Ihmiset, jotka kävelee "väärällä puolella" tietä / pyöräilee jalkakäytävällä
Ärsyttääkö muitakin ihmiset, jotka kävelevät väärällä puolella tietä? Tapanahan on aina kävellä oikealla puolella, mikäli ei ole erikseen merkitty kulkuosaa pyöräilijöille tai kävelijöille. Itseä rasittaa suunnattomasti ihmiset, jotka eivät ymmärrä tätä tapaa etenkin silloin, kun itse kävelen oikealla puolella ja vastaan kävelee joku ääliö vasemmalla eikä ymmärrä väistää. Yleensä toimin siten, että kävelen vain suoraan eteenpäin, yleensä väistävät viimeistään kun ollaan miltei nenäkkäin. Samoin kadulla, jossa on sallittua sekä pyöräily että kävely, en todellakaan pyöräillessä väistä idioottia joka kävelee väärällä puolella vastaan. Tajuavat kyllä näissäkin tapauksissa väistää kun huomaavat pian jäävänsä alle (en tietenkään oikeasti ajaisi päälle).
Kaikkein inhottavimpia ovat ne, jotka pyöräilevät jalkakäytävällä - siis aikuiset ihmiset. Minunkin kotikaupungissani keskusta-alueen jalkakäytävät ovat melko kapeita, ja on suorastaan turvallisuusriski kun joku neropatti kaahaltaa jalkakäytävällä ohi niin että hipaisee. Sanonkin aina näille että tämä on jalkakäytävä, ja sinä et näytä alle 12-vuotiaalta.
Mitä mieltä?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijänä eniten vituttaa jalankulkijat, jotka kuvittelevat saavansa kävellä pyörätiellä. Turussa kauppakorkean kohdalla näitä tulee yleensä paljonkin vastaan, varmaan se on siti kykypuolueen itsekyyttä. Väistävät kyllä, kun tähtää ja kiihdyttää.
Jalankulkuja saa kävellä pyörätietä, jos ei ole erikseen jalkakäytävää.
40 §
Jalankulkijan paikka tiellä
....Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.....
Siinä on jalkakäytävä, idiootti.
Ei jalkakäytävällä saa pyöräillä toope.
Tämä jalankulkijoiden itku on kyllä aivan parasta. Kannattaisiko lopettaa se pyörätiellä kävleminen, jos noin ottaa sieluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijänä eniten vituttaa jalankulkijat, jotka kuvittelevat saavansa kävellä pyörätiellä. Turussa kauppakorkean kohdalla näitä tulee yleensä paljonkin vastaan, varmaan se on siti kykypuolueen itsekyyttä. Väistävät kyllä, kun tähtää ja kiihdyttää.
40 §
....Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.....
Tarkoitatko siistä tätä paikkaa, jossa pyöräilijä ajaa jalkakäytävän puolella?
Mikä tässä nyt vituttaa niin paljon? Sekö, että jalankulkijat ovat väärässä tällä kertaa ja pyöräilijä oikeassa? Eikä muuten ole tuo paikka. Että inise vaan lisää, se ei muuta faktaa että olet väärässä.
Pyöräilijähän tuossa on väärässä paikassa.
Voi Jeesus. Kai nyt käsität, että tuo pyöräilijä en ole minä? Kai nyt käsität, että minä puhun kävelijöistä, jotka säännönmukaisesti tunkevat pyörätielle vaikka vieressä on jalkakäytävä? Ymmärtääkö? Käsittääkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 §
Tämä jalankulkijoiden itku on kyllä aivan parasta. Kannattaisiko lopettaa se pyörätiellä kävleminen, jos noin ottaa sieluun?
Jos kyse on tuosta kauppakorkean edustasta, niin se on JALKAKÄYTÄVÄ, jolla ei saa pyöräillä, eikä edes taluttaa pyörää jos sen haittaa jalanlkulkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 §
Tarkoitatko siistä tätä paikkaa, jossa pyöräilijä ajaa jalkakäytävän puolella?
Mikä tässä nyt vituttaa niin paljon? Sekö, että jalankulkijat ovat väärässä tällä kertaa ja pyöräilijä oikeassa? Eikä muuten ole tuo paikka. Että inise vaan lisää, se ei muuta faktaa että olet väärässä.
Voi Jeesus. Kai nyt käsität, että tuo pyöräilijä en ole minä? Kai nyt käsität, että minä puhun kävelijöistä, jotka säännönmukaisesti tunkevat pyörätielle vaikka vieressä on jalkakäytävä? Ymmärtääkö? Käsittääkö?
blaa blaa blaa. Sopivasti vaan sattui että katunäkymässä jalankulkijat eivät ole väärässä paikassa vaan pyöräijä. Jos pitää nimetä yksi tienkäyttäjäryhmä joka noudattaa huonoiten liikennesääntöjä, niin ne ovat juuri pyöräilijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 §
Jos kyse on tuosta kauppakorkean edustasta, niin se on JALKAKÄYTÄVÄ, jolla ei saa pyöräillä, eikä edes taluttaa pyörää jos sen haittaa jalanlkulkua.
Niin. Kuvassa pyöräilee joku jalkakäytävällä. Miten se liittyy minun tapaukseeni? Kannattaisiko lukea koko viestiketju ennen kuin alkaa inistä?
Ärsyttävintä näissä kevyen liikenteen väylissä, jotka on jaettu pyörä- ja kävelykaistoiksi, on se että kaikki kävelevät sitä reunaa, joka on kauimpana pyörätiestä. Eli vastaantulijat kävelevät aina samaa reunaa vastaan kuin itse, ja tietenkään kukaan ei ikinä väistä. Suurin syy tähän lienee pyöräilijät jotka kaahaavat osittain jalkakäytävän puolella. Mutta on raivostuttavaa kun koko ajan pitää väistellä ja miettiä, että väistääkö tuo vai väistänkö minä ja mihin suuntaan nyt sitten kukakin väistää ja varsinkin jos tulee kaksi tai useampi ihmistä rinnakkain vastaan, niin sitä toivoisi, että he väistäisivät sen verran, että yksi ihminen pääsee ohi, eikä niin että minä joudun kiertämään koko porukan pyörätien puolelta. Argh, jalankulkuraivo :D Olisi kiva jos oikeasti olisi sellainen sääntö, että kuuluu aina kävellä kevyen liikenteen väylän oikeaa laitaa, piste. Olisi niin paljon sujuvampaa liikkua paikasta toiseen.
Piti oikein katsoa eteenpäin tuota Hämeentien pyörätie-jalkakäytävää ja katsoa että miten kuvaushetken tilanne on mennyt ja kuinka paljon kevyttä liikennettä on väärällä kaistalla.
https://goo.gl/maps/trqGC1bbCbG2
https://goo.gl/maps/wS11ptW9BcU2
Aika vähän liikennettä kuvaushetkellä, mutta aika hyvin ovat kaikki omilla väylillää, yksi pyöräilijä vähän sivussa ja yksi jalankulkija pyöräkaistan puolella.
samaa mieltä täällä olevan pyöräilijän kanssa, eyyä jalankulkijat kuvittelavy olevan jotai kunkkuja ja poukkoilevat siellä sun täällä ja lällättävät sitten että hei olen jalankulkija, sun täytyy väistää! kyllä jalankulkijankin pitää ottaa muut huomioon. en todellakaan käsitä jalankulkijoita, jotka kävelevät oyörätiellä, vaikka vieressä on jalkakäytävä. eiku minäminämi-mentaliteetti jyrää. jalankulkijat on aina sanomassa, että pitää muistaa sujuvuus ja aina ei kannata pitää omasta oikeudesta vaan voi väistää. jos jalankulkijat nyt vaan muistaisivat sen itsekin.
itseäkin turhauttaa joka päivä kulkea sama reitti ja aina samat ongelmat eli jalankulkijat poikkoilevat missä sattuu ja kävelevät pyörätiellä. pahinta on myös bussipysäkit pyörteiden vieressä, koska vaikka koittaa ennakoida ja hidastaa, niin sitten käy että yhtäkkiä jalankulkija päättää juosta pyörän eteen psyäkille kun huomaa että bussi tulee. niin että ei pyöräilijätkään mitään ninjoja ole, että tuosta noin vaan näkee jos takaa sivusta yhtäkkkiä joku juoksee eteen.
pyöräilijän oikeudet laahaa jäljessä, kun katsoo muita eurooppalaisia kaupunkeja. sujuvoittaisi liikennetttä, kun olisi selkeä paikka missä jalankulkijat ja missä pyöräilijät. tietty nopeampi väistää, mutta helpompaa olisi väistellä kun ei joutuisi liikkumaan kuin esteradalla. sittenhän pyörän voisikin jättää jo kotiin, kun matka hidastuu kävelijöiden tahtiin...
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävintä näissä kevyen liikenteen väylissä, jotka on jaettu pyörä- ja kävelykaistoiksi, on se että kaikki kävelevät sitä reunaa, joka on kauimpana pyörätiestä. Eli vastaantulijat kävelevät aina samaa reunaa vastaan kuin itse, ja tietenkään kukaan ei ikinä väistä. Suurin syy tähän lienee pyöräilijät jotka kaahaavat osittain jalkakäytävän puolella. Mutta on raivostuttavaa kun koko ajan pitää väistellä ja miettiä, että väistääkö tuo vai väistänkö minä ja mihin suuntaan nyt sitten kukakin väistää ja varsinkin jos tulee kaksi tai useampi ihmistä rinnakkain vastaan, niin sitä toivoisi, että he väistäisivät sen verran, että yksi ihminen pääsee ohi, eikä niin että minä joudun kiertämään koko porukan pyörätien puolelta. Argh, jalankulkuraivo :D Olisi kiva jos oikeasti olisi sellainen sääntö, että kuuluu aina kävellä kevyen liikenteen väylän oikeaa laitaa, piste. Olisi niin paljon sujuvampaa liikkua paikasta toiseen.
Ehkä parempi olisi sääntö, että väistetään aina oikealta puolelta. Ei voi lailla määrää kummalla puolella tulee kävellä, koska lapsien ja koiran kanssa tulee kävellä penkan puolella.
Pyöräilijöissä ärsyttää se, että he käyttävät niitä parhaita sääntöjä. Esim. Ajavat autotiellä, mutta siirtyvät valoissa käyttämään jalankulkijoiden valoja. Ja kääntyvät ennen kuin pää kääntyy...
Vierailija kirjoitti:
Jalkakäytävällä saa pyöräillä mikäli vauhti on alle 15km/h.
-oik.yo
Oliskos tähän ihan lähdekin?
Jalankulkijat kuuluvat vasemmalle, pyöräilijät oikealle. Eikö tämä ole ihan yleistietoa?
Vierailija kirjoitti:
samaa mieltä täällä olevan pyöräilijän kanssa, eyyä jalankulkijat kuvittelavy olevan jotai kunkkuja ja poukkoilevat siellä sun täällä ja lällättävät sitten että hei olen jalankulkija, sun täytyy väistää! kyllä jalankulkijankin pitää ottaa muut huomioon. en todellakaan käsitä jalankulkijoita, jotka kävelevät oyörätiellä, vaikka vieressä on jalkakäytävä. eiku minäminämi-mentaliteetti jyrää. jalankulkijat on aina sanomassa, että pitää muistaa sujuvuus ja aina ei kannata pitää omasta oikeudesta vaan voi väistää. jos jalankulkijat nyt vaan muistaisivat sen itsekin.
itseäkin turhauttaa joka päivä kulkea sama reitti ja aina samat ongelmat eli jalankulkijat poikkoilevat missä sattuu ja kävelevät pyörätiellä. pahinta on myös bussipysäkit pyörteiden vieressä, koska vaikka koittaa ennakoida ja hidastaa, niin sitten käy että yhtäkkiä jalankulkija päättää juosta pyörän eteen psyäkille kun huomaa että bussi tulee. niin että ei pyöräilijätkään mitään ninjoja ole, että tuosta noin vaan näkee jos takaa sivusta yhtäkkkiä joku juoksee eteen.
pyöräilijän oikeudet laahaa jäljessä, kun katsoo muita eurooppalaisia kaupunkeja. sujuvoittaisi liikennetttä, kun olisi selkeä paikka missä jalankulkijat ja missä pyöräilijät. tietty nopeampi väistää, mutta helpompaa olisi väistellä kun ei joutuisi liikkumaan kuin esteradalla. sittenhän pyörän voisikin jättää jo kotiin, kun matka hidastuu kävelijöiden tahtiin...
Anteeksi maalaisuuteni. En asu keskustassa, enkä ole tottunut käyttäämään jaettuja pyörätie/jalkakäytäviä. Usein huomaan keskustassa käydessäni että olen pyörätieosuuden päällä käveleässä. Mutta pitäisi sitä olla pyöräilijälläkin vähän vastuuntuntoa ja pelisilmää, eikä porhaltaa ohi kolmea kymppiä hihaa hipoen kun joku kävelee väärässä paikassa. Relatkaa vähän.
Jalkakäytävällä pyöräilevää aikuista pitäisi saada laillisesti lyödä pesäpallomailalla otsikkoon.
Kävelijöissä kaikkein ärsyttävintä on keskellä kävelevät ja jatkuvasti puolelta toiselle poukkoilevat kävelijät. Lisäksi ärsyttävää on myös koiranulkoiluttajat, jotka itse kävelevät toisella reunalla ja hihnassa oleva koira on toisella reunalla, jolloin hihna menee esteenä koko väylän poikki. Lisäksi ärsyttää mammaköörit, jotka kulkevat vaunuineen rinnakkain toistensa kanssa. Pari kertaa olen viime aikoina todistanut tapausta, kun on kolmet vaunut mammoineen tulleet kevyen liikenteen väylällä rinnakkain siten, että tukkivat muutamaa senttiä vaille aivan koko väylän. Eikä mammoilla ollut aikomustakaan väistää yhtään ketään. Tuo on jo melko moukkamaista.
Pyöräilijöissä ärsyttää väärää puolta pyöräilevät, varsinkin sellaiset, jotka tulevat alamäessä mutkan takaa väärää puolta ajaen. Ärsyttää myös kovaa vauhtia melkeinpä aivan iholta ohittavat pyöräilijät, jotka eivät myöskään anna minkäänlaista äänimerkkiä (esim. kellonsoittoa) lähestymisestään.
Vielä voisi mainita sekä pyöräilijöistä että jalankulkijoista yhteisenä tekijänä sen, että näkymättömyys pimeään aikaan. Valottomia, ilman heijastinta ja mustiin vaatteisiin pukeutuneita jalankulkijoita ja pyöräilijöitä tulee pimeällä vastaan vaikka kuinka paljon. Onko oikeasti niin vaikeaa panostaa omaan näkyvyyteen pimeässä?
Suomen lain kanta saattaa asiaan olla erilainen, mutta itse olen sitä mieltä, että jos pimeä jalankulkija tai pyöräilijä on törmäyskurssilla autoilijan kanssa, niin mielestäni onnettomuus on silloin enemmän jalankulkijan tai pyöräilijän oma syy kuin autoilijan syy, jos omaan näkyvyyteen ei ole panostettu.
Vierailija kirjoitti:
Jalankulkijat kuuluvat vasemmalle, pyöräilijät oikealle. Eikö tämä ole ihan yleistietoa?
Kaikki oikeaan reunaan ja ohitus vasemmalta muuten tähän sekamelskaan ei saada tolkkua.
Vierailija kirjoitti:
Tieliikennelain mukaan kävelijä kulkisi ensisijaisesti tien vasenta puolta. Mistä tämä ärsyyntyneiden pyöräilijöiden ajatus siitä, että kävelijä erityisesti kuuluisi oikealle puolelle? Näin kun ei ole! Kävelijän olisi käveltävä ensisijaisesti vasemmalla puolella, mutta jos oikea puoli on turvallisempi kuin vasen, niin sitäkin voi käyttää. Kävelytiellä on sallittua käyttää molempia puolia. Siitä olen samaa mieltä, että kävelijän olisi hyvä kävellä tien reunassa, eikä keskellä varsinkin, jos tietä käyttää pyöräilijätkin.
Aluksi, kun muutin kaupunkiin, niin kävelin aina tien vasenta reunaa, mutta aikani saatuani vihaista kuittailua pyöräilijöiltä, niin olen lammasmaisesti siirtynyt oikealle puolelle, vaikka todellisuudessa ei olisi tarvis. Lain mukaan vasen puoli on suositeltavin kävelijälle, mutta en mä nyt viitsi saada hulluilta pyöräilijöiltä turpaan, niin kävellään sitten oikealla puolella. Ei sillä nyt niin väliä ole. Lapsena minut on vain opetettu kulkemaan vasemmalla puolella.
Kun itse olin lapsi kauan sitten oli Suomessa oikeanpuoleinen liikenne, mutta jalankulkija sai turvallisuuden vuoksi kulkea ajoväylän vasenta reunaa. Siihen ei velvoitettu eikä määrätty vaan opetettiin sen olevan turvallisin vaihtoehto. Moni luulee, että se oli silloin joku sääntö, mutta eipä ollut. Se sallittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi maalaisuuteni. En asu keskustassa, enkä ole tottunut käyttäämään jaettuja pyörätie/jalkakäytäviä. Usein huomaan keskustassa käydessäni että olen pyörätieosuuden päällä käveleässä. Mutta pitäisi sitä olla pyöräilijälläkin vähän vastuuntuntoa ja pelisilmää, eikä porhaltaa ohi kolmea kymppiä hihaa hipoen kun joku kävelee väärässä paikassa. Relatkaa vähän.
Olen hidas mummopyöräilijä ja silti hermostunut pyörätiellä kävelijöihin. Kävelijöiden poukkoilemista ja pyörätiellä kävelyä tapahtuu niin usein, että tuntuu kuin jalankulkijat eivät tiedä liikennesääntöjen myös koskevan heitä.
Vierailija kirjoitti:
On yleistietoa tietää että jalankulkija saa kevyenliikenteen väylällä valita kumpaa reunaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se auta, että anteeksi en ole tottunut. Miten vaikeaa on valita oikea puoli, kun kadun keskellä menee viivaa ja liikennemerkein ja maahan on maalattu ohjeet. Vittu jos et tiedä, niin kannattaa käyttää silmiä. Töissäkin aina valitetaan en osaa, kun oon maalta. En tiennyt, että täytyy olla kaupunkilainen et voi lukea ohjeet....