Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kukaan uskaltaa olla uskomatta Jeesukseen?

Vierailija
26.03.2016 |

Tai edes yrittämättä uskoa? Eikö teitä mietitytä yhtään, että jos onkin niin kuin kristinusko opettaa ja pelastus tulee (vain) uskosta Jeesukseen?

Kommentit (165)

Vierailija
81/165 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ExoPol kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoo tämän maailman menoa, niin kyllä lapsenusko Jumalaan ja Jeesukseen on karissut. Niinhän sitä raamatussakin sanotaan, että pitäisi uskoa niin kuin lapset, mutta jos minkä ihmeen takia Jumala on sitten niin epäreilu viattomia ihmisiä kohtaan, sitä en ole voinut ymmärtää, ja sen takia en myöskään enää usko.

Onko Jumala oikeasti epäreilu? En ole raamattuani lukenut tarpeeksi hyvin ja voin olla väärässäkin, mutta eikö Jumala antanut ihmiselle lahjana vapaan tahdon tai jotain?

Maailman vääryydet eivät välttämättä ole Jumalan vika, vaan ihan ihmisen omaa valintaa.

Jumalako epäreilu? Raamatun perusteella Jumala on sadistinen sekopää joka hallitsee lähinnä pelolla ja uhkauksilla.

Vierailija
82/165 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En millään pysty uskomaan sellaiseen (mielestäni) hömppään. Eikö olisi paljon tekopyhempää muka uskoa, kuin rehellisesti myöntää, ettei usko?

Jeesukseen uskominen ei ole uskon asia, vaan historiallinen totuus. Jeesus eli ja oli olemassa ja ihan sitten ne kaikki muut asiat siihen liittyen voi olla uskomatta tai uskoa, mutta Jeesus on totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/165 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En millään pysty uskomaan sellaiseen (mielestäni) hömppään. Eikö olisi paljon tekopyhempää muka uskoa, kuin rehellisesti myöntää, ettei usko?

Jeesukseen uskominen ei ole uskon asia, vaan historiallinen totuus. Jeesus eli ja oli olemassa ja ihan sitten ne kaikki muut asiat siihen liittyen voi olla uskomatta tai uskoa, mutta Jeesus on totta.

Ihme saivartelua.Eiköhän tuolla "Jeesukseen uskomisella" yleensä viitata siihen,että ihminen,joka ei usko Jeesukseen,ei usko että Jeesus oli ihmishahmon ottanut kristinuskon Jumala.

Itse olen kyllä sitä mieltä,että Uudessa testamentissa on ihan hyviä neuvoja,kuten "mitä toivotte ihmisten tekevän teille,tehkää se heille",uskoi sitten johonkin korkeampiin voimiin tai ei. Eli kuka Jeesus olikaan,hänellä oli hyvät läpät.

Vierailija
84/165 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

murhamies kirjoitti:

ExoPol kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoo tämän maailman menoa, niin kyllä lapsenusko Jumalaan ja Jeesukseen on karissut. Niinhän sitä raamatussakin sanotaan, että pitäisi uskoa niin kuin lapset, mutta jos minkä ihmeen takia Jumala on sitten niin epäreilu viattomia ihmisiä kohtaan, sitä en ole voinut ymmärtää, ja sen takia en myöskään enää usko.

Onko Jumala oikeasti epäreilu? En ole raamattuani lukenut tarpeeksi hyvin ja voin olla väärässäkin, mutta eikö Jumala antanut ihmiselle lahjana vapaan tahdon tai jotain?

Maailman vääryydet eivät välttämättä ole Jumalan vika, vaan ihan ihmisen omaa valintaa.

Juuri näin. Maailmahan on saatanan vaikutuksessa, mutta ihminen voi itse valita suuntansa elämälle.

Tuota "Jos Jumala on hyvä JA kaikkivoipa,miksi maailmassa on pahaa?" dilemmaa ei ole koskaan ratkaistu järkevästi.Vastaukseksi tarjotaan yleensä tuota ihmisen vapaata tahtoa(ei selitä esimerkiksi nälänhätää,luonnonkatastrofeja yms)ja kuten uskovainen ystäväni,Saatanaa.Että Jumala ja Saatana ovat kilpailevia voimia.Eihän se kristinuskon Jumala silloin ole mikään kaikkivoipa,jos hän ei saa yhtä langennutta enkeliä kuriin.

Mikäli oikein muistan, ihmiselle annettu vapaa tahto oli tosiaan syynä syntiinlankeemukselle ja siksi selitys pahalle tänäkin päivänä (esimerkiksi nälänhätä ja ilmastonmuutoshan on seurausta ihmisen toiminnasta). Vanhan testamentin alkupuolella jumala ratkaisi pahuudet tuhoamalla ihmiset säästäen muutaman valitsemansa tyypin aloittaen alusta. Kuitenkin vedenpaisumuksen jälkeen jumala katui ihmiskunnan hävittämistä niin paljon, että lupasi olla tekemättä niin enää koskaan. Teki ihminen mitä tahansa. Ja kun maailma seuraavan kerran oli pahan vallassa, hän tuhoamisen sijaan uhrasi jeesuksen => hänen seuraajansa saavat armahduksen ja pelastuksen helvetiltä muun maailman joutuessa kadotukseen, mikäli paha saa maailmasta ylivallan. Jumala on siis periaatteessa koko ajan niskan päällä saatanan suhteen, mutta kaikkivoipana ei alennu pahaan eli tuhoamaan saatanaa, koska totesi tuhoamisen olevan pahuutta itsessään.

Saatan olla väärässäkin, koska raamattu ei kuulu arkilukemistooni eikä uskovaisuus elämääni. Miksi? Koska jos ei usko niin ei usko. Sille asialle ei muuta voi tehdä kuin korkeintaan pitää mielen avoimena.

Vierailija
85/165 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kyllä sitä mieltä,että Uudessa testamentissa on ihan hyviä neuvoja,kuten "mitä toivotte ihmisten tekevän teille,tehkää se heille".

Sää et tiedä mistä mä tykkään...

Vierailija
86/165 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

murhamies kirjoitti:

ExoPol kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Maailmahan on saatanan vaikutuksessa, mutta ihminen voi itse valita suuntansa elämälle.

Tuota "Jos Jumala on hyvä JA kaikkivoipa,miksi maailmassa on pahaa?" dilemmaa ei ole koskaan ratkaistu järkevästi.Vastaukseksi tarjotaan yleensä tuota ihmisen vapaata tahtoa(ei selitä esimerkiksi nälänhätää,luonnonkatastrofeja yms)ja kuten uskovainen ystäväni,Saatanaa.Että Jumala ja Saatana ovat kilpailevia voimia.Eihän se kristinuskon Jumala silloin ole mikään kaikkivoipa,jos hän ei saa yhtä langennutta enkeliä kuriin.

Mikäli oikein muistan, ihmiselle annettu vapaa tahto oli tosiaan syynä syntiinlankeemukselle ja siksi selitys pahalle tänäkin päivänä (esimerkiksi nälänhätä ja ilmastonmuutoshan on seurausta ihmisen toiminnasta). Vanhan testamentin alkupuolella jumala ratkaisi pahuudet tuhoamalla ihmiset säästäen muutaman valitsemansa tyypin aloittaen alusta. Kuitenkin vedenpaisumuksen jälkeen jumala katui ihmiskunnan hävittämistä niin paljon, että lupasi olla tekemättä niin enää koskaan. Teki ihminen mitä tahansa. Ja kun maailma seuraavan kerran oli pahan vallassa, hän tuhoamisen sijaan uhrasi jeesuksen => hänen seuraajansa saavat armahduksen ja pelastuksen helvetiltä muun maailman joutuessa kadotukseen, mikäli paha saa maailmasta ylivallan. Jumala on siis periaatteessa koko ajan niskan päällä saatanan suhteen, mutta kaikkivoipana ei alennu pahaan eli tuhoamaan saatanaa, koska totesi tuhoamisen olevan pahuutta itsessään.

Saatan olla väärässäkin, koska raamattu ei kuulu arkilukemistooni eikä uskovaisuus elämääni. Miksi? Koska jos ei usko niin ei usko. Sille asialle ei muuta voi tehdä kuin korkeintaan pitää mielen avoimena.

Tämä oli paras selitys tähän asti,kiitos :) En ole siis mitenkään hengellinen ihminen,mutta uskon asiat kiinnostavat muuten.

Vierailija
87/165 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kyllä sitä mieltä,että Uudessa testamentissa on ihan hyviä neuvoja,kuten "mitä toivotte ihmisten tekevän teille,tehkää se heille".

Sää et tiedä mistä mä tykkään...

Totta,mutta sopii noin niin kuin yleisesti ottaen useimpiin tilanteisiin.Esimerkiksi en pidä siitä,että ihmisit arvostelevat ja tuomitsevat elämääni,joten en itse arvostele ja tuomitse muiden valintoja tai tässä esimerkiksi tapauksessa tykkäämisiä :D

Vierailija
88/165 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnollinen kokemus, tunneaivojemme luomus?

Tämän artikkelin luettuani lopetin väittelyn uskovaisten kanssa.

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/uskonnollinen_kokemus_tu…

Vierailija
89/165 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itse uskon, niin kaikki ei usko. Niin se vaan on.

Täytyy kunnioittaa sitäkin ajatusta, vaikka surullisin mielin ja rukoilla Taivaan Isää antamaan tuollaiselle ihmiselle ymmärrystä ja voimaa uskoa.

Että tulisi mielenmuutos ja seinät ympäriltä kaatuisi..

Vierailija
90/165 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on jo tuominnut saatanan ja Jumala suorittaa hyvin pian maailmassa yhden suurimmista tapahtumista eli on se aika kun oikea aika on.

Loppuu saatanan pahuus maanpäällä. 

Vierailija
91/165 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeks mut miten voi vaan päättää uskoa johonkin? Tai päättää olla uskomatta? Se on ihan sama millaisella helvetillä mua uhkaillaan, ei se silti saa kristinuskoa tuntumaan yhtään uskottavammalta.

Vierailija
92/165 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tässä pitkään katsellut, että millaista porukkaa sinne taivaaseen olisi menossa, ja tullut siihen tulokseen, että mä haluan jonnekin muualle.

Vierailija
93/165 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaadi suurtakaan uskallusta. Se huono puoli uskomattomuudessa on, että saattaa olla kuin on jut kut kansanmurhaajat Palestiinassa. 

Vierailija
94/165 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä hetki. Olet kulttuurisi kasvatti. Jos menisit islamilaiseen maahan, kaikki uskaltaisivat. He taas eivät uskaltaisi elää ilman Allah-uskoa. 

Vierailija
95/165 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan karmeita epäuskon ja ymmärtämättömyyden kommentteja täällä. Ihmiset eivät tajua omaa parastaan. Luulevat tietävänsä iankaikkisuusasiat oman mutu-tuntumansa kautta.

Mutta tämäkin todistaa Raamatun pitävän paikkansa. Sillä Raamatun mukaan kukaan ei voikaan uskoa, jos ei Jumala itse kutsu ihmistä pelastukseen.

Valitettavasti vain moni kulkee tämänkin kutsun ohi, eikä tajua, että se, että esim. osallistuu tällaisiin netissä käytäviin uskonkeskusteluihin, on jo sitä Jumalan kutsua ja herättelyä, jotta ihminen heräisi etsimään totuutta ja lopulta pelastuisi.

Vierailija
96/165 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan karmeita epäuskon ja ymmärtämättömyyden kommentteja täällä. Ihmiset eivät tajua omaa parastaan. Luulevat tietävänsä iankaikkisuusasiat oman mutu-tuntumansa kautta.

Mutta tämäkin todistaa Raamatun pitävän paikkansa. Sillä Raamatun mukaan kukaan ei voikaan uskoa, jos ei Jumala itse kutsu ihmistä pelastukseen.

Valitettavasti vain moni kulkee tämänkin kutsun ohi, eikä tajua, että se, että esim. osallistuu tällaisiin netissä käytäviin uskonkeskusteluihin, on jo sitä Jumalan kutsua ja herättelyä, jotta ihminen heräisi etsimään totuutta ja lopulta pelastuisi.

Entä ne hindulaiset, buddhalaiset, islamilaiset ja ateistiset valtiot joissa kukaan ei ole koskaan kuullutkaan mistään jeesuksesta? Meinaatko, että kaikki nuo ovat jollakin syyllä X menossa helvettiin - vain huonolla syntymäsäkällä?

Vierailija
97/165 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka leikiteltäisiinkin ajatuksella, että joku Jeesus / Jumala oikeasti olisi, niin ei kiinnosta lähteä moisten idioottien urposysteemiin mukaan. "Hei, leikin tässä näkymätöntä, enkä anna itsestäni mitään merkkiä koskaan.". Mutta jos uskot muhun, niin - vaikka olisit tehnyt parit raiskaukset ja murhat - niin pääset paratiisiin. 

Mutta jos et usko, niin vaikka oisit elänyt oikein hyvän elämän ja uhrannut sen köyhien lasten auttamiselle Afrikassa, niin se on morjens. Kadotukseen vain. 

Ja kaiken maailman musut yms. kadotukseen tietty myös. 

Juu, että ei kiitos. 

Tämäpä juuri. Ihmetyttää kovasti, että jos uskovaiset oikeasti uskoo että Jumala teki kaiken mitä raamatussa sanotaan ja pelaa näillä epämääräisillä säännöillä, mihin kristityt juuri nyt uskoo, niin eikö looginen päätelmä ole että ko. hahmo on oikeastaan aika m*lkku tyyppi? Ja silti vaatii pyyteetöntä rakkautta (toksinen narsistikin vielä). Vaikka eihän se tietty ikinä ole pyyteetöntä mitä hän saa, sillä taivaspaikkahan siinä on ehtona.

Vierailija
98/165 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten satukirjan hahmoon voi uskoa?? 🤔 

Vierailija
99/165 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä ne hindulaiset, buddhalaiset, islamilaiset ja ateistiset valtiot joissa kukaan ei ole koskaan kuullutkaan mistään jeesuksesta? Meinaatko, että kaikki nuo ovat jollakin syyllä X menossa helvettiin - vain huonolla syntymäsäkällä?

Tämä jaksaa aina ihmetyttää minuakin. Täysin käsittämätön yhtälö.

Vierailija
100/165 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkin uskot Jeesukseen vain siksi että olet syntynyt täällä ja siten saanut kasvatuksen siihen. Mistä sitä voi varmaksi sanoa jos vaikka hindut tai muslimit ovatkin oikeassa.