla maistamassa niitä uuden vegaanin harjoitustekeleitä ja ulkona käyminen on tapahtunut aina vegaanin ehdoilla. Joka ikinen kerta.
En myöskään kestä moraalisaarnoja, joita vegaanilta saa kuulla. Kuin joku uskonlahko olisi ilmaissut.
Minulla on nykyään sääntö, että kun palstalla on vegeketju niin bambi-parka joutuu tulille. Se on karitsaa eli lammasvauvaa tänään kaksin käsin.
Kasvissyönti on minusta kannatettava asia, mutta tämä vegaanius ottaa pattiin huolella. Vieraalle ei voi kaivaa pakastimesta itse tehtyä marjapiirakkaa, kun sen tekemisessä on käytetty (luomu)munaa. Täytyy siis lähteä kauppaan (autolla tuhlaamaan bensaa) ja ostaa jotain valmispaakelsia. Toki pitää ensin tihrustaa ainesosaluettelo huolella, ettei mukaan eksy kiellettyjä aineita. Ziisus!
No tässä on hyvä esimerkki vegaaneista ja heidän ärsyttävyydestään:
http://www.feissarimokat.com/2016/03/vegaani-vaikka-vakisin/
Mulla riippuu ihan ihmisestä. Jotkut ei tee sen suurempaa numeroa vegaanisuudestaan eikä tuputa sitä kaikille muille ja jauha siitä koko ajan. Sit on näitä vastakohtia joiden jokatoinen sana liittyy vegaanisuuteen. Ne mua lähinnä ärsyttää.
Ja oon itsekkin pääasiassa kasvissyöjä, mutta toisinaan käytän maitotuotteita ja lihaa. En vaan kerro siitä kaikille vastaantulijoille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aikas tuore vegaani, ja ihmisten suhtautuminen asiaan on yllättänyt.
Yleensä se, että teillä vegaaneilla on jostain syystä kova tarve kertoa muille olevanne vegaaneja.
Sinä näytit tekevän kokonaan uuden keskustelun siksi, että pääset kertomaan olevasi vegaani.
Mistä tunnistaa vegaanin? Se kyllä kertoo sen. Kun tarvii koko ajan olla julistamassa omaa paremmuuttaan kun ei syö eläintä.
Minulle on aina ollut suuri mysteeri, että millä tavalla vegaanit oikein tuomalla tuovat vegaaniuttaan esille? Minä mainitsen asiasta, jos joku tarjoaa liharuokaa, tai maitotuotteita. Koulussa joudun kysymään vegaaniruokaa joka päivä tiskiltä, koska keittiön henkilökunta on näin ohjeistanut. Ja jos tulee ruokavalioista tai ruoasta yleensä puhe (esimerkiksi eri ruokavalioiden eroista), niin otan osaa keskusteluun omalta osaltani. Eli onko tällainen sitä "julistamista", vai mitähän se mahtaa pitää sisällään, kun en ole kenenkään vegaanin nähnyt julistavan yhtään mitään? Eikö lihansyöjiltä julistamista ole se, että suureen ääneen meuhataan, että MINÄHÄN SYÖN LIHAA, EN MITÄÄN PUPUNRUOKAA. Ja näihin tyyppeihin törmää harva se päivä.
Tietämättömyys. Itse olen ollut vegaani pitkälti yli vuosikymmenen, ja alkuun sai kuulla kaikenlaista perheeltä ja ystäviltä. Mutta motiivi ei tainnut niinkään olla haukkumisen ilo kuin huoli siitä, että pilaan terveyteni ja/tai olen haksahtanut johonkin radikaaliin kulttiliikkeeseen. Se huoli vähenee ja lopulta jopa häviää kun muut näkevät, että todellisuus onkin kauhuskenaarioita huomattavasti tylsempi.
Toki pieni osa ihmisistä (=suhteellisesti saman verran kuin militanttivegaaneja) on sitten näitä lokeroinnin ja loukkaantumisen ammattilaisia, joille jo vegaanin läsnäolo on suuri henkilökohtainen höykkäys, koska te kaikki vegaanit ja minä joudun aina joustamaan. Sanoisin että tuohon riitelyyn ei kannata lähteä vaan todeta että sinulla on omat tapasi, minulla omani ja elämä on. Vegaanikaan ei voi välttää normaalia vastaantulemista erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa, mutta kyllä sen rajan voi vetää pyyntöön toimia omaa moraalintajua vastaan ns. kohteliaisuussyistä.
Vegaanius ei ole vielä mitään. Sairaalassa kerroin lääkärille olevani myös absolutisti ja siitäkös riemu repesi. Lääkäri alkoi epäillä psyykkistä tasapainoani ja hoitohenkilökunta kärtti minua lisäämään ruokavalioon maitotuotteet ja kanamunat. Ei ollut minun vikani etteivät osaa tehdä sairaalan keittiössä vegaanista ruokaa, jossa on myös proteiinia. En saanut sairaalassa kertaakaan esim. hummusta, papuja tai soijarouhetta. Jokainen noista tulee halvemmaksi kuin juusto, leikkeleet ja liha.
Olen itsekin kasvissyöjä ja kasvissyöntiä kannatan. Ehkä näiden vegevihamielisten pelkona on että yrität käännyttää heidätkin kasvissyöjiksi tai moralisoit heidän syömisiään. Minulla on yksi vegaanikaveri joka varsinkin aiemmin oli todella tuomitseva sekasyöjiä kohtaan. Myönnän olleeni itsekkin silloin kun aloitin kasvissyönnin, mutta kadun sitä ja moralisointini liittyi senaikaisiin henkilökohtaisiin ongelmiini kuten syömishäiriöön (moralisoin silloin muutenkin kaikkea ruokaan liittyvää). Nykyään en ikinä tuomitsisi ketään ruokavalion perusteella, vaikka itsekiin siis edelleen olen kasvissyöjä ja suosittelen ja kannatan kasvisruoan lisäämistä ihmisten arkeen yleisemminkin.
35 vielä, en voi muuten käsittää tätä yleistä harhaluuloa että terveellisen kasvisruokavalion kokoaminen olisi jotain rakettitiedettä. Itse en juurikaan vaivaa päätäni sillä mitä syön. Siinä missä jollakin on liha, minulla soija. Yksinkertainen vaihtokauppa.
Monet kaverini ovat vegaaneja tai kasvissyöjiä, itse olen sekasyöjä ja huomioimme toisiamme puolin ja toisin. Mutta yksi kaverini on ns äärivegaani, joka arvostelee lihansyöntiä / kertoo aina tilaisuuden tullen kuinka pitäisi luopua maitotuotteista / kuinka ällöttävältä liharuoka haisee. Vaikka tarjolla ei olisi mitään muuta kuin vegaaniruokia.
Vierailija kirjoitti:
No tässä on hyvä esimerkki vegaaneista ja heidän ärsyttävyydestään:
http://www.feissarimokat.com/2016/03/vegaani-vaikka-vakisin/
:D Tää oli kyllä paras :D
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius ei ole vielä mitään. Sairaalassa kerroin lääkärille olevani myös absolutisti ja siitäkös riemu repesi. Lääkäri alkoi epäillä psyykkistä tasapainoani ja hoitohenkilökunta kärtti minua lisäämään ruokavalioon maitotuotteet ja kanamunat. Ei ollut minun vikani etteivät osaa tehdä sairaalan keittiössä vegaanista ruokaa, jossa on myös proteiinia. En saanut sairaalassa kertaakaan esim. hummusta, papuja tai soijarouhetta. Jokainen noista tulee halvemmaksi kuin juusto, leikkeleet ja liha.
Niin. Voi pikku prinsessaa kun ei joka toivetta huomioida, jotka olet keksinyt yrityksissäsi olle special. Ja vieläpä sairaalassa, jossa ei voi olla mitään tärkempää kuin paapoa sinua. Vegaanit ovat halveksittavia.
Vegaani on samanlaisia kuin minkä tahansa kultin jäsenet.
Mulla on vegaanina pari huonoa kokemusta, menivät kumpikin näin:
Illanistujaiset. Tarjolla lihapullia/kinkkupizzaa
"Otakko?"
"Ei kiitti."
"Eikö kelpaa hehhe ite tein :D"
"Ei kiitti, en syö lihaa"
"Oho :o ekkö lainkaan, kuinka kauan?"
"Öö joku 5 vuotta varmaan.."
"Mää en pystyisi!"
"Aijaa"
"Liha on hyvää"
"Mä en tykkää"
"Valehtelet kjeh, miks oot vegaani"
"Noo on noi eettiset syyt..."
"AIJAA LUULET OLEVAS MUA PAREMPI, KATO SYÖN TÄN ELUKAN HAITTAAKO NAM ON HYVÄÄ"
Yleensä ihmiset on kuitenkin ihan normaaleja vegaaniuden suhteen. Varsinkin nyt kun on vegaanibuumi ja kaikki ainakin vähentää lihaa.
Vegaanit on eläinten ja monimuotoisuuden vihaajia ja se ärsyttää.
Ja tämä lapsellinen "mutku tuoki"-asenne. Keskustelutyyli ventovieraiden kanssakin on kuin esiteinin raivoaminen vanhemmilleen.