Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Suomessa oikeasti köyhiä lapsiperheitä?

Vierailija
25.03.2016 |

Selittäkäähän mulle, että kuinka Suomessa voi muka olla köyhä lapsiperhe. Tai voiko olla? En ole tavannut vielä yhtään lapsiperhettä, jolla ei olisi varaa perusjuttuihin: asuntoon, vaatteisiin ja ruokaan. Eikös Suomessa lapsiperheiden sosiaalietuudet ole sitä luokkaa, että työssäkäynti pienipalkkaisella alalla ei edes kannata, jos on työtön yh ja lapsia?

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla ihmisistä tuntuu olevan ihmeellinen käsitys, että vaikka on työtön, yh, töissä matalapalkka-alalla tai osa-aikaisena, opiskelee tai mitä hyvänsä, pitäisi voida elää kuin hyvätuloiset. Että yhteiskunnan pitäisi kompensoida työttömyyttä, sairastumista tai yksinhuoltajuutta niin paljon, että kukaan ei kärsisi niukkuudesta, edes hetkellisesti. Todellisuudessahan teille kompensoidaan vajaita rahataitojanne jo varsin paljon, laskekaa vaikka kaikki saamanne tuet yhteen.

Ja kyllä, jokaiselle tässä maassa kuuluu katto pään päälle, syötävää, vaatteita, tietotekniikkaa jne., mutta noihan teiltä jo löytyykin. Osa kehuu vielä sellaisella kalliilla ylellisyydellä kuin auto. En vain tajua, vaikka itsekin olen yhden lapsen yksinhuoltaja työkyvyttömyyseläkkeellä, eivätkä tuloni päätä huimaa. Tarkalla rahankäytöllä tulen kuitenkin toimeen ilman sukulaisia, perintöjä tai veikkausvoittoja.

Tämän allekirjoitan.

Meillä on liian kallis asunto, mutta erossa päätin kotiani en myy ja päätös on pitänyt.

Itse laihduin 42-44 ihan 36-38 kokoiseksi ja työn lisäksi kaikki vapaa-ajat menee jotain näperrellessä.

Kerran kesässä mennään Litsille. Lapset saavat rannekkeet ja ei herkkuja. Reppu on mukana, siellä on mehua , keksejä jne. Tähän asti nuorempi ei ole halunnut ranneketta, joten ollaan menty 2 x ja esikoinen on voinut pyytää mukaan kaverin, jos tämä maksaa omat kulut.

Serkkuni on joka vuosi tunkemassa lastaan mukaamme. Lisäksi meidän isäntinä pitää maksaa koko päivän ruuat, jäätelöt ja ranneke. Kun sanon ettei omatkaan lapset saa, toinen saa maksullisen, toinen pääsee vain ilmaislaitteisiin, tämä on kuulemma sekä noloa että monia muita asioita. Mutta silti minun pitäisi maksaa hänen lapsensa meno.

Ei ymmärrä, ei.

Koetko olevasi vai et suomalainen köyhä lapsiperhe? Jos koet, niin eikö se tarkoita, että niitä on olemassa? Vai oletko hyvintoimeentuleva?

Koska lainaosuus on niin suuri, ei rikkaammasta päästä olla, mutta tässä ei ollutkaan kyse minusta. Minä maksan palkallani asuntolainan ja kaikki muut. Laihduin paljon yksinkertaisesti kun kaikki herkut jäivät pois ja n 50 e bussilipun sijaan päätin talvella kävellä töihin kun mennä bussilla ja 1000 monta muuta juttua.

Kuitenkin haluan jotain tarjota lapsilleni ja tähän asti olemme käyneet mm kesäisin Lintsillä. Vuosia jo 2 x vuodessa. Esikoinen saa rannekkeen, nuorempi ei halua.

Serkkuni on sitä mieltä että meidän pitäisi viedä hänen lapsensa samalla kun menemme itse. Menemme vielä fillareilla , omat eväät mukana, mutta ensimmäisen ja viimeisen kerran kun serkkuni lähetti lapsensa meidän mukaan, tuli lapsi taksilla.

Ja minun olisi pitänyt se maksaa. Ja arvaa oliko lapsella ranneketta, rahaa, ruokaa ? Kova nälkä oli .

Onneksi hoksottimet oli kunnossa. Kun serkku laittoi viestiä lapsi on taksissa, vastasin olemme täällä laitejonossa kaikki, olemme jonottaneet jo 45 min emmekä mene vastaan .

Sain vihaisen puhelun minun pitää maksaa taksi, jolloin soitin tädilleni, joka soitti lapsenlapselleen ja Linnanmäen sijaan mummo sai maksaa kalliin taksimaksun.

Tulivat sitten mummolassa syödyn aamiaisen jälkeen perässä vaan viettämään meidän kanssa aikaa.

Näitä esimerkkejä on hirveesti. Serkkuni tietää tilanteeni mutta hänelle riittää minun velkainen asuntoni ja siksi minun pitää kaikki maksaa. Olen tietty eri mieltä.

Eli et ole köyhä. Olet vaan päättänyt laittaa rahasi ylisuureen asuntolainaan.

Ja sitten sinulla on vielä serkun lapsi, jonka huvitteluista joudut maksamaan. Hui

Vierailija
102/111 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 aikuista ja 3 lasta, miehen bruttopalkka on n.2500e/kk ja mä saan kelalta äitiyspäivärahaa nettona n.450e/kk, keskimmäisestä hoitolisää(koska on kotihoidossa oleva alle 3v) 30e/kk, lapsilisät on se reilu 300e/kk ja bonuksena esikoisen isältä elarit 200e/kk. Olen laskeskellut, jos olisin nyt yh, asumistukea saisin 600e/kk, hoitolisä olisi n.180e/kk, elareita saisin yhteensä 600e/kk, sit tietty toi äitiyspäiväraha plus vielä yh-korotukset lapsilisiin. Ja meillä olisi perheen isoruokaisin, eli mies, pois kuvioista. Sossu myös maksaisi sähkön ja hammaslääkärilaskuni ja antaisi vielä vähän toimeentulotukeakin. Voin kertoa että meillä menis taloudellisesti paljon paremmin kuin tällä hetkellä, siks en jaksa kuunnella yh-itkuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin kommentoida tähän köyhyyden subjektiiviseen kokemiseen, kun paljon on kommentoitu sitä, että etenkin lapsilla pitää olla mahdollisuus olla samalla viivalla muiden kanssa riippumatta vanhempien tulotasosta. Että eikö me vanhemmat voitaisi yrittää muuttaa kulttuuria siihen suuntaan, että opetettaisiin lapsia näkemään myös ilmaisten/halpojen viihdykkeiden hienous? Ja opetettaisiin, ettei asioiden arvoa voi aina määrittää rahassa. Jostakinhan ne lapset sen arvomaailman perii, että peiliin katsomalla voitaisiin lähteä tilannetta parantamaan. Henkilökohtaisesti pidän aika inhottavana ilmiönä sitä, jos vaikkapa puhelimen mallien perusteella saatetaan kiusata.

Vierailija
104/111 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli ihan selvää, että oli niitä rikkaampia perheitä ja sitten näitä perus. Rikkaampien perheiden lapsia ehkä ihailtiin kauempaa, koska ne harrastivat, ehkä matkustivat ja niillä oli kivoja vaatteita. Perusperheiden lapsilla ei merkkivaatteita ollut, harrastukset olivat halpoja ja kesälomalla tehtiin ehkä matka lähimpään isoon kaupunkiin. Ei edes ajateltu, että kaikilla pitää olla samat tavarat. Nyt kaikilla pitää olla samat jutut. Oli rahaa tai ei.

