Miksi et ota kassalla lompakkoa/korttia/rahaa esille hyvissä ajoin?
Miksi möllötät passiivisena jonossa ja sen ajan kun myyjä vetää ostokset kassan läpi ja alat kaivaa lompakkoa, korttia, bonuskortteja ja muuta sälää vasta kun myyjä sanoo ostosten loppusumman? Miksi et kykene ottamaan niitä esiin siinä jonossa seisoskellessa tai viimeistään heti kun tulee sinun vuorosi?
Kommentit (105)
minä oon taas niin kiireinen, että huitasen bonuskortin ja tuikkaan maksukortin koneeseen oottamaan valmiiks, sitte pakkailen jo ostoksia kun kassaneiti niitä latoo tiskiin :D
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla kaupassa käynti aikuiselle ihmiselle noin vaikeaa?
Tässä miten homma hoituu:
Menet kauppaan. Otat korin (tai kärryn). Noukit tarvitsemasi hyödykkeet. Siirryt kassoja kohden. Jos haluat pelata varman päälle, valitse kassa, jossa ei oteta vastaan Veikkauksen pelejä sun muita toto-lippulappuja.
Lado tavarat kassahihnalle. Muista muovipussi(t), mikäli sinulla ei satu olemaan kauppakassi mukana. Laita suosiolla se kapula ostostesi jälkeen.
Tervehdi myyjää. Kaiva lompakkosi valmiiksi. Jos ostoksia on paljon, ala pakkaamaan samalla, kun myyjä vetää tavaroita koodinlukijasta läpi. Huom. Raskaammat pohjalle, kananmumat päälle.
Kun viimeisiä tavaroita vedetään lukijan läpi, jätä pakkaaminen kesken ja ota kortti lompakosta. Myyjä kertoo sinulle summan, sanot "kiitos" ja näpytät sen pin-koodisi maksulaitteeseen. Otat kortin pois, saat myyjältä kuitin ja sanot taas "kiitos". Mikäli kassa toivottaa hyvää päivänjatkoa tai viikonloppua, vastaat samalla mitalla.
No, sitten otat askeleen taaksepäin, tunget kuitin ja kortin lompsaan ja jatkat pakkaamista. Ding dong. Valmista tuli.
Kukaan ei joutunut odottamaan ketään, jono liikkui, suorituksesi oli virtaviivainen ja puhisevia mammoja ei kerinnyt taaksesi juuri kasaantua.
Voit printata tämän mukaasi seuraavalle kauppareissulle. Kannattaa myös varmaan harjoitella myös kotona miehen kanssa. Hän voi olla kassa ja sinä asiakas.
Harjoittelemalla täydelliseksi!!
Jos ostoksia on paljon ala pakkaamaan esität, mutta kun jonkun pitää ne ostoksetkin sille hihnalle latoa.
Nyt näyttää pahasti siltä että haluat että asiakkaat ostaisivat vähemmän kaupasta ja kun ostavat enemmän niin se ärsyttää sinua..kuule mene nyt hunsvotti hus hus !
Älä käy kaupassa.
Minua henkilökohtaisesti nyppii, jos takanatulija on mies. Taatusti on se kortti lukijassa hyvä kun ennätän omani saamaan ulos. Ei sen vertaa voi odottaa, että ennättäisin siirtyä eteenpäin. Ja tämä nimenomaisesti miehillä. Naiset ovat kohteliaampia.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä juttu, tämä suomalainen ilmiö, kun päästään kassalle, tulee armoton kiire ja ne muutamat minuutit halutaan käyttää huipputehokkaasti, eikä toisia asiakkaita siedetä, mutta ennen kassalle menoa on ollut aikaa maleksia kaikessa rauhassa kaupassa ja vatvoa mitä sinne ostoskärryynsä pistää ja mitä ei - ilman mitään kiirettä. Mutta auta armias se ostosten maksaminen, kuinka se monelle käy psyykkeelle.
Juuri näin. Av-mamma kyllä on tien tukkeena kärryineen ja kakaroineen kaupan käytävillä, kiirettä ei tunnu olevan yhtään mihinkään. Mutta kun kassalle lopulta löytää niin sitten tulee joku ihme paniikki päälle ja kaikkien pitäisi toimia yhtä nopeasti ja tismalleen samalla tavalla kuin minäminä-av-mamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä juttu, tämä suomalainen ilmiö, kun päästään kassalle, tulee armoton kiire ja ne muutamat minuutit halutaan käyttää huipputehokkaasti, eikä toisia asiakkaita siedetä, mutta ennen kassalle menoa on ollut aikaa maleksia kaikessa rauhassa kaupassa ja vatvoa mitä sinne ostoskärryynsä pistää ja mitä ei - ilman mitään kiirettä. Mutta auta armias se ostosten maksaminen, kuinka se monelle käy psyykkeelle.
Juuri näin. Av-mamma kyllä on tien tukkeena kärryineen ja kakaroineen kaupan käytävillä, kiirettä ei tunnu olevan yhtään mihinkään. Mutta kun kassalle lopulta löytää niin sitten tulee joku ihme paniikki päälle ja kaikkien pitäisi toimia yhtä nopeasti ja tismalleen samalla tavalla kuin minäminä-av-mamma.
Ehkä kassajonossa ärsyyntymiseen ei loppujen lopuksi olekkaan muiden asiakkaiden hitaus, vaan ärsyynnytään ihan omasta ostoskäyttäytymistä ja huomataan vasta kassalla, kuinka paljon sitä kärryyn tulikin ladattua tavaraa ja rahat ovat jo ennestään vähissä, jolloin etsitään syytä omaan pahaan oloon ja ärtymykseen (miksi ostin taas tarpeetonta) ja paineet puretaan muille asiakkaille ja kassalle.
En ymmärrä näitä hätäilijöitä. On minullakin ollut joskus kiire (ehkä kerran vuodessa) ja saatan ärsyyntyä, jos edellä joku maksaa käteisellä ja vieläpä kolikoilla mutta ikinä ei ole ottanut päähän se, että joku pakkaa tavaroitaan ja kaivaa lompakon esiin vasta, kun summa on sanottu. Kyse on sekunneista, ei varmasti edes puolesta minuutista. Vaikka mikä kiire ja hätä ja hoppu olisi, niin puoli minuuttia menee siihenkin, kun tuiskahdan nenälleni kaikessa kiireessä tai kaadan ostoskassini ja se leviää lattialle. Ei hosumalla tule hyvää.
Mitä sellaista tärkeää teillä on elämässänne, että se 10-30 sekuntia on liikaa ja on pakko tehdä sivutolkulla ohjeita siitä, miten lompakko pitää olla kädessä ja mieluiten ne kortit vielä esillä ja ostokset pitää lennättää hihnalle ja taas kasseihin, koska muuten on tahallinen hidastelija, ylipainoinen möllöttäjä, kun kehtaa tuhlata takanaolevien aikaa jopa kymmenellä sekunnilla?
Ihan tosissani mietin, että voisiko vika olla näissä hätäilijöissä, heidän elämänhallinnassaan ja arvoissaan. Kukaan tervejärkinen ei hidastele tahallaan, ja se, että lompakkoa etsii hetken kassista tai säntäämisen sijaan ihan rauhallisesti liikkuu pakkaamaan tavaroitaan, ei ole tahallista hidastelua. Elämän täytyy olla aika vaikeaa näille, joita jatkuvasti vaivaa ne tuhlatut sekunnit kaupan kassalla.
Harvoin siellä kassoilla on mitään hidasteita tai että se veisi keneltäkään kohtuuttomasti aikaa. Syy löytyy korvien välistä, sillä ostoksen tekemisestä saatu mielihyvä ja tyytyväisyys katoaa juuri sekunnilla, kun kassa on vetäissyt viivakoodin kassan läpi ja pettymystä vietetään muiden asiakkaiden syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, on teillä mammoilla kiire - minne? Aikanne on kortilla. Ja mitä teette niillä muutamalla sekunnilla, jotka säästyvät, kun edellä oleva asiakas ottaa kortin tai setelin esiin, ennen kuin kassanhoitaja ehtii sanoa kokonaissumman ostoksille?
Te mammat olette niin nuoria, että teillä ei taida olla muistikuvia käyttöshekeistä. Silloin kyllä joskus sieppasi, kun varsinkin ns. vallasväki kaivoi shekkivihkon esiin vasta sitten, kun ostosten loppusumma oli jo ilmoitettu. Sitten etsittiin kynää ja lopulta alettiin kieli suupielessä hitaasti ja taiten kirjoittaa shekkiä. Ei jäänyt parempi väki varmasti keltään huomaamatta! Ja monet eivät luottaneet muistiinsa niin paljon, että olisivat siirtäneet kirjaamisen kotiin, vaan lopuksi rapisteltiin esiin kirjanpitosivut ja taiten kirjailtiin shekin summa ynnä muut tiedot sinnekin. Ja jotkut vielä loppujen lopuksi alkoivat kinata jonkun tavaran hinnasta tai laadusta. Siinä sitä ehti vaihtaa jalkaa ja pyyhkiä hikeä otsalta useammankin kerran, ennen kuin oli oma vuoro. Mitenkäs se nyt taas menikään: Olemme kaikki tasa-arvoisia, mutta jotkut ovat tasa-arvoisempia kuin toiset. Se on vanha tunnettu maailman järjestys.
Oisko nuo ruuhkavuodet, tai jotain? Joku niiden pään sekoittaa.
Sitten aiheeseen. En ole oikein huomannut, että naiset olisivat mitenkään enemmän hitaita kaivamaan lompakkoa laukusta, mutta eläkeläiset sukupuoleen katsomatta ovat rasittavia jonottajia. Jos sitä helvetin korttia on mahdoton käyttää ohjeistuksesta huolimatta ja silti töllätään seniilillä katseella sitä masiinaa. Saatana sillä kortilla ei makseta, jos se on noin vaikeaa. Käteistä voi käyttää. Sitten vielä jauhetaan sille kassalle jotain sekavaa skeidaa ja liikutaan etanavauhdilla samalla kuittia tarkistaen, VAIKKA SEN JÄLKIMMÄISEN ASIAKKAAN OSTOKSET OLISI JO VEDETTY LÄPI SIITÄ SAATNAN KASSASTA! Tämä ilmiö manifestoituu kokemukseni mukaan parhaiten Porin PicknPayssa arkisin aamupäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri Espanjassa. Sielä ei kassajonossa suomalainen hätähousu pärjäisi. asiakkaiden kanssa käytiin läpi ummet ja lammet, välillä tuli kaupasta joku muukin juttelemaan. Kassakuittia sitten käytiin läpi yhdessä ja kyseltiin kuuluttamalla tarjousten perään.
Kukaan ei jonossa hermostunut vaan ihmiset pulisivat keskenään ja kyseessä oli iso Hiper Dino marketti.
Olen ollut myös Espanjassa ja nähnyt saman. Voi jumalauta että minä vihaan espanjalaista kauppakulttuuria.
Kerran näin, kun joku hullu ämmä oli pakannut kaikki ostoksensa erikseen sellaiseen kirkkaaseen pikkumuovipussiin, mitä saa kassalta ilmaiseksi. Siis kaikki ostokset täynnäolevassa kärryssä oli pakattu pikkupussiin. Helvetin hienoa sillä kassalla availla niitä saakelin pikkupusseja joka tuotteen kohdalla. Tämä tapahtui vielä pienessä yksikassaisessa valintatalossa. Voi vittu kun vitutti sinä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä hätäilijöitä. On minullakin ollut joskus kiire (ehkä kerran vuodessa) ja saatan ärsyyntyä, jos edellä joku maksaa käteisellä ja vieläpä kolikoilla mutta ikinä ei ole ottanut päähän se, että joku pakkaa tavaroitaan ja kaivaa lompakon esiin vasta, kun summa on sanottu. Kyse on sekunneista, ei varmasti edes puolesta minuutista. Vaikka mikä kiire ja hätä ja hoppu olisi, niin puoli minuuttia menee siihenkin, kun tuiskahdan nenälleni kaikessa kiireessä tai kaadan ostoskassini ja se leviää lattialle. Ei hosumalla tule hyvää.
Mitä sellaista tärkeää teillä on elämässänne, että se 10-30 sekuntia on liikaa ja on pakko tehdä sivutolkulla ohjeita siitä, miten lompakko pitää olla kädessä ja mieluiten ne kortit vielä esillä ja ostokset pitää lennättää hihnalle ja taas kasseihin, koska muuten on tahallinen hidastelija, ylipainoinen möllöttäjä, kun kehtaa tuhlata takanaolevien aikaa jopa kymmenellä sekunnilla?
Ihan tosissani mietin, että voisiko vika olla näissä hätäilijöissä, heidän elämänhallinnassaan ja arvoissaan. Kukaan tervejärkinen ei hidastele tahallaan, ja se, että lompakkoa etsii hetken kassista tai säntäämisen sijaan ihan rauhallisesti liikkuu pakkaamaan tavaroitaan, ei ole tahallista hidastelua. Elämän täytyy olla aika vaikeaa näille, joita jatkuvasti vaivaa ne tuhlatut sekunnit kaupan kassalla.
Onko totta että joku on oikeasti näin torvi?
Vierailija kirjoitti:
No minä ainakin siirryn ensin pakkaamaan niitä tavaroita (jos siis paljon ostoksia) ja kaivan lompakon esille vasta, kun kassa käsittelee viimeisiä ostoksiani. Mihin ne kortit laittaisin tässä välissä? Joskus olen laittanut pankkikortin valmiiksi housun taskuun, mutta yleensä kyllä riittää, että ne ottaa siitä lompakosta maksuvaiheessa. Eihän siihen nyt montaa sekuntia mene!!
Itse teen yleensä näin: ladon tavarat hihnalle, kun myyjä on vetäissyt ensimmäisen tuotteen hinnan, vedän bonus-/plussakortin lukijan läpi ja laitan sen rahapussiin takaisin, sen jälkeen tungen pankkikortin paikoilleen lukijaan ja jätän sen siihen (ei sitä kukaan siitä myyjän nenän edestä pölli) ja alan pakkaamaan ostoksiani kassiin, kun kaikki tuotteet ovat menneet kassan läpi ja myyjä sanoo loppusumman, niin menen päätteen eteen odottamaan milloin voin laittaa koodin maksupäätteeseen. Saat käyttää tapaani ihan vapaasti, ei ole vaikeaa.
Otan aina lompakon esiin jo jonottaessa, joskus kaivan rahan jo valmiiksi esiinkin, mutta mielestäni siinä on jo vähän liian himokkaan oloinen maksamista kohtaan. Olen huomannut sopivimmaksi taktiikaksi sen, että kaivaa lompakon esiin ja asettaa liipaisinsormen sinne setelitaskuun, ja kun kassamamma sanoo summan niin vetää sen setelin sieltä taskusta nopeammin kuin Clint Eastwood tussarinsa dollaritrilogiassa.
Terveisin Naispelko22
Vierailija kirjoitti:
Kerran näin, kun joku hullu ämmä oli pakannut kaikki ostoksensa erikseen sellaiseen kirkkaaseen pikkumuovipussiin, mitä saa kassalta ilmaiseksi. Siis kaikki ostokset täynnäolevassa kärryssä oli pakattu pikkupussiin. Helvetin hienoa sillä kassalla availla niitä saakelin pikkupusseja joka tuotteen kohdalla. Tämä tapahtui vielä pienessä yksikassaisessa valintatalossa. Voi vittu kun vitutti sinä päivänä.
Olen ollut kassalla töissä opiskeluaikana ja kun on tullut tällaisia asiakkaita, niin en ole pakannut heille tuotteita takaisin kasseihin otettuani ne pois sieltä. Tai enintään puolet olen laittanut takaisin. Joskus joku on sanonut, että laitappa tyttö takaisin ne tavarat sinne, ja siihen olen sanonut, että on asiakkaan tehtävä pakata tavaransa kasseihin kassan jälkeen. Eihän tuosta kaikki (kukaan) tykännyt, mutta idioottimaista on myös pakata ostokset noin. Hidastaa kassan hommaa ihan hirveästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kassalla töissä opiskeluaikana ja kun on tullut tällaisia asiakkaita, niin en ole pakannut heille tuotteita takaisin kasseihin otettuani ne pois sieltä. Tai enintään puolet olen laittanut takaisin. Joskus joku on sanonut, että laitappa tyttö takaisin ne tavarat sinne, ja siihen olen sanonut, että on asiakkaan tehtävä pakata tavaransa kasseihin kassan jälkeen. Eihän tuosta kaikki (kukaan) tykännyt, mutta idioottimaista on myös pakata ostokset noin. Hidastaa kassan hommaa ihan hirveästi.
Koko touhu on aivan kahelia muutenkin. Kuka selväjärkinen pakkaa joka helvetin ostoksen hyllystä otettuaan sellaiseen pikkupussiin? Ymmärrän, jos kyseessä on joku jauho, tai tomusokeri, mutta vakuumipakatut makkarat? Ei saatana.
Naispelko22 kirjoitti:
Otan aina lompakon esiin jo jonottaessa, joskus kaivan rahan jo valmiiksi esiinkin, mutta mielestäni siinä on jo vähän liian himokkaan oloinen maksamista kohtaan. Olen huomannut sopivimmaksi taktiikaksi sen, että kaivaa lompakon esiin ja asettaa liipaisinsormen sinne setelitaskuun, ja kun kassamamma sanoo summan niin vetää sen setelin sieltä taskusta nopeammin kuin Clint Eastwood tussarinsa dollaritrilogiassa.
Terveisin Naispelko22
Mitä vittua sä selität, mies? XD
Tehkää mieluummin niin että menette pakkaamaan tavaroita ja siitä sitten maksamaan, lompakon voi vaikka jättää päällimmäiseksi laukkuun. Tämä on se kaikkein järkevin ja nopein tapa
T kassatäti
itse toimin niin, että ladon ostokset hihnalle ja edellisen asiakkaan maksaessa ostoksiaan kaivan pankkikortin esiin. vuoroni tullessa lykkään pankkikortin kortinlukijaan kevyesti odottamaan ja siirryn hihnan päähän pakkaamaan ostoksia. kun jäljellä on enää pari tuotetta, siirryn takaisin maksupäätteen luokse, maksan ostokseni ja nappaan loput tuotteet vielä kassiin. eipä ollut hirveän vaikeaa toimia tehokkaasti ja kaikkien aikaa säästäen.
Eiköhän jokaiselta joskus mene hermot, me ihmiset kun käydään niin eri tahtiin. Itse olen nopea sähköjänis ja hitaat kanssaihmiset ottavat päähän niin kaupassa kuin töissä, mutta ei sitä tarvitse näyttää, tulisi itsellekin vain paskafiilis. Puhisen ja kiroilen sitten yksikseni ja yritän siellä kassalla olla ystävällinen.
Ihmiset on aina omissa maailmoissaan ja näprää puhelinta. Ei ne tajuu kaivaa sitä esiin. T. Ex-kassaneiti