Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Suomessa oikeasti köyhiä lapsiperheitä?

Vierailija
25.03.2016 |

Selittäkäähän mulle, että kuinka Suomessa voi muka olla köyhä lapsiperhe. Tai voiko olla? En ole tavannut vielä yhtään lapsiperhettä, jolla ei olisi varaa perusjuttuihin: asuntoon, vaatteisiin ja ruokaan. Eikös Suomessa lapsiperheiden sosiaalietuudet ole sitä luokkaa, että työssäkäynti pienipalkkaisella alalla ei edes kannata, jos on työtön yh ja lapsia?

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen  työtön 1. lapsen (5v) yh. Tulot 609 työttömyysetuus+  464 as.tuki + 144 lapsilisä yhden lpsen yh-korotuksella + 263 elarit= 1480. Tästä maksellaan vuokra (581), sähkö, kotivakuutus, minun bussikortti, netti, ruuat, lapsen satunnaiset lääkkeet ja minun säännölliset astmalääkkeet. Aika lailla kädesta suuhun elämistä tämä on. Toki ruuasta ei meillä tingitä/ eli ei meillä huonosti syödä. Mutta eipä tällä summalla paljon harrasteta. Saa esim. taas tässä jo miettiäihan  tosissaan (kun uudet lenkkarit joudun tälle keväälle juoksuharrastukseeni hankkimaan) että mistäs rahat.. Kun polkupyöräänikin pitää nyt aika laajalti huoltaa ja uudet kumit siihen hankkia.     

Vierailija
42/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla ihmisistä tuntuu olevan ihmeellinen käsitys, että vaikka on työtön, yh, töissä matalapalkka-alalla tai osa-aikaisena, opiskelee tai mitä hyvänsä, pitäisi voida elää kuin hyvätuloiset. Että yhteiskunnan pitäisi kompensoida työttömyyttä, sairastumista tai yksinhuoltajuutta niin paljon, että kukaan ei kärsisi niukkuudesta, edes hetkellisesti. Todellisuudessahan teille kompensoidaan vajaita rahataitojanne jo varsin paljon, laskekaa vaikka kaikki saamanne tuet yhteen.

Ja kyllä, jokaiselle tässä maassa kuuluu katto pään päälle, syötävää, vaatteita, tietotekniikkaa jne., mutta noihan teiltä jo löytyykin. Osa kehuu vielä sellaisella kalliilla ylellisyydellä kuin auto. En vain tajua, vaikka itsekin olen yhden lapsen yksinhuoltaja työkyvyttömyyseläkkeellä, eivätkä tuloni päätä huimaa. Tarkalla rahankäytöllä tulen kuitenkin toimeen ilman sukulaisia, perintöjä tai veikkausvoittoja.

Tämän allekirjoitan.

Meillä on liian kallis asunto, mutta erossa päätin kotiani en myy ja päätös on pitänyt.

Itse laihduin 42-44 ihan 36-38 kokoiseksi ja työn lisäksi kaikki vapaa-ajat menee jotain näperrellessä.

Kerran kesässä mennään Litsille. Lapset saavat rannekkeet ja ei herkkuja. Reppu on mukana, siellä on mehua , keksejä jne. Tähän asti nuorempi ei ole halunnut ranneketta, joten ollaan menty 2 x ja esikoinen on voinut pyytää mukaan kaverin, jos tämä maksaa omat kulut.

Serkkuni on joka vuosi tunkemassa lastaan mukaamme. Lisäksi meidän isäntinä pitää maksaa koko päivän ruuat, jäätelöt ja ranneke. Kun sanon ettei omatkaan lapset saa, toinen saa maksullisen, toinen pääsee vain ilmaislaitteisiin, tämä on kuulemma sekä noloa että monia muita asioita. Mutta silti minun pitäisi maksaa hänen lapsensa meno.

Ei ymmärrä, ei.

Koetko olevasi vai et suomalainen köyhä lapsiperhe? Jos koet, niin eikö se tarkoita, että niitä on olemassa? Vai oletko hyvintoimeentuleva?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totesin tässä joku aika sitten että Suomessa ei taida olla köyhiä lapsiperheita. Möin lastenvaatteita itsepalvelukirpparilla. Merkkivaatteet menivät kaikki kaupaksi hyvää hintaan, mutta 1-2e hintaiset siistit perusvaatteet eivät myyneet ollenkaan. Luulisi että jollekin kelpaisi 2 eurolla lähes käyttämätön nätti mekko, mutta ei. PoP mekot sen sijaan oli myyty kaikki vaikka hinta oli 10e ja olivat jo hieman kuluneita.

Vierailija
44/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

köyhääiti kirjoitti:

Olen  työtön 1. lapsen (5v) yh. Tulot 609 työttömyysetuus+  464 as.tuki + 144 lapsilisä yhden lpsen yh-korotuksella + 263 elarit= 1480. Tästä maksellaan vuokra (581), sähkö, kotivakuutus, minun bussikortti, netti, ruuat, lapsen satunnaiset lääkkeet ja minun säännölliset astmalääkkeet. Aika lailla kädesta suuhun elämistä tämä on. Toki ruuasta ei meillä tingitä/ eli ei meillä huonosti syödä. Mutta eipä tällä summalla paljon harrasteta. Saa esim. taas tässä jo miettiäihan  tosissaan (kun uudet lenkkarit joudun tälle keväälle juoksuharrastukseeni hankkimaan) että mistäs rahat.. Kun polkupyöräänikin pitää nyt aika laajalti huoltaa ja uudet kumit siihen hankkia.     

Mikset haet toimeentulotukea, tilanteesi paranisi. Itse myös yhden lapsen yh. Ja tuossa alla listattuna esimerkin vuoksi viime kuun tulot/tuet. Kopioitu suoraan tt-tukilaskelmasta ja lisätty toki nuo omat selvennykset.

-----------------

Tulot 

Asumistuki 564,80

Elatustuki 154,77

Lapsilisä  144,30

Työmarkkinatuki 607,20 (lisäksi korotusosa ekalta 200 päivältä + (9e kulukorvausta per pv)  työllisyyttä edistävän palvelun ajalta yhteensä 182,80. eli työmarkkinatukea yhteensä 790e nettona. Näitä 182,80e ei lasketa toimeentulotukeen tuloksi)

Tulot yhteensä 1 471,07 (korotusosan kanssa 1653,87)

Menot

Vuokra   900,00

sähkö    52,30

Perusosa 534,05

/ 1     305,87

Yhteensä 1 792,22

Hyväksytyt menot yhteensä 1 792,22

Tulojen ja menojen erotus -321,15

Eli yhteensä tukia tulee tuo 1653,87 + tulojen ja menojen erotus 321,15 = 1975,02 nettona

Vierailija
45/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa köyhyys on vanhempien elämänhallinnan puutetta. Kaikki saavat hakiessaan tukia sen verran, että peruselämiseen riittää. Vaikka jokaiselle "köyhälle" perheelle maksettaisiin 5000 euroa kuussa, köyhiä olisi silti. Kaikilta ei vain rahankäyttö onnistu, etenkin jos on esim. päihde- tai peliriippuvainen.

Lasten tarpeet pitäisi laittaa etusijalle, sairasta jos lapsella ei ole tarvittavia vaatteita tai kunnollista ruokaa saatavilla. Terveisin Suomen 5 % köyhimpään joukkoon kuuluva vanhempi.

Vierailija
46/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

köyhääiti kirjoitti:

Mikset haet toimeentulotukea, tilanteesi paranisi. Itse myös yhden lapsen yh. Ja tuossa alla listattuna esimerkin vuoksi viime kuun tulot/tuet. Kopioitu suoraan tt-tukilaskelmasta ja lisätty toki nuo omat selvennykset.

-----------------

Tulot 

Asumistuki 564,80

Elatustuki 154,77

Lapsilisä  144,30

Työmarkkinatuki 607,20 (lisäksi korotusosa ekalta 200 päivältä + (9e kulukorvausta per pv)  työllisyyttä edistävän palvelun ajalta yhteensä 182,80. eli työmarkkinatukea yhteensä 790e nettona. Näitä 182,80e ei lasketa toimeentulotukeen tuloksi)

Tulot yhteensä 1 471,07 (korotusosan kanssa 1653,87)

Menot

Vuokra   900,00

sähkö    52,30

Perusosa 534,05

/ 1     305,87

Yhteensä 1 792,22

Hyväksytyt menot yhteensä 1 792,22

Tulojen ja menojen erotus -321,15

Eli yhteensä tukia tulee tuo 1653,87 + tulojen ja menojen erotus 321,15 = 1975,02 nettona

Vielä lisäyksenä, kun unohtui tuosta aiemmasta viestistä. Että jos haet toimeentulotukea, maksaa sossu sinun kotivakuutuksesi,sähkolaskun ja lisäksi reseptilääkkeisiin saat joka kuukausi maksusitoumuksen, eli ei tarvtse niistä stressata.

Vierailija
47/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden 4-vuotiaan lapsen totaali yksinhuoltaja (ja lapsen isä ei ole kuviossa koska on meille vaarallinen), 45-vuotias, työkyvyttömyyseläkkeellä (sairaanhoitajan ammatista), paljon lääkkeitä käytössä, auto lähinnä pakollinen, koska lapsen tarha 6 km päässä ja minulla halvausoireet, joten en pysty edes pyöräilemään sitä suuntaansa tai ylipäänsä siis pyöräilemään lainkaan. Kaupungin vuokra-asunto. Lapsi tarhassa virikepaikalla 3-4pv/vko, jotta saa ikätovereidensa seuraa.

Nyt maaliskuun kuluessa lääkkeet ovat pikkuhiljaa loppuneet, muttei ole varaa ostaa niitä. Tulot menneet vuokraan, ruokaan, bensaan, niihin lääkkeisiin, polimaksuihin, sairaalan hoitopäivälaskuun (olin leikkauksessa), pesukoneen ja pölynimurin osamaksuihin ja pakollisiin vakuutuksiin, niin, ja veromätkyjen osamaksuun.

Nöyrryin pyytämään ja sainkin vanhalta isältäni tänään 20 euroa (kiroilujen saattelemana), että voin hakea huomenna apteekista yhdet kipulääkkeet ja vähän ruokaa. Seuraavan kerran rahaa tulee ensi viikon perjantaina (asumistuki).

Kun hiljattain siirryin kuntoutustuelta pysyvälle eläkkeelle, Kela niisti minulta eläkkeensaajan alimman hoitotuen pois, koska hallitus oli väsännyt viime kesänä jonkin lakimuutoksen ja nyt ei sitten yllättäen enää kriteerit täyty. Jotenkin katkera olo, koska jos olisin saanut edes sen hoitotuen, minun ei olisi luultavasti tarvinnut jättää lääkkeitä pois. Kipulaastari, verenpainelääke, kipukynnystä nostava lääke, astman hoitava lääke, depressiolääke - kaikki loppu eikä rahaa ostaa uusia. Diabeteslääke loppuu ylihuomenna. Alkaa olla aika mielenkiintoinen olo. Onkohan nykyhallitus miettinyt taas lainkaan, kuinka paljon kustannukset nousevat, kun ihmisillä ei ole enää varaa hoidattaa itseään edes julkisilla saatikka ostaa lääkkeitä? Em. laiminlyönneistä tulee helposti sairaalakeikka, mikä maksaakin sitten hurjasti enemmän yhteiskunnallekin. Aika paljon saa pistää euroja pöytään, jos joudun sairaalahoitoon ja lapsi joudutaan sijoittamaan kiireellä jonnekin vieraalle. Se se vasta maksaakin.

Tosiaan haen huomenna tablettikipulääkkeet ja sen verran jää, että saan lapsen ruokittua ensi pe saakka. Tarhaan en voi ensi viikolla viedä koskapa siis bensiini loppuu ennen sitä.

Uusia vaatteita en osta itselleni ennen kuin on pakko, yritän ensin korjata ompelemalla osittain toimimattomilla käsilläni. En käytä alkoholia, en polta tupakkaa, en osta koskaan meikkejä tms. Jos joskus jää jotain, ostan lapselle vaatetta lähinnä kirpputoreilta.

Väsään toimeentulotukihakemusta vielä tänään, mutta tuskin saan sieltä mitään koska eihän Suomessa voi olla köyhiä. En jaksa uskoa tuohon sossukorttiin.

Anteeksi sekava sepustus, mutten voi mitään taas kun itkettää, vituttaa ja pelottaa koko tämä tilanne. Vaikka kuinka opiskelin, menestyin opinnoissa, olin pitkään töissä (ja aina vain määräaikaisena sijaisena) ja tein työni huolella, en voi sille mitään, että terveys romahti kun oma kroppa petti alta. Paljon mieluummin olisin töissä harjoittamassa ammattiani, minkä osaan, kuin olen eläkkeellä näin nuorena ja tuskailen talouden kanssa. Ainoa päivänpaiste on tuo hartaasti toivomani lapsi. Muuten näyttää synkältä.

Vierailija
48/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu maksaa reseptilääkkeet.

Vierailija
49/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla ihmisistä tuntuu olevan ihmeellinen käsitys, että vaikka on työtön, yh, töissä matalapalkka-alalla tai osa-aikaisena, opiskelee tai mitä hyvänsä, pitäisi voida elää kuin hyvätuloiset. Että yhteiskunnan pitäisi kompensoida työttömyyttä, sairastumista tai yksinhuoltajuutta niin paljon, että kukaan ei kärsisi niukkuudesta, edes hetkellisesti. Todellisuudessahan teille kompensoidaan vajaita rahataitojanne jo varsin paljon, laskekaa vaikka kaikki saamanne tuet yhteen.

Ja kyllä, jokaiselle tässä maassa kuuluu katto pään päälle, syötävää, vaatteita, tietotekniikkaa jne., mutta noihan teiltä jo löytyykin. Osa kehuu vielä sellaisella kalliilla ylellisyydellä kuin auto. En vain tajua, vaikka itsekin olen yhden lapsen yksinhuoltaja työkyvyttömyyseläkkeellä, eivätkä tuloni päätä huimaa. Tarkalla rahankäytöllä tulen kuitenkin toimeen ilman sukulaisia, perintöjä tai veikkausvoittoja.

Tämä on hyvä pointti ja ihailen rahankäyttötaitojasi ja elämänhallintaasi. Olen itsekin miettinyt paljon suhteellisen köyhyyden käsitettä ja taannoin tästä väittelin siskoni kanssa. Hän oli sitä mieltä, että sossun pitäisi kustantaa edes kerran, pari köyhille etelänmatka (sisko rakastaa matkustelua ja hän kokee, että se on vähän kuin perustarve ihmisellä ja on niin kauhean epäreilua jos ei pääse koskaan etelään). Koitin selittää siskolleni, että jos tulotaso on matala, silloin pitää elää sen mukaan. Hän taas koki sen vääränä ja epäoikeudenmukaisena.

Sinun siskosi on heikkolahjainen mutta kaikilla ei ole niin. Itse en edes halua matkustella.

Vierailija
50/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossu maksaa reseptilääkkeet.

Jos sulle ei jää laskennallista vajetta, niin ei muuten maksa.

Vierailija
51/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkäähän mulle, että kuinka Suomessa voi muka olla köyhä lapsiperhe. Tai voiko olla? En ole tavannut vielä yhtään lapsiperhettä, jolla ei olisi varaa perusjuttuihin: asuntoon, vaatteisiin ja ruokaan. Eikös Suomessa lapsiperheiden sosiaalietuudet ole sitä luokkaa, että työssäkäynti pienipalkkaisella alalla ei edes kannata, jos on työtön yh ja lapsia?

Köyhyys on suhteellista. Jos käytettävissä on alle 60% siitä mitä ihmisillä keskimäärin niin on virallisesti köyhä. Köyhänäkin voi elää ihan ok elämää, saa katon päänsä päälle ja ruokaa pöytää. Jotkut tuntuu kuvittelevan että sitten on vasta köyhä kun on asunnoton ja näkee nälkää. Suomessa elää parisataatuhatta lasta köyhyysrajan alapuolella.

Vierailija
52/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä, jokaiselle tässä maassa kuuluu katto pään päälle, syötävää, vaatteita, tietotekniikkaa jne., mutta noihan teiltä jo löytyykin. Osa kehuu vielä sellaisella kalliilla ylellisyydellä kuin auto. En vain tajua, vaikka itsekin olen yhden lapsen yksinhuoltaja työkyvyttömyyseläkkeellä, eivätkä tuloni päätä huimaa. Tarkalla rahankäytöllä tulen kuitenkin toimeen ilman sukulaisia, perintöjä tai veikkausvoittoja.[/quote

Kaiken jo kertomasi lisäksi olet myös aika yksinkertainen. Tai sitten trolli. Epäilen jälkimmäistä, jolloin ensimmäinenkin toteutuu.

Vierailija
53/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, ei oikeasti. Olen lukemattomat kerrat pitänyt kirpparipöytää isoilla kirppareilla, ja todennut että tosi hyvät vaatteet ei käy kaupaksi. Esim. Adidaksen collegehousut 1-2€ jäävät myymättä. Merkkifarkut ei mene edes eurolla kaupaksi. Puman uudenkarhea huppari ei mene 3-4€:lla kaupaksi. Sama kengissä. Muutama euro on merkkikengistä on liikaa.

Todellista köyhyyttä ei ole. Jos olisi, tilanne ei olisi tuollainen. No, sinnehän sitten menevät UFF:n keräyssäiliöön.

Vierailija
54/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ketjua läpi mutta sii köyhyyshän on suhteellista. Suomessa ei oo mun mielestä oikeasti köyhiä mutta oonkin itse matkustellut paljon kehitysmaissa ja nähnyt äärimmäistä köyhyyttä mitä suomessa moni ei voi kuvitellakaan.

Vierailija
55/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yhden lapsen yh-äiti, teen siivoustyötä osa-aikaisesti ja silti emme ole köyhiä vaan ihan hyvin tullaan toimeen. En ymmärrä miten köyhiä lapsiperheitä voi olla, paitsi jos asuu pääkaupunkiseudulla missä vuokrat on järjettömät. Muuten on kyllä omista rahankäyttötaidoista kiinni miten pärjää.

Vierailija
56/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea ketjua läpi mutta sii köyhyyshän on suhteellista. Suomessa ei oo mun mielestä oikeasti köyhiä mutta oonkin itse matkustellut paljon kehitysmaissa ja nähnyt äärimmäistä köyhyyttä mitä suomessa moni ei voi kuvitellakaan.

Sama. Kun on nähnyt ihmisiä asumassa pahvilaatikoissa tai peltipaloista kasatussa hökkelissä, tietää ettei suomessa ole oikeaa köyhyyttä. Kyllä sossu auttaa sen verran että saa katon pään päälle, vaatteita ja ruokaa.

Vierailija
57/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa oikeasti köyhiä työttömiä?

Onko Suomessa oikeasti köyhiä opiskelijoita?

Onko Suomessa oikeasti köyhiä eläkeläisiä?

Ap on naiivi. Tutustu mitä esim. EU on selvittänyt Suomen sosiaaliturvan tasosta.

Onko asumistuki sosiaalietuus? Jos on, niin miksi EU ei ottanut sitä Suomen kohdalla huomioon sosiaalitukena? Jos asumistuki taas ei ole sosiaalituki vaan joku ylimääräinen huvitteluraha, niin miksi sitä ei makseta jokaiselle?

Jos asumistuki ei ole tulonsiirto, sosiaalituki ja köyhäinapu, niin mikä se on? EU sohlaa, tekee virheitä ja laskee väärin, niin tässäkin tapauksessa kun se ei huomioinut asumistukea Suomessa maksettaviin sosiaalitukiin, ja sitten moitti Suomea pienistä tuista.

Tuota noin. Ruotsissa on myös käytössä asumistuki, mutta Ruotsi EI ole saanut moitteita sosiaaliturvastaan. Toisin sanoen sosiaaliturvan taso on siellä selkeästi korkeampi kuin Suomessa.

Hyvä yritys sinulta selittää mustaa valkoiseksi.

Muissa Pohjoismaissa sosiaaliturva on Suomen tasoa korkeampi.

Suomen sosiaaliturva ei todellakaan ole Euroopan kehittyneiden maiden kärkikastissa, itse asiassa painimme sarjassa Euroopan kehittyvien maiden (Romania, Viro, ym) kanssa.

Vierailija
58/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, suomessa ei kukaan kuole nälkään tai synny orvoksi katulapseksi. Jos koko maailmaan suhteutetaan niin suomessa ei ole yhtään oikeasti köyhää.

Vierailija
59/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse olen yhden lapsen yh-äiti, teen siivoustyötä osa-aikaisesti ja silti emme ole köyhiä vaan ihan hyvin tullaan toimeen. En ymmärrä miten köyhiä lapsiperheitä voi olla, paitsi jos asuu pääkaupunkiseudulla missä vuokrat on järjettömät. Muuten on kyllä omista rahankäyttötaidoista kiinni miten pärjää." - Hyvä pointti tuo, että missä asuu. Yksi syy, miksi itse taidan löytää vielä joku päivä itsestäni pienen keskustalaisen on se, että se  lienee ainoa puolue, joka on yrittänyt viime vuosina avoimesti hieman hajasijoittaa julkisia toimijoita, jolloin muualla asuminen olisi mahdollista eri alojen ihmisille. En millään jaksa uskoa,m että kaikkki korkeammin koulutetut "huippu osaajat" haluaisivat asua kehäkolmosen sisäpuolella. Minua suorastaan hieman pelottaa ajatus siitä, että miten kohta kukaan "normaali tuloinen" perheellinen saati yksinhuoltajat tai yksin elävät sairaat, vanhukset ja opiskelijat voivat elää tulevaisuudessa ihmisarvoista elämää pääkaupunkiseudulla, samaan aikaan kun muu Suomi kuihtuu. Jolekin suur-yrityksellökö tuo maat ja vedet sitten lopulta pakko siirretään?  

Vierailija
60/111 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa oikeasti köyhiä työttömiä?

Onko Suomessa oikeasti köyhiä opiskelijoita?

Onko Suomessa oikeasti köyhiä eläkeläisiä?

Ap on naiivi. Tutustu mitä esim. EU on selvittänyt Suomen sosiaaliturvan tasosta.

Onko asumistuki sosiaalietuus? Jos on, niin miksi EU ei ottanut sitä Suomen kohdalla huomioon sosiaalitukena? Jos asumistuki taas ei ole sosiaalituki vaan joku ylimääräinen huvitteluraha, niin miksi sitä ei makseta jokaiselle?

Jos asumistuki ei ole tulonsiirto, sosiaalituki ja köyhäinapu, niin mikä se on? EU sohlaa, tekee virheitä ja laskee väärin, niin tässäkin tapauksessa kun se ei huomioinut asumistukea Suomessa maksettaviin sosiaalitukiin, ja sitten moitti Suomea pienistä tuista.

Tuota noin. Ruotsissa on myös käytössä asumistuki, mutta Ruotsi EI ole saanut moitteita sosiaaliturvastaan. Toisin sanoen sosiaaliturvan taso on siellä selkeästi korkeampi kuin Suomessa.

Hyvä yritys sinulta selittää mustaa valkoiseksi.

Muissa Pohjoismaissa sosiaaliturva on Suomen tasoa korkeampi.

Suomen sosiaaliturva ei todellakaan ole Euroopan kehittyneiden maiden kärkikastissa, itse asiassa painimme sarjassa Euroopan kehittyvien maiden (Romania, Viro, ym) kanssa.

Maksaako Ruotsissa asumistuen sama virasto kuin sosiaaliturvan?

Kannattaa muuten muistaa, että Romania on tosi köyhä maa. Keskipalkka taitaa olla alle 400 euroa kuussa. Jos oikein muistan niin EU on sitä mieltä, että sosiaaliturvan on oltava puolet maan keskipalkasta. Romaniassa siis noin 200 euroa. Romaniasta en ole järin tietoinen, mutta epäilen sosiaalietuuden antotavan olevan samanlainen kuin Bulgariassa. Eli se tarkoittaa sitä että saisit sen 200 euroa ja thats it. Maksat sillä kaiken lääkkeistä ja vuokrasta alkaen. Siinä sitä vasta tulisikin itku itse kullekin suomalaiselle köyhälle. Keskipalkankin tienaaja voi joutua rahallisesti kuseen Romaniassa, koska vaikka se onkin myös halvempi maa niin et silti kovin kummoista elämää saa sillä 400 eurolla. Suomessa maksavat myös lääkkeet, sähkön, veden, vauvanvaunuja, pesukoneita yms. tarpeen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan