Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Voidaanko kissani viedä minulta?

Vierailija
25.03.2016 |

Ostin viime kesänä 2 kissanpentua paikalliselta eläinsuojeluyhdistykseltä. Samalla käytiin läpi kissojen hoitoon liittyviä asioita ja yhdistyksen edustajat selitti, kuinka tärkeä eläinsuojeluteko kissojen leikkauttaminen on: kissojen pennuttaminen on väärin, koska kotia etsiviä kissoja on paljon enemmän kuin kissoille on tarjolla koteja. Uskoin heitä, joten allekirjoitin sen enempää ajattelematta myyntisopimuksen, jossa sitouduin olemaan teettämättä kissoillani pentuja ja leikkauttamaan ne siihen mennessä kun ne täyttää vuoden. Sopimuksessa sanottiin myös, että kissat siirtyisi takaisin yhdistyksen sopimukseen, jos rikon sopimusehtoja.

Kissojeni 1-vuotispäivä on viikon päästä perjantaina. Yhdistys lähetti pari viikkoa sitten sähköpostia ja kysyi, onko kissat jo leikattu. Vastasin ettei ole ja olen muuttanut mieleni asian suhteen, kun olen ottanut asioista selvää. Aion teettää ainakin toisella kissalla pentuja, koska varmasti hyvissä olosuhteissa kasvaneista maatiaispennuista on enemmän kysyntää kuin tarjontaa. Kerroin myös selvittäneeni, että vaatimus kissojen leikkauttamisesta on laiton eikä yhdistys voi velvoittaa minua tekemään niin.

Yhdistys ei tyytynyt päätökseeni, vaan on yrittänyt saada minut muuttamaan mieleni. Eilen yhdistyksen edustaja sanoi selvittäneensä asioita ja todenneensa, että olen näköjään oikeassa siinä ettei pentujen leikkauttamista voi vaatia - mutta jos tahdon riitauttaa sopimuksen, se täytyy tehdä ennen kuin kissojen leikkauttamisen määräaika menee umpeen. Muussa tapauksessa, sopimuksen ollessa edelleen pätevä, menetän kissojen omistusoikeuden yhdistykselle sopimuksen mukaisesti.

Yhdistyksen mukaan minulla on siis 4 vaihtoehtoa:

1. Pitäydyn sopimuksessa eli leikkautan kissat ensi viikon perjantaihin mennessä ja toimitan yhdistykselle todisteet siitä.

2. Riitautan sopimuksen eli haastan yhdistyksen oikeuteen ensi viikon perjantaihin mennessä, ennen kuin kissat muuttuu yhdistyksen omistukseksi.

3. Yhdistyksen tarjoama myönnytys: Annan kissat yhdistyksen edustajalle viimeistään ensi viikon aikana, jolloin yhdistys vie ne leikattavaksi ja huolehtii myös mahdollisten komplikaatioiden yms. hoidosta. Saat kissat leikattuina takaisin korvattuani yhdistykselle aiheutuneet kulut. (Tai jos en maksa kuluja, yhdistys etsii kissoille uuden kodin.)

4. Jos en suostu mihinkään aiemmista vaihtoehdoista, yhdistys tekee rikosilmoituksen varkaudesta, koska pidän heidän kissojaan laittomasti hallussani.

Kissani on rakkaita perheenjäseniä enkä halua menettää niitä. Toisaalta viikko on aivan liian lyhyt aika mihinkään oikeudenkäyntiin ryhtymiseen. Onko mulla edes velvollisuutta moiseen, jos en leikkauta kissoja? Pidin aiemmin itsestäänselvänä, että jos yhdistys haluaa kissat takaisin itselleen, sen täytyy haastaa mut oikeuteen ja voin vedota sopimusehtojen kohtuuttomuuteen vasta siinä vaiheessa. Onko yhdistyksen edustaja kuitenkin oikeassa? Vai bluffaako hän toivoen, että menen hätäpäissäni leikkauttamaan kissani?

Kommentit (110)

Vierailija
101/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista uhkailua eläinsuojeluyhdistykseltä.

Vierailija
102/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeesti, ap kertoo itse hankkineensa kissat yhdistyksen kautta koska nämä ovat hänen ensimmäiset kissansa niinku ikinä, ja hän ei täten olisi osannut itse valita sopivia itselleen. Nyt, alle vuotta myöhemmin hänestä on kuoriutunut kissa-asiantuntija, joka haastattelee huolellisesti jokaisen mahdollisen kissanostajan jotta voi tietää, ymmärtävätkö he tarpeeksi kissan hoidosta ja sen vaatimista panostuksista. Jep, ymmärrän yhdistystä, toivottavasti hakevat kissat nopeasti pois. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/110 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeesti, ap kertoo itse hankkineensa kissat yhdistyksen kautta koska nämä ovat hänen ensimmäiset kissansa niinku ikinä, ja hän ei täten olisi osannut itse valita sopivia itselleen. Nyt, alle vuotta myöhemmin hänestä on kuoriutunut kissa-asiantuntija, joka haastattelee huolellisesti jokaisen mahdollisen kissanostajan jotta voi tietää, ymmärtävätkö he tarpeeksi kissan hoidosta ja sen vaatimista panostuksista. Jep, ymmärrän yhdistystä, toivottavasti hakevat kissat nopeasti pois. :D

Vastaan tähän samalla kun nostan ketjun: En aio valikoida mahdollisia ostajia itse, vaan saan apua tulevien pentujen isäehdokkaan omistajalta, joka on kasvattanut rotukissoja jo vuosikausia. Tämä kokenut kissankasvattaja ottaisi päävastuun haastatteluista yms.

Mikä ihme siinä on, että niin moni täällä laittaa sanoja suuhuni ja kuvittelee tietävänsä asioita joita en ole koskaan sanonut?

- ap

Vierailija
104/110 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viihdyttävä keskustelu. Sipsien ja poppareiden kanssa on hienoa seurata, kuinka pitkälle meneviä johtopäätöksiä jotkut vetää aloitusviestistä.

Todellakin! Luetun ymmärtäminen on monella pahasti hakusessa.

Vierailija
105/110 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet varma mainitsemasi sopimusehdon kohtuuttomuudesta, voit olla levollisin mielin.

Yhdistys tai poliisit ei voi tulla hakemaan kissoja pois minkään sopimuksen perusteella vaan siihen vaaditaan oikeuden päätös. Tuskin yhdistys ryhtyy sellaista hakemaan, koska se edellyttäisi käytännössä kalliin asianajajan palkkaamista (tai hirveää määrää työtä yhdistyksen edustajalta), ja jos yhdistys häviää, maksettavaksi tulee vielä sinunkin oikeudenkäyntikulusi. Jos yhdistys ei kuitenkaan ymmärrä omaa etuaan ja vie asian oikeuteen, oikeudenkäynnissä tarkastellaan sopimuksen sisältöä. Jos joku sopimusehdoista on kohtuuton, se ei lakkaa pätemästä vasta silloin kun oikeus toteaa asian vaan se ei ole koskaan pätenytkään. Sinun ei siis tarvitse riitauttaa sopimusta ennen mitään sopimuksessa mainittua määräaikaa, vaan voit yhtä hyvin tehdä sen vasta myöhemmin, jos yhdistys todella aikoo ottaa kissat sinulta pois.

Vierailija
106/110 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma jos kissat saa pitää vaikka on vastuuntutnnoton ja rikkoo tahallaan sopimusta.

Vierailija
107/110 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kumma jos kissat saa pitää vaikka on vastuuntutnnoton ja rikkoo tahallaan sopimusta.

Millä tavalla vastuuntunnoton? Ja onhan se nyt kumma, että kaikki huomio kiinnitetään sopimuksen rikkomiseen, vaikka ap kertoi allekirjoittaneensa sopimuksen saatuaan eläinsuojeluyhdistykseltä väärää tietoa. Pitääkö sovitussa todella pysyä, vaikka sopimus olisi perustunut valheisiin eikä sopimus päde lain edessä?

Vierailija
108/110 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet eläinsuojeluyhdistykset on todellisuudesta irrallaan olevien ihmisten käsissä jotka pitää "pelastamiaan" eläimiä jonain lapsen korvikkeina. Niillä on ihan ihmeellisiä kuvitelmia omista oikeuksistaan, eikä ne tajua että niitä koskee samat lait kuin kaikkia muitakin.

Vierailija
109/110 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos myyt rakkaan perintösohvasi, et voi vaatia sitä takaisin itsellesi vaikka sen uusi omistaja aikoisi hajottaa sen kappaleiksi. Menetit oikeuden sohvaan myydessäsi sen. Sama pätee kissoihin ja muihin eläimiin, jotka on Suomen lain mukaan irtainta omaisuutta siinä missä sohvatkin.

Vierailija
110/110 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en itse hanki löytöeläintä. Oikeudenkäynnit ei ole kivoja vaikka kuinka tietäisi selviytyvänsä niistä voittajana.