Vierailija
105/111 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 2 aikuista ja 1 lapsi, tulot nettona 1400+asumistuki noin 300. Kyllähän tässä aika kädestä suuhun eletään eikä mihinkään ylimääräiseen ole varaa, hyvä että pakolliset vaatteet saadaan ostettua.

Mitkä on pakolliset vaatteet?

Hmmm, mietitään kovasti. Oisko talvella toppatakki ja hanskat. Kesällä t-paita ja housut. Edes yhdet.

t. perhe jossa mietitään mistä rahat tämän vuoden lenkkareihin ja ulkotakkeihin. Käytettynä ei oikein löydy ehjiä 10-12-vuotiaille pojille.

Vierailija
106/111 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 2 aikuista ja 3 lasta, miehen bruttopalkka on n.2500e/kk ja mä saan kelalta äitiyspäivärahaa nettona n.450e/kk, keskimmäisestä hoitolisää(koska on kotihoidossa oleva alle 3v) 30e/kk, lapsilisät on se reilu 300e/kk ja bonuksena esikoisen isältä elarit 200e/kk. Olen laskeskellut, jos olisin nyt yh, asumistukea saisin 600e/kk, hoitolisä olisi n.180e/kk, elareita saisin yhteensä 600e/kk, sit tietty toi äitiyspäiväraha plus vielä yh-korotukset lapsilisiin. Ja meillä olisi perheen isoruokaisin, eli mies, pois kuvioista. Sossu myös maksaisi sähkön ja hammaslääkärilaskuni ja antaisi vielä vähän toimeentulotukeakin. Voin kertoa että meillä menis taloudellisesti paljon paremmin kuin tällä hetkellä, siks en jaksa kuunnella yh-itkuja.

Tämä onkin yksi yhteiskuntamme suurimmista ongelmista. Pienellä palkalla eläminen on huomattavasti vaikeampaa kuin kokonaan yhteiskunnan tukien varassa. Jopa keskipalkkaisilla on vaikeuksia.

Teidänkin perheenne saa vain ne samat tuet kuin hyvätuloisetkin, eli lapsilisän. Päivähoitomaksujen suhteen tuloillanne ollaan jo korkeimmassa maksuluokassa, siis samassa kuin 10 000 euroa/kk ansaitseva.

meillä luotetaan siihen, että progressiivinen verotus tasaa tuloja, mutta näinhän asia ei ole. Progressiivinen verotus kohdistuu ainoastaan ansiotuloihin, jotka ovat ns. välitöntä verotusta. Välillisten verojen merkitys kokonaisverotuksessa (ja myös valtion verokertymässä) on suurempi. Näinollen pieni- ja keskituloiset maksavatkin suhteessa tuloistaan enemmän veroa hyvätuloisiin verrattuna. Ja välilliset verot ovat lisäksi tasaveroa.

Hallituksemme kuitenkin leikkaa tukia ja ajaa palkka-alea, mikä on täysin käsittämätöntä ja hyvin lyhytjänteistä politiikkaa tilanteessa, jossa meillä on jo yli puoli miljoonaa työssäkäyvää köyhää, jotka palkkansa lisäksi joutuvat turvautumaan toimeentulotukeen kattaakseen välttämättömät elinkustannukset. 

Jotenkin tuntuu, että tässä yhtälössä on aika paljon pielessä.

Vierailija
107/111 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Kaikista köyhimmät ovat yksin asuvat opiskelijat. Epäreiluimmalta tuntuu kuitenkin varmaan minimipalkalla paahtavista kun vapaa-aikaa lasten kanssa ei ole mutta tukia ei tule vaan joka penni saadaan tehdystä työstä.

Työttömät isot lapsiperheet saavat hyvin tukia. Ja jos ei ole aikeita mennäkkään töihin voi muuttaa maalle ja elellä okt:ssa omalla tontilla ja hoitaa lapset kotona. Lasten tavarat saa tosi halvalla kirppareilta yms. kun on aikaa kierrellä niitä kun ei ole töissä.

Vierailija
108/111 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla mainittiin, kuinka lapsiperheet pyytävät lapsille lahjoja jollain sivulla.

Kyseisellä sivulla mainittiin, että jollain perheellä on YKSITOISTA lasta eikä varaa järjestää lahjoja jollekin lapsista.

Mielestäni perheelle pitäisi viedä pakettiautollinen kondomeja ja tehdä miehelle vasektomia. 

Vierailija
109/111 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden 4-vuotiaan lapsen totaali yksinhuoltaja (ja lapsen isä ei ole kuviossa koska on meille vaarallinen), 45-vuotias, työkyvyttömyyseläkkeellä (sairaanhoitajan ammatista), paljon lääkkeitä käytössä, auto lähinnä pakollinen, koska lapsen tarha 6 km päässä ja minulla halvausoireet, joten en pysty edes pyöräilemään sitä suuntaansa tai ylipäänsä siis pyöräilemään lainkaan. Kaupungin vuokra-asunto. Lapsi tarhassa virikepaikalla 3-4pv/vko, jotta saa ikätovereidensa seuraa.

Nyt maaliskuun kuluessa lääkkeet ovat pikkuhiljaa loppuneet, muttei ole varaa ostaa niitä. Tulot menneet vuokraan, ruokaan, bensaan, niihin lääkkeisiin, polimaksuihin, sairaalan hoitopäivälaskuun (olin leikkauksessa), pesukoneen ja pölynimurin osamaksuihin ja pakollisiin vakuutuksiin, niin, ja veromätkyjen osamaksuun.

Nöyrryin pyytämään ja sainkin vanhalta isältäni tänään 20 euroa (kiroilujen saattelemana), että voin hakea huomenna apteekista yhdet kipulääkkeet ja vähän ruokaa. Seuraavan kerran rahaa tulee ensi viikon perjantaina (asumistuki).

Kun hiljattain siirryin kuntoutustuelta pysyvälle eläkkeelle, Kela niisti minulta eläkkeensaajan alimman hoitotuen pois, koska hallitus oli väsännyt viime kesänä jonkin lakimuutoksen ja nyt ei sitten yllättäen enää kriteerit täyty. Jotenkin katkera olo, koska jos olisin saanut edes sen hoitotuen, minun ei olisi luultavasti tarvinnut jättää lääkkeitä pois. Kipulaastari, verenpainelääke, kipukynnystä nostava lääke, astman hoitava lääke, depressiolääke - kaikki loppu eikä rahaa ostaa uusia. Diabeteslääke loppuu ylihuomenna. Alkaa olla aika mielenkiintoinen olo. Onkohan nykyhallitus miettinyt taas lainkaan, kuinka paljon kustannukset nousevat, kun ihmisillä ei ole enää varaa hoidattaa itseään edes julkisilla saatikka ostaa lääkkeitä? Em. laiminlyönneistä tulee helposti sairaalakeikka, mikä maksaakin sitten hurjasti enemmän yhteiskunnallekin. Aika paljon saa pistää euroja pöytään, jos joudun sairaalahoitoon ja lapsi joudutaan sijoittamaan kiireellä jonnekin vieraalle. Se se vasta maksaakin.

Tosiaan haen huomenna tablettikipulääkkeet ja sen verran jää, että saan lapsen ruokittua ensi pe saakka. Tarhaan en voi ensi viikolla viedä koskapa siis bensiini loppuu ennen sitä.

Uusia vaatteita en osta itselleni ennen kuin on pakko, yritän ensin korjata ompelemalla osittain toimimattomilla käsilläni. En käytä alkoholia, en polta tupakkaa, en osta koskaan meikkejä tms. Jos joskus jää jotain, ostan lapselle vaatetta lähinnä kirpputoreilta.

Väsään toimeentulotukihakemusta vielä tänään, mutta tuskin saan sieltä mitään koska eihän Suomessa voi olla köyhiä. En jaksa uskoa tuohon sossukorttiin.

Anteeksi sekava sepustus, mutten voi mitään taas kun itkettää, vituttaa ja pelottaa koko tämä tilanne. Vaikka kuinka opiskelin, menestyin opinnoissa, olin pitkään töissä (ja aina vain määräaikaisena sijaisena) ja tein työni huolella, en voi sille mitään, että terveys romahti kun oma kroppa petti alta. Paljon mieluummin olisin töissä harjoittamassa ammattiani, minkä osaan, kuin olen eläkkeellä näin nuorena ja tuskailen talouden kanssa. Ainoa päivänpaiste on tuo hartaasti toivomani lapsi. Muuten näyttää synkältä.

Lastensuojeluilmoitus ja asiakkuus. Pääsisitte monen perheen selviytymistä tukevan tuen piiriin.

Lastensuojelun avohuollon asiakkaita ollaan jo (lähtien siitä, kun lapsen isä hakkasi meidät molemmat). Avut, mitkä sen perusteella tulevat, ovat tuo lapsen virikepaikka tarhassa ja siivousapu 2 x kk, koska en pysty enää itse sitä fyysisesti tekemään vaikka kuinka haluaisin ja lapsi on vielä liian pieni, jotta kodin siivoustehtäviä voisi hänelle sälyttää, eikä se lapsen tehtävä voi eikä saakaan olla. Siinäpä se. Kovasti olen kiitollinen tästäkin avusta kyllä.

Tuo Kelan lääkekatto häämöttää vielä noin neljänsadan euron päässä, sitten helpottaa kun sinne asti selviää, toki siinäkin omavastuuta nostettu rutkasti per lääkeosto. Huomasin taannoin, että matkojen omavastuu lääkäriin on noussut vuoden alusta suuntaansa 16 eurosta 25 euroon. Aika pomppaus. Kovasti on korostettu, ettei lapsilisiin kosketa (varmaan koska kaikki suurituloisetkin sen saa niin johan siitä äläkkä olisi noussut jos olisi pienennetty, hallitukselta taitavaa per*eennuolentaa), mutta eipä ole paljon hiiskuttu, että lapsen elatuksestakin niistettiin vuodenvaihteessa. Nostellaan tuolta, nipistellään täältä, lakkautetaan ja supistetaan toisaalta, kiristellään ehtoja jne.. Oikeasti sairaat ja pienituloiset ihmiset alkavat olla ajettu jo todella ahtaalle. Aikuinen kestää tätä paremmin, mutta lapset kärsivät.

Vierailija
110/111 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

köyhääiti kirjoitti:

Olen  työtön 1. lapsen (5v) yh. Tulot 609 työttömyysetuus+  464 as.tuki + 144 lapsilisä yhden lpsen yh-korotuksella + 263 elarit= 1480. Tästä maksellaan vuokra (581), sähkö, kotivakuutus, minun bussikortti, netti, ruuat, lapsen satunnaiset lääkkeet ja minun säännölliset astmalääkkeet. Aika lailla kädesta suuhun elämistä tämä on. Toki ruuasta ei meillä tingitä/ eli ei meillä huonosti syödä. Mutta eipä tällä summalla paljon harrasteta. Saa esim. taas tässä jo miettiäihan  tosissaan (kun uudet lenkkarit joudun tälle keväälle juoksuharrastukseeni hankkimaan) että mistäs rahat.. Kun polkupyöräänikin pitää nyt aika laajalti huoltaa ja uudet kumit siihen hankkia.     

Mikset haet toimeentulotukea, tilanteesi paranisi. Itse myös yhden lapsen yh. Ja tuossa alla listattuna esimerkin vuoksi viime kuun tulot/tuet. Kopioitu suoraan tt-tukilaskelmasta ja lisätty toki nuo omat selvennykset.

