Kumpi parempi ammatti: luokanopettaja vai sairaanhoitaja?
Kommentit (38)
Luokanopettajalla ainakin paremmat lomat ja työajat.
Tää nyt on ilmiselvä, luokanopettaja tietenkin. Siihen koulutukseen ei vaan ihan helposti pääse.
Sairaanhoitajakoulutukseen sen sijaan kyllä pääsee. Palkka on huonompi ja työ pn pääasiassa kolmivuorotyötä. Pelkkää päivätyötä on harvoin tarjolla ja sille on paljon ottajia. Päivätyössä palkka on entistäkin huonompi, koska lisät jäävät pois. Hyvä puoli on se, että keikkatyötä on tarjolla paljon. Ja siis toisten alapäitä moppaat ja kakkavaippoja vaihdat aikuisille. Lääkehoitoa saat suorittaa, erotuksena lähihoitajiin.
Sairaanhoitajakoulutukseen pääsee kaikki eli helppo sisäänpääsy ja lyhyt opiskeluaika. Työtehtävät monotonisia ja ylhäältä tulevia. Palkkaus koulutukseen ja työtehtäviin nähden hyvä. Työilmapiiri huono.
Luokanopettajaksi kova karsinta. Koulutus kestää 5 vuotta. Työ itsenäistä ja siltä osin palkitsevaa mutta palkkaus ei vastaa koulutusta ja työn vaativuutta kuluttavuutta. Vuosi vuodelta paisuva työmäärä uudet työtehtävät ilman lisäpalkkaa. Aina vain vaativampi oppilasaines eli erityisoppilaat tavallisilla luokilla ilman avustajaresurssia.
Opettaja tietenkin. Pitkät lomat, lyhyet työpäivät ja niihin suhteutettuna varsin kilpailukykyinen palkkaus. Kevyt sisätyö, arvostettu ammatti.
Hyvä, kiitti! En mie sit taida vaihtaa.
T:luokanope-ap
Ihan erilaisia ammatteja. Melkeinpä valitsisin sairaanhoitajan ammatin.
Miten parempi? Niin erilaisia ammatteja ja riippuu sinusta millaisen työn haluat ja millaiset työajat. Itse olen sairaanhoitaja ja olen unelma-ammatissani. Opettajaksi en lähtisi missään nimessä enkä kyllä miksikään muuksikaan. Työaikani on parhaat. Nytkin on kolme vapaapäivää keskellä viikkoa. Vuorotyö sopii mulle.
Luokanopeks todella vaikea päästä, mutta kohtuullinen palkka ja pitkät lomat. Tosin työaikaa ei ole rajattu ja työtä voi joutua tekemään myös illat ja viikonloput ilman lisäkorvauksia. Työ laajentuu ja kiireytyy, oppilasaines muuttuu haastavammaksi ja vanhempien vaatimukset kovenevat.
Sairaanhoitajaksi pääsee kuka vaan, etenkin jos opiskelukaupungilla ei väliä. Palkka kohtuullinen/alakanttiin. 3-vuorotyö voi olla kuluttavaa. Lisät hyviä. Työ voi olla fyysisesti raskasta, kiireistä ja stressaavaa riippuen työnkuvasta.
Molemmissa on puolensa. Suosittelen valitsemaan sen, mikä sua kiinnostaa ja mitä työtä jaksat tehdä.
Luokanopettaja ainakin jos mieheltä kysyy.
Sairaanhoitaja käskee maata sängyssä liikkumattta ja opettaja sanoo otetaan vielä kerran uudestaan
Onhan luokanopettaja huomattavasti arvostetumpi työ ja jostain syystä lähes jokainen tuntemani sairaanhoitaja on todella v-mainen muka kaikkitietävä tyyppi. Karsitaanko sinne kaikki sellaiset? :D Luokanopet on taas tosi kivoja!
Sairaanhoitajalla varmaan parempi palkka,mutta paskemmat työajat.Hoitsu ei joudu tekemään töitä vapaa-ajalla,opet tekee paljonkin.
Kuka tänne trollailee? Sairaanhoitajaksi ei tosiaan ole helppo päästä; hakijoita on pääkaupunkiseudulla tuhansia tänäkin keväänä ja aloituspaikkoja noin sata. Palkka on hyvä vuorotyössä, parempi itseasiassa kuin opettajalla.
Työ on huomattavasti vaativampaa ja vastuullisempaa kuin opettajan työ, sillä yksikin virhe voi olla kohtalokas. Tarkkaavaisuutta vaaditaan koko ajan. Työ vaatii hyvää paineensietokykyä ja organisointitaitoja.
Sairaanhoitajalle on töitä, luokanopettajalle ei välttämättä ole.
Molemmat ihan järkeviä vaihtoehtoja, toisessa vain ehkä vähän enemmän työttömyyttä.
Työni sairaanhoitajana on itsenäistä, vaatii hurjaa tietomäärää, suurta sydäntä ja organisointikykyä. En tee vuorotyötä mutta päivystyksistä saan mukavat lisät. En ole valmistumisen jälkeen vaihtanut yhtään vaippaa ja ihmisten alapäitäkään en ole nähnyt pariin vuoteen. Potilaat ovat hyvin kiitollisia saamastaan hoidosta, eikä minun tarvitse paimentaa v-mäisiä teinejä kaiken päivää.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajakoulutukseen pääsee kaikki eli helppo sisäänpääsy ja lyhyt opiskeluaika. Työtehtävät monotonisia ja ylhäältä tulevia. Palkkaus koulutukseen ja työtehtäviin nähden hyvä. Työilmapiiri huono.
Luokanopettajaksi kova karsinta. Koulutus kestää 5 vuotta. Työ itsenäistä ja siltä osin palkitsevaa mutta palkkaus ei vastaa koulutusta ja työn vaativuutta kuluttavuutta. Vuosi vuodelta paisuva työmäärä uudet työtehtävät ilman lisäpalkkaa. Aina vain vaativampi oppilasaines eli erityisoppilaat tavallisilla luokilla ilman avustajaresurssia.
Vaimo valmistui 4 vuodessa, ihan normi opiskelutahdilla. Millä lailla vuosi vuodelta paisuva työmäärä ja uudet työtehtävät? Tehnyt 20 vuotta ja työmäärä alusta asti vakio. Ilman lisäpalkkaa? Ikälisät tulee jatkuvasti, jopa siten, että tuolla 50 ikävuoden paremmalla puolella tienaa parhaiten, niin kuin muissakin ammateissa. Avustaja ollut aina, erityisoppilaat ovat erityisluokissa. Toimii opettajana Vantaalla, Että äläpäs mutuile.
Monilla ei vaikuta olevan mitään käryä saitaanhoitajan työn vastuullisuudesta. Itse yhdessä työvuorossa:
-jaan tablettilääkkeet noin 25 potilaalle x3
-sekoitan ja tiputan suonensisäiset antibiootit potilaille, samoin nesteenpoistajat
-tilaan veret ja teen verensiirrot tarvittaessa
-lasken nestebalanssit ja nesteytän kuivuvia potilaita
-huolehdin, että laskimo- ja valtimokanyylit toimivat, asennan kaikki laskimokanyylit jos niitä ei ole
-mittaan verensokerit ja annostelen insuliinit
-annan konsultaatiota verenpaineista
-arvioin jatkuvasti potilaiden tilaa ja sitä mihin suuntaan se kehittyy
-vastaan elvytyksestä niin kauan, että ensivaste paikalla
-konsultoin lääkäriä tarpeen mukaan
-hoidan kuolemaa tekeviä potilaita muiden ohella, käyn hengellisiä keskusteluja lähdöstä
-hoidan myös kuolleet
-käyn keskusteluja omaisten kanssa
-huolehdin hapetuksesta
-hoidan jatkohoidon selvittelyt ymym.
Todella vaativaa työtä, ei mitään pyllyjen pesua. Minulla on myös akateeminen tutkinto rankalta alalta eikä sitä työtä voi edes verrata tähän.
Vierailija kirjoitti:
Monilla ei vaikuta olevan mitään käryä saitaanhoitajan työn vastuullisuudesta. Itse yhdessä työvuorossa:
-sekoitan ja tiputan suonensisäiset antibiootit potilaille, samoin nesteenpoistajat
-huolehdin, että laskimo- ja valtimokanyylit toimivat, asennan kaikki laskimokanyylit jos niitä ei ole
-hoidan kuolemaa tekeviä potilaita muiden ohella, käyn hengellisiä keskusteluja lähdöstä
-hoidan myös kuolleet
-huolehdin hapetuksesta
-hoidan jatkohoidon selvittelyt ymym.Todella vaativaa työtä, ei mitään pyllyjen pesua. Minulla on myös akateeminen tutkinto rankalta alalta eikä sitä työtä voi edes verrata tähän.
Minulla myös akateeminen tutkinto, joka valitettavasti ei enää työllistä. Hain kahdesti sairaanhoitajakoulutukseen, enkä päässyt. Hain ns. päiväkoulutukseen lukiopapereilla, ka. 9.5 ja yleisarvosana laudatur. Ja en tullut valituksi! Eli enpä väittäisi, että noin vain opiskelemaan pääsee..
Toki ehkä sitten helpommin, jos on valmis muuttamaan pikkupaikkakunnille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-hoidan myös kuolleet
-huolehdin hapetuksesta
-hoidan jatkohoidon selvittelyt ymym.Todella vaativaa työtä, ei mitään pyllyjen pesua. Minulla on myös akateeminen tutkinto rankalta alalta eikä sitä työtä voi edes verrata tähän.
Minulla myös akateeminen tutkinto, joka valitettavasti ei enää työllistä. Hain kahdesti sairaanhoitajakoulutukseen, enkä päässyt. Hain ns. päiväkoulutukseen lukiopapereilla, ka. 9.5 ja yleisarvosana laudatur. Ja en tullut valituksi! Eli enpä väittäisi, että noin vain opiskelemaan pääsee..
Toki ehkä sitten helpommin, jos on valmis muuttamaan pikkupaikkakunnille.
Et sit läpässyt soveltuvuuskokeita, eli ei pidetty sua soveltuvana alalle, jos noilla papereilla ette päässyt sisään.
Parempi millä lailla?