Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulumuistoja 2000-luvun ekalta vuosikymmeneltä, jotka eivät enää nykyään olisi ok -peukutusketju

Vierailija
14.12.2022 |

Ei tarvitse mennä kauas taaksepäin, kun koulumaailmassa törmäsi moniin asioihin, joita ei tänä päivänä pidettäisi hyväksyttävänä. Äkkiä tulisi lehtijuttu tai somekohu olisi valmis. Mitä sellaista sinä muistat kouluvuosiltasi (peruskoulu/toinen aste) 2000-luvun ensimmäiseltä vuosikymmeneltä, mikä ei enää nykyään olisi ok?

Olin 2000-luvun alussa 12-vuotiaana englannintunnilla. Meillä oli tunnilla miessijainen, n. 50 v mies, jota pidettiin ko. paikkakunnalla ankarana kieltenopettajana. Miessijainen alkoi kertoa koko luokan kuullen englanniksi tarinaa, jossa käytti minua esimerkkinä. Mies kertoi tarinassa, kuinka minä ja mies matkustimme rantalomalle ja minulla oli uusi uimapuku. Mies vielä kuvaili minua tuossa uimapuvussa. Olin kuolla häpeästä, kun ällöttikin ajatus tuollaisesta matkasta jonkun vieraan miehen kanssa. Oloani ei helpottanut se, että luokkalaiset naureskelivat tuolle. En ymmärrä, miksi opettaja ei käyttänyt tarinassaan vaikka jotain kuvitteellisia esimerkkihenkilöitä "John ja Susan lähtivät rannalle..."

Nykyään nuo miehen puheet 12-vuotiaasta oppilaasta uimapuvussa ei tulisi kuuloonkaan.

Ap

Kommentit (132)

Vierailija
1/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinusta ei koskaan tule mitään".

Opettajani sanoi minulle nelosluokalla. Olin tuolloin peruskiltti kasin-ysintyttö, mutta jostain syystä opettaja ei pitänyt minusta. Muistan nuo opettajan sanat vieläkin. Törmäsin joskus opettajaani kaupassa n. 15 vuotta tuon kommentin jälkeen. Meinasin mennä esittäytymään ja kysyä, että muistatkos, mitäs minulle sanoit. Olen pärjännyt elämässä hyvin, lukiosta lähdin yliopistoon, valmistuin kiitettävin arvosanoin ja olen vakityössä. Puoliso ja lapsikin löytyy ja elän mukavaa elämää. En ymmärrä, miksi opettaja kommentoi tuollaista 10-vuotiaalle lapselle.

Vierailija
2/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiomme poikien liikunnanopettaja vokotteli lukiomme tyttöjä ihan avoimesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelitko sinä koulussa myös niille kilteimmille pojille? 😔

mene muualle jankkaamaan

Vierailija
4/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteellamme eräät tytöt joutuivat sairaalaan otettuaan ai nei ta, mikä oli siihen aikaan kotikaupungissamme harvinaista. Juttu päätyi iltapäivälehtiin asti. Koulussamme kiellettiin ankarasti tuosta aiheesta puhuminen eikä tytöille saanut kommentoida asiaa sanallakaan. Jos otti aiheen esille, niin sai jälki-istuntoa. Suojeltiin siis noita ai neita ottaneita tyttöjä. Älyttömältä tuntuu näin jälkikäteen tuo ratkaisu, että aiheesta keskustelemisesta tai sen kommentoimisesta rangaistiin.

Vierailija
5/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni alakoulu, jossa keittäjä annosteli ruoan lautaselle. Ruoka pakotettiin syömään loppuun asti, vaikka oppilas ei sitä itselleen annostellut.

Vierailija
6/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liikunnassa oli uintia, niin tytöt tarvitsivat äidiltä allekirjoitetun todistuksen kuukautisista. Uintia oli kahdella viikolla peräkkäin ja molemmilla viikoilla ei voinut olla kuukautisiin vedoten pois uinnista.

Vierailija
7/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnonopettaja pakotti lukemaan uskontunnustusta ääneen koko luokan kuullen. Uskontunnustusta luettiin ääneen lukuisia kertoja niin, että jokainen joutui vuorollaan lukemaan sen luokan kuullen. Opettaja jaksoi samaan syssyyn muistuttaa, että joutuu helvettiin, jos uskontunnustuksen lukee ääneen uskomatta siihen.

(Sääli, millaisen kuvan tuollainen kahjo uskonnosta antoi.)

Vierailija
8/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja antoi arvosanat oppilaiden ulkonäön perusteella. Suosi luokan suosittuja, laihoja ja kauniita pissiksiä, jotka muuten saivat huonoja numeroita, mutta tuon opettajan aineesta saivat kympit. Sitten ne oikeasti ko. reaaliaineessa pärjänneet saivat vaan kaseja ja ysejä, kun opettaja piti tosi tiukkaa arviointia muille.

Tällainen ei enää menisi läpi missään, mutta tuohon aikaan opettajan auktoriteettia ei paljon julkisesti kyseenalaistettu.

Vierailija
9/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin laskiaisena koko pienen kylän ala-aste pulkkamäessä läheisellä soramontulla. Opettaja veti koululaisia mäkeä ylös pulkassa Pajeron vinssillä.

Petsku, olit paras opettaja ikinä.

Vierailija
10/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja kertoi kännikokemuksistaan yläastelaisille.

Vierailija
11/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikittiin kukkulan kuningasta koulun pihalla ison lumikasan päällä ja tönittiin toisiamme alas. Opettajat katselivat kauempaa eivätkä kieltäneet.

Vierailija
12/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kesälomaa laulettiin monet suvivirret, joulun aikaan ala-asteella opettaja oli kyhännyt jonkun joulukalenterin aina luokalle, en tiiä miten nykypäivänä. Käytiin luokkaretkellä Särkänniemessä. Ongelmiin perheessä, ainakin minun kohdallani puututtiin, saatiin kunnollista apua joka oli siinä iässä itselleni tosi tärkeää, näin jälkeenpäin kun siis muistelee.

Vierailija
13/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella luokassamme oli yhteiskäytössä yksi tietokone, sellainen vanhanaikainen mötikkämalli. Luokan pojat katselivat koneelta aikuisviihdettä, kun tuolloin vuosituhannen taitteessa ei oltu hoksattu, että ehkä kannattaisi vähän rajoittaa sitä, mitä lapset voivat koneella tehdä. :D

Vierailija
14/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiomme wanhojentansseissa oli kielletty samaa sukupuolta olevan kanssa tanssiminen niin, että molemmilla olisi ollut päällä mekko. Eli tyttöpari tansseissa oli ok, jos toisella oli mekko ja toisella puku. Ihmettelin tuota jo silloin, sillä monissa lukioissa tyttöparit olivat tansseissa tavalliset, kun poikia ei riittänyt kaikille pareiksi.

Vierailija
15/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei nää nyt niin järkyttäviä olleet verrattuna 80-90- luvulle :D. Pumpulissa ootte kasvaneet.

Vierailija
16/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja käveli ohitseni, kun tehtiin luokassa hiljaa tehtäviä. Yhtäkkiä opettaja alkoi huutaa kovaan ääneen kaikkien kuullen, että minulla on täitä! Oikeasti minulla oli vain hilsettä ja tosi rasvaiset hiukset, sillä murrosiän alkamisen takia en ollut siirtynyt pesemään hiuksiani riittävän usein. Nolotti niin hirveästi tuo tilanne, kun murrosikä oli muutenkin herkkä paikka.

Vierailija
17/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaus ja vastuu oli vielä tuolloin lukiossa tasapainossa.

Nyt tuntuu, ettei hommassa ole enää mitään kontrollia ja nuorilla on lähinnä (ainakin omasta mielestään) pelkkiä oikeuksia.

Toinen outo asia on, että erilaisuus ja siitä puhuminen on nykyisin tärkeämpää kuin opiskelu. Erilaisuus toimii myös selityksenä ihan kaikille ongelmille koulunkäynnissä ja antaa erivapauksia. Vielä 2000-luvun alussa oli pitkälti istuttava muottiin ja hampaat irvessä vain pakko selvitä opinnoista, oli mikä oli!

Huonompaan suuntaan on menty!

Vierailija
18/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja antoi arvosanat oppilaiden ulkonäön perusteella. Suosi luokan suosittuja, laihoja ja kauniita pissiksiä, jotka muuten saivat huonoja numeroita, mutta tuon opettajan aineesta saivat kympit. Sitten ne oikeasti ko. reaaliaineessa pärjänneet saivat vaan kaseja ja ysejä, kun opettaja piti tosi tiukkaa arviointia muille.

Tällainen ei enää menisi läpi missään, mutta tuohon aikaan opettajan auktoriteettia ei paljon julkisesti kyseenalaistettu.

Meillä sama, paitsi kotitaloustunnilla. Kyllä ketutti, kun opettaja yritti kaveerata niiden suosittujen oppilaiden kanssa ja mielistellä heitä. Nämä suositut eivät kotitaloustunneilla kokanneet, vaan keskittyivät pelleilemään ja välissä taittelivat servietit. Saivat 9 ja 10 köksästä, vaikka eivät edes tehneet mitään vaativaa. Me hiljaiset saatiin sitten ahertaa koko pienryhmän työt noiden suosittujen puolesta. :(

Vierailija
19/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no ei nää nyt niin järkyttäviä olleet verrattuna 80-90- luvulle :D. Pumpulissa ootte kasvaneet.

Jokaisena aikana on omat ongelmansa, niin en lähtisi vertailemaan.

Vierailija
20/132 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkamme seinällä oli lista, johon kirjattiin kaikki tavaroiden unohtamiset ja muut. Jos unohdit vaikka matikankirjan kotiin, sait viivan nimesi kohdalle. Kolmesta unohtamisesta, tunnilta myöhästymisestä jne sait jälki-istuntoa. Jälki-istunto ei sinällään ollut paha: 30 min koulupäivän jälkeen koulun kirjastossa vapaavalintaisen kirjan lukemista. Isompi rangaistus oli se, että käytösnumero putosi yhdellä alaspäin, jos sait jälki-istuntoa kerran lukukauden aikana, kaksi numeroa jos sait kahdesti jälki-istuntoa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan