Lapseni kohta 6v ja aistiyliherkkä, en jaksa!
Riehuu ja hilluu ja häiriköi.myös tuhrii housunsa useasti päivässä. Ollaan käyty psykologilla ja kakkakoulussa ja annettu ummetukseen lääkettä.
Mä en vaan jaksa. Perkele! Tänään oli taas jumpassa vaan hillunut. Mitään diagnoosia ei ole varmistettu kuin aistiyliherkkyys. Odotamme pääsyä toimintaterapiaan joskus un jonossa päästään.. Mutta kertokaa mulle mistä mä saan voimia? En jaksa tota lasta! Ihan hirveetä tuntea näin omaa lastaan kohtaan. Perheessämme on myös vauva. Isovanhemmat ja tukiverkko asuu kaukana.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Tuhriminen tuskin on tahallista, vaan lapsi kärsii ummetuksesta. Nähtävästi lääkkeet ei auta tai sitä on liian vähän. Mitä lääkettä lapsi saa ummetukseen?
Pegorion 12g x2 /pvä
Jumpasta pois. Aistiyliherkkyys pahenee metelissä ja vääristä liikkeistä. Liikunta kyllä auttaa, mutta se pitäisi olla hiljaisessa paikassa ja lapsesta lähtevää liikkumista, eli tekee sitä hyvältä tuntuvaa hillumistaan. Yksi aikuinen valvomaan, si-terapeutti olisi tietysti paras. Uiminen ja vedessä mesoaminen ovat myös suosituslistalla, voisiko tukitoimena saada lasta uimahalliin jonkun toisen aikuisen kanssa?
Keskustelkaa myös selkeistä tavotteista lapsen kanssa.
Meillä myös aistiyliherkkä ja levoton lapsi, jolla ADHD-piirteitä + Asperger-piirteitä (neurolla tutkittu ihan). 8-vuotiaana päästiin vaipoista pois. Joo ei ole vitsi!! Lapsi on levoton säätäjä, joka ei yleensä pysty keskittymään mihinkään mutta toisaalta voi yhtäkkiä uppoutua johonkin toissijaiseen toimintoon tunniksikin. Esim. painaa laitteesta samaa nappia uudestaan ja uudestaan.
Myös meidän lapsi on sitä mieltä, että muut kiusaavat häntä, jos joku vain katsoo päinkin. On lisäksi erittäin omapäinen ja uhmaa aikuista viimeiseen asti. Käy erityiskoulua, älyssä ei ole vikaa, mutta sosiaalisissa taidoissa on!
25 jatkaa vielä sen verran, että päiväkotiaika oli ihan kamalaa tän lapsen kanssa. Kokeneet erityisopettajat eivät pärjänneet ollenkaan lapselle, päivittäin oli sellaisia tilanteita joissa opeiltakin meni ns. yli (mm. lukitsivat lasta vessaan ja muuta kamalaa). Minulle sitten valittelivat kun eivät tiedä mitä tekisivät. Monesti mankuivat hakemaan lapsen etuajassa vaikka olisin ollut juuri silloin lääkärissä tms. Kyllä oli mielenterveys koetuksella!!
Vie lapsesi yksityiselle neurologille. Ota mukaan listaus lapsesi ongelmista.
Sitten vaadit lapsellesi tarvittavia kuntoutuksia. Niillä on jo kiire! Koulun alku tulee muuten olemaan painajainen sekä lapselle, opettajalle, että sinulle.
Ei kyllä kouluikäinen kersa, joka paskoo housuunsa, kovin älykkäältä kuulosta.
29, onneksi sinä et olekaan lääkäri joka näistä tietää.
Ihan normaalin opetussuunnitelman mukaan tämä lapsi etenee koulussa. Oppi lukemaan ennen eskaria. Jne.
En tiedä meneekö ihan ohi, mutta voiko olla ruokavaliossa jotakin mikä aiheuttaa ummetusta? Voiko tytöllä olla jokin ruoka-aineallergia? Nekin saattavat aiheuttaa levottomuutta, huonoa oloa ja käytöstä.
Kiitos 25/26 kirjoittaja.. Ymmärrän tuskasi! Meillä myös älyssä ei vikaa muttasosiaalisissa taidoissa kyllä. Onko teillä muut lapset terveitä vai onko jotain häiriöitä? Olen tänään menossa psykologin luo joten pyydän häntä nyt kertomaan mitä voimme tehdä. Olin tulla hulluksi kun vaan kuvittelin että lapseni on vain ylivilkas ja mietin mikä on kasvatuksessani mennyt pieleen.
Ihmiset jotka eivät tunne meitä katsovat välillä erittäin pahasti joslapseni innostuu potenssiin 100 vaikka jonkun luona. Tykkää paljon halailla muita.. Onerittäin empaattinen jopa överisti. Ja todella musikaalinen.
Psykiatri sanoi että koska lapseni on älykäsniin on paremmat mahdollisuudet koulussa jne..
Ja asiattomien ei tarvitse tähän ketjuun huudella, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
En tiedä meneekö ihan ohi, mutta voiko olla ruokavaliossa jotakin mikä aiheuttaa ummetusta? Voiko tytöllä olla jokin ruoka-aineallergia? Nekin saattavat aiheuttaa levottomuutta, huonoa oloa ja käytöstä.
Kaikki allergia testit ja keliakia testattu ja ei mitään. Ruokavalio on kunnossa, sokeria esim ei voi antaa yhtään, saa hirvittävät hepulit siitä.
Ai niin ja mielestäni lapsellani on jonkun sorttinen pakkomielle ruokaan, kokoajan pyytää syötävää. Minulle selitettiin että aistiyliherkkä haluaa usein pureskella jotain keskittyessään esim tv:n katseluun tmv. Onko joku hommannut sellaista korua jotavoi pureskella?
En jaksa kirjoitti:
Ai niin ja mielestäni lapsellani on jonkun sorttinen pakkomielle ruokaan, kokoajan pyytää syötävää. Minulle selitettiin että aistiyliherkkä haluaa usein pureskella jotain keskittyessään esim tv:n katseluun tmv. Onko joku hommannut sellaista korua jotavoi pureskella?
mun lapsilla ei ole mitään aistihommeleita, mutta annan kyllä heidän rouskutella jotain kun katselevat ohjelmia. Koska herkkuja ei voi joka pv antaa, niin porkkanatikkuja, hapankorppuja, kurkkua yms. tulee samalla saatua annos vihanneksia :)
No jos te käytte psykiatrilla, niin kai voit kysyä, mitä jatkosuunnitelmat nyt ovat. Kyllähän tuon ikäisen voi ihan hyvin jo tutkia, ei tarvitse vain odotella peukaloita pyöritellen. Jos ei etene tuolla saralla, veisin lastenneurologille. Meillä on kyllä aika erilainen lapsi, mutta meillä kokemus oli se, että koulupsykologi piti ihan tavallisena lapsena, tai joo puutteita löysi kauheasti, mutta ei mitään diagnoosia eikä nyt ainakaan käytännön apua, mutta lastenneurologi kun katsoi SAMOJA tutkimustuloksia, sanoi, että selvä AS on. Olin itsekin ihmetellyt, kun ei lapsi testien mukaan tunnista ilmeitä, ei osaa nimetä juurikaan tunteita jne., niin mitähän siihen Aspergeriin nyt oikein vaaditaan... Pointtini oli siis se, että jos jossakin paikassa vain hymistellään, niin hae apua toisaalta!
Toki tuhrimiseen voi olla ihan fysiologinen syy, mutta juuri luin Jari Sinkkosen käsityksen, että yleensä siellä taustalla on jotain psyykkistä. Eikä kai se nyt teidän tapauksessa ihme olisikaan? Ei kai lapsi nyt itsekään nauti tilanteestaan, kun saa varmasti tosi paljon negatiivista palautetta, eli kai voi sitä oireillakin?
Rangaistusten tie ei varmaan johda kuin umpikujaan. Olen osin tuon oman lapsenikin takia (hänkin on varsin älykäs, mutta jotkut taidot laahaavat jälkijunassa) alkanut ajatella niin, että lapsi toimii niin hyvin kuin osaa. Ja jos ei osaa, niin mitä ne rangaistukset auttavat? Nehän vain pahentavat silloin tilannetta. Eikä ole aina itsestään selvää, mitä lapsi osaa ja mitä ei. Jos sinun lapsesi villiintyy helposti toisin kuin naapurin Hertta ja Viljami, niin tosiasia on edelleen se, että sinun lapsesi villiintyy helposti ja ehkä juuri siksi, ettei OSAA muuta, ei niiden Hertan ja Viljamin ajatteleminen auta asiaa lainkaan. Lapsesi tarvitsee nyt ihan oikeasti apua, eikä moitteita!
Kuulostaa hyvin samankaltaiselta kuin on lapseni, jolla adhd-diagnoosi. Lapsellani oli tuhrimista päiväkoti-ikäisenä, kun oli niin keskittynyt leikkeihin ettei malttanut mennä vessaan. Tuhriminen jäi pois koulun aloituksen aikoihin. Lääkitys on auttanut huimasti ja pärjää koulun pienryhmässä hienosti. Ilman lääkettä on aivan mahdoton eikä koulun käynnistä tulisi mitään.
Joo lapseni ei saa moitteita mutta aina en vaan jaksa olla positiivinen. Rangaistuksia olen kokeillut monesti koska en ole tiennyt lapseni olevan erityislapsi. Myös oma jaksaminen on kortilla koska entiedä mitä minun pitää tehdä ja millaista tekemistä keksiä päiville. Hän on esikoiseni. Toinen lapseni on vasta vauva. Odotamme siis pääsyä toimintaterapiaan. Ehkä siellä tehdään joitain kokeita? Mutta jonot ovat pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä kouluikäinen kersa, joka paskoo housuunsa, kovin älykkäältä kuulosta.
Onko omakohtaista kokemusta, vai?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvin samankaltaiselta kuin on lapseni, jolla adhd-diagnoosi. Lapsellani oli tuhrimista päiväkoti-ikäisenä, kun oli niin keskittynyt leikkeihin ettei malttanut mennä vessaan. Tuhriminen jäi pois koulun aloituksen aikoihin. Lääkitys on auttanut huimasti ja pärjää koulun pienryhmässä hienosti. Ilman lääkettä on aivan mahdoton eikä koulun käynnistä tulisi mitään.
Millainen lääkitys? Meillekin sanottiin että voi olla mahdollista mutta muut kortit katsotaan ensin.
Aistiyliherkkyys ja tuhriminen eivät liity toisiinsa.. taitaa olla psyykkisiä ongelmia. Reagointi vauvaan ja äidin kylmyyteen ehkä kyseessä?
Tuhriminen tuskin on tahallista, vaan lapsi kärsii ummetuksesta. Nähtävästi lääkkeet ei auta tai sitä on liian vähän. Mitä lääkettä lapsi saa ummetukseen?