-----------------

Tulot 

Asumistuki 564,80

Elatustuki 154,77

Lapsilisä  144,30

Työmarkkinatuki 607,20 (lisäksi korotusosa ekalta 200 päivältä + (9e kulukorvausta per pv)  työllisyyttä edistävän palvelun ajalta yhteensä 182,80. eli työmarkkinatukea yhteensä 790e nettona. Näitä 182,80e ei lasketa toimeentulotukeen tuloksi)

Tulot yhteensä 1 471,07 (korotusosan kanssa 1653,87)

Menot

Vuokra   900,00

sähkö    52,30

Perusosa 534,05

/ 1     305,87

Yhteensä 1 792,22

Hyväksytyt menot yhteensä 1 792,22

Tulojen ja menojen erotus -321,15

Eli yhteensä tukia tulee tuo 1653,87 + tulojen ja menojen erotus 321,15 = 1975,02 nettona

Kiva, käyn kokopäivätyössä (37,5h/vko) ja saan nettona käteen n.1650€ plus lapsilisät kahdesta lapsesta. Eikä mitään muita tukia :(

Vierailija
111/111 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

köyhääiti kirjoitti:

Olen  työtön 1. lapsen (5v) yh. Tulot 609 työttömyysetuus+  464 as.tuki + 144 lapsilisä yhden lpsen yh-korotuksella + 263 elarit= 1480. Tästä maksellaan vuokra (581), sähkö, kotivakuutus, minun bussikortti, netti, ruuat, lapsen satunnaiset lääkkeet ja minun säännölliset astmalääkkeet. Aika lailla kädesta suuhun elämistä tämä on. Toki ruuasta ei meillä tingitä/ eli ei meillä huonosti syödä. Mutta eipä tällä summalla paljon harrasteta. Saa esim. taas tässä jo miettiäihan  tosissaan (kun uudet lenkkarit joudun tälle keväälle juoksuharrastukseeni hankkimaan) että mistäs rahat.. Kun polkupyöräänikin pitää nyt aika laajalti huoltaa ja uudet kumit siihen hankkia.     

Mikset haet toimeentulotukea, tilanteesi paranisi. Itse myös yhden lapsen yh. Ja tuossa alla listattuna esimerkin vuoksi viime kuun tulot/tuet. Kopioitu suoraan tt-tukilaskelmasta ja lisätty toki nuo omat selvennykset.

-----------------

Tulot 

Asumistuki 564,80

Elatustuki 154,77

Lapsilisä  144,30

Työmarkkinatuki 607,20 (lisäksi korotusosa ekalta 200 päivältä + (9e kulukorvausta per pv)  työllisyyttä edistävän palvelun ajalta yhteensä 182,80. eli työmarkkinatukea yhteensä 790e nettona. Näitä 182,80e ei lasketa toimeentulotukeen tuloksi)

Tulot yhteensä 1 471,07 (korotusosan kanssa 1653,87)

Menot

Vuokra   900,00

sähkö    52,30

Perusosa 534,05

/ 1     305,87

Yhteensä 1 792,22

Hyväksytyt menot yhteensä 1 792,22

Tulojen ja menojen erotus -321,15

Eli yhteensä tukia tulee tuo 1653,87 + tulojen ja menojen erotus 321,15 = 1975,02 nettona

Kiva, käyn kokopäivätyössä (37,5h/vko) ja saan nettona käteen n.1650€ plus lapsilisät kahdesta lapsesta. Eikä mitään muita tukia :(

Voisin vaihtaa kanssasi koska tahansa. Mieluummin olisin ihan oikeissa palkkatöissä kuin noissa "työkokeiluissa". Ja omista "laskelmastasi" puuttuu myös esim elarit, niistä tulee vähintään se n 310e kuussa kahdesta lapsesta, lapsilisien kanssa se on n 600e, joten nettona sinulla n.2450e  Tämä toki vain jos olet yksinhuoltaja jolloin lapsilisään siis yh korotus, mutta jos et ole, niin teillä on silloin taloudessa kaksi aikuista, ja tuplatulot, jolloin asumismenot esim paljon pienemmät jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi