Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset, jotka kävelee "väärällä puolella" tietä / pyöräilee jalkakäytävällä

Vierailija
27.03.2016 |

Ärsyttääkö muitakin ihmiset, jotka kävelevät väärällä puolella tietä? Tapanahan on aina kävellä oikealla puolella, mikäli ei ole erikseen merkitty kulkuosaa pyöräilijöille tai kävelijöille. Itseä rasittaa suunnattomasti ihmiset, jotka eivät ymmärrä tätä tapaa etenkin silloin, kun itse kävelen oikealla puolella ja vastaan kävelee joku ääliö vasemmalla eikä ymmärrä väistää. Yleensä toimin siten, että kävelen vain suoraan eteenpäin, yleensä väistävät viimeistään kun ollaan miltei nenäkkäin. Samoin kadulla, jossa on sallittua sekä pyöräily että kävely, en todellakaan pyöräillessä väistä idioottia joka kävelee väärällä puolella vastaan. Tajuavat kyllä näissäkin tapauksissa väistää kun huomaavat pian jäävänsä alle (en tietenkään oikeasti ajaisi päälle).

Kaikkein inhottavimpia ovat ne, jotka pyöräilevät jalkakäytävällä - siis aikuiset ihmiset. Minunkin kotikaupungissani keskusta-alueen jalkakäytävät ovat melko kapeita, ja on suorastaan turvallisuusriski kun joku neropatti kaahaltaa jalkakäytävällä ohi niin että hipaisee. Sanonkin aina näille että tämä on jalkakäytävä, ja sinä et näytä alle 12-vuotiaalta.

Mitä mieltä?

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vastattiin jo. Jalankulkija saa valita kummalla puolella kulkee, jos kyseessä on jalkakäytävä. Ajoradalla, missä ei ole merkittyä jalkakäytävää, kävellään aina vasemmalla puolella. Näin sanoo liikennesäännöt. 

Pyöräily on sallittu jalkakäytävällä, mikäli siihen on merkitty pyörätie liikennemerkkiin. Muuten ei. Pyörällä saa ylittää suojatien ajamalla, jos kyseessä on pyörätien jatke. Sen sijaan pyöräilijöille ei ole suojatietä missään tilanteessa olemassakaan. Pyöräilijöillä on lain mukaan kaikista eniten väistämisvelvollisuuksia. Eli ajorataa ylittäessään pyöräilijä väistää ajoneuvoja, lukuunottamatta tilanteita, joissa auto kääntyy tai tulee kolmion takaa. Muussa tapauksessa pyöräilijä väistää, eikä sillä ole mitään merkistystä, onko kyseessä suojatie, pyörätien jatke tai molemmat. 

Alapeukuista huolimatta, tämä viesti on täyttä faktaa. Se ei ole mielipidekysymys vaan pyöräilijän suojatietä ei todellakaan ole olemassakaan. 

Maalattuja viivoja ei voi nähdä, jos maali on kulunut tai on lunta. 

Vierailija
102/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin pari vuotta sitten haja-asutusalueelta taajamaan ja mua oikeesti hämmentää miksi ihmiset kävelee täällä autotien väärää reunaa! Kohdassa ei ole pyörätietä/kevyenliikenteenväylää vaan kuljetaan autotien piennarta ja noin 70 % vastaantulijoista tulee vastaan samalla puolella jolla itse kävelen, minulle vasemmassa ja heille oikeassa reunassa. Onko ne sitten niin kaupunkilaisia olevinaan että noudattavat kevyenliikenteenväylän ohjeistusta vai yksinkertasesti liian laiskoja vaihtamaan puolta (mennään sillä puolella mistä tielle tultiin). Osa vaihtaa puolta kun tulen vastaan mutta läheskään kaikki ei ja moni mulkoilee pahasti ihan kuin minä olisin väärässä paikassa :D Alkuun piti oikeasti miettiä tarkkaan että olenko minä väärällä puolella mutta en helkatissa ole. 

Tuohan on ihan hyväksyttävä syy kävellä oikeaa reunaa jos tulee siltä puoleta tielle ja on poistumassa samalle puolelle, niin on turvallisempaa jättää tie ylittämättä kahteen kertaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe, josta ei tarvitse edes tapella koska laki antaa vastauksen kaikkiin tapauksiin. Yllättää, kuinka moni on täysin pihalla missä milläkin kulkupelillä täytyy liikkua.

Vierailija
104/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä pätkääkään. Enemmän ärsyttää apn kaltaiset nillittäjät. Onneksi et ole tullut minua vastaan koska minä en väistelisi tuollaista hapannaamaa.

Ap voisi mennä Helsingin keskustaan kävelemään tuolla asenteella. Tulisi kuhmuja. Oletko koskaan kuullut sujuvasta ja joustavasta käyttäytymisestä?

Haha kiitos vastauksesta ja olen :D :D

Myönnän, olen asiassa hapannaama, ja tuo kävelypuoli ei käytännön kannalta ole merkityksellinen asia (toisin kuin jalkakäytävällä pyöräily), ärsyttää silti, samaan tapaan kuin ärsyttää suunnattomasti autoilijat, jotka eivät anna tietä suojatietä ylittäville.. Mutta se onkin jo toinen valituksen aihe!

Olen myös lukenut tästä ketjusta hyviä perusteluja sille, miksi toisinaan on fiksua kävellä vaikkapa siellä vasemmalla puolella. Ja itselläni on muuten koira, mutta kävelen tästä huolimatta aina oikeaa puolta, kyllä koira osaa käyttäytyä eikä vedä sinne ojaan jatkuvasti, eri asia sitten kun päästään metikköön, siellä menkööt miten haluaa - samoin ihmiset :D

- AP tässä toivottelee mukavaa pääsiäissunnuntaita.. (itse pysyn sisällä koiran lenkittämistä lukuunottamatta, ettei vaan ala ärsyttää typerät ihmiset enempää...! :D )

Vierailija
105/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen kommenttiin ja aloitukseen lisäksi: Enempi kuin käytännönsyistä tällaisissa jutuissa ärsyttää se oman navan tuijottaminen. Mielestäni tietyt käytössäännöt ovat juuri sitä varten, että niillä osoitetaan kunnioitusta toisia ihmisiä kohtaan ja otetaan toiset huomioon, niin kuin nyt tässä asiassa. Kevyenliikenteenväylällä on tapana kävellä oikeaa puolta (jos ei ole jaettu), ja käsittääkseni autotiellä jos on pakko kävellä niin vasenta eli siten, että samalla kaistalla vastaantulevien autojen kanssa. Mutta tietenkään kaupunkien ydinkeskustoissa ja tosi vilkkailla kävelykaduilla tämä ei onnistu eikä ole tarkoituksenmukaistakaan.

Minulle tulee aina väärällä puolella tietä kävelijöistä tai kävelytiellä pyöräilevistä mieleen sellainen "minä minä minääää" -tyyppi, joka saa tehdä mitä huvittaa ja kävellä mistä huvittaa, sanoo asiat "suoraan" ja puhuu mitä sylki suuhun tuo. White trash. Nämä nyt tietysti on vain omia liioiteltuja johtopäätöksiäni.

Vierailija
106/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka laki antaisikin kevyenliikenteen väylillä valita puoli, niin silti pitää olla jommalla kummalla puolella, ei voi poukkoilla sinne tänne tai yhtäkkiä vaihtaa suuntaa. pitää jalankulkijoidenkin ottaa huomioon muut. joillekin täällä tuntuu hyvin vaikea niellä, ettei kävelijätkään mitä tahansa saa tehdä. enkä todellakaan ymmärrä näitä pyörätiellä käveleviä, kun kyse ei todellakaan ole että missään muualaa ei voi kävellä vaan vieressä on aina ollut tilaa jalkakäytävällä. enkä tiedä mitä haittaa on pyöräilläjalkakäytävällä jos tilaa on eikä jalankulkijoita maila halmeilla, esim keskustassa jos on menossa 30 metriä että pääsee pihaan. vaikka tietenkään jalkakäytävällä ei saa ajaa, mutta enpä kyllä täällä isossa kaupungissa sellaista edes näe. 

Vierailija
107/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirankusettajat kävelevät lähes aina väärällä puolella tietä.

Kävelkööt kohdan kävelisivät edes sen taluttimensa kanssa samaa puolta. Pimeässä liian monesti tullut vastaan ilman heijastimia oleva ulkoiluttaja ja koira flexissa jossain tien toisella puolella ilman mitään heijastimia. Ai että on kivaa pyöräillä näiden kanssa samaa pyörätietä :(

Vierailija
108/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulekohan ap, että kaikki kadut, joilla kävellään (eikä ole erikseen viivalla jaettua osuutta jalankulkijoille ja pyöräilijöille) ovat jalkakäytäviä? Näinhän ei ole. Ei ole aina ihan helppo tietää, onko joku osuus pelkkä jalkakäytävä vai yhdistetty väylä. Joskus on liikennemerkki, joskus ei.

Jos ei edellisen risteyksen jälkeen ole ollut pyörätien/klv:n liikennemerkkiä, kyseinen väylä on jalkakäytävä, ainakin taajamien kaava-alueella. Joskus harvemminasutulla alueella ei jokaisen pikkutien katkaiseman klv:n kohdille ole merkkejä laitettu. Mutta siis kaupunkikeskustoissa: jos ei ole pyörätien merkkiä, ei ole pyörätietä.

Vierailija
109/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kikkeliskokkelis niii kirjoitti:

Kävelen kävelytiellä missä kohtaa haluan, jos joku siitä mielensä pahottaa ni menkööt aavikolle kävelemään ni saa rauhassa kävellä "sääntöjen" mukaan :D

Ja pyöräilet jalkakäytävällä, koska mitkään säännöthän eivät sinua koske. Ääliö.

Vierailija
110/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkakäytäväpyöräilijöille sopisi varmaan mainiosti, jos sielunkumppaninsa autoilisivat pyöräteillä.

Vierailija
111/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siellä, missä ei ole jalkakäytävää eikä pyöräteitä, jalankulkijan on turvallisinta kulkea ajoradan vasenta reunaa. Näin kulkiessaan jalankulkija näkee vastaantulevat autot ja voi varoa niitä paremmin."

Otin lainauksen edellisestä linkistä. Siitäkin tulee selväksi, ettei jalankulkijalle ole määrätty vasenta reunaa edes ajoväylillä.

Tässä keskustelussa menee monella sekaisin jalkakäytävä, kävelykatu, suositukset ja määräykset. Pyöräkaistasta ei olla edes keskusteltu. Jokaisen kannattaisi käydä säännöt läpi, erottaa nuo nimitykset ja sisäistää säännöt.

Vierailija
112/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalkakäytäväpyöräilijöille sopisi varmaan mainiosti, jos sielunkumppaninsa autoilisivat pyöräteillä.

Eikö se riitä, että kävelijät ja koirat poukkoilevat ja kaupungeissa autot ovat parkissa pyörätiellä?

Vierailija
113/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Siellä, missä ei ole jalkakäytävää eikä pyöräteitä, jalankulkijan on turvallisinta kulkea ajoradan vasenta reunaa. Näin kulkiessaan jalankulkija näkee vastaantulevat autot ja voi varoa niitä paremmin."

Otin lainauksen edellisestä linkistä. Siitäkin tulee selväksi, ettei jalankulkijalle ole määrätty vasenta reunaa edes ajoväylillä.

Tässä keskustelussa menee monella sekaisin jalkakäytävä, kävelykatu, suositukset ja määräykset. Pyöräkaistasta ei olla edes keskusteltu. Jokaisen kannattaisi käydä säännöt läpi, erottaa nuo nimitykset ja sisäistää säännöt.

Näin se lukee laissa.

"Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa."

Vierailija
114/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulekohan ap, että kaikki kadut, joilla kävellään (eikä ole erikseen viivalla jaettua osuutta jalankulkijoille ja pyöräilijöille) ovat jalkakäytäviä? Näinhän ei ole. Ei ole aina ihan helppo tietää, onko joku osuus pelkkä jalkakäytävä vai yhdistetty väylä. Joskus on liikennemerkki, joskus ei.

Jos ei edellisen risteyksen jälkeen ole ollut pyörätien/klv:n liikennemerkkiä, kyseinen väylä on jalkakäytävä, ainakin taajamien kaava-alueella. Joskus harvemminasutulla alueella ei jokaisen pikkutien katkaiseman klv:n kohdille ole merkkejä laitettu. Mutta siis kaupunkikeskustoissa: jos ei ole pyörätien merkkiä, ei ole pyörätietä.

Ei ole kyllä suuremmissakaan risteyksissä välttämättä joka risteyksessä molemminpuolin pyörätiemerkkejä vaikka selvästin näkee että pyörätien jatkuu risteyksen jälkeen.

Eihän ajoradoillakaan ole mitään merkkejä että tie jatkuu risteyksen jälkeen, sen vain näkee jatkuvan.

Ei se aina ole niin selvää että onko joku väylän pätkä pyörätie vai jalkakäytävä.

Vierailija
115/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hah, väitätkö ettei kävelijät välillä kävelisi autotiellä? keskustassa hypitään kadulla missä sattuu. kun olin pyörällä menossa valoihin ja ajoradalle pomppasi nainen ylittämään katua (EI siis ollut suojatietä vaan ajotie) ja hän kehtasi vielä katsoa minua pahasti. kyllä mun puolesta kävelijät saa kävellä ajoradalla, jos siitä ei ole kenelläkään haittaa ja on tilapäistä, sallin saman kävelytiellä pyöräillijöille. ja kyllä pyörätiellä on jatkuvasti autoja pysäköitynä tai ajelemassa, jos on hiljaista ei haittaa mutta keskustassa tuppaa häiritsemään koska muuttaa kulkureittiä oleellisesti.

Vierailija
116/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelliseen kommenttiin ja aloitukseen lisäksi: Enempi kuin käytännönsyistä tällaisissa jutuissa ärsyttää se oman navan tuijottaminen. Mielestäni tietyt käytössäännöt ovat juuri sitä varten, että niillä osoitetaan kunnioitusta toisia ihmisiä kohtaan ja otetaan toiset huomioon, niin kuin nyt tässä asiassa. Kevyenliikenteenväylällä on tapana kävellä oikeaa puolta (jos ei ole jaettu), ja käsittääkseni autotiellä jos on pakko kävellä niin vasenta eli siten, että samalla kaistalla vastaantulevien autojen kanssa. Mutta tietenkään kaupunkien ydinkeskustoissa ja tosi vilkkailla kävelykaduilla tämä ei onnistu eikä ole tarkoituksenmukaistakaan.

Minulle tulee aina väärällä puolella tietä kävelijöistä tai kävelytiellä pyöräilevistä mieleen sellainen "minä minä minääää" -tyyppi, joka saa tehdä mitä huvittaa ja kävellä mistä huvittaa, sanoo asiat "suoraan" ja puhuu mitä sylki suuhun tuo. White trash. Nämä nyt tietysti on vain omia liioiteltuja johtopäätöksiäni.

Ei ole tapana kävellä oikeaa reunaa kevyenliikenteen väylällä, on vanin tapana kävellä reunassa ja sama koskee myös sietä jaettua jalankulkuosaa. Tästähän nämä tyhänpäiväiset närkästymiset tulee kun keksitään itse omia sääntöjä ja sitten paheksutaan kun muut ei noudata niitä.

Minustakin kevyenliikenteen väylillä pitäisi olla oikeanpuoleinen liikenne myös jalankulkijoille, mutta kun lain mukaan ei ole, niin sen mukaan mennään.

Yrätä nyt tajuta että ne samaa reunaa vastaantulevat eivät kulje väärää reunaa, vaan ovat ihan yhtä oikeassa reunassa kuin sinäkin.

Vierailija
117/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina pyöräillyt ja aion jatkossakin pyöräillä jalkakäytävällä. En missään tapauksessa mene autojen sekaan polkemaan mummovauhtia, vaikka av-mammoja ärsyttääkin. Jos jalkakäytävä ei ole täynnä ihmisiä niin ketä se haittaa, suurempi vaara olisi siinä autoväylällä pyöräillä.

Vierailija
118/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä suuremmissakaan risteyksissä välttämättä joka risteyksessä molemminpuolin pyörätiemerkkejä vaikka selvästin näkee että pyörätien jatkuu risteyksen jälkeen.

Eihän ajoradoillakaan ole mitään merkkejä että tie jatkuu risteyksen jälkeen, sen vain näkee jatkuvan.

Ei se aina ole niin selvää että onko joku väylän pätkä pyörätie vai jalkakäytävä.

Jos ei ole pyörätien tai klv:n liikennemerkkiä, paikassa ei juridisesti ole silloin pyöräilyyn sallittua väylää. Ajoradalle ei ole olemassakaan liikennemerkkiä. On moottoritien ja moottoriliikennetien merkit, sitten on erilaisia kieltomerkkejä eri ajoneuvotyypeille.

Vierailija
119/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina pyöräillyt ja aion jatkossakin pyöräillä jalkakäytävällä. En missään tapauksessa mene autojen sekaan polkemaan mummovauhtia, vaikka av-mammoja ärsyttääkin. Jos jalkakäytävä ei ole täynnä ihmisiä niin ketä se haittaa, suurempi vaara olisi siinä autoväylällä pyöräillä.

Mulkvisti.

Vierailija
120/122 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sinulla ei ole ajokorttia eikä autoa. On vaarallista, jos liikennesääntöjä noudatetaan vain silloin kun sattuu huvittamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi