Kumpi parempi ammatti: luokanopettaja vai sairaanhoitaja?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla ei vaikuta olevan mitään käryä saitaanhoitajan työn vastuullisuudesta. Itse yhdessä työvuorossa:
-jaan tablettilääkkeet noin 25 potilaalle x3
-sekoitan ja tiputan suonensisäiset antibiootit potilaille, samoin nesteenpoistajat
-tilaan veret ja teen verensiirrot tarvittaessa
-lasken nestebalanssit ja nesteytän kuivuvia potilaita
-huolehdin, että laskimo- ja valtimokanyylit toimivat, asennan kaikki laskimokanyylit jos niitä ei ole
-mittaan verensokerit ja annostelen insuliinit
-annan konsultaatiota verenpaineista
-arvioin jatkuvasti potilaiden tilaa ja sitä mihin suuntaan se kehittyy
-vastaan elvytyksestä niin kauan, että ensivaste paikalla
-konsultoin lääkäriä tarpeen mukaan
-hoidan kuolemaa tekeviä potilaita muiden ohella, käyn hengellisiä keskusteluja lähdöstä
-hoidan myös kuolleet
-käyn keskusteluja omaisten kanssa
-huolehdin hapetuksesta
-hoidan jatkohoidon selvittelyt ymym.Todella vaativaa työtä, ei mitään pyllyjen pesua. Minulla on myös akateeminen tutkinto rankalta alalta eikä sitä työtä voi edes verrata tähän.
Minulla myös akateeminen tutkinto, joka valitettavasti ei enää työllistä. Hain kahdesti sairaanhoitajakoulutukseen, enkä päässyt. Hain ns. päiväkoulutukseen lukiopapereilla, ka. 9.5 ja yleisarvosana laudatur. Ja en tullut valituksi! Eli enpä väittäisi, että noin vain opiskelemaan pääsee..
Toki ehkä sitten helpommin, jos on valmis muuttamaan pikkupaikkakunnille.
Akateeminen tutkinto, miltä alalta? Älä noita lukiopapereita syötä vastaukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Noista kahdesta ehdottomasti sairaanhoitaja. En vaan pystyis olee opettaja, en kestäisi kertakaikkiaan olla luokan edessä esiintymässä -en oppilaille enkä vanhemmille. Pitkät lomat ei auttaisi, jos aina olis vaan kauhea stressi. Lisäksi pitäisi vapaa -ajallakin käyttäytyä fiksusti.
Tuon perusteella et soveltuisi sairaanhoitajaksikaan.
Jos on lunnostaan luotettava, hyvää puhuva ja viisas niin tietysti luokannopettaja.
Vierailija kirjoitti:
Monilla ei vaikuta olevan mitään käryä saitaanhoitajan työn vastuullisuudesta. Itse yhdessä työvuorossa:
-sekoitan ja tiputan suonensisäiset antibiootit potilaille, samoin nesteenpoistajat
-huolehdin, että laskimo- ja valtimokanyylit toimivat, asennan kaikki laskimokanyylit jos niitä ei ole
-hoidan kuolemaa tekeviä potilaita muiden ohella, käyn hengellisiä keskusteluja lähdöstä
-hoidan myös kuolleet
-huolehdin hapetuksesta
-hoidan jatkohoidon selvittelyt ymym.Todella vaativaa työtä, ei mitään pyllyjen pesua. Minulla on myös akateeminen tutkinto rankalta alalta eikä sitä työtä voi edes verrata tähän.
Monella tuntuu olevan hakusessa vastuun määritelmä. Luettelemasi asiat edellyttävät huolellisuutta, mikä on eri asia kuin vastuu. Vastuu linkittyy asemassa tehtäviin päätöksiin ja niitä sairaanhoitajan roolissa on vähän.
Lääkäri on vastuussa potilaiden hoidosta ja tekee hoitoon liittyvät päätökset. Sairaanhoitajan tehtävä on toimia lääkärin ohjeiden mukaan. Tämän lisäksi voi hoitajan ajatella vastaavan potilaiden turvallisuudesta.
Luokanopettaja on vastuussa oppilaiden oppimisesta (ja turvallisuudesta koulupäivän aikana). Koulunkäyntiavustajan tehtävä on toimia opettajan ohjeiden mukaan.
Opettaja on arvostetumpi ja vastuullisempi ammatti, toisaalta varmasti henkisesti raskaampi ja työasiat pyörivät jatkuvasti ajatuksissa. Paremmat työajat ja pidemmät lomat kompensoivat toki tätä. Oppilasaines on koko ajan haasteellisempaa, kun vieraskielisten ja käytöshäiriöisten osuus kasvaa. Toisaalta suuret vapausasteet opetuksen suunnittelussa ja siten mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön. Opettajan palkkaus suhteessa vaatimuksiin on huono, sairaanhoitajana varmasti saisi saman rahan hieman helpommalla.
Sairaanhoitajalla fyysisesti raskaampaa mm. työaikojen takia, mutta työt voi jättää työpaikalle eli henkisesti helpompaa. Työssä selkeät ohjeet, joiden mukaan toimia, vapausasteet vähissä. Jos tykkää suorittavasta tehtävästä, niin sopii paremmin. Palkkaus suhteessa vaatimuksiin on ihan hyvällä tasolla.
Sairaanhoitajan pitää havaita hyvin huonokuntoisen, mahdollisesti useita kertoja leikatun teho -tai valvontahoidossa olevan potilaan tilassa tapahtuvat muutokset ja tehtävä nopeita päätöksiä siitä miten niihin reagoi. Lääkäri ei ole paikalla kuin kutsuttaessa ja monesti viiveellä, kun voi olla toisen potilaan luona , jolloin sairaanhoitaja tekee ratkaisevia vastuullisia päätöksiä esim. lääkkeen annosta tai antamatta jättämisestä heti. Useimpiin tilanteisiin ei todellakaan ole mitään valmista ohjetta, jonka mukaan toimia ja erikoislääkärit, jotka omista aloistaan jotain tietävät, eivät useinkaan ole heti tavoitettavissa. Sairaanhoitaja on silloin vastuussa potilaan hengestä myös jos ei osaa /huomaa toimia.
Näitä kahta ammattia(opettaja , sh) ei mielestäni oikein voi verrata keskenään, molemmat tietysti tärkeitä ja vastuu eri tyyppistä
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajalla ainakin paremmat lomat ja työajat.
Tällä hetkellä. En luottais.
Vituttaa tää ainanen hoitajien haukkuminen vaikka en itse hoitaja olekaan. Toivottavasti kuolette sinne sairaalaan kerta hoitajat on niin paskoja eikä vastuussa mistään :)
Luokanope tietenkin. Ala-asteella lapset vielä suht kilttejä mutta työ kuitenkin vastuullista. Vaihtelua tulee kun opettaa eri-ikäisiä, aivan eri opettaa ekaa kuin kuudetta luokkaa. Palkka pieni ja iltahommista ei makseta mutta hyvät lomat ja ei tarvitse tapella lomista, helppoa jos omia lapsia.
Sairaanhoitajan ammattissa mahdollisuus saada hyvää liksaa mutta hinta on töiden tekeminen öisin ja viikonloppuisin. Parempi palkka on mielestäni ainut etu opettajan ammattiin.
nimim. ei kummallakaan alalla mutta molempia aloja läheltä seurannut.
Minä en ainakaan haluaisi olla tekemisissä eritteiden kanssa tai seurata kenenkään kitumista vierestä. NäistäKÄÄN syistä, en vaihtaisi opehommasta hoitsuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa tää ainanen hoitajien haukkuminen vaikka en itse hoitaja olekaan. Toivottavasti kuolette sinne sairaalaan kerta hoitajat on niin paskoja eikä vastuussa mistään :)
Ei kukaan ole hoitajia haukkunut. He tekevät arvokasta työtä. Ei kuitenkaan pidä liioitella työn vastuullisuutta tai vaativuutta, ei hoitaja kuitenkaan mikään lääkäri ole. Liioittelijat on hyvä palauttaa maan pinnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-hoidan myös kuolleet
-huolehdin hapetuksesta
Minulla myös akateeminen tutkinto, joka valitettavasti ei enää työllistä. Hain kahdesti sairaanhoitajakoulutukseen, enkä päässyt. Hain ns. päiväkoulutukseen lukiopapereilla, ka. 9.5 ja yleisarvosana laudatur. Ja en tullut valituksi! Eli enpä väittäisi, että noin vain opiskelemaan pääsee..
Toki ehkä sitten helpommin, jos on valmis muuttamaan pikkupaikkakunnille.Et sit läpässyt soveltuvuuskokeita, eli ei pidetty sua soveltuvana alalle, jos noilla papereilla ette päässyt sisään.
Sairaanhoitajan soveltuvuuskokeen tarkoitus on erotella liian lahjakkaat pois. Ammatissa on hyödyksi keskinkertaisuus, joka ei kyseenalaista tehtäviään eikä esimiehiään. Soveltuvuus alalle testataan samalla tyylillä kuin armeijan soveltuvuustestit, joissa tietyntyyppiset seulotaan rukkiin. Älykkäimmät ymmärtävät olla hakematta molemmissa laitoksissa. Molempia tehtäviä yhdistää myös tarkka hierarkia, joten oma ajattelu ei ole toivottava ominaisuus. Kaikki kunnia kuitenkin sairaanhoitajille, oma pääni ei kestäisi sitä työympäristöä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan haluaisi olla tekemisissä eritteiden kanssa tai seurata kenenkään kitumista vierestä. NäistäKÄÄN syistä, en vaihtaisi opehommasta hoitsuksi.
Sairaanhoitajahan voi työskennellä vaikka missä! Esim. monilla poleilla ei juuri eritteisiin törmää. Itse olen pskyk. sh ja työnkuvani on keskusteluavun antaminen. Siistiä, tosin vastuullista, sisätyötä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole hoitajia haukkunut. He tekevät arvokasta työtä. Ei kuitenkaan pidä liioitella työn vastuullisuutta tai vaativuutta, ei hoitaja kuitenkaan mikään lääkäri ole. Liioittelijat on hyvä palauttaa maan pinnalle.
Lääkäri ei ole läheskään joka paikassa helposti tavattavissa. Silloin sh:n on tehtävä päätökset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä lääkäri ole hoitaja. Lääkäri on lääketieteen asiantuntija. Hoitaja on hoitotieteiden asiantuntija. Kumpikin on oman alansa ammattilainen.
Et kai luullut että sairaanhoitajat ovat lääkärin "apulaisia"?
Postoperatiivisella osastolla ei lääkäriin yleensä edes törmää. Tulee pyydettäessä paikalle ja joskus toimistoon sanelemaan, muuten kaikki työ on hoitajilla. Joten älkää tulko sanomaan ettei työ ole vastuullista.
Ihan typerää verrata aivan erilaisia ammatteja keskenään. Itse en ikimaailmassa haluaisi olla luokanopettaja tai sosiaalialan ihminen. Perheitä on vaikka minkälaisia ja kuitenkin heidän kanssaan on tehtävä yhteistyötä!
Noista kahdesta ehdottomasti sairaanhoitaja. En vaan pystyis olee opettaja, en kestäisi kertakaikkiaan olla luokan edessä esiintymässä -en oppilaille enkä vanhemmille. Pitkät lomat ei auttaisi, jos aina olis vaan kauhea stressi. Lisäksi pitäisi vapaa -ajallakin käyttäytyä fiksusti.