Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset, jotka kävelee "väärällä puolella" tietä / pyöräilee jalkakäytävällä

Vierailija
27.03.2016 |

Ärsyttääkö muitakin ihmiset, jotka kävelevät väärällä puolella tietä? Tapanahan on aina kävellä oikealla puolella, mikäli ei ole erikseen merkitty kulkuosaa pyöräilijöille tai kävelijöille. Itseä rasittaa suunnattomasti ihmiset, jotka eivät ymmärrä tätä tapaa etenkin silloin, kun itse kävelen oikealla puolella ja vastaan kävelee joku ääliö vasemmalla eikä ymmärrä väistää. Yleensä toimin siten, että kävelen vain suoraan eteenpäin, yleensä väistävät viimeistään kun ollaan miltei nenäkkäin. Samoin kadulla, jossa on sallittua sekä pyöräily että kävely, en todellakaan pyöräillessä väistä idioottia joka kävelee väärällä puolella vastaan. Tajuavat kyllä näissäkin tapauksissa väistää kun huomaavat pian jäävänsä alle (en tietenkään oikeasti ajaisi päälle).

Kaikkein inhottavimpia ovat ne, jotka pyöräilevät jalkakäytävällä - siis aikuiset ihmiset. Minunkin kotikaupungissani keskusta-alueen jalkakäytävät ovat melko kapeita, ja on suorastaan turvallisuusriski kun joku neropatti kaahaltaa jalkakäytävällä ohi niin että hipaisee. Sanonkin aina näille että tämä on jalkakäytävä, ja sinä et näytä alle 12-vuotiaalta.

Mitä mieltä?

Kommentit (122)

Vierailija
121/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin pari vuotta sitten haja-asutusalueelta taajamaan ja mua oikeesti hämmentää miksi ihmiset kävelee täällä autotien väärää reunaa! Kohdassa ei ole pyörätietä/kevyenliikenteenväylää vaan kuljetaan autotien piennarta ja noin 70 % vastaantulijoista tulee vastaan samalla puolella jolla itse kävelen, minulle vasemmassa ja heille oikeassa reunassa. Onko ne sitten niin kaupunkilaisia olevinaan että noudattavat kevyenliikenteenväylän ohjeistusta vai yksinkertasesti liian laiskoja vaihtamaan puolta (mennään sillä puolella mistä tielle tultiin). Osa vaihtaa puolta kun tulen vastaan mutta läheskään kaikki ei ja moni mulkoilee pahasti ihan kuin minä olisin väärässä paikassa :D Alkuun piti oikeasti miettiä tarkkaan että olenko minä väärällä puolella mutta en helkatissa ole. 

Tuohan on ihan hyväksyttävä syy kävellä oikeaa reunaa jos tulee siltä puoleta tielle ja on poistumassa samalle puolelle, niin on turvallisempaa jättää tie ylittämättä kahteen kertaan.

No jos menee jonkun pienen pätkän tietä vaan joo, sitten ymmärtäisin. Mutta nämä on ihan lenkkeilijöitä, koulumatkalaisia, pysäkille kävelijöitä jne jotka kävelevät pidemmänkin matkan eivätkä ole samantein poikkeamassa sivukadulle kun niitä ei juurikaan ko. tiellä ole. 

Vierailija
122/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tieliikennelain mukaan jalankulkija saa käyttää kevyenliikenteen väylällä jompaa kumpaa reunaa. Siis myös vasenta jos niin haluaa.

Joo, ennen oli laissa että oikee reuna. Paitsi autotien reunassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla